Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1131416181921

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    edited December 2010
    [QUOTE=easy rider;59013]
    Ik heb er mede door de koude, waarbij ik jammer genoeg mijn mengsel heb moeten bijstellen om nog redelijk te kunnen starten bij -6,5, al wel over lopen denken een verwarmde tank te gaan rijden in combinatie met een soort van flame start op benzine of dino waarbij ik dan 1 klein tankje (HDPE ruitensproeiertankje) in het vooronder kan zetten.
    Voila, klein tankje, ik heb toch niet van een grote tank gesproken?
    Je moet hoe dan ook eerst alles vloeibaar / warm krijgen eer je PPO kan rijden met deze temperaturen. Hoe je dit doet, maakt niet uit.
  • udoudo Super Moderator
    edited December 2010
    [QUOTE=wodan;59015]Voila, klein tankje, ik heb toch niet van een grote tank gesproken?
    Je moet hoe dan ook eerst alles vloeibaar / warm krijgen eer je PPO kan rijden met deze temperaturen. Hoe je dit doet, maakt niet uit.
    Een tank in de motorruimte?
    Mag dat nog wel van de APK?
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2010
    Achterdemper vervangen voor pijp is geen enkel probleem voor de apk. Enigste eis is(buiten de uitstoot dan) dat deze gasdicht is van voor tot achter. En dat is een rekbaar begrip. Materiaal en geluid en dergelijke zijn (nog) niet van belang. Er zal mss nog wel een kapstok artikel zijn waarin staat dat het deugdelijk moet bevestigd zijn. Zelfs het einde is niet echt gedefineerd...dus in principe een uitlaat die half is afgebroken...maar het gebroken deel is weg...is gasdicht van voor tot waar hij eindigt...achter. Er zijn mss stations die eisen dat hij tot aan achter loopt...maar dan zouden uitlaten die voor het achterwiel uitkomen ook niet mogen etc.....ok..hou het normaal..anders veranderd men de keurings eisen zo (doen ze al zo vaak..pffff...wie weet inmiddels al gedaan)...maar een pijp ipv achterdemper mag geen probleem zijn!

Brandstof tank in motorruimte?....trabant heeft dit standaard. Dus zou eigenlijk moeten mogen....tevens is het de vraag of men in de gaten heeft waarvoor het dient.....ER's motorruimte ziet er nu niet echt meer uit zoals een standaard tds'je...dus ze zullen vast denken dat het een andere functie heeft dan als tank...alleen de vraag of er nog wel ruimte is voor zoiets als een tankje?...mss nog eerder kans in een holle ruimte in een achterscherm of op de plek vh reserve wiel...mss zelfs in de holling van het reserve wiel zelf...das nie groot...maar toch genoeg voor mss een 15 l ofzo.

greetz!
  • carl PPO Addict
    edited December 2010
    Misschien alleen maar voor de koude maanden .;)

Dit valt misschien juist buiten de apk.:D

Ik doe dit ook met mijn tank achteraan , gewoon ff der uit voor de schouwing.

grtjs carl
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited December 2010
    Zou idd geen gek idee zijn om een ruitensproeiertankje in de motorruimte te zetten die ik dan met de APK gewoon wegneem.

3 wegklepje boven op de IP, slangetje met snelkoppeling naar het ruitensproeiertankje en klaar.

Of.

Flamestart in het inlaatspruitstuk monteren, opvoerpompje tussen slangetje met snelkoppeling naar het ruitensproeiertankje.

Gisteren even een mengseltje gemaakt van 50%GPO/25%B100/25%OVBP. En zonder voorgloeien gewoon na wat geroggel starten en strak lopen :mozilla_surprised:. Ik kan dus nu weer wat meer GPO bijmengen en kijken waar het kantelpunt ligt met voorgloeien.
    edited December 2010
    Met mijn laatste mengsel blijft de TDS goed starten bij -7,5. 50%GPO/25%B100/25%OVBP.

Echter de automaat bak begon afgelopen week wat kuren te krijgen, als ik een hol af rijdt, of een tunnel in ga en snel het gas los laat schiet de bak in noodloop en blijft in 3 hangen.

