Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

POLO 1.9 SDI uit 2001 op zonnebloemolie (LIDL)

Hallo allemaal. Ik las dit forum eens door en dacht: Laat ik ook eens mijn ervaringen er op zetten om met jullie allemaal te delen.

Ik rij per dag 310 kilometer om heen en weer naar mijn werk te rijden. Je begrijpt dus al dat ik senl stront ziek werd van die torenhoge brandstofprijzen. Maar, tanken bij de LIDL is een uitkomst!! Ik heb een POLO uit 2001 (type 6n2) en het is een 1.9 SDI. Ik ben begonnen, twee weken geleden, met 10% te mengen. Ik tankte altijd zo'n 40 liter als hij bijna leeg was. Daarna tankte ik 4 liter zonnebloemolie, en 36 liter diesel. Toen dat goed bleek te gaan mengde ik 6 liter zonnebloemolie op 34 liter diesel. (gewoon 6 flessen leegknijpen in je tank, en later normale diesel bijtanken natuurlijk.) Momenteel doe ik 8 liter zonnebloemolie in mijn tank en 32 liter diesel bijtanken. Het gaat nog steeds goed. Ik hoop in de toekomst op 50% te kunnen rijden. En als dat me goed bevalt, dan bouw ik een warmtewisselaar in om op 100% te kunnen rijden. Want met 310 kilometers per dag merk je het echt wel in je portemonee!!!!

Verder heb ik absoluut geen aanpassingen gedaan, behalve mijn rijgedrag. Ik heb in het verleden heel wat motorblokken van binnen gezien, en het lijkt mij zo dat je op zonnebloem olie niet te hard moet rijden. Ik hou als standaard aan dat ik niet meer dan 10 kilometer te hard rij. Het liefst rij ik 10 kilometer langzamer dan dat ik mag. Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben, of dat er mensen zijn die op- of aanmerkingen hebben, of op- of aanvullingen hebben.

Met vrindelijke groeten JINX, Drenthe(voorheen Flevoland.....) :wink:

Comments

• jaques PPO Burner
    edited August 2005
    vw polo uit 2004 1.9sdi inmiddels 45%. Zonder aanpassingen en loopt zelfs beter.

In de toekomst waarschijnlijk een http://www.diesel-therm.com/references.htm inbouwen en of het apparaat wat de heer Jansen aanbied ook zichtbaar in het forum onder aankoop/verkoop
  • jaques PPO Burner
    edited August 2005
    http://www.diesel-therm.com

En dan met name alleent de dieseltherm. Dus niet de complete ombouw
  • edited August 2005
    Bedankt Sjaak, ik hou het in gedachten. Ik ben zelf vrij handig en ik heb gezien dat het zelf te doen moet zijn. (spaart ook weer uit, hahaha)

JINX
  • edited August 2005
    Oja, ben nog wat vergeten te melden. Ik heb ook zo'n powerbox-tuning-kastje gemonteerd. scheelt ongeveer 15 a 20 pk! Ook dat geeft vooralsnog geen problemen.

JINX
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    jaques said:

http://www.diesel-therm.com

En dan met name alleent de dieseltherm. Dus niet de complete ombouw

Betekend dat je met dit ding geen warmtewisselaar etc. in hoeft te bouwen??
    als ik dat zo vluchtig lees warmt hij de olie op voor het filter o.a. om de doorstroming door het filter te bevorderen.
    Ik ben hem al vaker tegen gekomen op het internet maar het is me niet helemaal duidelijk hoe of in combinatie met wat hij gebruikt wordt, is het een soort gloeikaars??
  • jaques PPO Burner
    edited August 2005
    yep. Het is een soort gloeikaars die je dus in staat stelt om gemengt te rijden. Hij warmte de vloeistof op tot +- 40graden. Er staat uitgebreide info in het duits en engels op de site.
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Voor meer gegevens en plaatjes (links) van elektrische voorverwarmen zie staartje: (Electrisch) voorverwarmen.
    Mvg. Peus
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Peus said:

