Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Het zat er aan te komen; Ik begin nu ook aan het filteren.
Wat heb ik al: Een ruimte beschikbaar, een stel 60l vaten, ontvangst bak, twee gesloten 60l vaten, 200l klieko en vier van deze dingen:

Word vervolgd.........
:D
Comments
Drivertje
Ed, suc6!
Dit is de opzet die ik wil gebruiken, met dank aan Riessie. Het wiel is al uitgevonden. En maak ook dankbaar gebruik van Riessie zijn filter ervaring.
Op elk vat komt natuurlijk ook nog een aflaat voor de bezinksels.
Of ik nog doek ga gebruiken, moet ik nog effe zien. Met deze opzet ga ik beginnen. Lijkt me wel ok
Indien mogelijk ontvangstvat wat hoger. Je hebt nu bijna geen druk op je 5 en 1 mu filter. Je kunt ook de uitloop van je 200 liter vat wat lager zetten. Ik zou in alle overgangen een stopkraan zetten voor het geval lekkage en voor het geval filterwissel. De uitvinding van Pjotter: extra uitloop onder in het filterhuis is ook niet verkeerd, voorkomt veel knoeiwerk. Hoop dat je heel goede kwaliteit olie hebt, anders wordt het duur ivm filterwissels. Heb je ook kliko's zonder gaatje in de bodem ??
Niek
Denk ook net als Niek dat je vaak filterpatronen zult moeten wisselen. Je krijgt ook de kans dat het maar heel traag gaat druppelen. Gevolg toch weer filterpatronen wisselen welke duur zijn voor wat ze aan kunnen qua gebruiksduur. Mijn advies is: Filter grof met die zeef en koop van Niek een paar ex-filterpijpen en dan heb je een veel groter filteroppervlak. Zelfs die enorme "sokken" kunnen verstoppen. Ik ben nu na 150 liter filteren in 1 dag al zo een beetje op een kwart minder doorloop. En doordat er 20-25 liter olie op drukt, perst ie het er tenminste nog door. Super systeem en eenvoudig!
klopt Niek: werkt wel handig.
slang met kogelkraan op de tule en klaar is kees
dat drukloos filteren verloopt tergend traag. met een gewone centrifugaalpomp haal je al goede resultaten.
[QUOTE=hautessa;50096]En doordat er 20-25 liter olie op drukt, perst ie het er tenminste nog door.
Het aantal liters is niet van belang maar het hoogteverschil.
Je zou bv. kunnen zeggen: Er drukt 1 meter olie op.
Exact! bv circa 11meter zou ongeveer 1bar druk opleveren als het olie is...
Of 110cm circa 100 milibar ;)
citaat van mijn eigen filterdraad:
Inmiddels 160 liter gefilterd en de doorloopttijd loopt nu op naar 2 uur per 20 liter. Om het proces te versnellen zorg ik dat de toren altijd vol is, dan komt er een grotere straal uit, dus ga ik ervan uit dat het ook sneller gaat.
Wat ik nog niet heb verteld is dat ik bewust heb gekozen voor een lage doorloop snelheid. Ik verbruik tegenwoordig maar maximaal 100 liter/maand. Dus hoef ik ook niet meer te filteren, alleen zou een buffer opsparen wel handig zijn.
Ik heb momenteel alleen wat computer problemen. Mijn PC is aan het eind van z'n leven en mijn laptop geeft om de haverklap blauwe schermen. Dus ben ik nu druk bezig dit weer in orde te krijgen. Als ik weer een goed werkende pc heb samengebouwd begint officieel mijn filter project.
Ik had al heel wat bezonken olie staan, dat is nu de kliko in aan het druppelen.
Nu nog de eerste bezink vat of vaten er voor maken en de laatste kaarsfilters erbij.
Nog even doorpakken en je hebt een mooi systeem gebouwd.