Dus maar even de auto uitgelezen met INPA/EDIABAS en geeft aan dat de krukas sensor geen correct signaal geeft. Gelukkig heb ik nog zo een dingetje liggen en zit er binnen 5 minuten op als ik de auto op de brug heb. Ik vermoed echter dat de stekker verbinding wat geoxideerd is vanwege het absurde gebruik van pekel de afgelopen weken. Mijn mistlampen vielen namelijk ook al uit met zwaar geoxideerde stekker verbinding.

Tevens heb ik ontdekt dat de naaldlichthoogte sensor in verstuiver 4 ook zo af en toe geen signaal geeft, hiervan zal ik eerst de bedrading en stekkerverbindingen controlleren en kijken of de storing dan weg blijft.
    edited December 2010
    Vorige week 400.000 op de teller gezet.

image

Er staat nu al weer 401.000 op hoor :mozilla_tongue:

Omdat ik deze week wat vrij had kon ik eindelijk even wat aan de TDS prutsen. Ik had namelijk een storing in de DDE of EGS module zitten. Als ik een tunnel in ging dan gebeurde het namelijk nog wel eens dat de auto in noodloop ging en ik aan de kant moest om de boel te resetten.

Ook had ik een keer dat de motor helemaal uit sloeg tijdens het afremmen, hij ging in noodloop en direct daarop ging het verstuiverlampje branden en deed ie helemaal niets meer.

Dus ik van de week de laptop maar eens aan de auto gehangen en via EDIABAS/INPA en CARSOFT uitgelezen. Er zaten aardig wat vreemde storingen in de DDE en EGS, eigenlijk allemaal gerelateerd aan slechte stekker verbindingen. Deze conclusie trek ik omdat alle sensoren en actuatoren goed zijn en blijven na het resetten van de diverse modules. De stekker van o.a. krukas sensor en automaatbak waren wat vochtig dus deze goed droog gemaakt en ingespoten met kruipolie. Ik vermoed dat inwerking van de pekel van afgelopen weken ook de verbindenen ligt heeft doen corroderen.

Nu ik ook het adaptive gedeelte van de DDE en EGS heb gewist kunnen deze modules zichzelf weer inleren. Als je namelijk een sensor of actuator vervangt moet je het adaptive gedeelte wissen zodat de modules zichzelf kunnen aanpassen aan de nieuwe/andere hardware.

Zo heb ik een tijd terug de pompkop van de injectiepomp vervangen en had nog niet het adaptive gedeelte van de DDE gewist. Ik moet zeggen dat de motor nu nog beter opneemt, deed ie toch al niet slecht, en zeker de automaat schakeld nu vlotter en iets eerder. Nu na 3 dagen flink door karren geen enkele storing meer gehad en de motor en bak gaan weer als vanouds.

Heb ook nog even LED lampen in de mistlampen gezet. Deze lampen waren iets te groot dus met de Dremel even het aluminium wat weggeslepen en het past. Het is echter geen gezicht omdat de lens en het plaatje in het inwendige van de mistlamp het stralingbeeld van de zeer felle LED lamp te niet doet. Dus van de week maar even de lens en het plaatje er uit halen en kijken wat het effect is.
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited December 2010
    [QUOTE=easy rider;59202]Vorige week 400.000 op de teller gezet.

Heb ook nog even LED lampen in de mistlampen gezet. Deze lampen waren iets te groot dus met de Dremel even het aluminium wat weggeslepen en het past. Het is echter geen gezicht omdat de lens en het plaatje in het inwendige van de mistlamp het stralingbeeld van de zeer felle LED lamp te niet doet. Dus van de week maar even de lens en het plaatje er uit halen en kijken wat het effect is.

Hoi ER,

Welkom bij de club. Op de Xantia staat ondertussen 428.000 km.

Heb voor de Xantia op de sloop ook mistlampen gekocht om in de voorbumper te zetten met Led lampen er in als zijnde 'daglampjes'. Welke lampen gebruik je, waar heb je ze gevonden, voor welke prijs en wat doe je met de reflector/lens als dat problemen zou geven.

