Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

11517192021

Comments

• easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2011
    Sow weer ff een update.

Van het weekend even bezig geweest de airco te fixen. Ik rijdt tegenwoordig steeds meer kilometers en na een dag van 10 uur werken wil je wel een beetje fris huiswaards keren zonder in slaap te vallen achter het stuur.

Hierbij ook nog even de PPO installatie nagekeken omdat ik merkte dat de motor wat liep te stuiteren na de koude start, als hij warm is (50 graden ongeveer) geen last meer. Blijkt nu dat er een aantal koppeling los zitten, messing met 1/8 draad die ik een aantal jaar terug vast had gezet met PTFE tape. De rest van de koppelingen zit vast met loctite 577 en zit nog steeds vast. Ik trek dus lucht naar binnen bij koude motor omdat de PPO nog wat dik is en de lucht komt in de IP en vervolgens de verstuivers in.

Daar ik deze week geen tijd heb om het probleem te fixen daarom maar een % of 20 DINO bijgetankt en nergens last meer. Volgende week gaat de PPO installatie uit elkaar en ga ik tevens alle rubberen leiding vervangen door PU leiding. Ook had ik nog een terugslagklep liggen om een KGR ala CaddyEd te maken dus die kan er dan ook meteen in.

Wordt vervolgt.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    [QUOTE=easy rider;61317]......... Ik trek dus lucht naar binnen bij koude motor omdat de PPO nog wat dik is .............

Hoi ER,

Is het niet omdat de PPO koud is? ;)

Herman
    300SD
    250D
    edited July 2011
    koude PPO is doorgaans dik ja :D
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Lijkt wel een kip ei discussie te worden..:)
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    met het voornaamste verschil dat eiwit dik wordt bij hogere temperaturen :mrgreen:
    edited July 2011
    Heren,

Ben gek op een gebakken eitje (of 3) :p.

Maar wat ik bedoel is, als je de PPO vervangt door (dunne) dino, je nog steeds lucht naar binnen trekt omdat het koud is ;).

Herman
    300SD
    250D
    edited July 2011
    Sow, had ik daar even een gaatje in de uitlaat.

image

Nog even gedacht om er maar meteen 1 pijp o te zetten helemaal zonder dempers :D

image

En dan nu de nieuwe pijp zonder tussen demper. Heb nog wel ff het achterstuk voor de achterdemper er tussenuit geslepen omdat daar ook een rot plekje zat en ach als je dan toch lekker bezig bent dan pak je dat ook gelijk mee he.

image

Vervolgens de zaak in de zinkspay gezet en wat velgenzilver er overheen. De bocht heb ik gemaakt door 2 buizen onder het zelfde verstek af te zagen en de einden naar elkaar te kloppen zodat er een mooie bocht ontstaat en niet een scherpe knik.

image

Ook nog even de motorolie en filter vervangen en natuurlijk de gloeibougies. 'T is nu 60 seconden voorgloeien met de Monark gloeibougies en in 1 klap lopen. Aan de airco en de kleine luchtlekkage ben ik niet meer toegekomen, ik heb immers vakantie nu dus ik doe alles op een laag pitje, ik wil mijzelf vooral niet stresseren zoals de Belgen zeggen.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Heel netjes ouwe:)

gr Ton
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2011
    Mooi gemaakt man! En dempertje minder is weer wa meer flow..sound valt wrs nog reuze mee?

Greetz!
    edited September 2011
    Sow, na alle rubber leidingen vervangen te hebben door de knetterharde PA11 met een doorlaat van rond 8 Millimeter loopt de motor niet meer te stuiteren als de GPO koud is maar....Ik heb echter nog steeds het probleem waar ik al eerder tegenaan liep.

90%GPO/10%B100 rijden gaat goed echter als de motor knetter warm is dan loopt hij onregelmatig stationair van 750 RPM tot 1250 RPM, Niet dat jojo effect wat je hebt bij koude motor en dikke PPO maar gewoon onregelmatig bij constant toerental. Boven de 1250 RPM staat de motor zo strak als een snaar.

Als ik een flink stuk gereden heb en ik kom dan bijvoorbeeld in een file terecht dan doet zich het fenomeen voor na een minuut of 5 stil staan/langzaam rijden. Ook als ik bijvoorbeeld thuis aangekomen ben en ik laat de motor nog even lopen om de turbo af te koelen doet het zich voor.

