Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1568101121

Comments

  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Volgens mij officieel Betriebstemperatur max 60°.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2009
    Volgens de spec's idd. max 60 graden, maar dat komt ook door de specifieke toepassing.
    Easy....heb je geen last van het bekende probleem met het kogeltje dat Sam op zijn site heeft staan ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2009
    " Das ene goeie" Ingmar.

    Ik had dat stuk wel eens gelezen maar ja soms verdampt er wat he :D.

    Vooralsnog lijkt het er op dat ik Donderdag en Vrijdag vrij ben dus ik ga dat gelijk doen bij de nieuwe Toc-Uno.

    Thanks.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Vandaag de gehele PPO installatie uit elkaar gehaald. Het probleem blijkt hem niet in de Toc-Uno te zitten, ik heb een ander type en zonder kogeltje.

    Waar zat het probleem dan wel?

    1/ alle leidingen zaten los op de tules en sommige koppelingen (messing slang tules) zaten gewoon los. Deze tules waren met PTFE tape gemonteerd.

    2/ het gehele systeem zat verstopt met een soort van gekristaliseerd vet, het goedje wat ik al eerder tegen ben gekomen op messing onderdelen in de IP.

    Ik heb uit alle messing koppelingen en 3/2 ventielen dus dat gekristaliseerde vet gehaald. Het lijkt wel of er stukjes spons in zaten maar er zaten ook wat hardere stukjes in, die het meest met doorzichtig plakband overeen komen.

    Wat mij opvalt is dat die meuk alleen maar op de binnekant van de messing delen zit en soms zit het nog behoorlijk vast ook, je moet het met een keine schroevendraaier weg schrapen en dan uitspoelen met wasbenzine. In de rubber leidingen of verchroomde koppelingen zit het niet, het hecht zich duidelijk aan messing. Ik heb ook nog koperen buisjes in het systeem zitten met clixons er op, die moet ik nog demonteren en kijken of het daarin ook terug is te vinden.

    Ik heb ook de grote WW pet perslucht doorgeblazen en daar kwam ook een berg van die rotzooi uit, mijn WW staat schuin geplaatst en heeft daardoor een dood punt onderin waar zich dan ook deze zooi heeft verzameld.

    Ik vind dat gekristaliseerd vet zowel voor als achter het diesel filter? je zou veronderstellen dat als het gekristaliseerd vet in de olie zit dit door het filter afgevangen wordt maar ik veronderstel dat dit gekristaliseerd vet gewoon in het systeem gevormd wordt en dan met name op messing delen.

    Maar hoe ontstaat dit gekristaliseerd vet dan? elekrolyse? chemische inwerking van messing? ik weet het niet. Wat mij wel opvalt is dat alle messing delen wel heel erg schoon zijn, d.w.z. ze lijken van binnen wel nieuw, echt goudkleurig, nog mooier als nieuw zelfs.

    Morgen maar eens verder slopen, schoonmaken en weer opbouwen. Ik zit er sterk over te denken om deze keer de zaak maar es niet te isoleren. Isoleren heeft ook zijn nadelen, je kan niet zien of er een leiding los zit en je ziet niets van de techniek er onder. Ik moet nog even met mezelf in overleg maar ik denk dat het geen isolatie wordt deze keer.

    Morgen meer.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    ER,
    Verharden van PPO gebeurt als er lucht bijkomt. Althans, dat is mijn ervaring. Ik vind het wel onverklaarbaar, dat je koperen onderdelen binnenin mooi schoon zijn. Ik heb mijn filterinstallatie gesloopt en op de koperen onderdelen zit een groen waasje: oxidatie door de wat zurige olie.
    Niek
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Niek, volgens mij waren het de messing delen die mooi schoon waren en heeft ER de koperen delen nog niet nagezien.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    Miggie: OK !!
    Kleine toevoeging: ER: door het verharde vet heb je dus geen luchtproblemen gehad !!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Doordat alles verstopt zat krijg ik natuurlijk wel een hoger vacuum in het systeem en mede doordat alle leidingen los zaten bestaat de kans dat ik lucht naar binnen zuig.

    Vandaag verder om de zaak schoon te maken, ben benieuwd of ik dat vet ook aantref in de koperen delen.

    vanavond meer.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;49661].......Ik moet nog even met mezelf in overleg......