Dank,

Douwe.
    edited January 2011
    [QUOTE=Dappere Douwe;59203]....Welke lampen gebruik je, waar heb je ze gevonden, voor welke prijs en wat doe je met de reflector/lens als dat problemen zou geven....

Het zijn deze Douwe. Ik heb inmiddels de lens uit de mistlamp gehaald omdat dat een vertekend beeld geeft met die LED lampen.

Hier bij het vervolg van "LED lampen voor de TDS".

Het is dus de bedoeling om alle lampen op de E34 te vervangen voor LED lampen, behalve die van de koplampen natuurlijk.

Afgelopen zaterdag een dubbele spanningregelaar in elkaar gesoldeerd evenals 2 printplaatjes met mini relais er op.

Het is de bedoeling om de achterlicht units per stuk te voorzien van 3 zo groot mogelijke LED lampen en die moeten alle 3 rood licht uitstralen om tot een zogenaamde "Amerikaanse" verlichting te komen. Het oranje venster van de achterlicht units is rood gespoten. Alle lampen hebben dezelfde functie i.p.v. voor elke functie 1 lamp.

De rijlichten branden op 10 Volt en bij remmen en knipperen gaan ze naar 14,4 Volt. De uit stand van het knipperen draaid op 6 Volt om een zo een groot mogelijk contrast te krijgen tijdens het knipperen.
    Hier een foto (genomen in mijn pakhuis met brug 8) ) van een unit met standaard lamp (wel al reeds een LED lamp i.p.v. dat miezerige 10 Watt lampje)

image

Vervolgens een foto met 3 LED lampen. Dat geeft even wat meer licht dacht ik zo, en dat op 10 Volt.

image

Dan een foto van hoe dat er overdag uitziet op 10 Volt.

image

En nu in de remlicht stand op 14,4 Volt.

image

Vanaf de zijkant ben ik nu ook goed te zien.

image

En hier het een foto van de spanningregelaar en het relais.

image

Elke kant heeft zijn eigen relais, die is nodig om van daglicht naar knipperen over te schakelen. Over het relais hangt een elco van 1000 uF die het relais tijdens het knipperen even vast houd om in de uitstand tijdens knipperen 6 Volt op alle lampen te houden. Tijdens knipperen werkt het remlicht van de kant die knippert niet, net als bij een amerikaanse schakeling.

Ik heb de zaak zo uitgevoerd dat ik nu 2 stekkers per kant achterin heb. Als de APK keurmeester moeilijk gaat doen trek ik de "custom" stekker uit de unit en stop de "standaard" stekker er in en steek dan even een oranje peertje in het knipperlicht gedeelte.

Nu dit klaar is en goed werkt ga ik verder met de knipperlichten aan de voorkant. Ik heb berekend dat ik daar ruimte heb om een LED lamp te maken met 49 LED's (achter zitten er 31 LED's in per lamp). Deze zullen ook op 10 Volt gaan branden als de gewone rijverlichting aan staat en zullen ook tijdens het knipperen afwisselend voorzien worden van 14,4 en 6 Volt.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Hey ER,

Kun je niet beter aan je WKK gaan bouwen, dan gaan spelen met remlichten die je nooit gebruikt en zelf nooit ziet??

Heheheh :mrgreen:

Tim
    edited January 2011
    Je hebt helemaal gelijk Tim. Maar je moet soms ook spelen :D. Het verschil tussen de jongen en de man is zijn speelgoed he.
    edited January 2011
    Hey ER, cool joh! Leuk die amerikaanse stijl achterlichten... zoiets stormt ook nog door mn hoofd voor de LT....mooie brede rode ingebouwde achterlicht balken met amerikaanse manier van verlichting. Heb ook al eens een relais schakeling daarvoor uitgetekend toen. Maar eerst het ding maar eens goed opknappen:mozilla_wink:

Heb een zaklampje met daarin een 3W LED...daar komt echt asociaal veel licht vandaan..verblindend! Ook mooi dan.

Greetz!
    edited January 2011
    Hoi ER,

Dank voor de tip.

