Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Omega 2.5 TD 1996

135

Comments

  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    soapwater said:

    Je hebt dus gewoon een spanning na het contact gebruikt van je radio als ik het goed begrijp?Grtz

    Inderdaad, ik had de (contact)geschakelde plus van de radio gebruikt, maar die gaf problemen. Dus heb ik het gisteren maar verandert en gebruik ik nu de draad van de sigarettenaansteker bij de achterbank. Dat ziet er als volgt uit. Zwart en bruin is plus en min van de sigarettenaansteker. De roodzwarte draad loopt nu als voedingsdraad naar voren.
    image

    Voorin bij de radio heb ik alle draden aan elkaar geknoopt. Daar heb ik nog een mooie blunder gemaakt met mijn duffe hoofd, hier te lezen.
    Ik heb maar meteen alle 4 kabels maar gelabeld, anders weet ik over een maand niet meer wat wat is.
    image

    Daarna de elektrische verwarmer geisoleerd. Eerst geprobeerd met deze constructie aan buisisolatie. Dit was veel te dik en paste niet.
    image

    Daarna gewoon 4 losse stukjes daarvan plat gemaakt en er omheen ge-tiewrapt.
    image
    image

    Dat werkte wel. Alleen is in de testrit van een kwartier het lampje niet uitgegaan terwijl de verwarmer wel heet was. Zou mijn bi-metaalschakelaar stuk kunnen zijn?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Niet per ongeluk toch wat draadjes gewisseld, je zal de eerste niet zijn die dat gebeurt, ik spreek uit eigen ervaringen.

    Edit: Nee nu zie ik wat er gebeurd is, ja daar kan zo'n schakelaar niet tegen denk ik. Je hebt volgens mij er zo'n grote stroom doorheen gejaagd dat de kontakten aan elkaar vast 'gelast' zijn.
    Ik zou maar een andere laten aanrukken.


    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    ingmar said:

    Checken, checken en dubbel checken....succes ermee.

    Als ik nu eens een kabelschoentje eraf trek bij de bi-metaalschakelaar, dan zie ik meteen of het lampje uitgaat. Is zo een schakelaar eigenlijk te testen? Tijd voor een RVS-waterkokertest :).
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Effe getest: als ik een kabelschoentje van de bi-metaalschakelaar af haal dan gaat het lampje wel uit. Dus ik bereik die 85 graden nooit (op het alu blok) of de schakelaar is kaduuk...
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Het laatste lijkt mij waarschijnlijker gezien wat er mee gebeurd is.
    Een schildersfohn kan trouwens ook hoor, maar pas op met de kabelschoentjes...

    Gr. Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    atjong said:

    Tim said:

    Je zou nog een bypass met veerbelast terugslagklepje tussen ppo aan/afvoer kunnen monteren. Dan pomp aanhouden. Wordt de ppo al rondgepomp terwijl je nog dino rijdt. Wordt alles al lekker heet voordat je omschakeld.

    Tim, dit zorgt er toch alleen maar voor dat je PPO kouder is? Want normaal blijft het stil staan in je WW terwijl die aan het opwarmen is. Jij zorgt ervoor dat het gaat stromen en dus met halfwarme WW steeds koude PPO aangevoerd krijgt.
    Ja wel wat. Echter in de andere situatie zit de rest van je systeem zit nog vol met koude ppo. Dit circuleerd als je zo'terugslag klep gebruikt.

    Ik heb dit een tijdje erop gehad, maar eraf gehaald omdat de dino in de pomp, na omschakelen, eerst gemengd wordt met "koude" ppo. Tegen de tijd dat het 100% ppo is, is de ppo wel warm. Echter als je lucas rijdt zou het misschien wat minder risico meebrengen bij het omschakelen.

    Naar mijn mening is het onzin dit te gerbuiken bij Bosch(kloon) of lijn pompen. Die willen graag koude ppo :lol:

    Tim
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    't Is niet te geloven. De bi-metaalschakelaar doet het wel! Vanmiddag ging die een paar keer uit (en kort erna weer aan). Toen ik 10 minuten in de file stond bij een buitentemperatuur van 29 graden :roll:. Dus hij is met zijn 85 graden te hoog gegrepen. En waarschijnlijk is mijn isolatie ook niet geweldig. Inmiddels heb ik een 75 graden exemplaar besteld bij Conrad. Is nog goedkoper ook dan Emrich. Meteen ook de temperatuurmeter besteld die Dyssie heeft ;) (bestelnr 195715-89).
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Ik sta te springen om de warmtewisselaar in te bouwen, maar kan er 's avonds maar weinig tijd aan besteden dus heb dat uitgesteld tot het weekend. Toch een ander langlopend probleem aangepakt: Sind een jaar of 2 heb ik last van dat de motor slecht start als ie warm is. En als ie koud is moet ik 10 sec extra voorgloeien voordat ie in 1 keer aan wil slaan. Dus ben ik maar op zoek gegaan naar lucht in de leidingen. Ik heb een doorzichtige waterslang in een lange lus ertussen geplaatst voor de elektrische verwarmer (erna zou de slang waarschijnlijk niet langer leven dan een paar minuten).