    Ben je in ieder geval niet alleen :p

    Ik ben van plan om binnenkort mijn ombouw ook binnenstebuiten te keren. Ik ben benieuwd wat ik ga tegen komen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;49661]Ik vind dat gekristaliseerd vet zowel voor als achter het diesel filter? je zou veronderstellen dat als het gekristaliseerd vet in de olie zit dit door het filter afgevangen wordt maar ik veronderstel dat dit gekristaliseerd vet gewoon in het systeem gevormd wordt en dan met name op messing delen.

    Hoi ER,

    Alleen maar een idee-tje :confused:.
    Kan het een temperatuursverschijnsel zijn.
    Als het vet warm is zwemt het overal, voor
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    PS.

    ER, heb jij wel eens een staal van je GPO een tijdje laten staan?

    Bij mijn draadje 'lekker knoeien' heb ik wat verschillende olie
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;49673]....De messing delen koelen misschien sneller af, waardoor daar de afzetting ontstaat??.....

    Ik heb ook afzetting in de koppelingen van de Polheizung en die wordt knetter heet.

    [QUOTE=pena;49674].....ER, heb jij wel eens een staal van je GPO een tijdje laten staan?...

    Jep, doe ik regelmatig, niets aan de hand.

    Het gekristaliseerde vet blijkt gewoon in het systeem te ontstaan. Heb vandaag de rest van de onderdelen schoon gemaakt en alles weer terug gemonteerd. In de koperen pijpjes zat ook wel wat vet maar lang niet zoveel als in de messing kleppen en andere messing onderdelen.

    Het valt mij op dat de ventielen het meest vervuild waren, het vet moest ik er echt met een scherpe schroevendraaier uit krabben. Ook een messing koppeling waar ik een koper plaatje op gesoldeerd had met twee clixons zat helemaal dicht, ik heb er een boor doorheen gehaald om hem open te krijgen.

    Wat vreemd is, of juist niet, is dat ik de meeste vervuiling vind in delen waar stroom op staat zoals de ventielen en de delen waar de clixons op zitten.

    Ik heb nog foto's gemaakt van het vet en zal deze later uploaden.

    Ik heb nu dan ook maar de IP weer terug gezet op de originele positie, het zit er in dat ik toch moet gaan spoelen met diesel om de zaak schoon te houden.

    Ik heb al het vet bewaard en ga een deel in een bakje diesel doen om te kijken of het vet dan vloeibaar wordt. Misschien dat anderen nog tips hebben om iets met het vet te doen zodat ik er achter kom wat het nu exact is.

    P.S. nu ik de IP weer terug heb gezet maakt de motor minder herrie, minder dieselnok dus. Juist omdat de motor minder herrie maakt hoor ik nu een schurend geluidje in de IP, zat er waarschijn lijk al eerder in. Als ik het toerental opvoer naar 1500 is het weg. Misschien heeft de opvoerpomp in de IP nu wel te veel op zijn donder gehad door die verstopte leidingen en gaat ie de geest geven. Heb er dus vandaar een tube Xado in gegooid, kijken of het minder wordt. Zo niet dan moet de IP uit elkaar.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    ER,
    kijk ook eens of die harde stukjes oplossen in GPO Excellent
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    zou het grycerine zijn? onttrokken aan de olie d.m.v. electrolyse

    Glyserine kan je oplossen in water, zal es een testje doen.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    De beemer knalt weer!!!.

    Vanmorgen op weg naar mijn werkplaats even een stukje volgas planken en ja hoor, toch weer inhouden. Minder als eerst maar toch.

    Aangekomen bij de werkplaats dan maar es de Hardi uit elkaar geschroefd, daar zat wel wat vervuilinh in maar mocht geen naam hebben. Vervolgens de elektrische voorverwarmer uit elkaar gehaald, een staaf aluminium met een gloeibougie in de olie met 60C clixon er op. Die zat helemaal verstopt met zwarte brokken verkoold PPO.

    Nu is het hele leiding werk weer schoon en op weg naar huis de beemer nog even de sporen gegeven, 5500 toeren met de turbo jankend en vette zwarte rook achterlatend de 200 weer kunnen halen, geweldig.

    Terug naar het gekristaliseerde vet. Ik kreeg vandaag nog wat tips van een deskundige. Goed gebruikte plantaardige olie bevat veel vrije vetzuren en kunnen als zodanig omgezet worden in zeep, zeker in een GPO systeem met wat metalen en elektrische onderdelen er in, GPO is een prima elektrolyte. Nu, zeep is op te lossen in water en of alcohol dus maar es een testje doen dan.