Vr. gr.,

Douwe
  • ZX plantengieter PPO Burner
    edited January 2011
    Hier bij het vervolg van "LED lampen voor de TDS".

Ben wel blij dat ik 's ochtends niet met mijn duffe kop achter je sta bij het stoplicht of de gebruikelijke file met je stamper op het rempedaal, ga je ter plekke scheel van kijken.
    Wel mooi h
    edited January 2011
    [QUOTE=ZX plantengieter;59391]....of de gebruikelijke file met je stamper op het rempedaal, ga je ter plekke scheel van kijken...

Oops, dan hoop ik niet dat ik vandaag die gaos op de A4 veroorzaakt heb dan :mozilla_yell:.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    ER kijk wel uit als je in de grote stad op de rem gaat staan om achteruit te rijden;
    Met zo'n verlichting is de kans nl. groot dat er een buslading kwijlende fotograferende toeristen zich achter je auto verzameld heeft in de waan dat ze in de rosse buurt zijn. :lol:
    edited January 2011
    Hij is goed [EMAIL="M@W"]M@W[/EMAIL], hihi. Ik heb nu een echte "Pimp mobiel"
    edited January 2011
    Daar heb je toch nog enkele extra aanpassingen voor nodig hoor...
    dat koude leer...dat kan echt niet..... gewoon lekker zachte warme bordeaux rode pluchen bekleding...knal rood of roze mag ook... paar dobbelstenen aan de spiegel...wat gouden ringen en evt de chroomaccenten vervangen voor gouden accenten, grote bling bling velgen en evt hydraulische vering. Zwaar getint glas en flinke stereo. Her en der wa beeldschermpjes op plekken waar je ze nie kunt gebruiken...en overspuiten in speciaal kleurtje. en dan ist een echte pimp pooier bak;)...maar begin maar met dat koude zwart leren deutsche gründlichkeit interieur...dat kan natuurlijk niet in de pimpscene....Lol
    edited January 2011
    Afgelopen week begon de TDS wat slechter te starten. Ik dacht dat het lag aan de lage temperatuur 's ochtends (2 graden) in kombinatie met een hoog percentage GPO (80%) maar afgelopen Zaterdag moest ik 5X flink doorstarten om leven te krijgen in de motor.

Dus vandaag maar het inlaatspruitstuk verwijderd om bij de gloeiers te komen en vervolgens de gloeiers er uit gedraaid en 1 voor 1 getest.

Resultaat: 4 gloeiers helemaal niet gloeien en 2 wel :mozilla_surprised:. Alle gloeiers lijken wel met een vijl bewerkt te zijn, de uiteinden zijn schuin afgesleten. Het zijn nagloei bougies van Beru, toch 1 van de betere merken en hebben het 20.000 km volgehouden. Het lijkt er op dat PPO de gloeiers toch sneller doet slijten dan DINO, ik vind 20.000 km wel erg weinig zeker voor nagloeiers. Ik heb echter de openingsdruk van de verstuivers wel op 185 bar staan i.p.v. 165 bar, wellicht dat die hoge druk de gloeibougies doet kapot spuiten?

Omdat ik even niets anders had en ik morgen weer moet rijden heb ik er maar tijdelijk gewone gloeiers in gezet en de nagloeitijd van 60 seconden terug gezet naar 10 seconden, es kijken hoe lang ze het volhouden.
    edited January 2011
    Ligt volgens mij aan het langere nagloeien... en mogelijks aan de ppo die op de tip spuit...
  • carl PPO Addict
    edited January 2011
    Is het eigenlijk wel de bedoeling dat de brandstof op de gloeiers spuit?:confused:

Ik dacht dat het de bedoeling was dat de gloeiers de taak hebben om de voorkamer te verwarmen zodat met de start de ontbrandings temperatuur makkelijker bereikt wordt .

Maar ik kan me voorstellen dat er telkens een spuit brandstof volle kracht tegen de gloeiers vliegt, dat dit schurend gaat werken ,en de boel vroegtijdig wegslijt.

Zouden hier ergens voorschriften voor bestaan?