    Materialen (Hornbach) en gereedschap.
    image

    De situatie voor de slang erop zit. In het midden zie je de aanvoerleiding naar de verwarmer met slangklem. Links daarvan de afvoer die naar de brandstofpomp gaat.
    image

    Nadat de slang aan 1 kant was aangesloten (de aanvoerkant) heb ik het contact even aangezet zonder te starten. De opvoerpomp duwede meteen de slang vol (zie je die ronde olievlek op het deksel van de motorelektronicakast rechtsboven? :D). Helaas was ik er niet snel genoeg bij om hem geheel zonder lucht te krijgen. Op de volgende foto zijn beide kanten aangesloten en zit hier en daar lucht.
    image

    Hierna gestart. Hij startte meteen! Toch een hoeraatje voor de VP-pomp ondanks Nero's gemopper op deze pomp ;). Bij stationair draaien was de slang helemaal luchtvrij.
    image

    Motor uitgezet en meteen kwam er een ENORME luchtbel uit de elektrische verwarmer.
    image

    Daarna maar even een rondje rijden en flink wat toeren gemaakt. Toen de motor weer uitging zat er nog maar een klein belletje in de leiding. Morgen gaan we zien of die verschoven is of misschien zelfs groter geworden :|.
    image

    ('k Vraag me alleen af of het verstandig is om morgen te gaan rijden met een dunne flutslang over mijn 80A accu :?)
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Vanmnorgen na 8 uur stilstand heb ik de brandstofleiding nog even gecontroleerd. Het luchtbelletje zit nog precies op dezelfde plaats. Mooi, geen lucht (lek) dus in de aanvoerleiding 8). De slappe slang heeft het trouwens prima gehouden na een rit van een uur. Heeft het nog zin om de retourleiding op dezelfde manier te controleren?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    zeker heeft het nog nut om de retour ook te checken.
    Er kan namelijk via de pomp zelf een lucht gezogen worden. Aangezien de retour meestal hoger zit, gaat de lucht die kant uit. (en flow natuurlijk)

    Groeten,
    Nero
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    atjong said:

    Vanmnorgen na 8 uur stilstand heb ik de brandstofleiding nog even gecontroleerd. Het luchtbelletje zit nog precies op dezelfde plaats. Mooi, geen lucht (lek) dus in de aanvoerleiding 8).

    Waar komt die luchtbel dan vandaan bij het starten?
    atjong said:

    De slappe slang heeft het trouwens prima gehouden na een rit van een uur.

    Haha, zo heb ik een jaar rondgereden!! Geen enkel probleem. De slang kostte nog geen 10% van wat de gates kost die ik nu gebruik. Op langere termijn zal het misschien wel schelen maar als test (op middellange termijn) kan het dus prima. Zelfs bij 90 graden :lol:

    image

    image

    image
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    soapwater said:

    Waar komt die luchtbel dan vandaan bij het starten?

    De grote luchtbel in het begin kwam waarschijnlijk doordat de elektrische verwarmer leeg was. De kleine luchtbel die er de hele nacht heeft gezeten... geen idee eigenlijk. Maar ik kan me voorstellen dat die nog wel ergens in een hoekje van de verwarmer zat. Nu een paar dagen later is de slang volledig luchtvrij.

    Haha, zo heb ik een jaar rondgereden!! Geen enkel probleem. De slang kostte nog geen 10% van wat de gates kost die ik nu gebruik. Op langere termijn zal het misschien wel schelen maar als test (op middellange termijn) kan het dus prima. Zelfs bij 90 graden :lol:

    Jemig en zelfs zonder slangklem bij de jerrycan!
    Het viel me wel op dat de doorzichtige slang snel dichtklapt als je er een te korte bocht mee maakt; vandaar mijn lange lus. Mooie foto's Soapwater. Foto's maken de theorie altijd zoveel sprekender. Wat is er eigenlijk met je C15 gebeurd?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Atjong said:

    Jemig en zelfs zonder slangklem bij de jerrycan!

    Ik had er bij de eerste versie één te weinig en het is er uiteindelijk nooit van gekomen. Heeft nooit gelekt!
    Atjong said:

    Wat is er eigenlijk met je C15 gebeurd?