De enige manier om de motor strak te laten lopen als hij heet is is 15% DINO bij te mengen :mozilla_frown:.

Ik snap er geen ruk van. Zowel koud als warm starten doet ie al als ik maar naar de sleutel kijk, inhouden bij vol gas doet ie ook niet dus aanvoer genoeg zou je zo denken.

Any suggestions?
    edited September 2011
    Eric ..,.krijg bijna het idee alsof er een sensor de brandstof temperatuur meet en vervolgens een stationair regeling in de war stuurt...ik weet van de VP44 uit de Zafira dat die een foutcode kan gegeneren als de brandstof te warm wordt om er voor te zorgen dat de pomp niet oververhit (gebrek aan smering) raakt. Zou dit fenomeen bij jouw beamer ook een rol kunnen spelen ?
    edited September 2011
    Dat was mijn eerste gedachte ook maar waarom heb ik geen probleem als ik 15% DINO bij meng?

Zal iig eens de DDE uitlezen op fouten.
    edited September 2011
    Hoi Eric,

Daar lijkt het wel op.
    Hij krijgt een signaal om te verrijken.

Kan je hem zo testen dat je de temp sensor buitenspel zet, alsof hij warm is.
    En dan kijken of hij normaal stationair loopt?

Het is wel raar dat hij het op 15% Dino niet doet?

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2011
    Voorbarige conclusies denk ik heren.
    15% Dino erbij heb je een lagere viscositeit van je mengsel, maar de temperatuur blijft gewoon hetzelfde als zonder die 15% erbij.

algemeen:
    Een ecu regelt tot een bepaalde afwijking bij, als deze daarbuiten(boven- of ondergrens) komt gaat ie in noodloop om je motor te beschermen. Bij 99% van de auto's moet je daarna de noodloop resetten om de auto weer in z'n normale inspuitprogramma te krijgen.

@Easy,hoeveel graden is knetterwarm? vage term natuurlijk. Uitlezen is altijd een goed idee.
    @pena, waar leid jij uit af dat hij een signaal krijgt om te verrijken? Of denk je dat alleen?
    edited September 2011
    [QUOTE=suzuki;62225]@pena, waar leid jij uit af dat hij een signaal krijgt om te verrijken? Of denk je dat alleen?

Hoi Soes,

Als je geen gas geeft loopt een warme motor normaal, zeg 700 tpm.
    Als, zoals Eric zegt, hij ergens op 1000 - 1200 tpm loopt dan moet hij verrijkt zijn.
    Dit kan ook wel uit de noodloop komen, maar dan moet hij denken dat hij afslaat.

Wat dit allemaal te maken heeft met de dikte (het verschil tussen wel of geen 15% Dino) snap ik ook nog niet.

Ben benieuwd.

Herman
    300SD
    250D
    edited September 2011
    Met verrijkt bedoel jij dus meer inspuiting/hogere dosering diesel dan normaal.
    Ik denk bij verrijken meestal aan meer lucht erbij, vandaar dat ik het niet begreep.
    Nu wel dus:)

Die 15% blijft vaag ja.
    Heeft diesel een hoger koelend vermogen dan olie?
    Turbomotor heeft toch hetere uitlaatgassen dan een NA motor, anders kan je ook denken aan een sensor bij de uitlaatbuis naar of na de turbo. Maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet...

Wat ik wel weet: elke motor heeft een goede AFR waarde nodig, en bij een turbo komt daar inlaat+uitlaat temperaturen bij.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2011
    Dat is de hysteresis van het jojo-en? 1 sec, een paar seconden, tientallen seconden?
    Pomp al eens een halve graad meer voorinspuiting gegeven?
    Als je stoom inspuit in de inlaat (zonder luchtfilter om de verbranding temp te laten dalen), doet ie het dan ook nog?
    edited September 2011
    [QUOTE=suzuki;62225]...@Easy,hoeveel graden is knetterwarm? vage term natuurlijk. Uitlezen is altijd een goed idee....

