Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Saxo 1.5D '97 Playing time is over!

1235

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    prutser aan het werk ?

ik snap er niets meer van, moest je nu eerst die Hardy ontluchten ?

:?

en spoelt ie nu wel of niet goed naar de juiste tank ?

Drappie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Drappie,

Het spoelen gaat als de brandweer, maar ik had last van lucht. Ik dacht dat het kwam omdat ik alle filters vernieuwd had, echter het ontluchten duurde te lang.

image

De thules op dit pompje kun je bijna 360 graden draaien, en vastzetten met 2 schroefjes. Dit is een waardeloos systeem (mijn ervaring), want hij lekt al (lucht naar binnen) na een paar maanden gebruik. Ik heb destijds gekozen voor de goedkopere versie "draaithule" versie, die 22 eurie is weer valse zuinigheid geweest :evil: Hieronder de betere versie.

image

Snappie drappie?

Tim
    edited April 2007
    yep snap 'm ...

Hardy is zowiezo niet mijn voorkeurmerk, een beetje slappetroep.

:D

Ben je nu echt klaar of toch nog ff snel de koelwaterfriteuseelement inbouwen ?

Heb er nog steeds een oogje op weet je ..

Drappie
    edited April 2007
    Drappie,

Jij bent ook niet snel rustig :mrgreen:

Ik ben best tevreden, op 1 puntje na. Met m'n nieuwe (kleine A8 ) WW haalt de ppo ongeveer 70-75 graden bij 6 graden buiten. Met de vorige WW 2,5 20 platen WW van emrich was dat 84 graden.

Ben er niet over uit, maar wellicht word ie nog gewisseld. En m'n tankje ligt nog in de maak.

Tim
    edited April 2007
    Heren,

Ik rij nu weer een paar dagen zonder opvoerpomp. KGR het gevoel dat ie een beetje minder trekkracht heeft, maar zet ik de boel retour tank, hokken, stoten en geen trekkracht meer. Alle aanvoer is 8mm en op WVO.

Dus toch 10mm moeten gebruiken?

Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Vreeld, Tim. Bij mijn C15 had ik gewoon 8mm huis tuin en keukenslang tot van de tank tot aan de motor. Zowel met KGR als retour naar de tank geen enkel verschil met diesel te merken. Mijn tank stond wel niet helemaal achteraan, maar in de helft. Zelfs toen ik mijn fameus kranenpaneel had, en de brandstof een omleiding moest maken van 3 meten had ik geen enkel probleem en reed hij vlotjes zijn topsnelheid (sneller dan volgens het boekje). Zit er nergens een knik in de leidingen ofzo? Is de doorvoer door je schutbord ook 8mm want als je daar met 5mm ofzo zit zou dat wel eens een probleem kunnen zijn, niet?
    Kan er verder ook een verschil zijn tussen de 1800 XUD7 en de 1500 XUD5 of maakt dat niet veel uit en hebben ze dezelfde pomp?

Grtz
    edited April 2007
    Soap,

Ik heb idd een doorvoer die te kleiner (6mm) is :oops: Met pomp trekt ie super, ik had zelfs het gevoel beter dan ooit tevoren. Er zit een VE onder de kap.

Misschien dat ik met het monteren van de nieuwe tank ook maar een paar nieuwe leidingen onder de auto trek. Volgens Drappie's APO handboek.

@Drappie: Ik rij geen grootverbruiker, en wat me erg aanspreekt aan de Hardy, is dat ie druk en flow aanpast aan de afname. Erg handig met KGR.

Wat zou jij aanraden dan? Die kleine facet dingen schijnen ook op te fikken....Die groten kosten knaken.

Tim
    edited April 2007
    Drappie houdt het niet meer van het lachen ...

Heb jij een schutbord doorvoer van 6 mm of kleiner ?

Drappie adviseert aan Tim een extra bijspijker curusus aan:

Hoe hoon ik mijn schutbord uit naar 12 mm ?

Begrijp ik Tim met die Hardy ... de Facet doet maar wat stopt nooit met pompen.
    Maar waar ik over val is de doorvoer, kijk je hebt met je zelf een schema ( ahum) en dat is dan voor de APO en voor MIJ 10 mm binnenmaat max 8 mm minimaal.
    Dan kom je bij je schutbord, even opletten dus en dan bij je pompie.
    Hardy heeft zijn eigen prutsnippeltjes. Vernauwing nr 1. ik moet er zelf iets in kunnen draaien dat is erg belangrijk.