    Triest verhaal :(

    De C15 was mijn eerste eigen auto en voor mij een droomauto. Ik kon er alles in kwijt, hij had 55PK maar woog niks dus ging lekker vooruit, ik moest er niet erg voorzichtig mee zijn en het trok alles de berg op.
    Toen had ik een nieuwe job en ik moest veel 's nachts werken en altijd langs de autostrade naar Brussel. De auto was 16 jaar oud en ik stond af en toe wel eens langs de kant met kleine probleempjes zoals koelwaterlekken, alternator- en batterijproblemen, enz. Ook de remmen begonnen wat te falen en ik voelde me niet echt veilig in die "verlengde visa" tussen de trucks op de Brusselse ring.

    Ik heb dus een Xsara gekocht, mijn PPO-systeem uitgebouwd en de C15 verkocht voor 50 Euro meer dan wat ik ervoor betaald had. Na een maand kreeg ik het goede nieuws dat de nieuwe eigenaar er stomdronken mee tegen een boom geknald was en de auto tot schroot herleid was :(

    Had ik em maar bijgehouden... Hij had een gereviseerde motor en Boshpomp (zelf gezien bij het vervangen van de koppakking), een nieuwe achteras en hij reed lekker op APO.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Soap,

    Tja een Visa, dat roept bij mij ook emoties op. T' was onze eerste auto, we hebben hem 6 jaar gehad en meer dan 100.000 Km in gereden, toen overgeschakeld naar een Opel Vectra 55 Pk diesel en zonder turbo.
    Wat reed die Visa lekker.....

    Gr. Ingmar
  • edited May 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Terug naar de Omega. Vandaag ben ik aan de slag gegaan om de warmtewisselaar in te bouwen. Die kon helaas alleen aan de linkerkant van de motorruimte terwijl de brandstofpomp en de elektrische verwarmer aan de rechterkant zitten (gezien als je voor de auto staat). Ook moet om de kachelleidingen te bereiken het inlaatspruitstuk verwijderd worden. De leiding van het blok naar de kachel zit namelijk achter het blok, deels onder het inlaatspruitstuk.

    Met beginnerstwijfels ben ik begonnen het inlaatspruitstuk los te schroeven. Eerst nog een foto vooraf.
    image

    De luchtbuis (groot uitgevallen knietje) eraf.
    image

    Daarna het inlaatspruitstuk eraf. Het zat vast met 12 moeren aan het blok, 2 boutjes aan de andere kant en nog 2 moeren voor de EGR. Verder zat er nog 1 kabel aan verbonden, sensor of zoiets, en een dun slangetje voor waarschijnlijk nog een sensor in de motorruimte. Het kwam er gelukkig redelijk makkelijk af.
    image
    image

    Hoewel ik wel wist dat ik hierna nieuwe pakkingen nodig had, ben ik niet actief genoeg geweest om die ook echt te halen. Ik zal het na het weekend dus met oude pakkingen moeten proberen. Daarna moet het inlaatspruitstuk er weer af om nieuwe pakkingen erop te doen...
    image

    Nog even een totaalplaatje. Let op dat de zwarte gebogen slang onder de meest rechtse luchtopening de aanvoerbuis is van warm water naar de kachel. Die buigt zich achter het blok naar links. Daar moet het T-stuk ertussen.
    image

    Dit is 'm dan. Een lekker vies inlaatspruitstuk op zijn kop met het slangetje met sensor er nog aan.
    image

    Bij mij EGR-klep ziet het er aardig vies uit. Kunnen die dingen ook lekken?
    image

    Dit is de warmwaterbuis naar de kachel (de onderste). Onmogelijk om daarbij te komen zonder het inlaatspruitstuk eraf te halen.
    image

    Omdat de warmtewisselaar best diep in de motorruimte wordt geplaatst, moest ik he reservoir voor de het koelwater even uit de weg hebben om goed te kunnen werken.
    image
    image

    Daarna de warmtewisselaar en toebehoren met lucht doorgespoten. Voor de zekerheid.
    image
    image

    En dit is hoe die er nu uitziet! Helemaal mooi ingepakt, klaar voor de job :). Mooi spul, die buisisolatie! Helaas heb ik weinig mogelijkheden om hem echt solide vast te maken in de beschikbare ruimte (te weinig ruimte om gaten te boren voor een beugel), dus ga ik hem met tie-wraps en de beschikbare gaten gewoon vastsjorren.
    image
    image
    image

    En nog een blik van de kofferbak van iemand die geen comfortabele garage heeft, maar gewoon op straat moet werken ;).
    image

    Morgen verder!
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Gelukkig wel iemand met een comfortabele achterbak :)

    Mooie foto's, succes morgen!
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Helaas heb ik weinig mogelijkheden om hem echt solide vast te maken in de beschikbare ruimte (te weinig ruimte om gaten te boren voor een beugel), dus ga ik hem met tie-wraps en de beschikbare gaten gewoon vastsjorren.

