Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1121315171821

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    [QUOTE=Man@work;58605]...Maak de overbodige gaten in die spoiler maar mooi dicht..

Dat zal lastig worden. De interkoeler zit namelijk net achter het gat van de spoiler en daar wil je juist koude lucht op hebben. Wat ik wel kan doen zit ik net te denken is een aluminium plaat bovenop de interkoeler zetten die de lucht afbuigd die normaal gelijk op het carter botst naar beneden toe zodat hij direct over de bodemplaat onder de motor naar achteren gaat. Nu knalt de koude lucht uit de interkoeler zo tegen het carter waardoor de motor/olie snel afkoeld. Ik moet natuurlijk wel oppassen dat ik de airodinamica niet te veel beinvloed anders gaat het verbruik weer omhoog.

[QUOTE=Man@work;58605]...En wat de PPO installatie betreft; een windstoppertje kan nooit kwaad.

Exact. Ik heb hier al een tijd een neopreen duikpak hangen en een flink stuk klittenband. Ik was al langer van plan "jasjes" te maken voor WW, filter en Polheizung dus nu moet het er dan maar van komen he. Ik had de leidingen al eerder ingepakt met van die geribbelde zwarte buis net zoals TufTuf dat heeft en zag toen al de algehele temperatuur met een graad of 4 omhoog gaan, alle beetjes helpen dus blijkbaar ;)
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Gatenkaas :p.

Ik ben gek op gatenkaas, maar dan de Zwitserse variant :D.

Voordat je alle losse delen in het duikpak stopt, is het niet makkelijker om de voorkant goed af te sluiten, zeg 80%? Just for the winter.

Herman, die morgen hoopt te kaasfonduen ;-)
    300SD
    250D
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Maak de luchtgeleider achter de intercooler maar niet veel breder dan je carter. Evt met een zijdelings schuin oplopende of verticale zijkant. (om wervels langs de plaatrand te verminderen)

Als de lucht minder dan 30 graden naar beneden afgebogen wordt mag dit niet echt een probleem zijn. Als het doorstoom oppervlak te veel verkleind wordt neemt de werking van je intercooler ook af. Probeer ca. 75% doorstoomoppervlak te handhaven.

Succes!
    edited November 2010
    [QUOTE=Man@work;58616]Probeer ca. 75% doorstoomoppervlak te handhaven.

Hoi M@W,

Is daar een bepaalde reden voor?
    Ik zou beginnen met 50% va nde radiator (water) af te dekken.
    En dan te kijken hoe de temp van de PPO daar op reageert.

Heman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    @Pena,

Met die 75% doel ik op het doorstoomoppervlak achter de intercooler zodat de doorstoming niet te ver af gaat nemen.

Bij de koelwaterradiateur weet ER veel beter dan ik hoe hij dat het beste kan doen.
    edited November 2010
    [QUOTE=Man@work;58616]Maak de luchtgeleider achter de intercooler maar niet veel breder dan je carter. Evt met een zijdelings schuin oplopende of verticale zijkant. (om wervels langs de plaatrand te verminderen) Als de lucht minder dan 30 graden naar beneden afgebogen wordt mag dit niet echt een probleem zijn. Als het doorstoom oppervlak te veel verkleind wordt neemt de werking van je intercooler ook af. Probeer ca. 75% doorstoomoppervlak te handhaven...

Kijk, tip's from the pro. Daar heb je wat aan. Morgen dus aan de slag met de luchtgeleiders.

Afgelopen week "even" het PPO systeem uit elkaar getrokken omdat ik de brandstofontluchter er tussen uit wilde hebben. Alle messing koppelingen zijn van binnen zo schoon en blank dat je haast het idee hebt dat ze in een zuurbad gelegen hebben. Ook weer veel meuk gevonden in het systeem in de vorm van een soort "snot" zoals ik dat ook al eerder in mijn filter vond. Tevens de Polheizung en WW geisoleerd en dat scheeld maar liefts 10 graden. Ik zit nu op een temperatuur van 70 graden tussen WW en IP.

