Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Saxo 1.5D '97 Playing time is over!

1356

Comments

• edited January 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Update for the ppo'rs :!:

De overpomp pomp is een dikke misser :cry: , het duurt een eeuwigheid eer ik een 20L vat vol heb. Heb om advies gevraagd, nu schijnt het dat een centrifugaal/vortex waaier (die zit in zo'n pomp) finaal niet werkt voor vloeistoffen met een hoge visco. Mwauau, heb ik in ieder geval een mooi pompje liggen als de dijken doorbreken...:D

Ik ga de poelheizer afschaffen. Hij doet het prima, maar m'n koelwater is veel eerder op temp. Bv, brandstoftemp dmv poelheizer 30 graden, koelwater al 50 graden. Ook merk ik teveel dat de poelheizer aanstaat, ding gebruikt behoorlijk stroom, zie duidelijk de lichten dimmen als ie aanslaat. Dus ik heb een kleine WW gekocht van aponieko (thanx), die in het dinocircuit gaat. Elektrisch afsluitertje in de koelleiding om op dino niet de boel te heet te maken.

Ook ga ik de dingetjes kopen om de boel te automatiseren.
    Ik denk aan de 198314 - 89 tempschakelaar van conrad.

Heb het elektrisch schema nog niet klaar, zit nog vast met de pomp.

Heb al wel een schema gemaakt van de ppo set. Nu nog ombouw tijd....

image

Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007

hete dino is door die paar liter ppo dan niet meer schraal.en kan rustig 80 graden worden.

Mooi, dat wist ik nog niet. Kan ik die aflsuiter mooi gebruiken voor het Spoel-idee....

Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Hey,

Heeft iemand een idee of het uitmaakt of je de ppo opvoer aan laat staan terwijl je KGR rijdt? (Zie schema vorige pagina)

Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Hey,

normaal gedacht wel, hij moet zn capaciteit toch kwijt en loopt anders toch warm.

Volgens de specs van het pompje past hij de capaciteit aan, aan de afname. Dus dat zou betekenen dat hij ook goed zou moeten werken bij een afname van bv 10% van de capaciteit.

waarom: bang dat zonder pomp je kgr niet genoeg word gevoed.

Niet bang, de Saxo houdt verschikkelijk in zonder KGR (kan bijna niet het filter zijn, hij doet het vanaf begin). Met KGR doet hij het goed, misschien nog wel beter met pomp.

In mijn nieuwe setup komt de pomp bij de tank. Bij m'n "oude" setup zat de pomp in de kgr, maar pompen zijn vaak niet geschikt om ver aan te zuigen, terwijl persen wel goed gaat, daarom heb ik hem eruit gehaald, hij deed z'n werk niet goed.

Ik wil eigenlijk niet het hele interieur er weer uit trekken, zeker niet nu (2wk till dropdown) :?

hij moet zn capaciteit toch kwijt

Ik denk dat dit ook geldt voor de brandstofpomp, waar nero schreef dat er ongeveer 12bar voor de uitlet banjo zit. Als ik daar met mijn opvoerpompje max 0,35bar op zou zetten gedurende KGR, drukt de brandstofpomp dat ook wel de goeie kant op. Hoop ik....
  • edited January 2007
    DELETED
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    pomp in kgr is nutteloos. Slecht zelfs. Je mag geen brandstof UIT de pomp trekken . Erdoor pompen mag wel, omdat je weet dat het er dan ook in gaat. Stel dat je er meer uitzuigt dan dat erin gaat : pomp loopt droog en lucht in je systeem!

Groeten,
    Nero
  • BurnIt PPO Master
    edited January 2007
    Die hardy's pompen naar gelang de vraag. Verbranden kunnen ze normaal gesproken niet. Het is niets meer dan een magneet aan een membraan.
    edited January 2007
    Hey,

Zoals ik eerder schreef, kijk even naar het schema, de pomp zit niet in de kgr, maar pompt tijdens kgr niet alleen naar de inlet van de pomp, maar zet ook een beetje druk op de outlet (het is immers kgr).

Weet iemand of dit kwaad kan? Volgens mij is de retour brandstofpomp vele malen krachtiger en zal dit geen effect hebben.

Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Pjottr,

In de "oude" setup zat ie in de kgr jah, dat schreef ik. Je hebt het zelf in je hoofd, ziet (lees:schrijft) soms dingen over het hoofd. In die kgr, zat voor de pomp een T-stuk, waar de kgr en de aanvoer uit de tank bij elkaar komen.