    Ik heb een keer een rol band gekocht van metaal +/- 1,5 cm breed, met om de 2 cm een gaatje van 6 mm, reuzemakkelijk om allerlei beugeltjes tee vervaardigen. Zal anders vanavond wel even een fototje schieten, want vanavond gaan bij mij de verstuivers eruit. Ze gaan eeen paar dagen op vakantie...logeren bij Nero :lol:

    PS. Zit er errug veel meuk in die zuigbrug en inlaatspruitstuk ?
    Mijn E heeft er heel veel last van, denk dat ie binnenkonrt eens schoongemaakt moet worden....Iemand tips ?


    Groet,
    Ingmar
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    ik denk dat je pakking van de inlaatcollector uit metaal zijn.
    Deze moet je niet vervangen hoor. Gebruik gewoon dezelfde weer.
    Normaal mag dit geen probleem geven.

    Groeten,
    Nero
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    ingmar said:

    Ik heb een keer een rol band gekocht van metaal +/- 1,5 cm breed, met om de 2 cm een gaatje van 6 mm, reuzemakkelijk om allerlei beugeltjes tee vervaardigen. Zal anders vanavond wel even een fototje schieten, want vanavond gaan bij mij de verstuivers eruit. Ze gaan eeen paar dagen op vakantie...logeren bij Nero :lol:

    Dat spul ken ik ja, dat is wel een goed idee.
    Over het opsturen van je verstuivers naar Nero: let op dat de post er bij mij een week over gedaan heeft om de verstuivers daar te krijgen (zaterdag op de post, donderdagavond bij Nero) en wederom een week om ze terug te krijgen. Nero daarentegen was zo supersnel en heeft ze vrijdagochtend meteen weer opgestuurd ;).
    nero said:

    ik denk dat je pakking van de inlaatcollector uit metaal zijn.

    Als je die 6 losse pakkingen bedoelt, nee helaas. Die zijn van dat karton-achtige spul. Rechtsboven is er al een stukje afgescheurd:
    image
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Dat word de kinderen aan het werk zetten dus met een plaatje dun karton??
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik heb ze met de TNT express gestuurd. De volgende dag waren de verstuivers bij Nero.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Grrrr, ben ik druk bezig de ww te plaatsen, draai ik de slangpilaren op mijn T-stukjes vast, breekt een van de slangpilaren af. Grrrr. Zo kijken of die dingen ook in de bouwmarkt te krijgen zijn op deze 2e pinksterdag.
    Miglowie said:

    Dat word de kinderen aan het werk zetten dus met een plaatje dun karton??

    Zou dat houden?
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    slingpilaren op T-stukjes???

    de meeste T-stukjes hebben de thules er al vast op zitten. Kijk maar eens bij http://www.Monopoel.de
  • edited May 2007
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik zou niet weten waarom niet, wat er nu opzit is ook gewoon geperst karton toch?? Als je tegen 300/450 grams papier aanloopt, moet dat wel kunnen lijkt me. Je draait met je bouten je inlaatspruitstuk erop, dus veel heeft ie niet te houden denk ik. Je heb dan wel een Turbo-Diesel, maar kan me niet voorstellen dat er meerdere barren druk op de pakkingen komen te staan.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Soms zijn er weken dan voel ik mijzelf parttime Belg, ik werk in ieder geval twee tot drie dagen in Brussel. Op dit moment heb ik ook nog een project in Gent. Vandaar is het niet zo ver om de verstuivers even bij Nero af te geven :lol: Dus nog sneller dan de TNT van Smul.

    De beugeltjes heb ik vervaardigd van montageband:
    image

    Heel makkelijk om beugeltjes van te vouwen, vooral als de bak leeg is en de bouwmarkt dicht. :lol:

    Groet,
    Ingmar
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    smul said:

    slingpilaren op T-stukjes???

    de meeste T-stukjes hebben de thules er al vast op zitten.

    Die van Emrich niet. Dat zijn T-stukken met inwendige schroefdraad waar weer slangpilaren met (uiteraard) uitwendige schroefdraad op moet worden geschroefd. Mega inefficient, maar ik wist het niet toen ik het bestelde. Het hele T-stuk wordt daarmee 10 cm lang en erg zwaar. De schroefdraad van 1 van die slangpilaren brak af (waardeloze rommel kennelijk).
    pjotter said:

    zwaar kltn Arne: maaar wel plaatjes he- ook in slechte tijden :? :)