Morgen ook maar eens even het tankfilter en de Hardi schoonmaken omdat ik het gevoel heb dat de PPO niet goed doorgepompt wordt. Het leuke van zo een Hardi pompje is dat je hem hoort tikken en ik vind hem steeds langzamer tikken, een teken dat de flow wat belemmerd is nu.

Ook weer even met de LED verlichting aan de slag. Ik had de wagen rondom van LED lampen voorzien i.p.v. de standaard gloeilampen maar ze vielen 1 voor 1 uit. Dus ik heb nu nieuwe gekregen van een ander merk en die zullen het wel vol moeten houden.

Verder vermoed ik dat ik weer wat diodes uit de dynamo gefikt heb, ik rook weer een elektrisch brandluchtje vanuit het vooronder. Dus ga ik nu een andere dynamo scoren en daar zwaardere diodes in zetten. Ik heb verder geen laadproblemen op dit moment maar wil toch snel een betrouwbaardere dynamo er in hebben. De winter staat immers voor de deur en ik kan de auto geen enkele dag missen.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    Gewoon een opmerking: Een WW moet eigenlijk altijd ingepakt zijn, anders verlies je daar redelijk wat vermogen, al zou je dat niet zo verwachten.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    [QUOTE=wodan;58728]Gewoon een opmerking: Een WW moet eigenlijk altijd ingepakt zijn, anders verlies je daar redelijk wat vermogen, al zou je dat niet zo verwachten.

Ik begin er toch ook in te geloven... 'k Ga ook maar eens aan de slag met een surfpak en lasdeken...
    edited November 2010
    Hoi Soap,

Ik moet ook nog om.
    Eigenlijk zou de bedrijftemp van de motor, zeg 84°C (toevallig mijn water temp.) overal in de motorruimte moeten heersen en dan is isoleren dus niet nodig.

MAAR.... nu hier bij ER, wordt dit in de winter niet gehaald. En of dit nu door M-spoilers ;) is of niet dat doet er niet veel toe.

Moet zeggen dat ik nog altijd voor het goed afsluiten van de hele voorkant (niet helemaal natuurlijk), maar ik geloof dat je er dan nog niet komt. Zo'n kartonnetje is toch veel simpeler dan een wetsuit :).

Zelf ben ik nog niet zover. Ik moet nog naar een onderplaat zoeken die er op de mijne helaas niet bij was :cry:.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    [QUOTE=soapwater;58732]Ik begin er toch ook in te geloven... 'k Ga ook maar eens aan de slag met een surfpak en lasdeken... IK heb dat vanaf dag 1 gedaan (ook ter camouflage) en ondanks mijn verbruik van 2x dat van een standaard wagen,
    is mijn ppo temp op een paar graden na = koelwater temp en dit met een vrij kleine platen WW.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Onderplaat vr de WW? Gewoon zelfmaken. heb de mijne geisoleerd..daarna een u-profiel gebogen.2 moeren eraan gelast en een plaat erboven met gaten om het U-profiel te sluiten.Overkill degelijk. Maar er zijn uiteraard nog legio methodes.

greetz!
    edited November 2010
    Bij mij is de WW ingepakt met onderleg laminaat isolatie en daarover tape.
    Dan een U-profiel waarvan ik 1 been tegen de WW getapt heb. Hangt al jaren zo vast, geeft geen krimp ;)
    Kostte enkel de tape, de rest was afval van de buren :D
    edited November 2010
    [QUOTE=fury;58738]Onderplaat vr de WW?

Nee, Fury,

De onderplaat voor de auto. Ik kijk zo op de grond. En dan waait het behoorlijk :p.

Ik wilde het grootste gat het eerste dicht maken :D.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Vandaag de tankzeef er even uit gehaald, zat redelijk verstopt met snot maar had toch nog wel genoeg doorlaat. Bij het terugbouwen kom ik er achter dat de aanvoerleiding vanuit de tank naar binnen plat gedrukt wordt door de vloerplaat in de kofferruimte. Dus die leiding weggehaald en er een mooie zacht koperen leiding in gebogen. Gevolg het Hardi pompje tikt weer als vanouds :D.

