Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nieuwe filteraar

Goedendag. Het wordt tijd dat ik eens begin met filteren. Ik zit te denken aan de meest minimale opzet op basis van een lange bezinktijd. Als voorbeeld heb ik dit document gebruikt: http://www.erkotech.eu/nl/PDF/ERKOTECH%20Filterinstallatie%20MK1.pdf

Hier heb ik een aantal vragen over:

In de sectie 'Montage der onderdelen' wordt gesproken over:

* In de stapelbak plaatst men een kunststof afsluiter.  Vraag: Wat voor afsluiter wordt hier bedoeld? Eentje van gardena? Het doel hiervan is toch slechts dat het afdicht en dat je er een slang aan kan hangen die in de bak eronder hangt?

De laatste stapelbak krijgt aan de voorkant (zo laag mogelijk) een afsluiter die op de zelfde wijze word vast gezet. In
deze afsluiter word tevens een Gardena koppelstuk gedraaid om er later de Gardena zelfafsluitende snelkoppeling op
te kunnen klikken.
Vraag: Wat voor afsluiter is dit, en waar kan ik die kopen? En ik snap niet hoe je een Gardena koppelstuk in een afsluiter kan draaien?

* Op het kaarsfilterhuis dient men diverse doorzichtige PVC slangen aan te sluiten d.m.v. een aantal koppeling. In de in
en uitgang draait men een PVC of HDPE koppeling met op de ¾inch schroefdraad PTFE tape.
Aan de ingang (welke
is aangegeven met een pijl) monteert men een doorzichtige PVC slang (16MM) met aan het uiteinde een Gardena
zelfafsluitende snelkoppeling welke gekoppeld word aan de uitgang van de onderste stapelbak met de afsluiter aan
de voorkant.  

Vraag: Wat is dat voor een PVC koppeling met schroefdraad? Is dit schroefdraad bedoeld om er zo'n Gardena ring op te schroeven? Als ik een Gardenakoppeling op een tuinslang koppel dan zit er ook geen schroefdraad op deze tuinslang, dus dit snap ik niet helemaal. 

*Op er voor te zorgen dat er exact 25 liter olie in de jerrycans terecht komt en tevens ter voorkoming dat de jerrycans
overlopen moet er een 16 MM PVC slang in de onderkant van de dop op de jerrycan aangebracht worden. Boor een
gat in de dop van de jerrycan, steek hier van onderuit een dubbele schroefnippel in met ¾inch buitendraad. steek
van onderuit een 16 MM PVC slang van ongeveer 10 CM lang in de doorgang van de dubbele schroef nippel, de 16
MM PVC slang komt in de jerrycan te hangen. Over de andere kant van de dubbele schroefnippel plaatst men een
rubber ring met vervolgens een Gardena koppelstuk waar de Gardena zelfafsluitende snelkoppeling op geklikt word. 

Vraag: Kan je dus een Gardena koppelstuk op 3/4 inch schroefdraad schroeven? Ik ken die Gardena's niet zo. 

Als laatste vragen: Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk aan deze SEKO 1mu filterhouder + patronen + filterdoeken komen?

Hartelijke groet, Jules

Comments

• beste jules 

het kan allemaal veel makkelijker en goedkoper vraag aan of hij je  telefoonnummer aan mij wilt geven  dan ik je even kan bellen

en een hele goede uitleg geven

Peerke

• met hij  bedoel ik  niek 

peerke
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    Stuur mij eens een PB met je 06 nummer dan zal ik je haarfijn uitleggen hoe die installatie werkt en waar je die onderdelen kan krijgen
    ;)
  • Beste ppo'ers,

Op de meeting dus ideeen opgedaan hoe een basic filterinstallatie te bouwen. Ik ben nu aan het inventariseren wat ik nodig heb.

Bij Cranen***** hebben ze dus 3 kaasfilterhouders achter elkaar in serie voor 25 Euro? Kan iemand dat bevestigen? En is dat een 1 duims aansluiting, of 3/4?

Als ik een dag vrij heb ga ik binnenkort op en neer naar Brabant.

Enne huiddoorvoer onderin in een jerrycan: Hoe dan??  :-? Je kan er niet bij om die moer vast te draaien. Bovenkant eraf zagen zodat je erbij kunt en dichtlassen met een soldeerbout? Dat ga ik igg proberen. Voor IBC's is mijn schuur te klein.

Groeten, Jules

• wodanwodan Super Moderator
    De moer draai te je aan de buitenkant op natuurlijk....
    Je maakt het gat groot genoeg dat de huiddoorvoer er vlot door kan,
    steek een juist geplooide ijzerdraad door dat gat tot boven aan normale
    opening, daar de huiddoorvoer over zodat die op de juist manier naar
    het gemaakte gat glijdt en er door komt, dan draai je er de moer op met dichting
    en klaar is kees.  Althans, zo zou ik het doen.
  • Oja, logisch.
  • ik ga volgende week naar die hele mooie winkel in het zuiden waar ze bijna alles hebben

Ik ga wel even kijken

als je zin hebt kom ook 

Peerke

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Je kan beter Easy Rider contacten of die nog kaarsfilterhuizen en filters ervoor op voorraad heeft.
    Is een veel betere kwaliteit filterhuis(gaan niet in 1000stukken als je ze een keer laat vallen).
    Die van Cranenbroek vallen wel gelijk kapot.