Daarom loopt alles altijd lekker bij mij .. ( ahum)

Drappie on the move
    edited April 2007
    Ik beken :oops: :oops:

Mijn doorvoer en pompkeuze was in mijn leerling prutser tijdperk. Ik ga m'n leven beteren.....maar nu nog even niet.

Eerst naar Keith.

Tim
  • apktje PPO Burner
    edited April 2007
    Tim

Dan is echt alles af.

En als alles af is, begin je gewoon opnieuw!

:D :D :D

Groet APKtje
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Tim, als je nu die doorvoer eens lekker laat zoals het is en altijd op KGR gaat rijden. En als je dan nog eens de retour ná het filter laat uitkomen (zodat ie er alles niet weer moet doortrekken), dan moet dat toch zeker lukken zonder pomp. Het beetje vermogenverlies dat je dan mss nog hebt zal dan puur te wijten zijn aan PPO/WVO en niet aan aanzuigproblemen. Werkte echt prima bij mij...

Grtz
    edited April 2007
    Soapy,

Ik heb hetzelfde systeem als joe! Dus ook een derde klep voor KGR/Retour tank. Zonder pomp rij ik alleen goed op KGR, dus ik heb ook geen andere keus. KGR komt vóór het (uber) verwarmde filter erbij.

Alleen met pomp, kgr of retour, is de auto voelbaar sneller.

Ik heb de pomp al geplakt, maar vertrouw hem niet meer. :roll: W'll see, en anders:
    apktje said:

begin je gewoon opnieuw!

Tim image
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    is ie af ?

LD

:lol:
    edited April 2007
    :cry: :cry:

Nee, ik heb spijt van die opmerking....Kan gelukkig wel gewoon wvo blijven rijden zonder pomp, alleen ietsie minder vermogen. M'n Hardy doet niet meer wat ie moet doen na de timateur afdichting van het luchtprobleem.

Ik heb wel een vraagje voor de rvs tig lassers onder ons. Zoals jullie weten heb ik zelf al eens 2 en 3mm plaatdikte rvs gelast, wat ik best wel goed ging.

Nu is het anders. Ik heb materiaal laten snijden voor m'n reservewiel tank, alles aansluitingen zijn al vast gepikt, de helft van de tank ook al. Echter ik zal hem zelf moeten aflassen, de monteur die het zou doen, is langere tijd weg.

Het probleem is dat het 1,5mm dik is. Dit schijnt moeilijker lassen te zijn, en ik wil het mooie plaatwerk niet verknoeien.

Wat moet ik vooral niet doen. Tips? Kortom HELP :roll:

Hij moet er voor de meeting onder!!

Tim
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    komt echt nooit af .... das wel duidelijk.

:wink:

afgebroken hardies pk verlies dunwandigetanks ....

:roll:

meeting is al gauw hoor Tim rij ff langs PJotter dump die tank.

LD
  • edited April 2007
    DELETED
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    voor zover ik goed kan lassen, ging dunwandig RVS het best met een blokgolf, zodat de warmte niet te diep doordringt.

en zoals pjotter zegt, grote openingen = lastig lassen omdat je te lang op de zelfde plaats blijft en het "dicht te smeren" en dus de warmte te ver doordringt in het materiaal...

En gaten dichtlassen met een Tig vind ik heel erg moeilijk...
    Daarvoor is een halfautomaat zoveel gemakkelijker :lol: :lol: :lol: , maar halfautomaten die RVS uitspuwen heb ik nog niet tegengekomen.
    edited May 2007
    Heren,

Ik ga zelf lassen. of eigenlijk alleen vloeien, heb ik me aan laten praten :roll:. Ook komt er nog een upgrade.

De Hardy gaat eruit. Hij pompt nu weer fijn, maar zonder rijdt het ook goed. Ik ga het APO handboek volgen, nieuwe aanvoer leiding onder de auto, 10mm zonder een enkele vernauwing. Retour 8mm.