Dus altijd genoeg ppo voor z'n bakkie en geen vacuum op de retour pomp. Het vacuum wat zo'n Hardi pomp is trouwens nihil. Was gewoon benieuwd of op de retour van de brandstofpomp, een beetje (0,1-0,3bar) druk mag staan.

Aan de andere kant van de banjo staat er immers ongeveer 12bar, dus vandaar dat ik denk dat het niets uitmaakt.

Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Jo,

Vandaag weer wezen zoeken en een leuk pakketje van conrad gekregen.

Allereerst op zoek naar de spoelbajo's en wat t-stukken van kunsstof voor de nieuwe (definitieve :lol: :lol:) ombouw. Niets gekocht :cry: , niet de goeie maten, net de verkeerde op etc.

Wel erg blij met de eerste aanzet de ppo boel te automatiseren:

image
    image

Er zit één wisselcontact op en één alarmcontact. Ik ga het wisselcontact (2-3) gebruiken om ppo aan/spoelen te sturen, en het alarmcontact (4) om de kgr op retour te zetten bij te hoge temperaturen.

So far so good,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Pjotter,

maar over welke te hoge temperaturen heb je t?.
    dino of ppo.

PPO. Ergens op het forum is eens geschreven dat je brandstoffilter niet goed tegen te hoge (meer dan 65graden) zou kunnen. Volgens mij een topic van Drappo.

De lijm die in het filter de boel bij elkaar houdt, schijnt dan te zacht te worden. Dit alles natuurlijk alleen als je een KGR hebt. Vandaar dat ik wil schakelen, als de pomp retour boven de, pak em beet, 65 graden komt.

Met dit weer haal ik dat alleen op de langere stukken, maar als het boven de 10 graden komt, en ik de pomp isoleer (verlies daar nog steeds 10-15 graden), misschien bij vorst radiateur afdekken, dan komt ie er zeker boven uit.

Cheers,
    Tim
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Hey,

zouden er andere type s filters zijn die wel hogere temperaturen kunnen verdragen.

Die jij gebruitk, gebruikt eslbett ook, dus zou je niet druk maken.

Update voor ombouw:
    Ik ga de poelheizer vervangen door 1m slang in slang van dieselumbau in het dino circuit, het koelwater is nl na 4 km al op 50 graden bij 6 graden buiten, dus hoger rendement zonder stroomverbuik en toch een warme pomp. Bijkomend voordeel is dat ik op dino in de winter wellicht tot max 50% kan mengen en in de zomer misschien wel tot 80%. Ook ga ik kleinere koelwaterleidingen proberen en een kleinere WW. Wil toch weten of al dat bigass goede echt zin heeft.

Ook moet ik de pomp weer installeren en m'n elektrisch definitief maken. Vanavond spulletjes bestellen, ook voor de combo.

Mag alleen nu niet meer sleutelen, vrouwtje ploft bijna....

Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Tim said:

Pjotter,

maar over welke te hoge temperaturen heb je t?.
    dino of ppo.

PPO. Ergens op het forum is eens geschreven dat je brandstoffilter niet goed tegen te hoge (meer dan 65graden) zou kunnen. Volgens mij een topic van Drappo.

Cheers,
    Tim
    Uhhh Tim mijn filter werdt net zo warm als de WW en net zo warm als de pomp .. ?? pomp ? inderdaad het is de pomp ( mijn pomp ) die niet warmer dan 60 graden mag worden.
    Het is de TOC die niet warmer mocht worden dan 65 graden.

En inderdaad deze pompjes willen allemaal drukken niet zuigen.
    Sterker nog op de Iveco zit een voorverwarmt filter die ook gewoon 90 graden werdt..

De slang in slang is een goed product, lekt nooit is buigzaam je kan er een brandstoffilter in kwijt.

Groet

Drappie
    edited February 2007
    Wat een ellendig lange topic Tim !

Maarre petje af hoor, je bent er eentje in hart en nieren.
    Van het reviseren van je droompomp tot aan je electronische regelkastje.

Je blijft maar doorgaan, hoe dan ook dat je de Poelheizer aan de kant zet kan ik niet begrijpen hoor. De andere stokers hebben die clixon verhoogd en voila probleem opgelost.
    Dat je alles blijft verschuiven en je open KN filtertje niet meer kan verdragen vult me met een voldaan gevoel.
    Kennelijk ben ik niet de enige die alles verplaatst tot ie een ons weeg.
    Zich miskoopt tot ie dozen vol heeft en nog steeds niet klaar is met de kit en nooit klaar zal komen met de kit.