PPO 75 graden, koelwater 90 graden en motorolie 80 graden. Blok is dan wel lekker doorgewarmd. Zal INPA er es aan hangen, die heeft in tegenstelling tot CarSoft real data dus kan ik ook temperaturen uitlezen.

[QUOTE=pena;62228]Hoi Soes,

Als je geen gas geeft loopt een warme motor normaal, zeg 700 tpm.
    Als, zoals Eric zegt, hij ergens op 1000 - 1200 tpm loopt dan moet hij verrijkt zijn...

Om bij die 1200 toeren te komen geef ik wat gas ja waardoor je wat meer brandstof in spuit en het inspuitpunt wat vroeger ligt dan bij 700 toeren. Boven de 1250 toeren loopt ie zo strak als het maar zijn kan. Lucht pakt een diesel gewoon wat ie nodig heeft.

[QUOTE=wodan;62236]Dat is de hysteresis van het jojo-en? 1 sec, een paar seconden, tientallen seconden??...

Hij jojo'et niet. Hij staat te dansen vanaf 700 tot 1250 toeren.

[QUOTE=wodan;62236]Pomp al eens een halve graad meer voorinspuiting gegeven??

Dat zal moeilijk gaan. Het inspuittijdstip wordt geregeld door de DDE (Digital Diesel Electronics) welke werkt met signalen van de TDC sensor en Piezo element (ligt hoogte sensor) in verstuiver 4. Onderin de IP zit een plunjer die elektrisch/hydraulisch bediend wordt vanuit de DDE om te vervroegen. Het enige wat je in kan stellen is het nulpunt tijdens het starten, de statische afstelling dus, de rest is voor de DDE.

[QUOTE=wodan;62236]..Als je stoom inspuit in de inlaat (zonder luchtfilter om de verbranding temp te laten dalen), doet ie het dan ook nog?

Geen flauw idee, ik zou niet eens weten hoe ik dat moest doen. Wat wel kan is natuurlijk met een plantenspuit er wat water in spuiten natuurlijk. Maar goed, de motor moet toch gewoon normaal kunnen draaien bij alle toerentallen.

Waar ik nog aan zat te denken is: Ik gebruik 10% B100 rechtstreeks vanuit de raffinaderij. Die zou misschien schraal kunnen zijn zodat de naalden van de nozzles stroever gaan lopen?, of wellicht dat er nog wat resten Methanol in zitten, dat spul kookt bij 75 graden zeker en wat heeft dat tot gevolg? Ik ga eens een batch filteren zonder B100, es kijken of dit wat effect geeft.

Voorlopig weet ik het even niet.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    [QUOTE=easy rider;62250]......Waar ik nog aan zat te denken is: Ik gebruik 10% B100 rechtstreeks vanuit de raffinaderij. Die zou misschien schraal kunnen zijn zodat de naalden van de nozzles stroever gaan lopen?, of wellicht dat er nog wat resten Methanol in zitten, dat spul kookt bij 75 graden zeker en wat heeft dat tot gevolg? Ik ga eens een batch filteren zonder B100, es kijken of dit wat effect geeft....
    Als de PPO 75 graden is en de methanol daarin bij 75 begint te koken dan is het afhankelijk van de druk in de aanvoerleiding of er damp gaat onststaan.
    Heb je onderdruk; dan ontstaat er zeker damp want hoe lager de druk des te lager het kookpunt.
    (op 3000 meter kookt water eerer dan op zee nivo. daarom lopen engelsen in een berghut ook vak over de smaak van de thee te klagen)
    Probeer het eens met petroleum ipv. B100
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2011
    Methanol kookpunt: 58 graden celcius !
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2011
    Gooi je koude start eens los. Die heeft bij mij ook de nodige stationair problemen gegeven op PPO. ik merk hier wel bij op dat ik geen referentie heb met dino.
    Wat is er zo anders aan jou situatie als je bijvoorbeeld staat te wachten bij een stoplicht? het treedt dus op na een tijdje stationair draaien of na een tijdje weinig belasting van de motor (file). Je flow van de brandstof is dan lager, de temperatuur van je GPO stijgt dan bij gebrek aan rijwind. Zou wel apart zijn die methanol, idd zoals man@work zegt, probeer eens met petroleum dezelfde visco te benaderen.
    Schraler lijktme niet, daar zorgt die 90% PPO wel voor.
    edited January 2012
    Het jojo'en is over, vermoedelijke oorzaak was vervuiling van de IP (ijzerzeep)