Ook heeft mijn huidige WW (WT01, ook ingestoken als test) te weinig rendement. Ik krijg de ppo, na 10km, net op 70 graden (max 74). Terwijl het koelwater 84 is. M'n andere WW (2,5kW emrich) maakte er met gemak 80 van, ook veel sneller. Die gaan weer om. De WT01 is dus ook voor een kleine auto te klein, (Niek gebruikte hem hiervoor, met de Nixan).

Dus,
    Tim
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    pjotter said:

ok vloeien: dan heb je geen vooropening dus,
    de spanning niet te hoog zodat t smeltbad voor een amateur beheers baar is.
    en wel altijd een lasdraadje erbij voor ff wat bijvoegen voor als t smeltbad niet beheersbaar is.

Da vloeien wat houdt dat dan in?
    Dat je de stukken die "perfect" op elkaar passen zonder toevoegmateriaal aan elkaar smelt?

Groeten,

El Tjorque - die zonder "stroompedaal" niet kan Tiglassen en met ook maar amper :)
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    pjotter said:

denk dat je co2 dan wel mig /mag lassen verward met tig lassen.
    bij co2 komt de las draad uit de toorts.'
    en bij Tig lassen voeg je met de hand draad toe, net als autogeen lassen.

ik ken deze toestellen perfect uiteen hoor ;)

MIG/MAG is heel gemakkelijk vind ik voor het groffe werk
    TIG kan je heel fijn & proper mee werken maar persoonlijk vindt ik dat heel moeilijk om grote openingen mee dicht te lassen...

Een tank die half weggesmolten is, zou ik dus met de MIG beter dicht krijgen, maar een MIG met RVS draad ben ik nog nergens tegengekomen...

daarom kun je zonder vooropening perfect samen vloeien.
    en inderdaad zonder toevoeg draad Tjorque
    inpriciepe kan een kind de was doen. :lol:

was dit niet eerder een reclame voor wasmachines / stofzuigers dan voor lastoestellen :p

Ik heb wel ooit met de TIG aan het oefenen geweest op een RVS buis, die ik doorgezaagd had, mooi recht en afgebraamd, was het nauwelijks zichtbaar dat ze terug aaneen gevloeid was.
    Een tweede "oefening" met slecht passende buizen was eerder een totale catastrofe
    :cry: :oops:
    edited May 2007
    Allrighty dan,

Ik heb gefikt, uch....viel best mee. Alleen de hoeken en de vulbuis (die wou moeilijk dicht ,te grote opening) was het minst. Maar ik ben tevreden. De bovenkant van de tank moet nog, maar wil eerst een flensje maken voor de tankmeter, die ik nog niet heb :?

Eerste 2 fotos, alles vastpikken, tweede result. Je ziet op de laatste foto, door het lange lassen bij de vulopening, het staal lekker krom getrokken is. Dan wordt buigen dus.... De verdikkingen in de las zijn plekken waar ik er een gat in fikte, daar heb ik nog wat draad toegevoegd.

Tijdens het draad toevoegen mijn eerste ppo litteken opgelopen :oops:

image
    image
    image
    image

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Beste Tim,

De juiste keuze is inderdaad een dikkeleiding in de isolatie onderdoortrekken of binnendoor.

Onderdoor mag hij nergens uitsteken of los zitten ivm APK.

Ik zou op de APO ALTIJD een opvoerpomp plaatsen.

Hij start nu ja ... de mijne ook zonder spoelen.

En ik weet het .. de Elfstedentocht komt nooit meer en wij gaan palm bomen kweken ipv tulpen door de globalwarming.

Maar toch is het voor je het weet weer winter.

LD
    edited May 2007
    [quote=Lord Drappo]Ik zou op de APO ALTIJD een opvoerpomp plaatsen.
    Ok, ik snappo. Ik heb afgelopen zware winter (max 0 graden) ook zonder pomp gereden. KGR is dan prima, retour tank trekt ie niet.

Nu is beide geen probleem. Ik ga het maken van die PA slang, met een overgang (rubber hose 12mm) naar de tank. Daar kan evt. altijd nog een Drappomp tussen :mrgreen:

Nu wachten op "it giit oan" of zo...

Tim
    edited May 2007
    ok was me ontgaan van de winter ...

Ik denk dat mijn Seat het ook wel kan maar ik MOEST een uberkit hebben.

Is allemaal spielerei maar als ie aanslaat en ik ruik hem dan voel ik me goed ik voel me beter op de APO.

