Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Golf 2 TDI

prikkie PPO Newbie
Hallo Prikkie hier

Ik rijd sinds vandaag met een verhouding van 50 / 50
diesel en zonnebloem olie van de aldi bij wijze van proef. Auto is een golf 2 tdi van 1990 met 384.000 km en verbruikt nog geen olie en loopt 1 op 19. Heeft een kleine turbo. Is zgn. ecodiesel. Hij is stiller en loopt ook weer harder. Loopt mooier rond. Ik ga hier mee door want dit bevalt me wel. Ben van plan om volledig op zonnebloem olie te gaan rijden. In hoeverre moet ik de olie aanmengen, welke verhouding, bijv. met petroleum en zijn aanpasssingen echt nodig en zo ja welke. Ik heb ook gehoord dat je de olie aan kon mengen met benzine in kleine mate. Oh ja , ff vergeten, mijn auto staat altijd in een verwarmde garage. In de winter zal het er nooit kouder zijn dan 10 graden celcius. Dus dan is de olie al niet zo stroperig meer.

Comments

• Caddy-Daddy PPO Burner
    edited May 2005
    Hallo Prikkie,

Persoonlijk zou ik niet verder gaan als 30% SVO/PPO, plantaardige olien hebben gewoon een hogere viscositeit als diesel. Hierdoor belast je de pomp uiteindelijk veel zwaarder met alle gevolgen van dien.

Je bent gelukkig in het bezit van een ouderwetse IDI motor en geen TDI zoals je omschrijft. De Golf 2 is namelijk nooit geleverd met TDI. Ook is de ecodiesel geen Turbodiesel te noemen. Er zijn namelijk wat verschillen met de TD en de ecodiesel, denk aan andere brandstofpomp met LDA, zuigerboringkoeling, Grotere KKK K24 Turbo of Garret T3 etc..

Ik kan je aanraden om de olie voor te verwarmen naar minstens 70 C, hetzij electrisch of dmv van koelvloeistofwarmte of een combi van beiden. Hierdoor krijgt de olie een viscositeit waarmee de pomp veel makkelijker kan werken. Het blijft vooralsnog dikker als diesel, maar voor de pomp is het hanteerbaar.
  • Marco PPO Wannabe
    edited August 2005
    Volgens FMSO.de zou je met 80% slaolie en 20% verdunner (petroleum of iets anders) moeten kunnen rijden. Maar heb vandaag een mixje gemaakt van 50-50 dmv 4 liter diesel en 4 liter slaolie en vond het idd nog vrij dik. Heb het vervolgens in de tank gegooid waar nog een litertje of 10 a 15 in zat, dus dan kom ik op zo'n 25% uit.

Heb nog niet gereden, maar ben eens benieuwd
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    Nooit met benzine! Dan ben je aan het oplossen en verlaagd de viscisiteit niet :!: . Lees s.v.p. wat meer over de techniek :arrow: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=171. Lees ook de laatste berichten bij Peugeot, daar gaat het ook al over benzine. Niet doen! Gewoon met diesel, dan ben je aan het mengen, verlaagt de viscisiteit wel behoorlijk en dan heb je ook geen vulumevermindering :!:
    Succes en mvg.
  • Marco PPO Wannabe
    edited August 2005
    Hahahaha, hoe kan ik nou zeggen benzine. Uiteraard heb ik met diesel gemengd. Typfoutje, my bad. Zal het ff veranderen
  • Marco PPO Wannabe
    edited August 2005
    Rijd inmiddels ook me 50/50 rond en dat gaat prima. Omdat mijn pomp redelijk rijk staat (al voor het gebruik van PPO) ruik je het wel goed, maar ja ik heb er toch bijna geen last van en het ruikt altijd nog veel beter als die vieze stink diesel :)
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited August 2005
    Het vervroegen van de Pomptiming helpt ook bij het beter verwarmen van de SVO/WVO. Door de timing te vervroegen heeft de brandstof meer tijd om warm te worden.

De koude startversneller (choke in de volksmond) werkt volgens hetzelfde principe maar dan inwendig in de pomp. Alleen is de vervroeging net te weinig voor SVO/WVO en heeft nadelen in het hogere rpm bereik.
  • edited August 2005
    Dat vroeg ik mij dus al een tijdje af....hoe zit het met de koude startversneller en het vervroegen van je inspuitmoment.