Zelfs je tank is een copy van de mijne.

Groetjes Drappie
    edited February 2007

Wat een ellendig lange topic Tim !

DIe van jou is 2 pagina's langer...... :lol: 8)

Uhhh Tim mijn filter werdt net zo warm als de WW en net zo warm als de pomp .. ?? pomp ? inderdaad het is de pomp ( mijn pomp ) die niet warmer dan 60 graden mag worden.

Tis op basis van een artikel wat philippe een keer gepost heeft. Ging over lijm ed die niet tegen hoge temp kan.

De andere stokers hebben die clixon verhoogd en voila probleem opgelost.

Ik heb geen clixxers meer, gewoon hand aan/uit. Ga nog testje doen zonder te rijden met sensors direct in de ppo. Flow van de pomp. Ben erg beniewd.

Zich miskoopt tot ie dozen vol heeft en nog steeds niet klaar is met de kit en nooit klaar zal komen met de kit.

Haha, jah ik ben al weer eea kwijt, maar inmiddels wel 1000+ kwijt. Ach een ander koopt een afgejakkerde crx en zet er 2000 euri spoilers omheen..... Laat gaan laat gaan.

Denk toch dat ik bijna optimaal ben, nog een keer kijken in belgie bij nero en ik ben tevreden.....

Cheers,
    Tim
    edited February 2007
    OK als je naar Nero gaat wil ik mee mag dat ?
    Wil ook nog een keertje langs Niek.

Ik heb nu last van insomnia en adrenaline boosts.

8)

Let play ball !!

:arrow:
    edited February 2007
    [quote=Lord Drappo]OK als je naar Nero gaat wil ik mee mag dat ?
    Wil ook nog een keertje langs Niek.
    Ik heb nu last van insomnia en adrenaline boosts.
    8)
    Let play ball !! :arrow:Wat mij betreft wel. Dat wordt zo rond de meeting in Mei, als ik ook naar ook jan ga, misschien wel een dag eerder, om helpen voorbereiden oid. Zien we dan wel.
    [quote=Lord Drappo]Tim uit je 2de accuutje van 235 A/h ?
    Diodeblokje ertussen en dan kan de K5 van Zwiep en de Poelheizer wel ff op sudderen hoor. :roll:
    Dat is m'n probleem nu juist. In principe rij ik veel korte stukken. Wil dus snel schakelen en vlot m'n ppo (en pomp) opwarmen tot in ieder geval 25 graden. Ik heb 57 enorme pk's aan boord. Als ik de poelheizer bijzet, ben ik er zeker 7 kwijt. Bij zo'n klein dieseltje voel je dat gewoon. Vooral als ie koud is. Even kort door de bocht, dat wil ik niet. Ik verlies daardoor snelhied, brandstof en rijcomfort, die ik simpel kan oplossen met een overdaad aan energie uit m'n koelsysteem.

Vandaar de slanginslang in de dino leiding straks, sneller warme pomp, geen extra energieverbruik en sneller over op 100%wvoantikartel brandstof.

Tim
    edited February 2007
    Here we go (again),

Hierbij het 7e schema. Dit gaat het worden, kom alleen iet aan inbouwen toe nu, mag de auto even niet aanraken 8) 8)

image

Ook gister een filterhuisje thuis gekregen, nu weet ik ook zeker dat ik 1micron tank. Just to be sure :P

image

Cheers,
    Tim
    edited February 2007
    g**l man .... zoek ik al eeuwen !

link me pls ?

enne 7 pk ..... loopt dat zo op ?

is dat het verschil met tegenwind op de Westerschelde ?

Dat open lichtfilter bracht je toch ook + 2PK ?

:wink:
    edited February 2007
    Ik heb em via de bx liefhebber :mozilla_tongue:

Let even op dat je aangeeft bij de aankoop dat je 1micron wilt, ik heb nu ook een 5micron derbij :cry:

enne 7 pk ..... loopt dat zo op ?

is dat het verschil met tegenwind op de Westerschelde ?

Denk ik, als ik em uit zet in de derde, wordt ik plots toch weer in de stoel gedrukt :wink:

Dat open luchtfilter, geen idee, makes me sick...
    edited February 2007
    domme vraag

waar ga jij die 1 micron eigenlijk inzetten ?