Drappie
    edited May 2007
    Keith was niet bereikbaar,

Dus maar een andere update, de egrgernis. Ik heb ook maar weer de handen zwart gemaakt. Ik heb verschillende topics gelezen dat het afdoppen van de egr nut heeft.

Ik heb vanavond een overtrek genomen van het flensje. Wat een bende in dat ding.

image

Tim
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Hey Tim, heb je enig idee waarmee je de EGR wilt gaan afsluiten? Ik heb hem ook effe losgemaakt, maar het is bij mij helaas niet een plat contactvlak waar je een plaatje tussen kunt plaatsen, maar een schuin vlak. Hoe valt zoiets af te sluiten? Op de poelheizersite bij puntje 1 staat wel zo een ding, maar dat werkt toch niet in zo een scheef vlak?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Vette tank heb je, Tim.
    1 Hoeveel liter gaan er in en
    2 Waarvoor zijn die drie slurfjes die er op zitten :?:
    3 Heb je die tussenschotten nog wat verstevigd? Ik neem aan dat ze open moeten blijven?
    edited May 2007
    @atjong,

Ik heb een plaatje staal van m'n werk meegenomen. Aftekenen en dan met de haakse slijper/drempel er een uurtje op los. Gaatjes erin, beetje gungum erop en eropdraaien. Het rondje wat je ziet op de foto is niet het flensje, maar de koppeling van het inlaat egr-deel en uitlaat egr-deel. Sommigen doen hier het 2 euro muntstuk in. Ik vind die oplossing niet zo mooi, en bij past het klemmetje er dan niet meer om.

@Carlo,
    1) 40 liter. Dat is 800km Saxoppower :mrgreen:, en past precies in de reservewielhouder, onder de auto.
    2) De grote is de vuldop (komt slang op naar de kofferbak), de 2 kleine aanvoer en retour. Er komt op de bovenkant nog een kleine aansluiting voor ontluchting en tankmeter.
    3) Die tussenschotten zitten alleen vastgepikt. Als je goed kijkt zie je bovenin de foto een hele kleine sparing zitten. Er mist een kleine hoekje uit om de ppo wel langs het schot te laten stromen.

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Tim, vraagje ivm EGR...

Een kameraad van me trekt om die uit te schakelen gewoon een contactje uit... (ik vermoed lambda sonde, of de bediening van de klep)

Veel minder werk, en euh, gemakkelijk "gefixt" bij een ongeval waarbij een verzekerings-expert al eens moeilijk zou kunnen doen...
    edited May 2007
    Tjorque,

Dat zal het stekkertje op het vacuumklepje zijn. Probleem is dat in veel gevallen (veel km's of oudere auto's) de egr niet goed meer dicht gaat, altijd open blijft staan, of andersom.

btw, ik snap niet hoe een verzekerings expert daar moeilijk over kan doen. Mocht dat een probleem zijn, dan kan ik beter de ppo bende er ook uit trekken.

Tim
    edited May 2007
    omdat egr uitschakelen in veel gevallen een beetje tot veel extra vermogen betekent...

Leuk toch als verzekeringsmaatschappij, dat je je handjes kan terugtrekken als de klant meer vermogen heeft dan opgegeven in de acte...
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    fiche losmaken bij vele motoren (egr-fiche dus) gaat niet meer : Motormanagement begint dan te klagen.
    Die electronica is wel te omzeilen, maar makkelijkst met een fiche erin!
    Of een andere dummyfiche halen op sloop.

Groeten,
    Nero
    edited May 2007
    Rightdo,

Ik heb wat upgrade spullen gekregen :mrgreen:

image

En ook de, volgens mij, goede manier op die stugge PA slang zonder lekken in je systeem te krijgen.

PA Slang, busje, brandstofslang:
    image

Busje erin:
    image

Slang eromheen en aandraaien maar:
    image

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Tim said:

Slang eromheen en aandraaien maar:

Tim, als je een keer die doorzichtige slang eruit moet trekken, blijft dat busje dan niet in je rubberslang steken?

Is de doorzichtige slang eigenlijk te zacht om het busje in zijn geheel weg te laten?