Caddy-Daddy schrijft:
    "De koude startversneller (choke in de volksmond) werkt volgens hetzelfde principe maar dan inwendig in de pomp. Alleen is de vervroeging net te weinig voor SVO/WVO en heeft nadelen in het hogere rpm bereik."

Mag ik hieruit concluderen dat het vervroegen van je inspuitmoment m.b.v. pomp-distributieriem afstelling of koudestartversneller in beide gevallen gevolg heeft voor het maximale toerental van je motor?

Graag hoor ik hier meer over. Mijn Golf I 1.6TD rijdt overigens prima op 100% PPO (2 tankensysteem met koelwater WW) heb wel wat problemen ondervonden met oud vuil in de hoofdtank.
    Met overschakelen tussen PPO-Diesel komt er een klein beetje (lees paar cc) via de retour in mijn hoofdtank. Oud vuil werd zo opgenomen in de diesel(ging zweven) en blokkeerden zo mijn aanvoerleiding.
    Met perslucht alles schoon moeten spuiten, rijdt nu weer prima.

Alvast bedankt voor de reacties,

Sjakie
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited August 2005
    @ Sjakie: Vervroegen van de timing kan je het beste doen door de pomp zelf te verdraaien. Dus niet via de riem (een tandje vooruit ofzo)
    De (Bosch) pomp zit meestal vast op een beugel met 3 bouten aan de distributiekant en 1 bout onder de pomp bij de leidingen. Deze draai je los en dan kan je de pomp zachtjes een tik geven vaak richting motor (afhankelijk van draairichting van de pomp uiteraard)
    Je merkt dan al meteen dat het hoger stationair gaat draaien als het begint te kloppen dan ben je te ver. Dan moet je dus iets terug. De beste manier om het te vervroegen is echter met een micrometer die je op de pomp moet aansluiten, dan kan je namelijk exact zien hoeveel je vervroegt. (meten = weten). Tot een bepaald punt is hier ook vermogenswinst te behalen.

De koudestartversneller is inderdaad ook een manier van vervroeging deze gebeurt echter inwendig in de pomp en heeft dusdanig ook invloed op de werking van de andere onderdelen in de pomp vandaar dus ook de nadelen.
  • edited August 2005
    Hey Caddy-Daddy en andere PPO rijders/kenners,

Bedankt voor de uitleg, vroeg me al een tijdje af hoe dat nou zat. Heb jij bij je caddy je inspuitmoment ook vervroegd en heeft dit nadelen als je rijdt op 100% diesel (lees: starten en stoppen)?

Voor de rest ben ik van plan om de motor olie te vervangen en het luchtfilter (= gewoon periodiek nodig). Wat voor type motorolie kwak jij in je blokkie; volsynthetische olie 15W40.

Ik heb mijn golf 1.6TD namelijk nog maar 3 maanden waarvan 1 maand op PPO en ik weet niet welke olie het meest geschikt is als je op PPO rijdt. Hiervoor reed ik een MB 200D op PPO die minerale olie nodig had; helaas bleek het chassis dezelfde structuur als een Brosreep te hebben.

Alvast bedankt voor de tips,

Sjakie
  • Caddy-Daddy PPO Burner
    edited August 2005
    Het vervroegen van de timing heeft geen nadelige gevolgen op diesel. Je hebt zelfs een vermogen toename tot een bepaald punt. Ik moet even voor je opzoeken wat de exacte waarde ook al weer is tot waar je max. kan gaan. Let wel op dat je niet teveel vervroegd. Dat merk je meteen aan de loop van de motor. Hij gaat dan stampen.

Wat de motorolie betreft, Halfsyntheet 15W40 is voldoende. Ik gebruik zelf 10W40 maar dat is omdat ik ook met verhoogde turbodruk rij en de grenzen opzoek van mijn motor performance gewijs.
  • edited August 2005
    Mooi dan ga ik aankomend weekend de olie en het luchtfilter vervangen. In mijn vakantie, over 4 weken, ga ik eens kijken of ik de pomp kan vervroegen.

Caddy-Daddy rijd je nog steeds vrolijk op wvo?

Waarschijnlijk tot op de Caddy meeting de 11de!

Sjakie
Sign In or Register to comment.