Lees er meer over in dit topic
    edited February 2012
    Gisterenmorgen werd ik weg geroepen om een machine storing te verhelpen. Ik had dus wat haast en dacht even niet na, ik dacht nog wel "het is koud (-6) dus laat ik maar even extra voorgloeien". Ik dus 3 keer voorgegloeid en starten maar de motor wil niet aanslaan. Ik nog eens 2 keer voorgloeien en starten maar ja, 'T is -6 dus de accu gaat over zijn nek en ik heb een te laag torental om te starten. Vervolgens even een andere auto geregeld en Easy Rider was weer op weg. Onderweg herinner ik mij dat ik het "nieuwe starten" had uitgevonden. Wel te laat dus want de accu is nu plat. Des avonds thuis aangekomen maar even de acculader aan de accu gehangen.

Vanmorgen dus het nieuwe starten toegepast. Direct starten zonder voorgloeien, de motor slaat niet aan. Daarna 2 keer voorgloeien, starten en direct strak lopen. :mrgreen:

Morgen moet ik weer een paar honderd kilometer op de klok zetten en ik vind het te koud om een hoog percentage GPO te rijden vanwege de rijwindafkoeling dus heb ik er maar even 25% DINO bij gedaan. We moeten als 1 tanker de zaak wel heel zien te houden.

Nog een leuk (koud) detail. De BMW heeft stoelverwarming maar die matjes in zitting en rugleuning geven langzaam allemaal de geest. Op zich niet gek voor een auto van 1995 met meer dan 500.000 op de teller. Orgineel bij de stealer kosten die matjes per 4 iets van 300 Euro dus maar even op ebay.de gezocht op aftermarket matjes en die heb ik gevonden. 80 Euro voor 4 stuks incl. verzend, das beter. Volgende week even tijd maken om ze te plaatsen zodat ik ook bij vrieskou een verwarmd derriere heb.
    edited February 2012
    Sow, Easy Rider heeft weer warme ballen :mrgreen: Ik moet zeggen dat het letterlijke en figuurlijk een klote klus is om die matjes te vervangen maar het is me wel gelukt.Nu nog de bijrijders stoel doen, weet nu hoe het moet he en dan is mijn meissie ook geen ijspegel meer. Niet dat ze dat is maar.....Ehhh laat maar, hier krijgen we vast weer opmerkingen over :roll: Wordt vervolgd.
    edited February 2012
    Heerlijk zo'm vieze mannengevoel hoor...mijn sterrendam geeft me ook elke morgen eerst warme ballen...daarna warme oortjes
    edited February 2012
    Grote ontdekkingen/uitvindingen worden altijd per ongeluk gedaan.

Zo ook van de week met de TDS. Ik rijdt vanaf mijn werkplaats naar huis en bij het afremmen voor een rotonde krijg ik ineens een storing (injectorlampje in dashboard gaat even aan) maar de auto gaat niet in noodloop?

Thuis aangekomen parkeer ik de auto en de motor loopt stationair als een krant, lijkt wel of hij op 5 pitten loopt. Wat is het geval, de clixon van de polheizung was blijven hangen dus de olie was opgestookt naar een veel te hoge temperatuur. Hoeveel weet ik niet omdat mijn PPO temperatuurmeter al een tijdje naar de eeuwige jachtvelden is maar dat moet dik boven de 85C geweest zijn.

De Nylon brandstofleidingen waren zelfs helemaal slap geworden en kon ze niet meer beet pakken zonder de handen te branden.

Dus maar even de draad van de clixon van de polheizung afgehaald zodat de zaak alleen op de WW verwarmd wordt. Volgende dag gaan rijden. De temperatuur van de PPO loopt nu langzamer op maar verder gaan probleem. Toch maar even een andere temperatuurmeter er aan gehangen en met deze buiten temperaturen en rijwindafkoeling kom ik niet meer boven de 65C en de motor loopt goed.

Gisteren moest ik met een zware aanhanger rijden en de motorolie temperatuur gaat naar 85C, normaal is dat in de winter 65C wat ik eigenlijk te weinig vind. Bij mijn werkplaats aangekomen laat ik de motor nog even nalopen om de turbo af te koelen en merk dat de motor bijna helemaal stil, geen dieselnok, niets. Het lijkt wel een benzine motor.