    Overigens, de IP maakt nog steeds een schurend geluid vanaf stationair tot 1500 toeren maar het lijkt wel minder te worden. Morgen weer een aardige rit voor de boeg, later meer.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;49703]Terug naar het gekristaliseerde vet. Ik kreeg vandaag nog wat tips van een deskundige. Goed gebruikte plantaardige olie bevat veel vrije vetzuren en kunnen als zodanig omgezet worden in zeep, zeker in een GPO systeem met wat metalen en elektrische onderdelen er in, GPO is een prima elektrolyte. Nu, zeep is op te lossen in water en of alcohol dus maar es een testje doen dan.

    Volgens mij kent Smul deze deskundige ook :D
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Vandaag weer lopen ploeteren over 'S lands wegen. Alles lijkt nu in orde te zijn behalve dat schurende geluidje in de IP. Het lijkt wel door de Xado wat minder te worden, d.w.z. eerst hield het op bij 1500 en nu bij 1200 toeren.

    Wellicht heb ik door de verstoppingen en de lekke leidingen de laatste tijd zoveel lucht de IP in getrokken dat er schade is ontstaan door cavitatie (imploderen van minuscule luchtbelletjes).

    ik rijdt nog even verder tot de IP helemaal de geest geeft tenzij de toevoeging de schade kan verhelpen. Werkt dit niet dan moet er een andere IP op, gelukkig heb ik er nog twee liggen. Ik denk zo aan het geluid te horen dat 1 van de plunjers/cilinders is ingeslagen of anders 1 van de nokken van de nokkenschijf.

    Als ik van de week wat meer tijd heb ga ik een test doen met de vervuiling die ik uit het systeem heb gehaald om te bekijken wat het exact is.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Er,

    Misschien is je interne opvoerpomp wel gewoon versleten, omdat hij hard moest werken de laatste tijd.

    Ed meet nu de zuigdrukken voor de ip, hij constateert ook al gekke dingen.

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Zou kunnen maar dan moet ik toch minder brandstof aan moeten zuigen, volgens mij is dat niet het geval, de auto gaat als een kogel.

    Ben idd ook benieuwd wat CaddyEd aan meetresultaten heeft straks.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Ik meet inderdaad gekke dingen, maar dat is alleen van uit de originele tank. Op standje PPO lijkt alles ok
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Ben benieuwd wat je gaat ontdekken CaddyEd en welke conclusies je er aan kan verbinden.

    De test:

    Vandaag een test gedaan met de troep welke ik van het weekend uit mijn installatie had gevist, het is nog geen half borrelglaasje vol van uit zo een 6000 liter verstookte PPO, niet veel dus maar genoeg om de boel te doen verstoppen.

    Als de test voltooid is zal ik foto's uploaden maar nu de eerste bevindingen.

    Ik heb een bakpan gepakt en daar in gedaan: 1 stukje bakboter (plantaardig vet), 1 stukje dierlijk vet (van Proscuitto) en een beetje van de vervuiling uit het systeem. na er een flink vuur onder te hebben gezet gaat eerst de bakboter smelten, dan gaat het dierlijk vet smelten. vervolgens het vuur vol aangehouden, de tefal aanbaklaag van de pan begind te roken, de bakboter is al voorbij het stadium van spetteren en het dierlijk vet verschroeid, maar de vervuiling uit het systeem geeft geen krimp, er gebeurd helemaal NIETS en dat terwijl ik al denk ik boven de 200 graden uit ben gekomen.

    Ik heb het ook op de punt van een mes gelegd en met de vlam van het fornuis in brand gestoken, het ontbrandt makkelijk vanzelf maar ongeveer de helft blijft over, het brand dus niet helemaal op. Er komt een geur af van verbrand nylon, een voor mij zeer bekende geur als kunststof specialist. er zijn wel andere kunststof soorten die ongeveer zo ruiken maar het ruikt zeker niet naar teflon (poly-tetra-fluor-etheen). Wat na verbranding over blijft is lijkt een soort koolstof te zijn.

    Ik heb nu 4 borrelglaasjes staan met het spul er in en heb in de glaasjes het volgende gedaan: koud water, warm water, aceton en spiritus.