    Hier een foto van het rotding. Eigenlijk is ie nog wat complexer dan wat ik hierboven omschreef. In de T-stukjes zitten namelijk verloopstukjes geschroefd die de schroefdraad terugbrengen van 1/2 inch naar (volgens mij) 3/8. Daarin zitten dan weer de slangpilaren. Bij het inschroeven van de slangpilaar brak de schroefdraad van het verloopstuk. Ik heb het afgebroken stuk al weggegooid, anders had ik hem nog mee kunnen nemen op de foto. Uit de opening aan de onderkant zie je weer de PFTE-tape komen die om de schroefdraad van de slangpilaar is gespannen, waar eigenlijk de uitwendige schroefdraad van het verloopstuk had moeten zitten.
    image

    Gelukkig had de bouwmarkt wel een slangpilaar. Die is bedoeld voor tuinslang dus het pilaardeel is maar 2 cm lang. Toch zit het goed vast dus we zullen zien of het de tand des tijds zal doorstaan.
    ingmar said:

    Heel makkelijk om beugeltjes van te vouwen, vooral als de bak leeg is en de bouwmarkt dicht. :lol:

    Ja, ik zag het liggen bij de bouwmarkt. Alleen wel duur zeg. 14 euro voor 5 meter. Heb het maar laten liggen :|. Wel mooi spul voor ons PPO-geklus.
  • edited May 2007
    DELETED
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Dit weekend heb ik 2 angsten overwonnen: het verwijderen van het inlaatspruitstuk en het doorsnijden van de koelwaterslangen. Kort samengevat: de warmtewisselaar zit erin en de auto rijdt nog!

    Nu de lange versie van het verhaal.
    Omdat de luchtfilterbehuizing vervelend in de weg zat bij het inbouwen van de warmtewisselaar heb ik hem maar weggehaald. Het ging makkelijker dan ik verwacht had.
    image
    image

    En man o man, wat een rotzooi lag er in die bak zeg!
    image

    Het filter zelf zag er ook niet zo super meer uit. Bij de volgende onderhoudsbeurt toch maar extra vragen om een luchtfilterwissel. Hoe lang gaat een luchtfilter normaal mee?
    image

    Dit zijn de T-stukken van Emrich. Veel te groot en inefficient. Bij de aanvoer naar de kachel heb ik er een knietje bij geplaatst omdat er weinig ruimte was voor een bocht in de slang. Linksonder zie je de slangpilaar voor tuinslang van de bouwmarkt.
    image

    De 2e overwonnen angst: het doorsnijden van de slang naar de kachel. "Wat als de slang een grotere diameter blijkt te hebben dan mijn T-stukpilaren...". "Wat als de pilaren te groot zijn of de slang te stug; het zit op een rotplek waar ik weinig kracht kan zetten...". "Wat als het koelwater mijn versnellingsbak in loopt die eronder zit...". Allemaal van die twijfels die achteraf niet nodig bleken te zijn. Het paste perfect met 17 mm slang en pilaren.
    image

    Het linkse eind van de slang heb ik even naar voren gehaald om 6 cm af te kunnen snijden. Aan de productiedatum op de slang kun je zien dat deze slang kennelijk nooit vervangen is, terwijl hij toch lekker soepel en totaal niet gebarsten was.
    image

    Zo zag het aanvoer T-stuk er uiteindelijk uit. Lastig werken, een meter van je af met slecht zicht. Gelukkig was er wel zo een 10 cm vrije ruimte daar achter.
    image

    Zo zit de ww nu ingebouwd. De koelwaterslang is nog niet ingekort (en dus veel te lang) omdat ik wil zien of deze plaats voor de ww in de praktijk wel goed is.
    image

    Diagonaal zie je 1 van de 2 lange tie-wraps die ik gebruikt heb om hem vast te sjorren aan de steun van het luchtfilterhuis. Aan de andere kant zit precies zo een lange tie-wrap die de ww diagonaal de andere kant uit trekt. Onder de ww zitten de tie-wraps vast om iets dat waarschijnlijk een motorsteun is. Alles tezamen zit de ww muurvast :). De rest van de foto: linksboven de afvoerslang van gebruikt koelwater, middenboven en middenonder de aanvoerslang van warm koelwater, rechts van het midden een bestaande koelwaterslang (naar de oliekoeler), rechtsboven de warme brandstofslang naar de elektrische verwarmer toe (moet nog geisoleerd worden), uiterst rechts weer die bestaande koelwaterslang, midden van de foto de brandstofaanvoerslang die van het filter komt.
    image

    De ww zit onder het koelvloeistofreservoir, vlak naast het originele brandstoffilter (slecht te zien achter de steun van het reservoir) en deels onder een klep die vermoedelijk regelt of er toevoer van warm water is naar de oliekoeler onder de auto (links achter de hoge koelwaterslang). De afvoer van koelwater uit de ww gaat naar de slang die normaal van het reservoir naar de kachelafvoer toe loopt. Ik moet nog een handkraan tussenplaatsen om de ww uit te kunnen schakelen als dat ooit nodig is.
    image