Vervolgens weer naar huis en thuis aangekomen staat de motorolie temp. weer op 65C en ja hoor, gewoon weer een aardige dieselnok. Opgemerkt moet worden dat de PPO temp 65C is bij 85C en 65C motorolie temp.

Het is mij wel duidelijk dat 65C PPO temp voldoende is en dat de motorolie temp een belangrijk gegeven is m.b.t. het goed ontbranden van de PPO.

Gezien het feit dat de elektronica van de PPO installatie het nu langzaam begint te gegeven (heb al meer gekke storingen gehad) ga ik de PLC maar es programmeren die ik hier heb en deze inbouwen. Ik ga er es stevig over nadenken hoe ik de motorolie temp op 85C kan krijgen. Wellicht dat ik de PLC hier een rol in kan laten spelen.
    edited February 2012
    Hoi ER,

Heb jij een onderplaat onder je auto?

Bij mijn nieuwe TDI heb ik er 2.
    1tje onder de auto en 1-tje onder de bak.
    Mijn blok ligt in de lengte.
    Beide zijn helemaal dicht, dus ook onder de carterpan.

En de 2e vraag is of je voor, onder je bumper een groot gat hebt om te koelen?

Beide zullen voor extra koeling zorgen, zeker in de winter.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited February 2012
    Onder de motor en bak zitten 3 platen die op elkaar aansluiten zelfs dus das het probleem niet. In de voorbumper ook geen gaten maar natuurlijk wel in de grill. Daar zit dan ook de oliekoeler in.

Ik heb altijd al veel last gehad van rijwindafkoeling zoals jullie weten vanwege de enorme propellor die voorop de scheepsdiesel zit. Er zit dan wel een viscokoppeling op maar als je met de motorkap open bijvoorbeeld even flink gas geeft dan waai je gewoon uit je verschoning en als het dan ook nog eens rond het vriespunt is dan komt de motor al helemaal niet op temperatuur. Ja, het koelwater wordt wel 90C maar dat zegt niets, olietemperatuur, dat is belangrijk.

Er zijn DTSen geweest met een soort van lamellen voor de radiateur zodat je de hele boel automatisch af kon sluiten tijdens koude dagen. Dit systeem is echter alleen geleverd in scandinavische landen. Het is wel bij de dealer te verkrijgen maar dan moet het speciaal besteld worden en qua kosten loop je er helemaal op leeg.
    edited February 2012
    In mijn ogen (maar ik ben geen motorbouw deskundige) zegt motorolie temp veel meer over de interne motor temperatuur dan koelvloeistof temperatuur.
    Mijn commonrail daarvan zakt de oliedruk van zodra de koelvloeistof temp halverwege bedrijfstemperatuur is bij koud starten naar warm rijden toe.
    Ik ga eens een temperatuur sensor op de leiding naar de oliekoeler plakken en meten welke temp de motorolie dan heeft.
    Dat is nl. voor mij het moment waarop ik wacht om al eens wat gast te durven geven, nl dat de oliedruk is waar ie normaal is in bedrijf.
    Voluit ga ik pas eenmaal de temperatuur koelwater is waar ie moet zijn, zal een 98°C zijn denk ik.
    edited February 2012
    Mss in een scandinavische sloperij zoeken? Op internet is er veel te vinden.
    Echter mss nog een mogelijkheid. Ben het systeem ook tegen gekomen op een vroege 320D E46 en dat was voor zover ik weet gewoon een NL auto. Mss dat div latere bmw diesels het systeem hier ook hebben...en dat het zonder al te grote aanpassingen op de jouwe past. iig goedkoper als www.sleupeeutoBeEmWeee.sca ofzoiets:mozilla_cool: Met de porto dan.. maar alles is te vinden!

Anders de visco eraf.. en een electrische Fan met sensor monteren. Blijft erg mooi te regelen natuurlijk. Hoewel de visco gestuurde fan van een bmw wel erg groot is tov de meeste electrische. Evt al snel aan 2 Fans dan denken.

