Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Caddy 1.9 TDI 1999

mcguyver66mcguyver66 PPO Newbie
VW Caddy 1.9 TDI 1999

-type motor: 1.9 TDI
-merk brandstofpomp: standaard
-kilometerstand: 230.000
-gebruikte brandstof(mengsel): soyaolie van de oliebollenboer, zelf nagefilterd, 17% tot 20% petroleum of lampolie
-toevoegingen brandstof: als ie niet lekker loopt op de lange afstand een paar liter (5 tot 10 van de Tinq of Tango uiteraard) diesel erbij dan is dat probleem ook weer verholpen.
-ombouw elementen: geen
-olieverbruik: normaal
-brandstofverbruik: 1:20

Laatst moest ik naar de randstad op en neer (160 km). Begon 'ie na 20 kilometer in te houden en wilde niet meer boven de 80 in z'n 5. Bij de Brienenoord ging 'ie 75 en ik merkte dat wanneer ik geen gas gaf en ff daarna weer wel dat 'ie dan weer even accelereerde. Ik had m tot de nok toe vol zitten met een mix van soya van de oliebollenboer (waar ik het voor 30 cent de liter van koop) en petroleum. Dus nadat ik van de randstad terug kwam kon er ff een paar liter diesel bij. Starten en stationair was geen probleem alleen met gas geven viel ie terug. Later weer wat diesel erbij en hij liep weer goed. Ik mix 15 liter soya in een jerrycan met 3 liter petroleum of lampolie. Ik maak mijn mix minimaal vier dagen voor gebruik aan zodat het goedje een beetje mixt. Vervolgens giet ik het over in een andere jerrycan vlak voor het tanken en pomp het met een handhevel over in mijn Caddy. Eerst reed ik op een mix van zuivere zbo of soya met dezelfde hoeveelheid petro maar ik denk dat de oliebollenolie wat ingedikter is waardoor ik het meer moet verdunnen. Heb nu ongeveer 3.000 km zonder problemen gereden.

Als je ervaringen hebt over eenzelfde auto als ik heb waar ik van kan leren hoor ik het graag. Zo zit ik te denken aan een zwaardere brandstofpomp en ben ik ook bezig geweest met de aanschaf van zo'n vetfilter installatie die ze in de horeca gebruiken maar die was te duur.
Ik filter nu met een trechter, een fijnmazige zeef en een katoenen doek.

Dus, tips zijn welkom!!!

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited May 2007
    Mcnogwat,

OLie van de visboer is geen probleem, maar je moet het wel goed filteren !!
    Als je een nieuw brandstoffilter monteert en je auto loopt daarna weer goed, dan is het zeker de kwaliteit van je olie !!
    Zoek op het forum naar meer info over rijden op APO/WVO en het filteren van afgewerkte plantaardige olie.
    Als je mij je prive email stuurt, kun je mijn filtermethode krijgen.
    Niek
Sign In or Register to comment.