Ik heb nog geen tijd gevonden om de luchtgeleiding langs de motor te maken die er voor moet zorgen dat de zaak minder snel afkoeld. dat moet dan maar volgende week.

Wel alle LED lampen vervangen en morgen nog even de winterbanden er op dan kan ik volgende week even een APK gaan halen.

Ik heb nog even zitten meten en ben er achter gekomen dat ik een ligt stroom verbruik heb als het contact uit staat :shock:.

Zou het kunnen dat een aantal defecte diodes in de dynamo hier voor zorgen?
    edited November 2010
    [QUOTE=easy rider;58760]......een ligt stroom verbruik heb .....

Hoi ER,

Hoeveel is licht ;)?

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    [QUOTE=easy rider;58760]Ik heb nog even zitten meten en ben er achter gekomen dat ik een ligt stroom verbruik heb als het contact uit staat :shock:.

Zou het kunnen dat een aantal defecte diodes in de dynamo hier voor zorgen?

Ja, dat kan en kan je uitsluiten door de dynamo af te koppelen en te meten, maar dat hoefde ik je niet te vertellen denk ik ;)
  • carl PPO Addict
    edited November 2010
    Bij mij toen ik mijn accu kabels terug aan de accu aansloot ,trok deze ook een paar kleine vonkjes ,maar dat zal wel van het klokje en de interieurverlichting zijn,+radiogeheugen.;-)
    edited November 2010
    [QUOTE=wodan;58763]Ja, dat kan en kan je uitsluiten door de dynamo af te koppelen en te meten...

Dat wordt lastig om even te doen, hij zit behoorlijk weggewerkt en je hebt er een arm met 3 ellebogen voor nodig om er bij te komen dus maar op een later tijdsstip nakijken.

Vandaag even het verbruik gemeten dus ampere meter tussen de minkabel en minpool van de accu gezet en dan meet ik 850 Milliampere. Dat is dan wel met boordcomputer, interieurverlichting (2X 0.5 watt) radiogeheugen en alarminstallatie. 850 Milliampere lijkt mij niet gek dan toch?.

Vervolgens nog even een andere goede accu gestoken en kijken wat die de komende week gaat doen. De oude (2 jaar) accu heb ik nu onder de lading en gek is dat toen ik hem aansloot de lader gelijk zag dat de accu niet helemaal vol is. we zullen zien.

Natuurlijk vandaag ook even weer de winterreifen gemonteerd anders kom ik die heimat niet in :mrgreen:.
    edited November 2010
    Hoi ER,

Ik dacht dat 20mA OK was maar 200mA al te veel. Ed weet vast meer.
    Je moet natuurlijk wel meten als de binnenverlichting uit is (bij mij 6 sec) :).

Ik kan bij mij wel meten maar ik heb alleen maar een analoog klokje ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    [QUOTE=easy rider;58769]
    Vandaag even het verbruik gemeten dus ampere meter tussen de minkabel en minpool van de accu gezet en dan meet ik 850 Milliampere. Dat is dan wel met boordcomputer, interieurverlichting (2X 0.5 watt) radiogeheugen en alarminstallatie. 850 Milliampere lijkt mij niet gek dan toch?.

Die 2x0.5W=1W => 83mA ... en zou ik misschien nog mee kunnen leven, als dat het enige was en dan nog.

Uit je gemeten 850mA => +10W bij 12V, daar kan je al een tas water mee aan de kook krijgen als je lang genoeg wacht ;)

Dus een 85Ah accu, is na 100 uur gewoon leeg, dus na 4 dagen...
    Dat is echt wel minimum een factor 10 teveel 'stil' verbruik.
    edited November 2010
    [QUOTE=wodan;58771]...Dus een 85Ah accu, is na 100 uur gewoon leeg, dus na 4 dagen...Dat is echt wel minimum een factor 10 teveel 'stil' verbruik.

:mozilla_surprised: Oops, das te veel dan ja. Dan toch volgend weekend maar de kabel naar de alternator los maken en dan nog eens meten.