Greetz!
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2012
    Gaat de thermostaat open?
    Zonee dan heeft die ventilator voor de scheepsdiesel weinig zin.
    Wordt de motorolie niet gekoeld via het koelwater?
    edited February 2012
    Veel turbo diesels , zeker de wat oudere en zwaardere, hebben een externe lucht gekoelde oliekoeler... Op zich werkt dat wel goed. Thermostaatje regelt dan de olieflow door de oliekoeler.

ps: kzie dat mn post van hiervoor nu ineens 3keer er staat.. sorry hiervoor.. en evt mogen de 2 dubbele wel weg..maar das aan jullie. Wil de boel nie vervuilen.

Greetz!
    edited February 2012
    Er zitten 2 themostaten op de TDS motor. 1 voor het koelwater en 1 voor de motorolie. Ik weet niet wanneer de thermostaat open gaat naar de oliekoeler maar heb de olietemp. nog nooit boven de 90C uit zien komen.

De TDS motor is net als een vrachtwagen motor, je kan er gewoon een half miljoen kilometers mee rijden zonder problemen. Ik heb er al eens 1 gezien die 600.000 op de teller had en alles was prima in orde.

Als de motor niet echt belast wordt dan komt de olietemp. nooit boven de 65C uit, ook niet in de zomer. E.e.a. heeft te maken met rijwindafkoeling in combinatie met die enorme propellor voorop. Op zich is de propellor met visco koppeling een perfect werkend systeem. Hij gaat alleen "pakken" als er warme lucht van de radiateur komt en anders draaid ie maar gewoon een beetje mee. Bij stationair kan je hem gewoon beet pakken met een handschoen natuurlijk en staat ie stil.

Ik zat de denken om 2 aluminium platen met sleuven langs elkaar af te laten schuiven en deze achter de radiateur te zetten. Er voor is geen optie omdat daar de verdamper van de airco zit en de oliekoeler. Deze platen kan ik laten bewegen d.m.v. een motortje/electromagneet en die wordt aangestuurd door een clixon op de olieleiding die naar de oliekoeler gaat en een clixon die bovenop de radiateur zit. Wordt de olie te warm en gaat de thermostaat nar de radiateur open dan worden de gaten in de aluminium platen tegenover elkaar gezet en mag er gekoeld worden, anders niet.
  • udoudo Super Moderator
    edited February 2012
    Is 't met niet teveel moeite mogelijk de buitenzijde van deoliekoeler te laten meelopen in het koelwater circuit?
    Koelwater wordt normaliter 80-90 graden voordat de thermostaat opent en zou zou de olie kunnen helpen opwarmen.
    edited February 2012
    Heb ik wel es aan zitten denken ja. Je zou dan b.v. een WW kunnen pakken en dan op 1 kant het koelwater en de andere kant de motorolie. Ik weet alleen niet wat een standaard WW kan hebben aan interne druk. Mijn oliedruk overstortventiel gaat open bij 7 bar.

Moest net even weg en heb bij aangekomst even aan de motorolieleidingen naar de koeler gevoeld en deze waren warm bij een motorolietemp van 65C. Dat betekend dat de thermostaat al open is bij 65C. Ik weet niet of dit normaal is, zal morgen de stealer even bellen en vragen of dit klopt. Zo ja dan ga ik een plaatje voor de koeler maken en kijken hoeveel graden ik de olietemp dan omhoog kan krijgen.

Zoals gewoonlijk zit ik dan weer aan spectaculaire oplossingen te denken zoals een volledig plaat op de oliekoeler net een gat er in voor een kleine computerfan en clixon van 85C op de uitgaandeleiding en als de olie dan boven 85C komt gaat het fannetje draaien en koeld de boel af. Wel leuk zo een optie maar de fan zal dan wel in de rijwing hangen en vangt regen, pekel, sneeuw en nog meer meuk op en dat heb je normaal met een computerfan niet.
    edited February 2012
    Een qua fysieke oppervlakte niet zo gote platen WW kan wel wat druk verdragen (dus beter een hoge dan een brede platte),
    maar ka je gemakkelijk testen dmv luchtcompressor even afpersen op 10 bar. (Wel veilig doen, dus niet met je neus erop :D :D)
    edited February 2012
    Mss heeft iemand nog een oude WW liggen als test object... gewoon eens eentje opofferen en kijken wanneer ie klapt..en waar de zwakke punten dan zitten. Koelkast compressoren zijn in staat hoge drukken te bereiken.
    Drukmeter erop... aansluiten.. verlengkabel op lange afstand..... en testen maar. Tot kwablaaam.... en idd..zeker niet met je neus erop staan..en het object goed vastzetten. Als de druk dan mss 20bar is... dan wil je er nie bij staan. Als ie bij 11bar al klapt..dan zit er weinig marge op.
    Ach eigenlijk gewoon stiekem een beetje nwsgierig wat zo'n ding kan hebben.Lol