:oops:
    edited February 2007
    Drappie,

Na de pomp in de thuistap, weet ik zeker dat het goed is.

image

De "schoon geperste" kzo die ik laatst kocht zwom onderin het vat ook nog een en ander. Dus gewoon voor de zekerheid.

Tim
    edited February 2007
    kijk hem ff royaal daar zijn hometap uitgestalt te hebben.

:lol:

je blijft me inspireren !!

edited February 2007
    Allright :!: :!:

PLAYING TIME IS OVER!! De saxo gaat voor de rebound...

Ik ben dit topic gestart om alles te weten te komen om m'n Saxo om te bouwen naar mijn eigen wensen. Ik weet genoeg. Een paar post terug heb ik m'n ideale schema gepost, en zo gaat het worden. Ik heb net alles er weer uit getrokken.

Ik heb wat aanvullende spulletjes gekocht, wacht nog op een prijsje voor m'n spoel t-stuk (kan wellicht uit liefdadigheid krijgen, dus moet geduld hebben 8)).

Cheers,
    Tim

Ps1: Ik heb vandaag ook het nagloeinen gemeten, een Saxo doet standaard 15 seconden gloeien. Thats it.

Ps2: Ik zal net als ericleansweep een beknopt topic maken van de "real" ombouw, zodat newbies niet een geheel volgeredeneerd topic van 10 pagina's doorhoeven om erachter te komen hoe ik het gedaan heb.
    edited February 2007
    Tim,

Zo ging het ook met de Iveco, zo dreigt het ook tegaan met de Inca !

De drap vloeit waar het onvloeibaar wordt.
    Door de inzet van de oliekoeler op de Inca gaat waarschijnlijk de complete layout eraan.

• stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited February 2007
    Nou tim, dat komt wel goed, zoals ik gezien heb. 8)
    edited February 2007

Nou tim, dat komt wel goed, zoals ik gezien heb. 8)

Haha, het rook nog even flink toen de bx wegplofte.....

Oh oh oh, wat wordt het mooi..... heerlijk zo'n weekje vrij. Worden jullie al nieuwsgierig :?:

Ik heb weer ruimte, luchtfilter blijft zitten, 3-weg klepje bijna op de pomp :roll: Slang in Slang voor de dino mix tank, 2 WW voor de wvo tank..

Jaja, allemaal in de kleine Saxo.....Maar lekker geen foto's, die komen in het cleansweep topic :lol:

Eric, je hebt pb.....

Morgenvroeg krijgt Niek de primeur... Kom ik ook eens in west friesland 8)

Tim
    edited March 2007
    Tim, lig je nog in je schuurtje ?
    Moeten wij je komen redden ?

Of ligt je internet uit ?

Timm ????

Drappie
    edited March 2007
    [quote=Lord Drappo]Tim, lig je nog in je schuurtje ?
    Moeten wij je komen redden ?

Of ligt je internet uit ?

Timm ????

Drappie
    Ik heb wallen zo groot als m'n vwo tank, druk op het werk met de troep van een ander en nachten daar kan iemand in de ploegen nog van dromen.....

Maar ik ben wel bezig, rij op dino. Pomp moet er nog tussen en dat damn elektrotroep in elkaar bakken. Ga nog een tankupgrade doen en heb al 3 keer het verkeerde gloei relais van de sloop geplukt.....

M'n dino mix is na het filter warmer als na het Slang in Slang systeem, ik begrijp er geen biet van.

Het verhaal komt, maar nu nog even niet :arrow:

Sleepy Timmie
    edited March 2007
    Nou Tim,

Net nog even terug gescrolled voor je tekening maar die is alweer veroudert ik vrees dat versie 8.0 moet komen.

Hoe dan ook, je temp is lager na de SIS dan ervoor ?
    Das wel heel raar hoor, ik kan zonder duidelijke plaatjes niet echt meedenken. Ben wel erg geneigt te zeggen dat je de SIS vernielt hebt hehe ..

Nee ff serieus, is ie geisoleert ?
    Stroomrichting wel correct ?
    Stroomt er warm water doorheen ? ( tsja lullige vragen maar je moet ergens beginnen.)

Nou we horen het wel.

Drappie
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    [quote=Lord Drappo]Nou Tim,

Net nog even terug gescrolled voor je tekening maar die is alweer veroudert ik vrees dat versie 8.0 moet komen.Why?? Dit is precies zoals het er nu in ligt, op de hardy na, die moet er nog in.