Ik zal ook eens gaan kijken hoeveel ampere die diodes in de alternator zijn en dan op zoek gaan naar zwaardere zodat ik een super alternator kan bouwen. Het ding heeft mij al 2X eerder in de steek gelaten en ik moet wel een betrouwbare auto hebben natuurlijk.
    edited November 2010
    Mij zou het persoonlijk niet verwonderen dat die alternator van jou intern een beetje in kortsluiting ligt...
    Had je geen volledige wagen in onderdelen? Anders, daarvan de alternator nemen en gebruiken?
    edited November 2010
    Ik heb idd een donorauto staan. daar zal ik de alternator uit moeten halen, toch zwaardere diodes steken, en in mijn dagelijkse vervoer schroeven. uit en inbouwen duurd ongeveer een uurtje of 4. Je moet echt een berg onderdelen weghalen voordat je er bij kan.
    edited November 2010
    [QUOTE=easy rider;58774]Je moet echt een berg onderdelen weghalen voordat je er bij kan. Berg Met Werk dus? :D :D
    edited November 2010
    B M W :)

Kan het niet zijn dat er iets aan blijft staan. Relaistje?
    Iets met verwarming.
    850mA is behoorlijk Watt :p

Scheelt een Boel Moeizaam Werk :D.

Herman
    300SD
    250D
    edited November 2010
    Wat ik zelf vaak doe is een ampere meter er tussen aansluiten..en dan zekering voor zekering eruit trekken...telkens zie je het verbruik wat zakken..en als je er eentje uittrekt die veel scheelt dan heb je het circuit waar de dader inzit...blijft hij echter stroom verbruiken...dan is het vrijwel zeker de dynamo. Komt idd wel vaker voor, dus ik zou ook zeker mn verdenkingen hebben tov de dynamo. een kleine ampere is echt wel fors. Suc6!

Greetz!
    edited November 2010
    BMW Breed Maar Waardeloos
    BMW Blik Met Wielen
    BMW Bak met wijven
    BMW Belgische mongolen wagen
    BMW Bezopen Moffen Wagen
    BMW Blote Meiden Wagen
    BMW Bij Mercedes Weggegooit
    BMW Bij Motorpech Wegwerpen
    BMW Betalen Met Wisselstukken
    BMW Brol Met Wielen
    BMW Boeren Mest Wagen
    :D:D:D Ja aan zelfspot hier geen gebrek heren.

Gisteren dus een andere accu gestoken en vanmorgen gewoon starten, geen centje last :shock:. Ik ga toch een alternator reviseren (zwaardere diodes) omdat ik zeker wil zijn dat alles goed is.
    edited November 2010
    Kleine correctie: alle bovenstaande verklaringen van de afkorting BMW zijn onjuist.

De juiste verklaring is: Bayrischer MistWagen :D;)

Tschüß,

"Mann an die Arbeit"
    edited November 2010
    Hoi ER,

Heb je nieuwe auto gezien ;)
    edited November 2010
    103PK per liter inhoud was tot voor kort niet mogelijk bij een diesel en alleen voorbehouden aan lui zoals Ferrari en dan nog met een benzine motor. Laat die gasten van AC Schnitzer maar schuiven :D. Nu maar hopen dat het ook heel blijft.
    edited November 2010
    Sterker nog...als ik mijn niet vergis is de 35D geen 3.5l zoals je zou verwachten maar een 3.0L diesel met dubbele turbo ofzo....dus dan 120pk per liter uit een dieseltje:P

greetz!
    edited November 2010
    Je bedoeld de 535D met 272 pk en 560 Nm koppel. Hij heeft een dubbele turbo, een kleintje die de grote voed. Hij heeft een turbo druk van 2,85 Bar.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Er,

Absoluut dan, mag ik aannemen?

Tim
    edited November 2010
    ;):p:D:rolleyes::cool::mozilla_cool:
    edited December 2010
    Gisteren, buitentemperatuur -4.5 graden. Mix 75% GPO (90%GPO+10%B100) en 25% Diesel. 1 X voorgoeien, starten (3 seconden) direct strak lopen.

