Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

uitstervend ras

Een van die dingen die ik graag had willen bespreken op de zeeeeeer druk bezochte voorjaarsmeeting van deze maand was.

Hoe krijgen we het rijden op ppo meer onder de aandacht,want ik heb het vermoeden ook afgaande op de veeeele mensen die de meeting kwamen dat het aantal ppo rijders in Nederland op een of 2 handen te tellen is.

Het rijden op ppo is gewoon onbekend

Hoe zouden we dit kunnen omdraaien.

Ik heb begrepen dat het ook niet ligt dat er geen beschikbare autos zij want tot en met euro 5 kan je op ppo  rijden? als ik mijn niet vergis.

Kijk op den duur hebben we een keus een auto rijden die meer als 40 jaar oud is of een moderne diesel te rijden die aan alle eisen voldoet.

Ik zal uit principe voor het eerste kiezen, en voor me in te dekken voor dat onbetrouwbaar gespuis uit den haag er eentje kopen van 50 jaar cq 60 jaar de eerste mercedes diesel was van 1936 dus keus genoeg, en dan heb je ook geen apk plicht meer.

Dus luitjes laat maar iets van je horen.

Peerke

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Ik begrijp je frustratie Peerke.
    Maar zowel qua stijl als praktisch is de ppo rijder met uitsterven bedreigd.
    Het volk is door haar leiders langzaam gaar gekookt en simpel gehouden en dat zal er niet op verbeteren.
    Bedenk ook dat hoe minder er ppo rijden, hoe minder we in de kijker lopen en niemand is gebaat bij
    domme marginalen die het ook gaan doen om 2€ te gaan besparen, maar enkel problemen gaan veroorzaken.

Dus, wat heeft de wereld te winnen bij extra ppo rijders die niet slim genoeg zijn om het uit zichzelf
    te gaan bedenken? Wel, ik denk bitter weinig.

PS: Ik vind het zeer spijtig dat je er moederziel alleen hebt gestaan en schaam me voor de medeforummers
    die er wel hadden moeten zijn.
  • NiekNiek Super Moderator
    Er zijn een aantal motieven waarom mensen op PPO/GPO gaan rijden:
    1. milieu/co2 vervuiling/opwarming aarde: je gebruikt geen fossiel
    2. Minder schadelijke stoffen in de uitlaat
    3. Goedkoper rijden.

Puntje drie is discutabel, maar als je zelf gpo maakt en je steekt er wat tijd in, zit je ietsje goedkoper. Inmiddels heeft de overheid besloten, dat alle motor- en verwarmingsbrandstof met accijns belast moet worden. De overheid heeft geen verstand van de materie en is uberhaupt niet geinteresseerd. Ik heb het probleem voorgelegd bij alle politieke partijen en een aantal fora. Resultaat: geen antwoord, reuze interssant, etc. Het is voor de overheid veel makkelijker om via shell en bp biodiesel bij te mengen en daar dan accijns op te vangen.
    Bedrijfsmatig op kleine GPO produceren is bijna niet te doen. De regelgeving is zodanig, dat alleen al het voldoen aan de voorwaarden van de diverse overheidsinstanties te veel geld en tijd/moeite kost.
    Dat de animo wegzakt zien wij ook en is voor ons aanleiding om ons te bezinnen op doorgaan of stoppen. Als ik dan zie hoeveel fossiel er nog de lucht ingeblazen wordt door bijvoorbeeld de luchtvaart, vraag ik mijzelf ook wel eens af waarom ik dit allemaal doe. Het is voor het milieu een druppel op de gloeiende plaat.
    edited April 15
  • niek

je hebt volkomen gelijk.

Maar een ding ben je vergeten.

Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld.

De olie komt heel erg vaak uit landen waar ik nog niet op vakantie zou gaan al kreeg ik geld toe.

Wat zeg ik het toch weer politiek correct he

Die lieve doch zeer naive jongens en meisjes die in den haag altijd zo een grote  bevoogende woorden hebben en direct met het vingertje wijzen als het gaat om de groene planeet en zeker niet te vergeten de mensen rechten, dat die toch niet snappen dat iedere dollar wij aan olie kopen, wij daarmee zulke regimes steunen.

Dit zou voor mij al genoeg reden zijn om alles op alles te zetten om ons niet meer of zo min mogelijk afhankelijk te maken van aardolie.

Ik weet zeker als wij vandaag van zulke landen geen olie meer afnamen, dat zij morgen weer op de kameel zouden moeten klimmen, of op den ezel

Dit bovenstaande heb ik zelf niet bedacht maar mijn vader in de jaren 60 , en hij was blij dat hij in 1972 nog een paard en wagen had.