Maar alsk het goed begrijp krijgen we dan een systeem dat de te warme olie door de oliekoeler duwt die de olie naar een lage temp brengt..welke daarna door de WW weer naar een temp van zeg eens 60-80 graden brengt... afhankelijk van de flow natuurlijk..want die kan best fors zijn... twordt me wel een systeempje.. maar de bevindingen ervan zijn wel intressant. Tenslotte gebruiken andere wagens oliekoelers in de vorm van een kleine WW onder het oliefilter.. maar wat idd de combi doet van een toch stuk grotere ook platen WW met een air-to-oil olie koeler...

Ben zeker erg benieuwd naar de bevindingen:)

Greetz!
    edited February 2012
    [QUOTE=fury;63941]...Maar alsk het goed begrijp krijgen we dan een systeem dat de te warme olie door de oliekoeler duwt die de olie naar een lage temp brengt...

Nee.

De WW sluit je aan op het koelwater van de motor. De andere kant van de WW komt op de retour van de motoroliekoeler. De thermostaat naar de motoroliekoeler gaat open bij 65C en de WW warmt dan de motorolie verder op naar iets van 85C.

Nu dit schrijvende bedenk ik mij dat ik eigenlijk wil dat de motorolie al direct opgewarmd wordt vanuit het koelwater. Je zou dus direct van de motoroliepomp een leiding moeten pakken en die naar de WW trekken maar dat kan niet want die is er niet. Hmmm... wordt toch lastig dan.
    edited February 2012
    Ja dat bedoelde ik ook idd... in de retour van de (air to oil)[ff A2O noemen] oliekoeler komt dan de WW die als water to oil olieopwarmer dan dient.
    Dus te hete olie in carter:
    - door pomp en filter naar thermostaat
    - ri oliekoeler gestuurd worden
    - teveel afkoelen in A2O koeler
    - opwarmen in W2O WW
    - Naar motor retour waar deze weer door het gehele blok en de turbo gaat en weer retour in het carter.

Of een mogelijkheid hebben de temperatuur van de standaard thermostaat te wijzigen of zelfs te regelen.
    Een electrisch bestuurde klep via de PLC aangestuurd welke de temp van de olie regelt... wel of geen oliekoeler...
    Op zich complex.. maar aan de andere kant weer zo simpel. Gebruik maken van de oliekoeler..maar dan wel heel fijn geregeld. Maar echt makkelijk zal het ook nie zijn.

Greetz!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2012
    ER,

Je kan ook een radiator van een MERCEDES Automaat erin zetten, die waren zo slim dit op voorhand te doen :mrgreen:.

Tim
    edited February 2012
    OK. Maar wat ik wil is snel de motorolie opwarmen d.m.v. koelwater en verder doorwarmd naar 85C. De enige motorolieleiding die naar buiten komt is die naar de koeler en die gaat pas open bij 65C olie temperatuur. De enige manier zou zijn om de thermostaat uit het oliefilterhuis te rukken en daar heb ik nou net geen zin en tijd voor, is nogal een klus namelijk.
    edited February 2012
    [QUOTE=Tim;63947]..Je kan ook een radiator van een MERCEDES Automaat erin zetten..