Over die EGR: een 2 euromunt of plaatje staal is nog steeds helemaal vlak. Als ik het bij jou op de foto goed zie is jouw koppeling ook trompetvormig (wat is een flens trouwens??) Of bedoel je dat je jouw plaatje ergens anders tussen doet? (foto?)
    edited May 2007
    Atjong,

Misschien wel, dan purk ik hem er wel uit met een schroevendraaier. De slang is koud misschien net sterk genoeg, maar bij 70 graden wordt ie lekker buigbaar, gaat niet werken lijkt me.

Over die EGR, de foto was meer om te laten zien wat voor troep erin zat. Wat je ziet is een koppeling uit het midden, waar het eigenlijke klepje zit. Aan de boven en onderkant van de klep zit een flensje. Hiertussen moet het plaatje. Flens is een soort vlakke koppeling.

Ik heb even een piccie gejat van een ander, maar zo ziet het eruit. PLaatje ertussen en weer in elkaar draaien!

image

Tim
    edited May 2007
    Okee, maar die flens is dus helemaal vlak en niet trompetvormig bij jou?
    edited May 2007
    Atjong,

Mmm, je begrijpt me niet.

Dit is het stukje EGR van de Saxppo:

Vlakke flens op inlaatspruitstuk -> stukje leiding -> egr klep -> trompet koppeling -> stukje leiding -> Vlakke flens op uitlaatspruitstuk.

Ik doe het plaatje tussen het vlakke flens en het uitlaatspruitstuk. Zal foto's maken voor je :mrgreen: Nu effe lastig, het zit achter het luchtfilter.

Tim
    edited May 2007
    Ah, dat maakt het al duidelijker. Een foto werkt nog beter natuurlijk :).
    edited May 2007
    Tim, ik heb de buis voor de EGR nog eens bekeken. Dit is bij mij het eindstuk bij het inlaatspruitstuk (effe nog de koppeling losgehaald):
    image
    Maar jij bedoelt dus niet dit stuk maar dat bij het uitlaatspruitstuk? De bouten daar zien er bij mij wat roestig uit. Gaat dat bij jou makkelijk los? En begrijp ik dus goed dat daar een vlakke flens zit?
    edited May 2007
    Stokers,

Voor het eerst rijden op aponieko en kzo van ook jan. Sorry, kan jullie niets vertellen....merk totaal geen verschil met andere ppo/wvo 8)

Wat ik wel kan vertellen dat het allemaal al weer op is. Ben vanmorgen nog in oost Nederland geweest, daar nog 100L goudgele kzo gekocht. Op de terugweg eindelijk eens kans gezien het verbruik te meten.

196km en 9,5 liter kzo/apo: 1:20,6 Hetzelfde als op dino dus.

Verder weinig te melden, m'n nieuwe tank is bijna klaar, piccies volgen. De nieuwe aan en afvoer leidingen liggen klaar. Nu nog even wat tijd.

Cheers,
    Tim
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Pjotter,

Ik rij 26km per dag woon werk. Incl spoelen ed wordt het erg lastig te meten. Is net iets minder dan een halve liter per rit.....

Zuinige rot auto :mrgreen:

Tim
  • sauspasta PPO Burner
    edited May 2007
    Tim

Was toch een mooie topic tot nu toe, veel geleerd.

KGR wat betekend die afkorting? Retour direct terug in het ingaand ppo traject?

Is er dan zo niet meer kans op lucht in het systeem?

Krijgt de brandstofpomp het niet aangezogen van af de tank in de kofferbak, bij jouw dan van onder de auto?

vrgr Niels
    edited June 2007
    Niels,

Bij mij staat de tank (nog) in de kofferbak. Van daaruit heeft de IP moeite om het aan te zuigen en retour tank te persen. Met KGR (Kort Gesloten Retour) doet ie het verder goed. Je hebt dan idd meer kans op lucht.

Opmerking is wel dat mijn aanvoerleiding 8mm is, met een paar vernauwingen van 6mm :oops:

Dit gaat op korte termijn op de schop, aanvoer wordt dan 10mm inwendig, zonder opstakels (alleen één inline filter en één brandstoffilter.

Tim
  • edited June 2007
    DELETED
    edited June 2007
    Pjotter,

Ik kan niet geschikt aan 12/10 mm instrumentatiebuis komen. Kost me teveel pleuries...

Heb je wat te koop?

Tim
This discussion has been closed.