Dieven krijgen geen kans met je betongaasbeveiliging :-)
Vandaag was een familie lid jarig, dus gelijk een ritje moeten maken naar Helmond en weer terug, op mijn eigen APO.
Ik heb mijn filtertoren nog niet helemaal af, volgens mijn schema. Maar de olie die ik heb staan is zo schoon dat ik de eerste bezink stappen wat overdreven vond. Het is helemaal afhankelijk over de kwaliteit die ik ga krijgen van mijn toekomstige bron. Ik heb zaterdag een visboer gesproken en die wilde voor mij wel wat achterhouden.
Foto's volgen nog.
[QUOTE=Sinnefjild;50378]
Dieven krijgen geen kans met je betongaasbeveiliging :-)
Deze ruimte is een voormalige koeienstal en paardenstal, vandaar. Een dief kan zo naar binnen lopen. Alleen vraag ik me af, of hij weet wat hij kan doen met mijn spulletjes.
Hoi Ed,
Bedenk dat alles wat je laat bezinken niet in je filtersysteem komt. En dat is dus allemaal winst (zelfs snelheid - maar dat is na een nacht minder belangrijk :p).
Herman
300SD
Laat wel even een staal staan van je olie en kijk of er na verloop van tijd (maandje of wat) nog wat uitzakt.
Woeha! Kikkuh of niet dan ;)
In mijn ontvangst vat heb ik een katoenen kussen sloop van de Action gehangen. De kussenslopen hebben een grove structuur, zo kan ik al vast grote vervuiling opvangen.
Nu had ik nog twee bodems van totaal 30 liter 1µ APO staan die ik van Andretje een aantal maanden geleden had overgenomen. Niks tegen Andretje, maar ik vertrouwde deze bezinksels niet helemaal. Het zou schone olie moeten zijn, maar toen ik dit in de kussensloop aan het pompen was, stroomde deze niet meer door, terwijl dit hiervoor nog prima doorliep. De olie in de kussensloop zag er ook troebel uit. (Nu ben ik wel gelijk benieuwd of mijn filteropstelling dit nog mooi gaat krijgen.)
Volgens mij betekend dit dat er veel vocht opgesloten zit in deze APO van Andretje. En dat daarom het katoen opzet van de kussensloop en de doorlaat stagneert.
:?: Klopt mijn theorie?
Dat bezingsel is vloeibaarfrituur vet of palmolie, deze zijn zwaarder dat b.v. soja of zonnebloem en zakken daarom ook uit, als je het verwarmd zal je zien dat het net zo helder wordt als andere olie. Dat het je filter doet verstoppen in logisch. Het is dikker dan b.v. zonnebloemolie en loopt daardoor moeilijker door. In de zomer kan je gerust rijden met een hoog percentage vloeibaarfrituurvet of plamolie, in de winter slaan meteen je filters dicht.
Hier wat Andretje mij had laten weten: Het is hartje zomer, dan zal die palmolie toch wel doorlopen?
Nop, heb hier een vat pure palmolie staan, die is zo hard als een kogel. Omgevingstemperatuur 25 tot 30 graden.
Hoe heeft Andretje dit dan ooit kunnen filteren, ergens in april?
Het was bij Andre in zijn schuurtje.
Palmolie kun je mee gooien, komt hier als teflon uit de slangen.
Het smeltpunt van Palmolie is 42 graden.
Tim
Lijkt mij bijna beter om dit spulletje te weren uit de tank van je auto.
In scheepsdiesel wil het waarschijnlijk beter dan in een auto.
Lijkt mij bijna beter om dit spulletje te weren uit de tank van je auto.
Ik heb er zelf iedere keer een beetje van bij gemengd. Zoals nu het onderste uit de vaten in mijn filter gekapt, om er toch nog wat bruikbaars uit te krijgen. Ik heb trouwens nog geen monster van deze olie genomen. Gaat ook niet meer lukken, ben het vergeten en heb er alweer een nieuwe laag overheen gevuld in mij ontvangst vat.