    Het staat er nu 8 uur in en alleen in het glaasje met aceton vind een reactie plaats, het lijkt zeer langzaam op te lossen. Wat vreemd was is dat het spul drijft op warm en koud water maar in de spiritus direct naar de bodem zakt. bij de aceton was het effect weer anders, eerst dreef het er op om vervolgens in 1 keer na 1 minuut naar de bodem te zakken, aceton heeft dus een bepaald effect op het spul.

    Als ik echt definitief resultaat heb zal ik daarvan de foto's plaatsen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hoi ER,

    Wat ik zo gek vind is dat het overal ontstaat.

    In je leidingen, maar ook na je filter (zit het ook in je voorfilter - voor je opvoerpomp - achterin je auto?).

    Ok, het onstaat dus, maar waardoor?

    Wat gebeurt er met je GPO: het wordt verpompt en het wordt verwarmt (en gefilterd natuurlijk).
    De druk voor de hoge-druk-pomp is niet zoveel (bar). Dus moet het iets met temperatuur te maken hebben (of zie ik iets over het hoofd).

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Het ontstaat niet overal Pena, alleen in de metaaldelen en dan voornamelijk in de messing delen in het gehele systeem.

    Ik weet (nog) niet of het met temperatuur te maken heeft.

    34 uur na het begin van de test zie ik eigenlijk weinig gebeuren met de vervuiling, het is ook nog aanwezig in het glaasje aceton, vreemd.

    Ik kom morgen bij een klant die een microscoop heeft staan de vervuiling er eens onder leggen en kijken of ik een foto daarvan kan maken.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Vandaag even bij mijn BMW speciaal paleis langs gegaan (Advanced Engineering in Barendrecht) omdat ik me toch wat zorgen begon te maken over dat schurend geluid heb in de IP. Wat blijkt, mijn voorste distributie ketting is opgerekt, dus niks aan de hand met de IP.

    Ik kan er nog een behoorlijk eind mee rijden werd mij verteld maar ik ga hem toch volgende week maar vervangen, ik wil niet het risico lopen dat de ketting over het tandwiel slaat, dan heb ik gelijk alle kleppen krom. Ik pak gelijk de andere ketting ook mee en nog meer van die meuk die je kan vervangen zoals de ketting spanner. Nu ik dan toch de boel uit elkaar heb liggen neem ik gelijk de waterpomp ook maar mee en schroef er gelijk een nieuw thermostaat in.

    Ik krijg ook het werkplaatshandboek mee zodat ik kan zien hoe het in zijn werk gaat. Normaal gesproken moet je de kop lichten om het distibutiedeksel er af te halen maar er schijnt een truukje te zijn zodat dat niet hoeft.

    Deze man vertelde mij dat in principe de ketting levenslang, ongeveer 500.000 bij een diesel, mee moet gaan maar hij denkt dat mijn teller terug is gedraaid of dat er een keer een ander blok in is gegaan met meer kilometers. Ik zal van de operatie wat foto's schieten en hier posten.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hoi ER,

    Pfffff, geen IP. Gelukkig.
    Goed dat je meteen alles aanpakt. Je zou het niet nog een keer willen doen.
    Dat de kop er eigenlijk af moet heb ik nog nooit gehoord. Maar misschien zit dat bij jullie wel anders in elkaar.
    Succes en ja, we willen image's.

    Herman
    300SD
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;49898] Normaal gesproken moet je de kop lichten om het distibutiedeksel er af te halen maar er schijnt een truukje te zijn zodat dat niet hoeft.


    Gaat dit niet gewoon via het kleppendeksel, nieuwe aan oude ketting koppelen en dan erin draaien ?
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;49906]........geen IP. Gelukkig.....

    Was het maar de IP, daar heb ik er nog 2 van liggen. Wisselen is een uurtje of 4 werk met afstellen er bij.

    [QUOTE=ingmar;49907]Gaat dit niet gewoon via het kleppendeksel, nieuwe aan oude ketting koppelen en dan erin draaien ?

    Nop, kettingen zijn uit 1 stuk en alle tandwielen (3) moeten er af. Er zitten 2 kettingen achter een chaincover. De onderste ketting loopt van de krukas naar de IP, de andere van de IP naar de nokkenas. De onderste is uitgerekt en zorgt voor een foute timing van de IP en de nokkenas. Ik heb besloten om alles maar de vervangen nu de zaak toch open gaat.