Voor meer gegevens en plaatjes (links) van elektrische voorverwarmen zie staartje: (Electrisch) voorverwarmen.
    Mvg. Peus

Door dit staartje was ik de kluts een beetje kwijt, ik dacht dat met electrisch voorverwarmen een warmtewisselaar overbodig werd, maar ik heb me even verdiept op de site van Diesel- Therm en krijg het een beetje door.
    Zo'n dieseltherm kan dus ook wel in combinatie met een 2 tanksysteem gebruikt worden om 's winters problemen te voorkomen met een dichtgeslibt filter, en als je hem alleen gebruikt is hij handig om je mix wat dunner te maken.
    Maar heeft dat laatste wel nut als je hem voor het filter plaatst? althans nut voor je pomp en verstuivers, ik neem aan met geisoleerde leidigen wel enigzins
  • ibiza PPO Newbie
    edited August 2005
    Ik ben ook net begonnen vorige tank een restje 10L diesel metteen 3L Lidl bijgemengd. Nu dan 30 L diesel met 10 L Lidl en volgende (Het is je zou het niet zeggen immers nog zomer) meteen maar 50%/50%

Heeft een van jullie het idee dat de auto inhoudt? gewoon niet meer het max vermogen halen? verder niets verontrustends maar ik beeld mij in dat ie iets minder vlot (zeg in geval van SDI maar gewoon nog trager) en dat ie ook zijn top niet haalt.

Nou dacht ik iets gelezen te hebben over specifieke energiedichtheid.
    KJoule/Liter. dat die voor PPO iets lager licht dan bij diesel. sorry voor deze techneutenvraag, maar als er iets minder in een liter zit en je injectoren spuiten afhankelijk van gaspedaalstand dezelfde hoeveelheid milliliters in... verklaart dat e.a en dan hoef ik mij voorlopig geen zorgen te maken over pompverlies door viscositeit etc. (dat lijkt mij een stuk naarder en slechter voor de brandstofpomp)
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    ibiza said:

......Heeft een van jullie het idee dat de auto inhoudt? gewoon niet meer het max vermogen halen? verder niets verontrustends maar ik beeld mij in dat ie iets minder vlot (zeg in geval van SDI maar gewoon nog trager) en dat ie ook zijn top niet haalt. Nou dacht ik iets gelezen te hebben over specifieke energiedichtheid. KJoule/Liter. dat die voor PPO iets lager licht dan bij diesel. sorry voor deze techneutenvraag, maar als er iets minder in een liter zit en je injectoren spuiten afhankelijk van gaspedaalstand dezelfde hoeveelheid milliliters in... verklaart dat e.a en dan hoef ik mij voorlopig geen zorgen te maken over pompverlies door viscositeit etc. (dat lijkt mij een stuk naarder en slechter voor de brandstofpomp)

Korte reactie hierop: rijd jij veel met koude motor (korte stukjes)? Dan heb je hoger brandstofverbruik met zbo/dino t.o.v. puur dino. Ook is je vermogen lager. Dat komt doordat de verstuivers de hoge viscositeit niet aankunnen en minder opbrengen. Als je motor goed warm is moet dat eigenlijk minder worden. Maar als je een brandstofvoorverwarming aanbrengt, heb je van vermogensverlies en hoger verbruik totaal geen last. Is ook nog veel beter voor de injectiepomp. :D
    Je hebt gelijk zbo minder colorische inhoud heeft als dino. Echter in de praktijk ervaren de meesten van ons een gelijk of soms zelfs wat lager verbruik. Er wordt vaak met een lager toerental gereden (eerder overschakelen). Tevens heeft ppo een tragere verbranding maar ook een lagere verbrandingstemperatuur, daardoor neemt het rendement toe. Vergelijk dit met een cv-ketel die je op een lagere temperatuur stookt (HR-ketel), die is ook zuiniger. Om deze materie goed te begrijpen moet je meer weten van thermodynamica :shock: (toegepaste natuurkunde).
    Tenslotte: pompverlies door viscositeit treedt niet op, maar wel opbrengstverlies bij de verstuivers door viscositeit (alleen bij koude brandstof).
    Mvg. Peus
  • ibiza PPO Newbie
    edited August 2005
    Peus dank voor je reactie.
    aangezien ik deze hele actie vooral uit finacieel oogpunt start heb ik niet bijzonder veel zin in een verwarmingsinstallatie,
    De rest van de boodschap heb ik ook begrepen, Ik heb zelfs ooit een vakje thermodynamica moeten doen. ;-)

Mischien als ik verslaafd ben geraakt aan de Lidl en de hele winter door wil rijden op 50%/50% dat de voorverwarming weer om de hoek komt.