Hedenmorgen, buitentemperatuur -6 graden. Zelfde mix. 1 X voorgoeien, starten (20 seconden) de motor wil niet goed aanslaan en loopt op 3 cilinders tijdens het starten. Dit 4 X moeten herhalen tot er heeeeeel langzaam leven in de motor begind te komen. Hij loopt dan op 3 cilinders en het stationair toerental komt niet boven de 550 toeren met het gaspendaal vol in. Langzaam komen de andere cilinders er bij, duurt een seconden of 30 en dan eindelijk loopt ie strak op 1000 toeren, zoals het hoort. Daarna zakt hij rustig af naar 750 toeren, ook zoals het hoort.

Ik vermoed dat er wat gloeibougies stuk zijn of 1 van de 2 zekeringen ligt er uit (1 zekering per 3 gloeibougies). Zaterdag maar eens even kijken dan. Voorlopig maar even een beetje meer Diesel/Benzine er bij om het starten te vergemakkelijken. De Nieuwe (2e hands) accu blijkt overigens beresterk te zijn.
    edited December 2010
    Eigenlijk moet je jouw mengsel in een fles buiten zetten, dan kan je op het zicht al zien waar je je aan kan verwachten ;)
    edited December 2010
    Ik weet al wel dat mijn mix van 90%GPO+10%B100 stijf gevlokt staat. Het is -2 in mijn werkplaats en filteren staat nu gewoon stil.

Dat is de rede dat ik wel 25% diesel bij MOET mengen om de zaak vloeibaar te houden. Hoe vloeibaar het mengsel in de tank is weet ik niet dan zal ik een monster moeten trekken of even wat in een fleske moeten mengen en buiten zetten dan.

Overigens wel leuk om op te merken, Ik heb B100 van palmolie en dat is nu boter. Ik heb ook B100 van soja en zonnebloem, dat is nog steeds vloeibaar maar aan de buitenkant van de jerrycan zijn al wel vlokken zichtbaar.
    edited December 2010
    B100 van zonnebloem is nog dunner / vloeibaarder.
    edited December 2010
    @Wodan,
    Goed idee, moet ik nog doen :).

Hoi ER,

Als het niet de gloeiers zijn dan kan het net een omslagpunt zijn. Al moet ik zeggen dat -4,5 en -6° best wel dicht bij elkaar liggen.
    Ik heb gemerkt dat een weinig <10% benzine helpt om het vloeibaarder te maken.

Herman
    300SD
    250D
    edited December 2010
    Heb gemerkt dat het omslag punt sowiezo erg nauw ligt.
    Had mn tank vol getankt met redelijk dikke GPO en diesel...ca dik 60% gpo met krap 40% diesel...zou toch lange rit rijden en motor stond warm.... maar toen bleek mn stekkerdoos kapot vd trekhaak..dus andere auto gepakt. 's Avonds auto maar amper weg gekregen.... nog paar liter diesel er met veeeel moeite bij gekregen..en stuk gaan rijden voor te mengen. 's morgens PATAT..moeizaam starten...nie willen blijven draaien...starten starten starten beetje lopen maar al met al...nie willen. Warm water over pomp en filters gedaan..en toen ging het. Auto flink laten draaien die dag....warmte erin houden..en ca 3 liter boer peter erbij gekregen. Nu alles ok..start zonder problemen als van ouds:d En dat op 3 liter!

greetz!
    edited December 2010
    Hoi Fury en ER,

Heb ergens gelezen, maar kan het niet meer vinden, dat 3-5% benzine een heleboel scheelt. Boer peter zou zelfs nog beter zijn maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Zelf heb ik 10% gebruikt en dat scheelde veel (zie mijn draadje).

Herman
    300SD
    250D
    edited December 2010
    Jah die 3L BP is toch al een 6%. Ga strax wel weer terug naar 1L (2%). Dat zou hopenlijk genoeg moeten zijn..En is ook veiliger ivm de groene mannen enzo.

greetz!
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Heerlijk he die winter :D
    edited December 2010
    :shock:???? zeker gepost in verkeerd topic.

Anyhow. Vandaag de TDS uitgelezen met INPA (gebruikt de dealer ook :D) en alles OK.