    Vervangen van de hele zooi kost een uurtje of 20 en de spullen, alles bij elkaar kosten 350 Eurie, en dan heb ik nog korting, krijg speciaal gereedschap mee en een werkplaatshandboek in het Nederlandsch.

    Gelukkig is de garagist helemaal gestoord van techniek en vind het erg leuk dat ik op plantaardige olie rijdt.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Als je 'merkt' dat je timingsproblemen hebt, zijn ze al zeer erg, dus de optie van direct te vervangen is inderdaad het beste.
    Maar als je al kettingsprobs hebt, lijkt het me logisch dat de rest van de motor, indien nog niet gereviseerd / vervangen, ook al stevig wat slijtage zal hebben.

    Sprak jouw garagist niet van andere inspecties voordat je aan dit vervangingsavontuur begint, kwestie van geen kosten op het sterfhuis (boter aan de galg) te doen?
    Ik denk bv aan compressietest, lagerschaalinspectie, waterpomp direct ook mee vervangen... kortom, eerst nadenken, dan doen ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Timing problemen heb ik nu idd ook omdat de IP aan de ketting hangt die uitgerekt is. De ene keer loopt ie als een zonnetje, de andere keer staat ie wat te schudden als een oude vrachtwagen.

    En ja, je hebt ergens gelijk. Ik kan er ook een andere motor in gooien maar wat is daarvan de staat. Als ik de delen ga wisselen zal ik ook es een drijfstang lager trekken en kijken hoe die er uit ziet.

    Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met de rest van de motor, hij heeft bijna geen mechanisch geluid, de hydraulische klep stoters, nokkenas en zuigers hoor je ook niet.

    Ik heb wel terloops zitten denken om een andere motor te pakken en die volledig te reviseren, dan ben je helemaal goed bezig. Ik loop alleen de kans dat alle onderdelen bij elkaar de waarde van de auto te boven maar dat maakt mij niet uit.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009

    Ik loop alleen de kans dat alle onderdelen bij elkaar de waarde van de auto te boven maar dat maakt mij niet uit.

    liefde
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=ericzwiep;49973]liefde

    maakt blind....
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Vandaag is de ketting aan zijn eind gekomen, d.w.z. hij rammelt nu als een gek bij stationair maar boven 1500 toeren is het weg. Morgen gaat hij naar mijn garage en gaat heel de zaak open. Het zal nog wel even zweten worden omdat ik nog even 10 kilometer moet rijden.

    Voorlopig blijven we natuurlijk verder PPOen met de Peugeot van mijn vrouw, die rijdt immers ook op PPO.

    Zodra ik nieuws heb over de operatie meld ik mij weer en zeker met foto's.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Mijn raad is: Rij er niet naartoe, maar laat hem slepen.
    Wil je toch pers
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Morgen gaat ie op transport naar de werkplaats, ik durf hem bij naderinzien niet meer te starten. het gevaar bestaat dat de ketting dan 1 tand over staat en alle kleppen krom zijn.

    Slepen doe ik niet, hij moet over de snelweg naar de werkplaats en in Nederland mag je geen auto slepen over de snelweg. Bovendien is het een automaat en dan kan je toch niet harder dan 50 kilometer per uur anders draaid de bak aan gort wegens gebrek aan koeling.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;49984]Morgen gaat ie op transport naar de werkplaats, ik durf hem bij naderinzien niet meer te starten. het gevaar bestaat dat de ketting dan 1 tand over staat en alle kleppen krom zijn.
    Zou ik ook doen, is het veiligst. Verstandige keuze. image
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Psies, kost me wel wat extra knaken maar alles beter dan en kop reviseren.

    Heb vandaag ter voorbereiding alvast de garage gekuist om de auto morgen fris te kunnen ontvangen. Alle gereedschap geinspecteerd, autokrik getest en autosteunen uit het vet gehaald. Nu alleen nog een auto, pot koffie, doos sigaren en broodjes, dan vermaak ik me wel de komende dagen.

    Zal vanavond nog even de fabrieks CD's (:mozilla_innocent:) op de labtop zetten om morgen mee te nemen, kan ik altijd iets opzoeken als ik er niet uit kom of een bestelnummer voor een extra onderdeel nodig heb.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Indeed, goede voorbereiding (en ook het juiste gereedschap) is de helft al van het echte werk al uitgespaard.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Succes ER,

    Let op de volgorde: image

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Sow, net weer thuis.