Die ken ik. Mijn TDS heeft ook een radiateur met extra koeler/verwarming gedeelte maar die is voor de automaatbak.
    edited February 2012
    Heren,

Niet zo moeilijk.
    Kartonnetje er voor (in de winter) 8).
    Dat is alles.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited February 2012
    Zo, inmiddels weer een aantal kilometertjes verder en even wat testjes uitgevoerd en wat blijkt: Zolang de PPO temp. niet boven de motorolietemp uit komt loopt de motor als een zonnetje. Is dat andersom dan krijg ik in het stationair gebied wat problemen wat zich uit in het wat hobbelig lopen van de motor, net of hij op 5 pitten loopt ipv 6. Hoe hoger nu het verschil in PPO temp en motorolietemp hoe erger het wordt. Niet dat het hobbelen echt dramatisch is maar een 6 in line hoort gewoon strak te lopen en ik vind dat dat op PPO ook moet.

Dus afgelopen week bij rs-online en conrad nog wat spulletjes besteld om eindelijk de PLC in te kunnen bouwen.

Ik loop namelijk al een tijdje met het idee om de nagloeiregeling te laten schakelen op koelwatertemperatuur en dan ook nog zo dat de PLC 2 banken afzonderlijk aanstuurd. Dus gloeibougie 1,2 & 3 een seconden aan en dan 4,5 & 6 een seconden aan en dan afwisselen natuurlijk. Ik heb dan maar 3 gloeibougies tergelijkertijd aan ipv. nu 6. Ik denk dat ik dan ook langer kan nagloeien namelijk 6 minuten tegen 3 minuten nu.

Ik weet ook dat de PPO temp nadat ik een file in duik enorm op kan lopen in de zomer, ook hier bied de PLC uitkomst. Ik ga een sensor op de centrale aandrijfas maken die snelheid registreerd. Als ik dus geen of weinig snelheid meer maak en daardoor de PPO temp gaat oplopen dan schakel ik de by-pass op de WW in zodat er koude PPO bijgemengt gaat worden.

Maar eerst maar eens even allemaal nieuwe clixons plaatsen (de huidige beginnen kuren te vertonen na 3 jaar) PLC plaatsen, programma er in schieten en verder uitbouwen.
    edited February 2012
    Is de motorolie temp niet altijd hoger dan de koelwater temp?
    Bij mijn wagens wordt motorolie gekoeld met koelwater...
    Koelwater temp regel je met de openingstemp van de thermostaat.
    Daarmee moet toch een perfect zichzelf regelend systeem uit te werken zijn?

Ik snap niet goed waarom er een thermostaat zit in je motorolie...
    edited February 2012
    Nee.... Bij mij kan de olietemp. afhangkelijk van belasting/rijwind wisselen. De thermostaat voor de oliekoeler gaat open als de olietemp 65C heeft bereikt heeft. De oliekoeler hangt bij mij voor op de kop voor de koelwater radiateur.
    edited February 2012
    Wat ik zou doen is dan het systeem zo maken dat olie warmte wisselt met het koelwater en
    dit zonder olie thermostaat, net zoals dat in mijn trucks zit en feilloos werkt.
    Dus eerst door oliekoeler, dan "warmte wisselen" met koelwater.
    edited February 2012
    Hoi ER,

Even over je laatste (lange) mail.

Te hoge PPO temp. en het niet helemaal rond lopen:
    Denk niet dat het in de PPO zit maar in de computer, die blijkbaar iets doet als de PPO (lees origineel de Dino temp.) te hoog is. Een soort noodloop maar dan anders.
    Eigenlijk goed op te lossen door de PPO temp. te laten zakken (ww kort sluiten - bypassen).

Je wil een sensor op de centrale aandrijfas maken?
    Waarom indirect meten? Als je ook gewoon de PPO temp. kunt meten.

Over de gloeibougies:
    Een seconde gloeien heeft niet zoveel zin. Zal ff een plaatje zoeken.
    Het kost nl. tijd voor de gloeibougie om op temp. te komen. Zeker 2 sec.

[ATTACH=CONFIG]191[/ATTACH]

Dit is een plaatje van de W124, die iets langzamer gloeit, maar je snapt het probleem.
    Zal kijken of ik een snelgloei plaatje kan vinden.

Ook het nagloeien. Dit heeft zin gedurende 30 sec. Misschien erg extreem 60 sec. Maar daarna, na 100 verbrandingen (per cylinder), is het voldoende warm om mooi rond te draaien.

Herman
    300SD
    250D
    TDI
    edited February 2012
    Deze vond ik nog van Beru.

[ATTACH=CONFIG]192[/ATTACH]

Herman
    300SD
    250D
    TDI