Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

technisch probleem

Ik heb een vito met om 601 turbo motor

De auto rookt flink

als ik de egr klep open maken kot er een vette zwarte rook uit

Hij rookt ook als ik rijd ben al aangehouden door de wouten

En hij verbruikt veel olie

Maar heeft  bijnageen onderdruk en een hele goede compressie

er zit in de uitlaat dikke vettige roet

Ra ra wat te doen.

Mijn broer zegdal egr klep afsluiten

Ik heb geen idee

Peerke

Comments

• udoudo Super Moderator
    Olie lekkage via de turbo? (oppassen voor op hol slaan...!)
  • Heb van morgen de onderste slang van de intercooler losgemaakt en daar kwam ongeveer een 400 cc moter olie uit.

dus je had gelijk

Ga vandaag voor 150 euro in den btw in duitsland een nieuwe bestellen.
  • wodanwodan Super Moderator
    Alles goed schoonmaken! Anders kan ie alsnog op hol slaan!
  • udoudo Super Moderator
    Hoe oud was die turbo?
  • was een automaten blok van 1997 had 440000  km gelopen

Hij is vandaag maar stilgezet want hij rookte als een t55 die een rook gordijn aan het leggen was.

Peerke
  • stomme vraag 

Maar als ik gewoon de intercooler leeg laten lopen en de turbo slangen dan moet het toch goed zijn.

Peerke
  • udoudo Super Moderator
    Voor even wel, maar als de olie blijft lekken richting intercooler...
  • Alles noch eens overdekend zit er er aan te denken om toch maar een revisie blok te kopen 

Weten jullie misschien nog een goed revisie bedrijf

Peerke
  • heb de turbo binnen

in de gebuiks aanwijzing gelezen en daar staat in dat alles goed zuiver gemaakt moet worden

Dus de moter gaat er uit en alle onderdelen van waar de inlaat lucht door heen  gaan in een bad met afwas tabletten en ik ga de alles zuiver maken met de wc borstel.

Peerke

• Succes met monteren! En ik heb weleens gelezen dat het verstandig is de olie-aanvoerleiding alvast te vullen met olie voordat je motor start. Of al wat olie door de turbo te laten lopen voor een eerste start.
  • udoudo Super Moderator
    `Starten` zonder brandstof en  zonder gloeipluggen laat de oliepomp draaien.
    Succes met reinigen!

• Zondag middag dacht ik ga maar eens beginnen, het is dit of of met mijn vrouwtje op de bank zitten of nog erger mee moeten gaan naar de kerst markt.

Ik had eerst een wasmachine lekbak onder de auto gezet, ivm met het mileu, kijk ik ben op toch op een gebied anders als mijn pa die zei altijd menneke olie komt uit den grond en die moet weer terug in den grond.

Maar je dat kan anno 2019 niet meer maken.

Ik trok de onderste slang los van de intercooler en daar liep ruim een liter moter olie uit.

Ik had van te voren maar direct besloten om de moter maar eruit te halen om dat ik alles toch alles  moest zuiver maken.

Dus gewoon de alles luchtslangen los gemaakt en en recht op in een bak gezet om alle olie eruit te laten lopen en er zat wel een goede olie film in.

Toen een sopje gemaakt van 3px een soort hele goede was poeder met bijna koken water en daar alles mee in laten weken.

En daarna alles weer zuiver gemaakt met een doek

Zelfs de intercooler met elektrische fan want ik kreeg die fan weer  niet eens weer los.

En daarna alles tegen de verwarming laten drogen

Toen ik hem eruit had liggen moest ik natuurlijk kijken naar het turbine wiel, daar zat wel een dikke cm speling op en het schoepen wiel was goed afgesleten.

Maar ja toen moest de turbo nog af van het motor blok.

Ikkke inspuiten met kruip olie.

En niet zoals het motto van mijn vader een druppeltje doet wonderen maar te veel ,is morsen met geld.

Maar of ik aandelen had bij de kruipolie fabriek.

Maar dat mocht niet helpen ik trok gewoon de sleutel over de bout heen.

Ik zou toe eens 6 kantige ring sleutels moeten kopen want die 12 kantige is niet de manier

Dus goede raad was duur.