Als hij toen wist wat ik nu wist had hij uit principe geen liter diesel meer gekocht.

Mijn vader vond ze toen in den haag oliedom , en ik weet zeker dat ze ruim 50 jaar nog steeds olie dom zijn en verslaafd aan de drug die accijnsheffing heet.

Peerke
  • udoudo Super Moderator
    4. minder oorlog want die is altijd om energie en/of om monetaire belangen.
  • NeoNeo PPO Addict
    Zeker een uitstervend ras. Ik rij ook geen ppo meer maar dat komt omdat ik antikraak woon en ik krijg al gezeur als ik bij wijze een zak met oud papier op de gang laat staan. Dus jerrycans bewaren of filteren is al helemaal uit den boze.

Tja de oorzaken verder, wat ik zo kan bedenken;
    De wegenbelasting op diesel is torenhoog.
    Oldtimers is pas vanaf 40 jaar nu. Gelukkig komen er steeds betere oldtimers beschikbaar, (golf 1 bijv. maar voor een goede betaal je ook maar zo 5000,-)
    Milieuzones. Oke, vanaf 40 jaar mag je erin maar bij Utrecht las ik dat je wel een vergunning moet aanvragen.
    Modernere auto's zijn toch wat minder makkelijk om te bouwen dan het oude lijn- en verdelerpomp spul.
    Diesel staat in het verdomhoek. Steeds meer mensen zijn bang om wat de buren denken. Dus frietlucht uit de uitlaat durven ze niet mee te rijden.
    De kleine man is nogal braaf tegenwoordig. Zijn bang om aangehouden te worden. Zo heb ik ook een pallet vol flesjes slaolie gekocht omdat die mensen er gewoon niet meer mee durfden te rijden.
    Misschien omdat mensen zich realiseren dat het niet perse milieuwinst is om zelf ppo te rijden. Want olie gaat gewoon naar een verwerker en wordt dus uiteindelijk ook gewoon opgestookt/verwerkt etc. Of er nu 10 mensen zijn die 100% ppo rijden of 1000 mensen die 1% bij de shell bijgemengd erbij krijgen zonder het te weten, het milieuresultaat is hetzelfde. Kijk, lpg wordt(werd?) afgefakkeld, dan heeft het meerwaarde om het op te rijden. Maar olie wordt sowieso hergebruikt.

Waarschijnlijk is dit hier vloeken in de kerk maar de meerwaarde van hardcore ppo'ers is er niet voor het milieu. Wel is het leuk dat oude technieken etc in ere worden gehouden. Bijv. in Frankrijk is men een kasteel aan het bouwen met 100% handwerk, zoals het in de oudheid ook werd gedaan. Dus ppo is gewoon echt een hobby.

Vroeger deed ik modelbouw, maandenlang lijmen en schilderen met een bouwdoos van een paar tientjes. Dat is nu 20 jaar geleden en die winkelier zat toen elke keer al te klagen dat de jeugd alleen maar oog had voor computerspelletjes. Hoeveel jongelui zijn er nu nog die bouwdoosjes maken....

Hoe het om te draaien is... ik kan niks verzinnen. Misschien als elektro gemeengoed is en de dieselhetze vergeten is dat er ruimte komt voor ouderwetse oliestokers. Dan zal het hip en retro zijn om met een oude diesel te rijden.

Als ik ooit de ruimte heb dan koop ik weer een Golf mk1 diesel. De ombouwspullen heb ik nog liggen:)
  • ik woon ook anti kraak en ik heb die problemen niet? maar ik ben dan ook een hele goede nette bewoner

Ben gecontroleerd in belgie door de fiscus en geen probleem

Als je voor weinig een goed dieseltje wilt hebben dan moet je een kijken op leboncoin.fr

ik heb geen klachten over de frietlucht.

Ik zeg altijd zo waar een wil is een weg

Peerke
  • udoudo Super Moderator
    Er is nog enige toekomst, zie https://www.nu.nl/volkswagen-schandaal/5238653/fabrikant-bosch-ziet-wel-toekomst-in-dieselmotoren.html, maar hoe zou zo'n motor op PPO draaien?
  • tja en ppo en vooral gebruikte ppo  is veel betere groene brandstof.

Maar ja we hebben natuurlijk het probleem van den haag die lieve doch naive jongens en meisjes doe niet genoeg kunnen krijgen van de drug die accijnsheffing heet.

Stel gewoon wettelijke eisen vast waar een auto aan moet voldoen.

Hoe iemand die waarden haalt is niet belangrijk, als de uitstoot maar goed is

god weet en god alleen hoeveel er nieuwe innovatieve idieeen er dan nog naar boven komt drijven.