    Vanmorgen de auto op transport gezet en bij mijn werkplaats afgeleverd. Wel een zielig gezicht zo je eigen auto op een transporter (vrachtwagen) van een takelbedrijf. Was wel even lachen, die jongen die de vrachtwagen reed ken ik nog vanuit de tijd dat ik bij zijn pa in de garage werkte, heb het knulletje nog in de luier zien schijten, ik begin oud te worden.

    Vandaag alle roterende delen rond de motor verwijderd op de dinamo en stuurbekrachtegingspomp (3X woordwaarde) na. Meteen ook maar begonnen met schoonmaken van de diverse onderdelen om ze eventueel waar nodig weer te voorzien van een nieuw origineel kleurtje.

    Het lossen van de carterpan wordt nog een behoorlijke klus, ik krijg net twee vingers tussen de pan en de vooras dus waarschijnlijk moet ik de motor iets gaan lichten.

    Het valt mij op dat alle delen die ik nu los heb in bijzonder goede staat verkeren, dus schoonmaken en terug plaatsen. Ik hoor echter wel een rateltje in de dinamo, wellicht even lagers vervangen. Ik heb nog een set koolborstels liggen dus die gaan er ook meteen in. Ik heb ook nog een paar mooie plaatjes geschoten die ik zal uploaden als de klus klaar is.

    Het inwendige van de motor ziet er goed uit, d.w.z. alles is roetzwart maar de loopvlakken van b.v. de nokkenas zien er bijna gepolijst uit en geen krasje te bekennen, ongehoord gewoon voor een motor die 375.000 gelopen heeft. Op de bovenste ketting zit vet veel speling maar de ketting zelf ziet er goed uit, mooi blank ook maar dat zegt niets natuurlijk, ik ben benieuwd als ik heb langs de nieuwe ga houden.

    Tevens werd ik nog getrakteerd op een heerlijk koud biertje van buurman ZX Plantengieter na een dagje stevig sleutelen, waarvoor mijn dank.

    Morgen meer.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Afgezien van de nauwe toegang, ziet dat er dus heel goed uit.
    Misschien een domme vraag, maar bestaan die kettingen in verschillende sterktes?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    ER, hoeveel heeft die ketting nu gelopen? (als je dat weet)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=wodan;50022]...Misschien een domme vraag, maar bestaan die kettingen in verschillende sterktes?

    Domme vragen bestaan niet, niet vragen is dom.

    Nee, er is maar 1 type.

    [QUOTE=Carlo;50023]ER, hoeveel heeft die ketting nu gelopen? (als je dat weet)

    375.000 Carlo, normaal gesproken moet zo een M51 motor 500.000 kunnen lopen zonder gekke zaken. Wat wel voorkomt is dat een koelwaterpomp met kunststof schoepen de geest geeft en een thermostaat die vervangen moet worden, voor de rest niets eigenlijk.

    Als ik de nieuwe onderdelen ga ophalen zal ik toch even met de BMW specialist in discussie gaan over de motorolie die ik gebruik, eigenlijk hoort er vol-syntheet in te zitten maar dat is in combinatie met PPO wat lastig. Als de specialist bevestigd dat ik beter weer terug kan gaan naar vol-syntheet heb ik een probleem, wellicht is het een idee om een mix te rijden van Plantomot en een vol-syntheet? Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, misschien moet ik straks concluderen dat het niet aan de olie gelegen heeft, we zien het wel als de zaak helemaal los ligt.

    Vandaag de dinamo en stuurbekrachtiginspomp uitgebouwd. Aan de dinamo zit een draadeind met moer die aangesloten zit op de + kabel die naar de accu gaat. De moer zat zo vast dat ik de kabel moest doorzagen. Toen ik de dinamo open had kon ik zien dat aan het draadeind een plaat hangt die aan de diodebrug zit, deze plaat is uit de diodebrug gebroken. De lagers zijn ook niet al te best dus die dinamo kan ik afschrijven. Dus even een maatje van het E34 forum gebeld en die had er nog 1 liggen, exact het zelfde type voor 35 Euries, hij stuurt hem morgen op.

    Vervolgens bezig geweest de carterpan te demonteren en daarbij nog even een verloopstuk op de ratel naar de eeuwige jachtvelden geholpen, morgen maar eens een echte kopen dan van snap-on.