Maaruh, waar die olie met een aandeel palmolie vandaan komt: http://www.ppo.nu/forum/f48/vw-golf-tdi-gl-1996-a-2350/index22.html#post50440
Is dit een overeenkomst?
Desalniettemin om niet alles direct in mijn tank te gooien, doe ik het eerst minimaal een maand laten bezinken. En dan word het tot 1µm gefilterd en opgeslagen voor gebruik.
Dit heeft dus al een week lopen uit druppelen in deze kussensloop.
Wat over bleef:
Hoe heeft dit ooit al door een filterdoek-bakken-filter kunnen gaan?
Of komt het door het materiaal verschil van de filters. De filteraar die deze olie voor mij had gefilterd, had filterdoek en een 1µm patroon van ER.
Deze kussensloop is van 100% katoen.
Op deze drap na, loopt de filteropstelling prima. Binnen een dag kan ik een jerrycan van 25 liter vol druppelen.
Niet te snel eten.
Afhankelijk van de werkelijkelijke kleur (belichting etc doen ook wat) kan het best kloppen.
Er zijn voldoende sub-1µm deeltjes die voor kleur zorgen.
Als ik dit zie heeft hij echt wel 1mu gefilterd. Alleen warmer dan jij nu doet.
Vettige groeten,
Tim
@Tim: Apart, dit is afgelopen week gebeurt en dat was niet bepaald koud. Andretje heeft het in april gefilterd. Toen was het kouder.
Misschien dat Andretje hier iets over kan zeggen.
Istie nie mooi! Twee weken oud.
Drie maanden bezonken olie waar pinda's in gebakken zijn. **KLIK**
Ik vermoed dat het arachideolie is. In de koelkast begon het dik te worden, vandaar. Maar liep verder goed door de filters heen.
De olie onderin de 60L vaatjes is wel wat donkerder.
Maar ik ben ook nog niet actief bezig geweest voor een bron, wel aan het inventariseren wat er hier in de buurt allemaal is aan visboeren, friettenten en notenboeren.
Als ik het wat rustiger gaat krijgen op mijn werk, veel overgewerkt, ga ik wat bezoekjes afleggen.
Ik heb nu nog 75 liter gefilterde voorraad. Daar kom ik nu tegenwoordig wel
Het eindresultaat zal over anderhalve maand wel uit mijn filters druppelen.
Volgens mij moet je ook geen vis kopen bij een visboer die niet iedere dag zijn olie ververst.
Een beetje visboer staat de hele dag door te bakken. En als hij een beetje lekkere vis wil verkopen zal hij toch verse olie moeten gebruiken!
1x in de week vis eten => 1x in de week tanken...
2x in de week vis eten => 1x in de week tanken...
0x in de week vis eten => 0x in de week tanken.
E.e.a. is helemaal afhankelijk van het percentage vrije vetzuren wat er op een gegeven moment ontstaat in de olie als gevolg van o.a. de temperatuur van de vis (bevroren of niet) die in de olie gaat.
Boven de 2,5% vrije vetzuren is het spul volgens de Nedelandse wetgeving kankerverwekkend en derhalve niet meer geschikt voor consuptie.
over dag en s`nachts onder de 5graaden komt .
ik heb alles gefilterd toen het lekker warm was van de zomer
lekker in mijn korten broek in de zon:cool:
ga nu niet in een het koude schuurtje staan:mrgreen:
gr oscar
Zit nu in een schuurtje ipv in een kelderbox en dat temperatuurverschil merk je wel.
In de tweede tank zag ik ook al een klein stollingslaagje op de olie.
Alleen het 3µm filterpatroon vervangen door een 10µm. Het 1µm filter wat daarna komt is nog steeds helemaal schoon.
Daarna de eerste oliebollen arachideolie, die net vloeibaar is geworden, in het stortvat gegoten.
Maar m'n visboer is weer door zijn winter dip heen en heeft