Ik begin toch sterk het vermoeden te krijgen dat er idd een kantelpunt zit in het wel/niet starten van een hoog PPO mengsel. zo heb ik dan van de week maar gestart/gereden op een mengsel van 40%GPO/60%dino en dat ging goed. 'T was wel even 10 seconden doorstarten met -6 maar het ging.

Vandaag een mengsel gemaakt van zeer vloeibare GPO50% (bij -2 nog vloeibaar) +25%B100/25%olie van boer piet. Morgen maar eens kijken of hij beter wil starten.

Vandaag ook nog een terugslagklep geplaatst in de retourleiding naar de tank om te voorkomen dat de retourleiding en alles wat daar voor zit niet leegloopt naar de tank. Dat schijnt men bij de TDSen later ook gedaan te hebben zodat de motor beter moet starten, we zullen zien.
    edited December 2010
    [QUOTE=easy rider;58980]
    Vandaag een mengsel gemaakt van zeer vloeibare GPO50% (bij -2 nog vloeibaar) +25%B100/25%olie van boer piet. Ik schat dat zulk een mengsel nog door een filter gaat bij -10°C, zal afhangen van de oorsprong van de B100, dit zal bepalend zijn.
    edited December 2010
    [QUOTE=easy rider;58980] Vandaag de TDS uitgelezen met INPA (gebruikt de dealer ook :D) en alles OK.

Vandaag ook nog een terugslagklep geplaatst in de retourleiding naar de tank om te voorkomen dat de retourleiding en alles wat daar voor zit niet leegloopt naar de tank. Dat schijnt men bij de TDSen later ook gedaan te hebben zodat de motor beter moet starten, we zullen zien.

Hoi ER,

INPA? uitlezen, doe je dat met een laptop?

Een terugslagklep in de toevoer snap ik. Maar als jij voorgloeit, draait de Hardy toch al?

Herman
    300SD
    250D
    edited December 2010
    [QUOTE=wodan;58981]Ik schat dat zulk een mengsel nog door een filter gaat bij -10°C, zal afhangen van de oorsprong van de B100, dit zal bepalend zijn.

Klopt. Ik heb B100 van palmolie en die kan je scheppen als boter. B100 van soja en zonnebloem is nog heerlijk vloeibaar.

[QUOTE=pena;58982]..INPA? uitlezen, doe je dat met een laptop?.. ja. en interfase die ik zelf gebouwd heb.

[QUOTE=pena;58982]...Maar als jij voorgloeit, draait de Hardy toch al?

Idd maar de filters daar tussen zijn natuurlijk steenkoud dus zal ik niet direct druk op de IP hebben als ik start.
    edited December 2010
    Als je geen aanvoer hebt omdat je filters dichtzitten, moet je eigenlijk tweetanker worden...
    edited December 2010
    Dat nooit !!!!!:mozilla_yell:.

Een echte 1 tanker past zijn systeem/motor/mengsel zo aan dat hij ten alle tijden kan starten en rijden met 1 tank.

Bovendien moet ik geen extra tank hebben achterin omdat ik bijna dagelijks allerlei meuk vervoer, matrijzen, kunststof producten, gereedschappen, hout, bouwmateriaal, jerrycans GPO, noem maar op.

Voorgaande weerhoud mij er dan ook nog steeds van een LPG injectie te implementeren omdat ik dan weer met een gastank achterin zit. Ik kan wel een kleien tank onder de auto monteren maar dan moet de grote achterdemper van de uitlaat vervangen worden door 1 pijp zodat ik daar ruimte krijg. Weet alleen niet of dat door de APK komt?

Ik heb er mede door de koude, waarbij ik jammer genoeg mijn mengsel heb moeten bijstellen om nog redelijk te kunnen starten bij -6,5, al wel over lopen denken een verwarmde tank te gaan rijden in combinatie met een soort van flame start op benzine of dino waarbij ik dan 1 klein tankje (HDPE ruitensproeiertankje) in het vooronder kan zetten.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    :regels:

Een echte 1 tanker past zijn systeem/motor/mengsel zo aan dat hij ten alle tijden kan starten en rijden met 1 tank.

:mozilla_cool:
Sign In or Register to comment.