2 kaarsfilters in serie van 10 en 1 micron is voldoende.
  • dat klopt helemaal en als je ze te hard aandraait schuren ze ook

Peerke
  • Mooi. Dan een vraag:

Het is mij duidelijk dat 1 vat olie bij 10 graden meer vet kan bevatten dan bij 20 graden, immers vet is gewoon olie is in vaste vorm. Maar nu de vraag:

Krijgt een visboer altijd dezelfde olie, of is deze aangepast op zomer en winter, zodat deze ook in de winter vrij is van vetklontjes? Zou mij als visboer niet belangrijk lijken, aangezien ik de olie toch verhit. 

Groet Jules.
  • NiekNiek Super Moderator
    Wat moet je vragen aan de visboer ?? Welke olie gebruik je. De meeste visboeren gebruiken 100 ! sojaolie of 100 % arachideolie. Als je weet hoe lang ze dat gebruiken (1 of twee dagen) weet je wat voor kwaliteit je koopt. Er zijn visboeren, die mengsel olie gebruiken, bijvoorbeeld risotto (blikken van 30 liter). Die olie wil je niet hebben, want daar zit palmolie in (lekker goedkoop en ten kosten van onze regenbossen). Bij zo'n mengsel krijg je vlokken op verschillende temperaturen (palmolie vlokt al bij 20 graden boven nul).
    Dus wees kieskeurig en koop gebruikte "mono" olie.

• mmm, ik heb olie van deze visboer, maar in augustus opgehaald. Hier zitten nu kleine vlokjes in. Eigenlijk wilde ik weten of dit te verwachten is bij deze temperaturen, rond 10 graden. Ik meen te weten dat hij 100% olie gebruikt. 
  • als je je olie laat bezinken, dan zakt de vaste delen naar beneden.

Wat op de bodem ligt kan naar de verboer

Peerke

• suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    Je moet het gewoon gaan doen Jules, het is ook allemaal geen rocketscience.
    eerst bezinken, daarna filteren, dat is alles.
    Je denkt teveel na heb ik het idee,,,,,

• Ik ga deze week naar die wonderwinkel in het mooie brabantse platteland  en ik zal eens kijken wat zo een setje kost 

Peerke
  • Zeer slecht nieuws

Ik was vanmorgen bij die mooie winkel in het zuiden

Daar waren ze afgeprijsd voor 17 euro , voor een hele set, maar er zat een rode prijssticker op en ik kreeg toen meteen buikpijn.

Dus ben ik meteen iemand van de tuinafdeling gelopen en gevraagd wat dat rode stickertje betekende.

Hij vertelde dus dat die er uit gingen en dat er een nieuw model kwam , ik zag het nieuwe model dat had andere glazen en dat koste 51 euro

Dus ik heb nog wat gewrongen en de hem meegenomen voor 14 euro

Dus heren ik zou het verder niet weten

Peerke
  • Hoeveel waren er nog dan?
  • Nadat jij er 10 hebt meegenomen?  ;)
  • Er heeft mij een stemmetje in mijn oren gefluisterd dat ze bij die wondere winkel in schijndel er nog tussen de 5 en de tien hebben liggen

Bel ze maar even en ze hebt nog andere vestigingen

Peerke
  • "Je moet het gewoon gaan doen Jules, het is ook allemaal geen rocketscience.
    eerst bezinken, daarna filteren, dat is alles.
    Je denkt teveel na heb ik het idee,,,,," 

Er wordt aan gewerkt. Ook de spullen om te filteren worden momenteel verzameld. Al een maand of wat haal ik wekelijks 1 a 2 kannetjes van 25 liter op om te bezinken. Het valt me op dat er niet veel zichtbare deeltjes in de olie drijven, maar de olie is zegmaar heel troebel. Nu heb ik na twee weken een monster genomen van de bovenkant en de onderkant van de kan. De olie van bovenkant is wel wat helderder dan van de onderkant. De olie van de onderkant is eigenlijk gewoon troebel. Is dit vet, of gewoon fijn verdeelde 'deeltjes'? De olie is trouwens 100% soja. 

Groeten Jules

• udoudo Super Moderator
    De temperatuur is van invloed op de vermeende troebelheid...
  • ik vermoed dat dat vet is 

Ik ken iemand in duitsland die de kannetjes een paar ween laat staan kijkt waar de dikke spullen in de kan zitten en boort dan een gat net boven de rotzooi.

Dan loopt het eruit en laat het eerst door een doek in zijn  instalatie lopen dus al het vet blijft Dan in de doek hangen.

wat er overblijft hooit hij in een ton en laat dan nog uitbezinken.

Gewoon beginnen

Peerke
  • Ik heb van een vers opgehaalde 25 liter sojaolie 5 liter in een doorzichtige PET-fles gedaan. Zo zie je tenminste wat er gebeurt. Na 1 week ligt er al een laag wit spul van 2 cm op de bodem. Dus ik heb er alle vertrouwen in. Er blijft wel wat vet zweven, dat zakt misschien nog uit, of misschien is dat vet met hetzelfde soortelijk gewicht als die olie. 

En wie van de ppo'ers hier heeft weleens een motor van binnen gezien die lang op ppo heeft gelopen zeg 2 a 3 ton? Zijn er bevindingen wat betreft koolafzetting, aankoeking, versmeerde bende in de motor? Er moet toch wat langetermijn kennis hierover zijn lijkt mij. 

Groeten Jules. 
  • wodanwodan Super Moderator
    Zolang er op de juiste manieren op PPO wordt gereden en voertuig wordt onderhouden,
    is er geen verschil met rijden op diesel.
    Jaarlijks tijdens de winter een volle tank bijna zuivere diesel verstoken,
    is altijd verstandig.
  • in de zomer hou ik van puur

Onder de 5 graden een beetje petroleum erbij

Peerke
  • was vandaag weer in die mooie winkel in het zuiden en daar kosten nu losse elementen een euro of 6 per stuk

Peerke
Sign In or Register to comment.