    Nogmaals een blik op de lange koelwaterslang die ik nu nog heb.
    image

    Het dinosaurusformaat T-stuk met tuinslangpilaar; links stroomt het gebruikte koelwater uit de ww erin, boven stroomt eventueel water uit het reservoir erin, onder stroomt het water naar de kachelafvoer toe. Linksonder de eerder genoemde klep. Rechts de met alu beklede slang van de aircoradiator. Ik heb later nog een stukje buisisolatie om het T-stuk gedaan om de aircoslang extra te beschermen.
    image

    Het koste wat moeite om de auto aan de praat te krijgen, maar uiteindelijk deed ie het zonder lekken. De echte praktijktest komt morgen als ik naar het werk ga. Ik had geen energie meer om nog een rondje te gaan rijden (oei :?). Uiteindelijk ben ik maar een liter koelvoeistof kwijtgeraakt in deze hele inbouwactie, terwijl ik wel 2 liter had afgetapt via de overloopslang. Ik hoop dat de temperatuurmeter van Conrad snel binnen is. Dan kan ik zien of deze ww het goed doet of niet ;).
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Ziet er strak uit, de wamtewisselaar toch maar naast het blok gelegd in plaats van onder het spruitstuk.

    Groet,
    Ingmar
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Ziet er strak uit, ik ben benieuwd wat voor een temperaturen je gaat halen.

    Groeten,

    Easy rider.
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    ingmar said:

    Ziet er strak uit, de wamtewisselaar toch maar naast het blok gelegd in plaats van onder het spruitstuk.

    [quote=easy rider]Ziet er strak uit, ik ben benieuwd wat voor een temperaturen je gaat halen.
    Thanks guys. Onder het inlaatspruitstuk heb ik nog even beoordeeld, maar dat zou teveel in de weg gaan zitten voor onderhoud en o.a. toegang tot het olieffilter blokkeren. Verder had ik daar ook geen goede ophangpunten, terwijl die nu op een richeltje van 10 cm breed ligt.

    De temperaturen, ja ik ben reuze benieuwd. Als mijn temperatuurmeter binnen is dan zal ik het laten weten. Nu gaat in ieder geval na een paar minuten het lampje van mijn elektrische verwarmer al uit en aan (ongeveer iedere 30 sec uit en ook iedere 30 sec weer aan) terwijl er een bi-metaalschakelaar van 85 graden op zit. De brandstofleiding voelt mooi warm aan. Het is de glimmende leiding onder en rechts die over de radiator heen gaat, samen met de (matte) overloopleiding van het koelwater, warmpjes eraan vast ge-tie-wrapt 8):
    image
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    De temperatuurmeter, zwart afdekraampje voor de temperatuurmeter en de 75 graden bi-metaalschakelaar van Conrad zijn binnen.
    image
    image

    Het afdekraampje past niet. Dan moet ik maar zelf een zwart plaatje in elkaar freubelen. De temperatuurmeter is een grappig ding. Er past 1 penlightbatterij in. Effe getest met mijn lichaamstemperatuur en zo te zien is ie aardig accuraat. Morgen proberen hem netjes te monteren met wat van mijn favoriete materiaal: buizenisolatie ;).
    image
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Arne,

    Haal die 4 kleine schroefjes los, trek het voorzichtig uitelkaar. Daarna kun je de voor en achterkant zo zwart spuiten. Heb ik ook gedaan, ziet er prima uit.

    Tim
  • ttinus PPO Burner
    edited May 2007
    vergeet je niet om je systeem te onluchten
    weet niet hoe het bij opel zit maar er zijn waarschijnlijk wel twee of drie onluchtings nippels
    anders heb je lucht in je kop wat je koppakking niet fijn vind en een bel in je waterpomp kan zorgen dat je helemaal geen koeling hebt
    en een lucht filter word meestal 10000 km gezegt door de fabriek dat doet dus niemand
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Dank je Tim en Ttinus. Volgens het boekje gaat het ontluchten van het koelwatercirquit vanzelf als je maar zorgt voor voldoende niveau in het reservoir. Ik heb het inderdaad lekker horen borrelen (luchtbellen die naar boven kwamen in het reservoir) na 10 sec stationair gedraaid te hebben na het plaatsen van de ww. De koeling werkt goed.

    10.000 km voor een luchtfilter, oei ik denk dat deze er al veeeel langer in zit :|.