Grtjs carl
    edited January 2011
    [QUOTE=wodan;59483]Ligt volgens mij aan het langere nagloeien... en mogelijks aan de ppo die op de tip spuit...

Het kan niet aan het lange nagloeien liggen omdat ik al 100.000 km 2 gloeibougies in de polheizung heb zitten die nog steeds goed zijn en dat zijn zelfs gewone gloeibougies. Die bougies staan zelfs veel langer aan dan de bougies in het blok.

[QUOTE=carl;59492]Is het eigenlijk wel de bedoeling dat de brandstof op de gloeiers spuit?....Maar ik kan me voorstellen dat er telkens een spuit brandstof volle kracht tegen de gloeiers vliegt, dat dit schurend gaat werken ,en de boel vroegtijdig wegslijt....

Mijnsinziens komt het affikken door de erbarmelijke omstandigheden waarin de gloeibougies zich bevinden. Ik spuit er met 185 bar bovenop (i.p.v. standaard 165 bar) en dan nog eens met dikke PPO tijdens de koude start. Ik denk dat je het moet zien als een watersnijmachine en dat ze het daarom niet lang vol houden.
    edited January 2011
    Gloeiers in een verbrandingskamer zitten wel in een andere omgeving dan deze in een koelblok.

Die druk waarmee er op gespoten wordt, dat maakt niet veel uit tenzij er zand of ander grit in je brandstof zit :D
    De wisselende temp verschillen dat is volgens mij de 'killer'.
    edited January 2011
    Het gekke is dat de bougies maar aan 1 kant afgesleten zijn, net of ze met een vijl bewerkt zijn. Zal d'r is een fofoke van trekken.
    edited January 2011
    Anders merkteken aanbrengen voordat je ze eruit haalt, dan weet je welke kant dat is IN de motor ook :)

image

Is dat een direct ingespoten dieselmotor of heeft die een voorverbrandingskamer?
    (Vraag slaat op de BMW, niet op het plaatje, dat is eentje met voorkamer.)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Prentje is van een indirecte inspuiting; Deze link verklaart het verschil tussen direct en indirect

Als een gloeier maar even gloeit totdat de motor loopt wordt zij daarna koel gehouden door de relatief koele brandstofnevel die er telkens overheen gespoten wordt.

Als je extra lang gloeit dan krijg je misschien te veel/te lang een verbrandingsfront op je gloeier in plaats van in de verbrandingskamer.

Het kan natuurlijk zijn dat de vorm, waarin de verstuiver de brandstof vernevelt, door de verhoogde druk anders van vorm wordt waardoor het misschien allemaal nog wat slechter verloopt.

Wat volgens mij ook aan de orde is: de gloeier kan waarschijnlijk best even tegen z'n hoge temperatuur van ca 1000 graden, maar er te lang aan blootgesteld worden kan funest zijn.
    (ik kan een hete beker (zonder oor) koffie best van de keuken naar de woonkamer dragen, maar als ik er een minuut langer over zou doen krijg ik toch blaren op m'n vinger toppen)
    edited January 2011
    [QUOTE=wodan;59500]...Is dat een direct ingespoten dieselmotor of heeft die een voorverbrandingskamer?...

Voorkamer Wodan. Ik zal volgende keer eens de zaak merken en kijken waar de "afgevijlde" kant heen staat.

[QUOTE=Man@work;59501]...de gloeier kan waarschijnlijk best even tegen z'n hoge temperatuur van ca 1000 graden, maar er te lang aan blootgesteld worden kan funest zijn....

Het zijn echte nagloeiers van Beru, 1 van de beter merken volgens de kenners. Nu liet ik ze wel afhankelijk van buiten temperatuur 180 tot 60 seconden nagloeien, wellicht dat 180 seconden te hoog is dan.