[quote=Lord Drappo]Hoe dan ook, je temp is lager na de SIS dan ervoor ? Das wel heel raar hoor, ik kan zonder duidelijke plaatjes niet echt meedenken. Ben wel erg geneigt te zeggen dat je de SIS vernielt hebt hehe .. Nee ff serieus, is ie geisoleert ? Stroomrichting wel correct ?
    Stroomt er warm water doorheen ? ( tsja lullige vragen maar je moet ergens beginnen.) Nou we horen het wel.
    Drappie
    Klopt, na het filter meet ik op de buitenkant (infra thermometer) 45 graden en na de SiS 36. Ik zal vanavond een foto voor je posten (hihi preview op the cleansweep). :lol:

Hij is niet geisoleerd en de stroomrichting is tegenstrooms. De diesel stroom zowieso de goeie kant op, althans, ben vanmorgen weer op m'n werk gekomen, dus dat zal moeten. Hij wordt gloedje heet aan de buitenkant, de eerste "touch" leverde een flinke schrik op en een aangefikte vinger.
    Pjotter said:

plaats zware vraagtekens over de warmte overdracht van rubber in rubber

Ik denk dat dat wel goed zit. je koelwaterslang koelt ook in no time af, dus die geeft de warmte goed af aan de omgeving :wink: . De binnenste slang in de SiS is van PTFE, geen rubber. Dunwandige doorzichtige buis uit het andere buig topic.

image

Vanavond post een overzichts fotootje :idea: , direct even visueel de stroomrichting checken...

Tim
    edited March 2007
    Stokers,

De stroomrichting nog niet kunnen testen, eerst andere dingen, stroom aanleggen (bah).

Wel wat foto's gemaakt van de typische waarden op de SIS.

Zo komt ie het standaard verwarmde filter uit met 45 graden de SIS in:

image

Zo komt de dino bij de klep 36 graden:

image

En dit is het overzicht (de sneak preview):

image

Shoot :arrow:

Tim
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    pjotter said:

klopt de temperatuur meting wel :?:

Denk het niet, maar beide gemeten met infra rood op de rubber slang. Met de hand ook goed het verschil te voelen.

Strange ha?

Tim
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    pjotter said:

en t koelwater , hoe heet is die op die plek.

hoe is de koelwater stroom ,eerst je sis en dan t filter,of andersom

Het standaard filter is eerst aan de beurt. Dan ist koelwater ongeveer 85 graden. dan de ppo ww, het verwarmde ppo filter, dan pas de SIS. Retour koelwater na de SIS is 80 graden.
    Maar dat maakt alemaal niets uit, het koelwater is per definitie bijna 2x zo warm als de dino in de te verwarmen leiding, dus er is geen enkele theorie of praktijk reden waarom hij niet warmer zou moeten worden.

Wat nog zou kunnen dat de dino leiding door rijwind dermate afkoelt, dat ik bij het meten (na stoppen auto) nog steeds een afgekoelde leiding meet.

Tim
  • edited March 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Dat denk ik ook. Na warmrijden 5 min. stilstaan stationair, dan meten.
    Rubber is een goede isolator :!: Verschil binnenkant slang en buitenkant slang kan hoog oplopen :!:
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    Ok Tim de Promateur komt persoonlijk jouw kit inspecteren ....

Dan zal ie een uitspraak doen waarom jouw SIS niet doet wat ie moet doen ...

Want plaatjes zijn leuk maar ik moet hwet zien zien zien en voelen voelen voelen. !!

Kan ik dan meteen tanken voor op de terug weg ?

Anders moet ik jerryycans meenemen en morsen op je stoep.

Lord Drappie
    edited March 2007
    [quote=Lord Drappo]Ok Tim de Promateur komt persoonlijk jouw kit inspecteren ....

Dan zal ie een uitspraak doen waarom jouw SIS niet doet wat ie moet doen ...

Want plaatjes zijn leuk maar ik moet hwet zien zien zien en voelen voelen voelen. !!

Kan ik dan meteen tanken voor op de terug weg ?

Anders moet ik jerryycans meenemen en morsen op je stoep.

Lord DrappieMet jou actieradius?? Het is maar 160km stoken. Maar je mag altijd vullen hoor. Wel een beetje de hoeveelheid gokken, ik heb geen telwerk.

Tim
This discussion has been closed.