    Ik heb de temperatuurmeter nog even getest in de waterkoker. The perfect score! :)
    image
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited May 2007

    Dit weekend heb ik 2 angsten overwonnen:

    dat overwinnen is lekker he had ik ook hoor

    ik denk ieder een wel

    leuk he als het lukt (lukt het niet gewoon doorgaan tot het lukt :wink: )

    volgen mij rijd straks iedere ppo met z`on tempratuurmeter blijft ook een leuk hebbe dingetje

    mooie foto`s en leuk verslag

    ik blijf het volgen

    dyssie :D
  • atjongatjong PPO Addict
    edited May 2007
    Vandaag heb ik geprobeerd te temperatuur te meten van de brandstof onderweg naar en van het werk. De meter is nog niet echt ingebouwd en alleen maar de sensor onder de isolatie van de elektrische verwarmer geschoven. De elektrische verwarmer heb ik maar uitgelaten. Ik zie aan de metingen dat ik nog veel te verbeteren heb. Als eerste de plek waar ik ga meten (het liefst de retourbanjo van de brandstofpomp) en ook nog meer isoleren.

    Toch begrijp ik de gemeten waarden niet. Volgens de koelwatermeter in het dashboard was het koelwater al na zo een 5 minuten op 90 graden en bleef die vrij constant tussen de 90 en 94 (bij een snelheid van 90 km/h), maar de temperatuur van de door de PPO opgewarmde elektrische verwarmer bleek steken tussen 40 en 50. Toen ik op de heenweg effe een minuutje 4000 toeren reed, liep de temperatuur wel op en bleef oplopen tot een kwartier na die tijd :?. Hoe is dit laatste te verklaren :?: :?:

    Meting 's ochtends:
    image

    Meting 's middags:
    image
  • edited May 2007
    DELETED
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Als ik 10km met mijn Xsara gereden had, was de brandstofretour (diesel) zonder enige aanpassing 50°. Bij een buitentemperatuur van 15°C. Bij mijn vorige auto haalde ik met de buis in buis ww gemakkelijk 60°C dus ik denk dat er iets fout gaat bij je meting... Plakt de sensor er goed afgeschermd op?

    Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Atjong,

    Idd de manier waar en waarop de sensor geplakt zi is er belangrijk. Ik heb voorzichtig alle plastic op de sensor weggesneden, zodat ik hem er echt op kan plakken. Anders zweeft ie wat tussen isolatie en metaal. Dan kom je nooit aan de juiste waardes.

    Pjotters idee gaf bij mij het beste resultaat, en de hoogst gemeten waarde.

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2007
    Ik weet niet of je er wat aan hebt Atjong maar ik meet ook voordurend rare waarden. Bij mij hangt de temp voeler direct in de brandstof in een manifold vlak na de dieselpomp. Hierop heb ik ook 2 clixons gemonteerd, 1 opend bij 60 C en zet de KGR open en 1 opend bij 85 C die zet de bypass open zodat de PPO langs de WW gaat i.p.v. er door heen.

    Soms schakend de 60 C clixon al bij een temp van 50 C gemeten door de sensor. Ik heb ook een clixon op de WW zitten die schakeld bij 50 C en stuurd een led aan. Soms meet ik 40 C en dan weer 50 C met de sensor, beetje vreemd allemaal.

    Het meest vreemde is als de auto in de ochtend in het zonnetje heeft gestaan dan meet ik als ik het contact aan zet soms wel 65 C en als ik dan start loopt de temp snel terug naar 40 C.

    Meten is weten maar ik moet die schommeling in temperaturen nog wel zien te verklaren.

    Groeten,

    Easy rider.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Hallo,

    Ik lees hier steeds plakken van de temp-sensor, hoe vlak beide vlakken ook op het oog mogen zijn, deze zullen nooit helemaal vlak zijn. Hierdoor ontstaat er een luchtspleet die een thermische weerstand heeft, die per definitie een meetfout geeft. Beter is om tussen de sensor en het te meten oppervlak een dun laagje siliconenpasta te smeren. Dit wordt ook in de elektronica gedaan om de warmte afvoer te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is bij de CPU van de meeste computers. Doe je dit niet of te dik, dan zal de CPU de geest geven door thermische overbelasting ondat ie zijn warmte niet kwijt kan. De sensoren die bij die Conrad temp kitje geleverd wordt is nog te verbeteren door een sensor te gebruiken die een beter thermisch contact geeft. De ronde sensor zou beter in de vloeistof kunnen hangen om een goed "kontakt" te maken.
    Kijk hier maar eens hoe zo'n betere sensor te maken valt: http://www.poelheizer.de/kleinteile.htm

    Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Mijn sensor (TO92 behuizing) heb ik met secondenlijm op de Siraï gelijmd en dan een stuje isolatie erover geplakt... Bij mijn vorige ombouw plakten de sensors (mechanische meter) gewoon op de buis-wisselaar en een koperen buisje na de retour met alu-tape en daar isolatie over...