[EDIT] Hedenmorgen gewoon met 5 graden buitentempeartuur en 80% GPO weer in 1 keer starten en lopen met de nieuwe gloeibougies. [/EDIT]
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    vanuit de duitse hoek hangt me bij dat PPO die de gloeistift raakt hier wel nadelige invloed op heeft. (verstoren van de wervel?) die gast in dat artikel experimenteerde met korte en lange gloeistiften. Bij de lange spoot dus de PPO op de gloeistift. De nagloeitijd heeft naar mijn ervaring geen invloed op het geheel. gloei standaard 1 minuut na. in de oude non turbo, ook op 175 bar, draaide ze met gemak 35.000 km mee. (bosch/Beru) voorkeur voor Bosch in deze. (niet in relais)
    edited January 2011
    Ik herinner mij ook iets van injectoren die meer vooruit dan opzij moeten
    spuiten just om NIET rechtstreeks op de gloeistiften te spuiten voor PPO...
    Wat de exacte motivatie daarvoor is, weet ik niet.
    edited January 2011
    Ik heb dit probleem, als je van probleem kan spreken dat is, al eerder gehad met Champion gloeibougies maar dat is echt waardeloos spul dus ik dacht dat het met de Beru niet zou gebeuren. Ik zal eens kijken of er Bosch nagloeiers te krijgen zijn voor de TDS. Beru is namelijk kort geleden overgenomen door Champion dus u bent alvast gewaarchuwd.
  • carl PPO Addict
    edited January 2011
    Bij mij heb ik er ook Beru's ingestoken 20000km geleden , en de gloei ook 180 seconden na ,

Dus afwachten maar;)

grtjs carl
    edited January 2011
    Goh, weet eigenlijk niet hoe lang mn gloeiers erin zitten....weet niet meer of ik ze gewisseld heb toen de kop er 25000km geleden eraf is geweest...iig nog geen start problemen gehad. Zullen dan wrs NGK's of iets dergelijks zijn.

Greetz!
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2011
    Hoi Er,

Ik heb altijd begrepen dat de temp de boosdoener is.
    Die wordt het hoogst in de voorgloeifase (zie figuur).
    Bij het nagloeien wordt deze weer gekoeld door het mengsel.

image

Zeg maar 2x voorgloeien is dus niet zo goed. Zeg 2x 10 sec, dan begin je dus na de eerste 10 sec op 950° nog een keer te gloeien.

Overigens zou dit wel (druppel) vervorming kunnen geven maar geen scheef afgesleten Beru's.

Herman
    300SD
    250D
    edited January 2011
    Afgelopen maanden last gehad van een regelmatig terug komende storing, soms weken weg en dan weer 2X per week. Gekke was ook (maar later zeer verklaarbaar) dat toen ik de IP had gereviseerd samen met de gedeeltelijk motorrevisie, drijfstanglagers, axiaal krukas lager, enz. enz. ik toen helemaal niet deze storing had.

De storing was als volgt. Bij het afremmen op de motor met name vanaf een heuvel of een tunnel inrijdende schoot de automaat in noodloop en kon ik alleen maar in 3 de tunnel uitkomen. Soms kreeg ik ook deze storing met snel daarna het volledig uitslaan van de motor, en dat wil je op de linker baan in een tunnel niet echt meemaken. De enige manier om hem uit deze storing te krijgen is dan het contact 10 seconden af en terug starten en hopen dat de motor aanslaat.....en dat al rijdende in een tunnel :mozilla_yell:.

Dus ik diverse malen de laptop aan de TDS gehangen en 1 storing kwam telkens terug en stond in het overzicht altijd bovenaan "106 MUX Injection rate" wat zoveel betekend als "er is iets mis met uw brandstofregeling". De andere toch wel vreemde storingen in het geheugen van de diesel en bak computer waren een vervolg op het kompleet uitvallen van de motor.

Nu weel ik dat er niets mis is met de brandstofregeling, de motor slaat koud en warm meteen aan, neemt goed op bij gas geven en zo meer en bij aangesloten laptop waarbij ik sensoren en andere zaken "real time" uit kan lezen vond ik niets vreemds dus dat kon het niet wezen. Ter verduidelijking moet ik wel even vermelden dat de foutmeldingen voorgeprogrammeerd zijn door BMW en derhalve een gevolg zijn van "logische" defecten aan de diverse componenten.