Ik een kopje koffie gedronken en toen heb ik maar heel het inlaat spruitstuk los geschroefd, bleek dat er een uitlaatspruitstukdraadeind er uit gelopen was aan de eerste cylinder na de distributie.

Ik zag toen ook dat er niet veel olie in het inlaat kanalen zat maar iets meer in de middelste cylinders.

Dus toen had ik het spruitstuk met de turbo daar aan vast gedraaid, los liggen

Toen heb ik maar de slijptol gepakt en de turbo kapot geslepen

En toen was hij eraf 

Ga vandaag alles weer in elkaar zetten.

Ik weet wel als ik dit nog een keer mee maak dan maak er geen turbo diesel er meer van maar een normale diesel.

Ander uitlaat spruitstuk, langere  uitlaat voorpijp, andere slang van het luchtfilter naar het inlaat spruit stuk,

En dat zal het zijn.

Dit is nog een eenvoudig dieseltje, maar een hdi cdi of andere nieuwere rotzooi begin ik nooit aan

En deze ervaring Is voor mij alleen maar vooroordeel bevestigend

ER GAAT NIETS BOVEN EEN TREKSTARTER.

Peerke
  • wodanwodan Super Moderator
    Opletten dat slijptol slijpsel niet in de inlaat terecht kwam...  of het motortje zelf is ook om zeep.
  • neen  daar ben ik niet bang voor want alle gaatjes waren dicht gestopt

Bleek dat de turbo niet goed af gemonteerd was

de olie inlaat en uitlaat waren gedraaid dus de olie aanvoer en olie afvoer pasten niet

Dus goede raad was duur

Dus ik had eerst een andere afvoer gemaakt  gewoon de  buisjes van de afvoer door  slijpen en een stuk hydroliek slang er tussen

Ik had ook de fabrikant gebeld met de mededeling dat hij niet paste en die vertelde mij als ik dat het maakte met een slang dat ik geen garantie kreeg.

Hij vertelde mij ook dat als ik alle boutjes van de turbo een paar slagen los deed ik alles kon verdraaien

Tja en toen had ik keuze stress, ik gooi nooit iets weg en ik had wel 5 motor blokken om van te kiezen.
    2  601 en 3   602

Kijk toen ik mijn keuze had gemaakt voelde ik mijn rijker, als menig miljonair

Kijk als je een boutje of een moertje nodig hebt pak je het gewoon van een oud blok.

Het sleutelt gewoon veel fijner en met veel meer een geruststelling als je het gewoon het eraf kan draaien

Dus de eerst het uitgeprobeerd op de kapotte turbo, en dat ging.

Dus bij de nieuwe de boutjes losgedraaid en hem eerst goed aan het uitlaatspruitstuk monteert

Toen de eerst de olie afvoer er aan gemaakt  en toen de olie aanvoer

Toen die boutjes er weer aangedraaid en je zult altijd zien bij een boutje kun je niet bij.

Maar met de slijptol in de hand heb ik een een  ring sleutelje 10 een stuk smaller gemaakt  en toen kon ik er wel op.

Zal ik eens patent vragen op dit mooie stukje gereedschap?

Ik denk dat ik wel een ga kijken naar 6 kantige ring steekset want zo een 12 kantige trek je als het goed vast zit de bout kop gewoon kapot.

Als je een moter hebt die overdwars in de auto ligt en  de turbo ligt tegen het schutbord en je moet een turbo vervangen haal hem maar helemaal eruit.

Maar naar al dit gedoe heb ik hem weer terug gestoken en ga hem vandaag afmonteren

Maar de moraal van dit verhaal is weer

ER GAAT NIETS BOVEN EEN TREKSTARTER

Voor de oude mannen zoals ik ,een 200D en voor de jonge sportieve kerels een 240D

Toen de w123 200d na gemiddeld 800.000 de eerste panne pas kreeg volgens de adac.

Dat zijn pas de echte mercedessen en dat ik over wat ze na de 123 gemaakt hebben is ieder jaar minder geworden

Ze moeste gewoon de W123 weer in productie nemen.

Peerke

Sign In or Register to comment.