    Grtz
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    pjotter said:

    .om juiste retour waardes te meten moet je m niet op de banjo,maar zo kort mogelijk bij de banjo een stukje koper leiding tussen de branstof leiding plaatsen en daar de sensor op plakken.

    Tim said:

    Idd de manier waar en waarop de sensor geplakt zi is er belangrijk. Ik heb voorzichtig alle plastic op de sensor weggesneden, zodat ik hem er echt op kan plakken. Anders zweeft ie wat tussen isolatie en metaal. Dan kom je nooit aan de juiste waardes.

    De sensor zit goed klem tussen het alu blok van de verwarmer en zijn isolatie en is dus ook mee geisoleerd. Daar verwacht ik geen fouten in de meting. Het beste is inderdaad meten na de retourbanjo zoals Pjotter zegt. Maar dat geeft weer een ander probleem: Als ik straks een 2-tanksysteem heb dan wordt de diesel tijdens het warmrijden niet opgewarmd en valt er niks te meten op de retourleiding (op de restwarmte waar Soapwater het over heeft). Hoe lossen jullie dat dan op?
    pjotter said:

    dat laatste???.

    Daarmee bedoel ik: Met mijn rustige rijstijl bereik ik constante waarden van net boven de 40 graden. Als ik dan kort 4000 toeren rij, gaat de temperatuur in het kwartier erna geleidelijk omhoog naar boven de 60 en blijft daar. De meter op het dashboard verandert niet. Dat kan ik niet verklaren. Jullie wel?

    [quote=easy rider]Ik weet niet of je er wat aan hebt Atjong maar ik meet ook voordurend rare waarden. Bij mij hangt de temp voeler direct in de brandstof in een manifold vlak na de dieselpomp.
    ingmar said:

    Beter is om tussen de sensor en het te meten oppervlak een dun laagje siliconenpasta te smeren.

    Easyrider: Wat is een manifold?
    Ingmar: Goeie tip, thanks!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2007
    Een manifold is een term welke gebruik word in de petrochemi en de scheepvaart. Het is een vaak een verzamelpunt van leidingen en of temperatuurmetingen op een blok metaal.

    Groeten,

    Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    ingmar said:

    Beter is om tussen de sensor en het te meten oppervlak een dun laagje siliconenpasta te smeren.

    Dit heb ik een keer gedaan. Warmtegeleidende pasta (silicone) gekocht bij conrad. Het spul wordt echter zo heet dat het als vloeistof ertussen uit liep.

    @Soapy: Hoe selecteer je zo'n ptc? En hoe sluit je die aan op je tempmeter (die van mij heeft maar 2 draden)?

    @Atjong: Het maakt echt heel veel verschil hoe de sensor contact maakt. Ik heb van zo'n sensor eens de weerstand eruit gesneden (de meter heeft smul nu). Deze weerstand kun je dat letterlijk direct op de warmtebron plakken met bv alu tape en iso erom. Dit geeft weer heel andere waardes dan hoe je het nu doet. Bij mij scheelde het 15 graden, en veel snellere oplopende waardes.

    Eerlijk gezegt meet ik nu niks meer, weet dat het wel goed zit en schakel om op het gevoel. Heb nog wel zo'n metertje, maar de sensor plak ik af en toe ergens anders op, gewoon voor de info.
    atjong said:

    Als ik straks een 2-tanksysteem heb dan wordt de diesel tijdens het warmrijden niet opgewarmd en valt er niks te meten op de retourleiding (op de restwarmte waar Soapwater het over heeft). Hoe lossen jullie dat dan op?

    Omschakelen doe je op de temp van het koelwater. Is je setup goed, en dat is ie volgens mij wel, dan zit de rest wel goed. M'n combomaatje schakeld om als de dash koelwatermeter tegen de 90 zit (3km). We hebben gemeten dat de ppo temp dan binnen no time +70 graden is, en de retour daar ongeveer 10 graden onder. Na die 3 km loopt ie verder op.

    Cheers,
    Tim
  • edited June 2007
    DELETED
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    @Tim,

    Klopt die pasta wordt vloeibaar naarmate de temp hoger is, normaal bij tussen een koelbloek is dit niet zo'n probleem, maar bij jou wordt het wel een zooitje dan.Er bestaan ook PT100's die je dmv een plakkertje ergens opplakt. Zoals de conrad Bestnr.: 181250 - 89. Zou me niets verbazen als je deze sensor kunt gebruiken met de meter van Arne.

    Arne...welk artikel is het van Conrad.\ ?

    Ik zelf wil smd gebaseerde sensoren gebruiken, die ik met een u-processor wil uitlezen. .....maar dit is nog een van dei projekten die op stapel ligt en er maar niet uit wil komen.

    Groet,
    Ingmar
This discussion has been closed.