Ik had al een tijd het vermoeden dat er wellicht een foutief signaal uit de krukas sensor kon komen omdat ik ook al eens een storing had gezien daarvan. Na lang denken en zoeken kom ik er achter dat de sensor werkt op 6 punten op het vliegwiel. In die zelfde straal op het vliegwiel zitten 3 bouten waar de koppelomvormer aan hangt.

De krukas sensor stond iets te strak afgesteld en bij afremmen en ter gelijkertijd het ingaan van een tunnel komt de krukas iets (0.1 MM of zo) naar voren en kijkt dan niet meer naar 6 punten van het vliegwiel maar naar 9 punten, hij telt er gewoon de 3 bouten van de koppelomvormer bij op. Dit is iets waar de BMW engineers nooit rekening mee hebben gehouden en er is als zodanig dan ook geen storingsmelding voor behalve dan dat de diesel en bak computer de teil in gaan omdat ze deze informatie in combinatie met gaspendaal stand en versnelling niet kennen.

Ik heb de krukas sensor nu 1 MM verder van het vliegwiel af gezet en rijdt nu al een week storings vrij. Ik heb van alles geprobeerd maar krijg de auto gewoon niet meer in storing.
    edited January 2011
    Eigenlijk feitelijk is het omdat je axiale speling hebt op je krukas dat je dit tegen kan komen... en ik moet zeggen dat ik het ergens wel grappig vind... :D

Maar nog leuker vind ik dat je het gevonden hebt... good thinking.
    edited January 2011
    Moest er zelf ook wel om lachen ja. Daarbij kon ik mij later wel voor de kop slaan dat ik er niet eerder achter gekomen ben :mozilla_undecided:.

Ik ben natuurlijk wel blij dat ik nu probleemloos een tunnel in kan rijden, ik kan je vertellen dat je op een gegeven moment wel met de staart tussen de benen aan het rijden bent.
    edited January 2011
    Kan ik me voorstellen, ooit eens een lekkende automaat gehad, iedere tunnel was een spannend afwachten of ik er uit ging geraken... ja, jong zijn :)
    edited January 2011
    Hoi ER,

Onvoorstelbaar dat je zoiets gevonden hebt.
    Petje af.

Herman
    300SD
    250D
    edited January 2011
    Dit zijn idd echt de rot storingen..die wrs vaak nooit gevonden worden en waar mensen hun auto voor wegdoen.
    Wel frappant dat hij het heeft na de revisie. Je zou zeggen dat de axiale speling nu juist minder is geworden. of heb je de axiale lagers niet vernieuwd? (Iets wat ik me ook kan voorstellen daar een Automaat minder de axiale lagers belast). Heb wel eens horen zeggen dat het vaker voorkomt bij bepaalde motoren(was het nu idd toevallig die tds motor? of ander blok waar het echt kwaal was...ff kwijt)..maar dan met name de handbakken (het constante drukken van een stevige drukgroep)
    Heb wel eens een renault busje gedaan.... was happy blok aant klaar maken voor montage...kom ik erachter dat er ruim meer als 1mm speling axiaal zat op de krukas..sjee....das nie normaal..dus blok uit mekaar en de lagerschalen+axiale lagers vernieuwd. Toen weer A-OK!
    iig Chapeau dat je het gevonden hebt..het idee dat ik zoiets had moeten vinden voor een klant....nie te doen.

hopenlijk nu weer prima in orde:)
    edited January 2011
    [QUOTE=fury;59573]...Wel frappant dat hij het heeft na de revisie. Je zou zeggen dat de axiale speling nu juist minder is geworden. of heb je de axiale lagers niet vernieuwd...

De storing was juist na de revisie niet aanwezig maar kwam na een jaar na de revisie. Ik heb alleen het onderste axiaal lagerschaal vervangen tijdens de revisie, het bovendeel niet omdat ik geen trek had de hele krukas er uit te halen.