Ik moet mijn brandstofverbruik nog bepalen want de 75%/25% tank van deze beginneling is nog niet eens leeg. O ja mijn motor wordt altijd super goed warm: 70km @max+20km/h.
  • ibiza PPO Newbie
    edited August 2005
    in bovenstaande reactie op polo sdi heb ik mijn eerste ervaringen verteld. nu inmiddels eerste tank75%25% leeg en ik rijd nu op 50%Lidl.
    verbruik van de eerste tank is niet noemenswaardig anders dan anders.
    (lastige meting want ik tank dino, rijdt 40 km en tank dan Lidl bij)
    totaal meer dan 700km op 40 Liter, wat ik ook op dino reed. (Bij 1:18 ging de vlag uit)

Op weg voor de volgende bepaling brandstof verbruik.
    Ook leuk: tijdens je eerste proeftank een lekke uitlaat krijgen, maar totdat je dat zeker weet maak je je wel zorgen om de luidruchtige motor!....
  • edited September 2005
    beste jinx,

Leuk dat je ook probeerd om op steeds meer ppo te rijden. Ik heb zelf een fabia sdi en ben benieuwd naar een powerbox ervoor. ik weet dat dit hier niet thuishoort maar wil je mij hier over informeren en vertellen welk merk het is omdat er nog al wat slecht types op de markt zijn. ook omdat ik op 100 ppo rij wil ik graag ervaringen horen.

bedankt alvast,
    jt
  • edited September 2005
    Hallo JT,

de powerbox heb ik via marktplaats. De aanbieder is volkswagen team flevoland. Als je deze woorden als zoeksleutel invult, moet je ze haast wel vinden. Eenmaal gevonden, check dan even of de persoon in kwestie Okke heet (of een soort gelijke friese naam). Ik heb trouwens het kastje er nu tussenuit gehaald. Met het kastje wilde hij nogal wat "roken". De rook uit de uitlaat liet een plakkerige laag op mijn bumper achter. Dat was verbrande ZBolie. Wat het kastje doet, is nix anders dan je inspuitpomp in de zeik nemen door het signaal wat van het motormanagement afkomt, te verhogen. Dus mijn SDi reed steeds met een "te veel" aan ingespoten brandstof. 1 op 17,5 reed ik er mee. Nu het kastje weg is, heb ik een verbruik gehaald van (Jaja!) 1 op 21,07 !!!!!
    Gewoon het nieuwe rijden toepassen(www.hetnieuwerijden.nl) en je zal zien dat het werkt. Ook op PPO kun je dus zuiniger rijden. ;-)
    :lol: :lol: :lol: :lol:
  • edited September 2005
    bedankt voor je reactie jinx,
    ik heb er nu ook een powerbox, wat een vermogen, en zuiniger, ja wel, bij veel gas wel rook, maar bij rustigrijden geen probleem. Misschien kun je met vag com nog wat bij stellen.
    heb deze gekocht bij fh technic in goes.

De cpu word wel voor de gek gehouden maar alleen de inspuitpuls word verlengt, maar ik rij zuiniger en de motor reageert beter op het gas, dus ik vind het mooi zo. Een chiptunning zal beter zijn omdat de kenvelden aangepast worden dus ook bij verschillende omstandigheden een juiste verhouding, de powerbox doet het over het totaal en kijkt niet naar de verschillende waarden van de cpu. maar die prijs......en dan maar afwachten of het resultaat ber is dan een powerbox.

groeten, jerry
Sign In or Register to comment.