Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

vw jetta op zonnebloemolie

menmul PPO Newbie
Ik ben van plan om een oude jetta aan te schaffen en om te gaan bouwen op zonnebloemolie gewoon voor de lol, nou wou ik achterin mijn auto een 2 de tank bouwen, en dan een koperenbuis om een gedeelte van mijn uitlaat wikkelen om hiermee de olie wat voor te verwarmen, dan alleen een paar afsluiters ertussen en dan hopen dat het werkt nog sugesties?

Comments

• Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005
    Hallo

Het probleem dat je hebt met uitlaat warmte is het volgende..Uitlaatgastemperaturen kunnen wel 600 graden Celcius en hoger halen... Wat dus vrij hoog is en te hoog voor het verwarmen van SVO,uiteraard is het hoe verder naar achter hoe koeler de uitlaat is.. Maar hoe ga je bepalen waar je de wikkelingen gaat zetten en hoe weet je hoeveel wikkelen je moet plaatsen... je zou dus waarschijnlijk eerst een soort van isolatie moeten zetten en dan wikkelingen.. om de temperaturen te laten dalen.

In mijn ogen maak je het dus erg complex..

Het is veel simpeler met een warmte wisselaar die gebruikt van koelvloeistof.

Warmtewisselaar setjes zijn trouwens bij mij te verkrijgen a €65,-
    Dit is dan een hoog rendements warmtewisselaar, ik gebruik het zelf ook en heb al meer dan 75.000km gereden op 100% SVO en sinds 4000Km op WVO

Mail maar voor meer info
  • menmul PPO Newbie
    edited January 2005
    Ik denk dat ik zelf een simpele warmtewisselaar in elkaar knutsel, ol neem gewoon een buis van 28mm ongeveer een meter lang die buig ik aan de 2 uiteinden, en dan boor ik in elke hoek een gat, een buis erdoor +- 10 mm een beetje laswerk + wat isolatie en men heeft voor +- 10 euro een warmtewisselaar
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited January 2005
    Heel goed... niet iedereen is even handig of heeft mogelijkheden om het zelf te maken vandaar..

De mijne bestaat uit meerdere delen.. en is inclusief nieuw knecht dieselfilter.

image

image
  • edited August 2005
    Menmul,

als ik je eerste berichtje lees maak ik daar uit op dat je de olietank achterin wilt verwarmen middels een koperbuis om je uitlaat. Klopt dat?

Zoals Daddy al zei valt op deze manier de temp heel moeilijk te regelen en wordt wellicht veel te hoog. Zelf heb ik ook een verwarmde tank maar dan wel verwarmd doormiddel van mn koelwater. Gewoon een koper of staal spiraal buigen en deze in de tank maken. Deze spiraal vervolgens aansluiten op je koelwater. Bij mij werkt t echt heel goed. Met een kraantje ertussen en een temp sensor in de tank kan je de temperatuur ook regelen.

Beek
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    menmul said:

Ik denk dat ik zelf een simpele warmtewisselaar in elkaar knutsel, ol neem gewoon een buis van 28mm ongeveer een meter lang die buig ik aan de 2 uiteinden, en dan boor ik in elke hoek een gat, een buis erdoor +- 10 mm een beetje laswerk + wat isolatie en men heeft voor +- 10 euro een warmtewisselaar

Nou Menmul, die van mij is vrij simpel te nabouwen, maar vergis je niet in de prijzen van de hulpstukken. Ik was aan koperen buis (22 en 15 mm), hulpstukken met een rolletje soldeertin ca. 25 euro kwijt. Op de 15 mm uiteinden heb ik verloopjes naar 12 mm gezet. :wink:
    De 22 mm buis heb ik in U gebogen waarbij de 15 mm buis er al ingeschoven zat, deze vorm is bij mij nodig anders past die niet.
    Voor plaatjes zie mijn www (hieronder). Zie het 3e plaatje van boven, even de afbeelding aanklikken voor vergroting.
    .Mvg.
    Peus
Sign In or Register to comment.