Er is na verloop van tijd wat axiale speling terug gekomen en samen met een te strak afgestelde krukas sensor krijg je dit soort zaken. De speling is maar iets van 0.1MM maar als er 1MM op zou zitten dan zou dat nog geen probleem zijn. En idd een automaat geeft minder axiale druk op de krukas in tegenstelling tot een handbak.
    edited February 2011
    Aah jah natuurlijk..je had alles gedaan met het blok nog in de wagen..dan is dat idd lastig.Hoofdlager schalen wel kunnen doen dan?. 0.1mm is idd ook zeker niet veel. Zou ik me normaal geen zorgen om maken...meestal voel je dat amper. iig mooi dat je dan nu de oorzaak hebt :)

Greetz
    edited April 2011
    Sow, van het weekend even de IP gewisseld.

Afgelopen week sloeg ineens onder het rijden de hele motor uit net voordat ik met 80 op een bocht af kwam denderen. Ik snel contact uit, versnelling in "N", dan weer contact aan, starten, versnelling in "D" en net de bocht kunnen halen. Vervolgens voorzichtig naar mijn garage gereden en de auto aan de computer gehangen.

Daar kwam uit dat ik een storing in het mengstelwerk had die ik er na resetten van de inspuitcomputer niet uit kreeg. De storing heeft te maken met het feit dat de sleepcontacten geen signaal gaven bij het in de nul stand vallen van de regelateur van het mengstelwerk waardoor de computer geen signaal meer ontvangt en besluit de motor stil te leggen.

Ik had nog een gereviseerde IP liggen maar die had een kleine opname en ik heb een blok met grote opname.

image

Links op de foto zie je een injectiepomp met grote opname en rechts met een kleine opname. De gereviseerde pomp die er nu in zit heeft een kleine opname dus heb ik een aluminium verloopring gedraaid met aan de buitenkant een O-ring groef. de verloopring heb ik 0.05 millimeter kleiner gehouden zodat ik hem op de kleine opname kon krimpen. Eerst even flink warm stoken en hij valt zo over de flens. Nadat hij afgekoeld was zat hij muurvast.

image

Hier zien we het inwendige van de pomp met blauwe printplaat. Pompen met een blauwe printplaat zijn minder gevoelig voor storingen dan pompen met een bruine of zwarte printplaten. Door de printplaat steekt een potentiometer welke 2 sleepcontacten heeft die op de printplaat rusten. De potentiometer zit aan het mengstelwerk die elektronisch de hoeveelheid ingespoten brandstof bepaald. de potentiometer geeft een signaal terug aan de inspuitcomputer.

Ik kan merken aan het sneller opnemen van de motor dat de oude pomp toch wat inwendige slijtage had. Ook start de motor nu iets sneller en de motor is zelfs zuiniger geworden.

Ik zal de oude pomp eens uit elkaar halen en kijken of ik hier nog wat aan kan zien m.b.t. mechanische slijtage.
    edited April 2011
    J
    edited April 2011
    @DD: Als je IP hoe dan ook lekt, is het 'teveel' :D
    edited April 2011
    [QUOTE=easy rider;60199]Ik kan merken aan het sneller opnemen van de motor dat de oude pomp toch wat inwendige slijtage had. Ook start de motor nu iets sneller en de motor is zelfs zuiniger geworden.

Hoi ER,

Dat is toch weer mooi ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited April 2011
    Ja jungs, het blijft een moeilijk geval zo een TDS. Maar als het eenmaal loopt dat is het echt "Freude am fahren".

Vandaag weer 500 kilometer er op gezet en gaan als een trein. Morgen nog even naar Badhoevendorp op en neer om mijn gepoedercoate Alpina velgen op te halen dan kunnen we tegen het weekend weer over gaan op de zomerslofjes, 2X 235/45/17 & 2x 255/40/17 :D.
    edited April 2011
    [QUOTE=easy rider;60234]de zomerslofjes, 2X 235/45/17 & 2x 255/40/17 :D.

Hoi ER,

Dat is toch niet normaal.
    Ik heb 215 en dat is al breeeeed ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited April 2011
    Das zeker niet normaal, past wel bij mij denk ik :D
    edited April 2011
    Ik zal dan er maar eens een schepje boven op doen met 325/85R16 :D
    (Op de daily driver 285 van breedte)
    edited April 2011
    hoi Wodan,

Ja, ja, er is altijd baas boven baas :p.
Sign In or Register to comment.