    Ook nog even een buurman verderop geholpen met zijn Camaro, gekieteld blok met blower er op, had de koppakkingen vervangen en de ontsteking verkeerd terug gezet, de vlammen sloegen uit de uitlaat. Dus ontsteking een paar tandjes verder er in gestoken, starten en lopen.

    Morgen meer.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Er,

    Lachen dat gedubbelblazen spul. In Ozzie in een Ford A (82?) gereden met Chevy 5.7 Charger. 3e versnelling nog compleet uitrijden (160km/h) met gieren banden. Verschrikkelijke milieuvervuiling, maar wel eens leuk om mee te maken.

    Deze kerel getroffen op de campif toen onze Falcon een lekke kop had en ik mijn eerste motor onthoofd heb. Heerlijk gastvrij daar, een week bij hem mogen sleutelen.

    Succes en waar blijven de piccies?

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    De foto's komen er aan Tim, zat te denken om ze te posten als alles klaar is.

    Maar ehh... ik kan niet verder. Morgen eens bellen waar de onderdelen blijven dan kan ik ook meteen het speciaal gereedschap ophalen om de bout in de krukas los te krijgen, dan kan de flens er af en dan het ketting deksel.

    Alles ligt nu los en alle losse delen heb ik schoon gemaakt en een kleurtje gegeven. Ook tussendoor nog een mooi nieuw beugeltje gemaakt om de Polheizung op te hangen.

    Later meer.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Zo, de kettingen liggen er af net als de geleiding en de spanner.

    Er is al goed te zien waar de schade zit, op de spanschoenen en het aandrukvlak van de onderste kettingspanner, deze is helemaal ingeslagen en minstens een millimeter korter, ook het aandrukvlak van de schoen op de hydraulische spanner is ingeslagen. de andere kant, het loopvlak tegen de ketting vertoont flinke slijtplekken en er zitten zelfs kratertjes, kleine gaatjes onder.

    De ketting van de krukas naar de IP is langer dan de nieuwe, niet veel (wat is veel?) maar net genoeg om samen met de andere slijtage voor problemen te zorgen. Ook de ketting van de IP naar de nokkenas is wat uitgerekt maar niet zoveel als de andere ketting.

    Vanwege de uitgerekte kettingen staat de nokkenas zeker een graad of 5 te laat.

    Tevens heb ik ontdekt dat de spie van het IP tandwiel vervormd is, er heeft zeer veel kracht op de as van de IP gestaan. Ik heb nog 2 andere IP's liggen en die hebben een perfecte spie.

    Enpassant ook nog even de IP uit elkaar gerost en de twee andere IP's, Ik heb er 1 bij die nog maar 90.000 gelopen heeft dus morgen gaan alle delen uit die IP in mijn eigen huis, ik kon de IP niet meteen over zetten omdat dat huis anders is. Onze Uber IP specialist Nero heeft mij hierbij van advies voorzien. Ook moet ik mij eigen huis even uitkoken, die is aan de buitenkant helemaal vergumd van de PPO en van binnen is ie zwart?

    Morgen (vandaag zie ik net :mozilla_oops:) zal ik ook even wat foto's plaatsen die ik tot nu toe gemaakt heb.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Zwart: Niet goed genoeg gefilterde GPO als je het mij vraagt...
    (Heb ik je ook al gemeld toen ik je voorfilter in de koffer had gezien.)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Vandaar dat filter in de koffer.

    Ik filter met 5% petroleum wat er waarschijnlijk voor zorgt dat er toch nog vuil door het 1 Mu filter gaat. Misschien nog een stap er achter van 0,5 Mu?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Wat ik zou doen: Niet aangelengd filteren.
    Wil je toch aanlengen, dan doe je dat na de filtratie en laat je het gemengde goedje nog eens +2 weken bezinken en veel kans dat je onderaan nog een afzetting gaat krijgen. Zoiets moet je testen vind ik.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    ER, ter info: Ik heb afgelopen week mijn filter achter in de wagen ververst. Niet omdat de wagen in hield maar gewoon omdat ik het de tijd voor vond.

    Mijn filter was na het uitlekken licht bruinig, eigenlijk nog schoon. En ben verder niks geks tegengekomen. Ook geen vreemde drap.

    Vanuit de PPO tank rij ik altijd 100% PPO/APO/GPO/XW100.

    Ed
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Was gisteravond wat te laat thuis om de foto's te plaatsen dus dat gaat vanavond gebeuren.

    Ga nu weer verder sleutelen.
Sign In or Register to comment.