Peerke
  • Is het niet mogelijk om PPO en GPO in Nederland omhoog te tillen?
    Normaal waag ik me nooit  aan forums maar gezien de ontwikkelingen waarbij het aandeel plantaardige olie steeds minder wordt begrijp ik dat er iets moet gebeuren.
    Zelf ben ik met "Tamatgreen" nu 13 jaar bedrijfsmatig bezig met PPO en heb net als Niek steeds meer het gevoel "zou ik er niet eens mee stoppen". Echter dat zou beteken dat ik op den duur zelf ook weer diesel zou moeten tanken en dat weerhoudt me.
    Het is inderdaad een bij veel mensen onbekend product maar degenen die er mee bezig zijn worden wel enthousiast van.
    Ik merk dat er veel gescholden wordt op de overheid maar geloof dat we daar niets mee opschieten. 
    Wij zouden graag constructief een bijdrage willen leveren.
    Is er binnen dit forum een mogelijkheid om te adverteren? wij hebben een aantal auto's op PPO en een generator op PPO te koop.
    Verder leveren wij onderdelen en complete PPO sets, PPO en GPO en biologisch afbreekbare smeermiddelen.
    Groet Jaap
  • NeoNeo PPO Addict
    Als de stijging van de benzineprijzen gaat doorzetten dan zal het hier waarschijnlijk weer een stuk drukker worden:)
    Jaap, goed, dat je het niet opgeeft. Ik vind wel, dat de overheid de boel verziekt: op CO2 neutrale brandstof wordt net zoveel accijns geheven als op minerale olie. Daardoor wordt het rijden op PPO en biodiesel altijd duurder dan rijden op minerale diesel. Terwijl we toch met zijn allen de verplichting hebben om de co2 uitstoot te verminderen. Wat zit daar achter: de overheid ism de grote oliebedrijven hebben gekozen voor bijmengen van biodiesel bij de minerale diesel. Daardoor kan de overheid accijns blijven heffen over het totaal. Het is dus gewoon een kwestie van geld. In Friesland is zojuist weer een pompstation geopend, waar je 'blauwe' diesel kunt kopen. Blauwe diesel is biodiesel met een extra behandeling. Het goedje is prima voor de co2 reductie en het milieu. Het is dank zij de accijns wel 20 cent per liter duurder. Zou het druk worden bij de pomp ??
  • Zolang de naive luitjes uit den haag die heel hun leven al ambtenaar zijn en nooit hun voeten eens buiten het hun veilige reservaat de randstad zetten en eens eens een gesprek hebben met iemand uit die met zijn beide voeten   in de klei of zand grond staat, zal er niets veranderen. 

MEN IS VERSLAAFD AAN DE DRUG DIE ACCIJNSHEFFING HEET.

EN ZOALS IEDERE VERSLAAFDE WIL MEN MEER EN MEER.

EN GELOOF ME ALS ZE ACCIJNS KONDEN HEFFEN OP DE LUCHT DIE WE INADEMEN, DAN DEDEN ZE DAT GISTEREN.

Nu krijg ik een spontaan idee.

Als we nou de accijns heffing afhankelijk maken aan hoeveel een dat een  brandstof vervuild.

Een beetje het zelfde idee met de km heffing voor vrachtwagens in het buitenland hoe zwaarder de auto vervuild hoe meer hij moet betalen.

Ze willen toch alles vergroenen

Kijk groen is in is geil is wat ze toch allemaal belijden in Den Haag.

Dan zullen er een hoop nieuwe ontwikkelingen komen. 

Dan hoop ik dat er snel alternatieven komen voor de aardolie

Hoe minder olie we afnemen hoe sneller in de wereld hoe sneller we een betere wereld krijgen.

Peerke

• Hallo Stokers. Even een vraag hierover, zijn er hier nog wel diehards op PPO/APO rijden? Ik heb begrepen dat er nu accijns over PPO wordt geheven als het voor verwarming is, maar geldt dat ook voor  PPO als motorbrandstof? Wordt er nu actiever gehandhaafd op de weg? Met andere woorden; hebben ze nu wel heldere instructie om tot vervolging over te gaan? Ik wil namelijk nu werk gaan maken van mijn ombouw. Groeten, Jules
  • Ben vorig jaar in Belgie gecontroleerd door de douane en ik kon gewoon doorrijden.

Ik denk als je betrappen als je brandstof in je auto doet dat je strafbaar bent.

Je kunt ook gewoon in Duitsland getankt hebben waar ze volgens mij nog steeds pompstations hebt waar je het gewoon, kunt tanken

Peerke

Er zijn ontsnappingsroutes. Als je die wilt weten, stuur een PB.
Sign In or Register to comment.