Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

welke olie en verversing interval

Ik rijd een mercedes met een geblazen om 602 moter ik doe om de 10000 km de olie verversen met fuchs 10w40 semi syntheet.geen cdi

Mercedes geeft aan om de 15000 km 

dit voldoet prima

Overweeg over te stappen over op mannoil  van nemeco ivm met de prijs,maar ik denk dan over te stappen naar een vol syntheet wat is wijsheid

Ik wil niet de verversing termijn verlengen.

Kijk goede olie is goedkoop, motors niet

Peerke

Comments

• wodanwodan Super Moderator
    Nooit zomaar van half synthetische overstappen naar volledig synthetische.
    Beter goedkope olie vaker verversen dan super dure olie minder vaak vervangen.
    Ook is volledig synthetische olie vaak dunner, dus minder olie druk, enkel minder
    interne weerstand en langere verversingsintervallen.
    Gebruik de olie die de fabrikant aanraadt en hou je aan de aanbevolen intervallen of korter.
  • dus gewoon bij het oude blijven wat al jaren werkt

Peerke
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2
    "Ook is volledig synthetische olie vaak dunner, dus minder oliedruk ..."

Volgens mij niet hoor. 15W40 is 15W40 ongeacht synthetisch of mineraal.
    Nadeel van minerale olieën is dat ze koud heel dik zijn met hoge druk en slechtere smering tot gevolg.
    Syntheten kunnen zo gemaakt worden dat ze koud behoorlijk dun zijn waardoor de smering bij koude motor beter is.
  • tja jongens vroeger heb ik bij een olie maatschappij gewerkt tja de tijd dat ik nog een net pak liep

Daar waar een verkoper inspecteur heet

En daar uit eerste hand heb mee gemaakt dat olie maatschappijen letter en figuurlijk over lijken gaan.

Daar heb ik moeten leren voor tribologie de leer van de smering.

ik weet niet precies welke maar als een olie 15W40 is zegt alleen maar iets over het vloei vermogen bij een een zomer temperatuur en een wintertemperatuur.

Zegt niets over de kwaliteit.

Peerke

• ik ben een grote fan van Kent Bergsma van mercedes source

Kijk maar een op youtube

Hij adviseert bij automobielen van met veel km om het olie interval te verkleineren , maar ook om het olie filter extra te vervangen op de helft van de verversing termijn.

Zoals hij ook zegt olie; en filters zijn niet duur motors wel.

Hij zweert ook, maar hij is mercedes freak bij orginele hengst olie filters die zijn van vilt en niet voor papieren goedkope after market filters

Peerke

Sign In or Register to comment.