Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Zet hier uw 1-tank mixverhouding neer per maand.
Hi, om wat meer inzicht te krijgen in de mixverhoudingen van 1 tank systemen wil ik deze graag in dit topic verzamelen.
benodigde info:
* mixbasis:
* mixverhouding:
* maand+laagste temp:
* Type auto:
* Pomp:
* Ombouw: ja/nee
* electrische voorverwarming, temp?:
* Nagloeisysteem:
* omschrijving koude startgedrag
Vooral het koude startgedrag gespecificeerd omschrijven. bijv hoeveel keer voorgloeien, nagloeisysteem aanwezig,tijd? jojo'n, bokken, afslaan in de eerste minuut etc. Info geeft meer inzicht.
Comments
* mixverhouding: 75%+25%
* maand: Oktober ochtendtemp rond de 5 graden 1xvorst
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* temp elect vw WW: 100C-75C
* Nagloeisysteem: ja, inactief wacht op kabel
* omschrijving koude startgedrag: slaat goed aan, beetje nagelen en jojo'en van het toerental. beetje gas geven naar constant toerental. binnen minuut rustig stationair.
* mixverhouding: 20/80 dsl/zbo
* maand: (de buitentemp kunnen we dan globaal terugvinden :lol: )
mei t/m okt daarna 30/70 of 40/60 al naargelang de kou
* Type auto: daihatsu charade
* Pomp: bosch
* temp elect vw WW: 2x een ww (kort en lang cirquit)
* Nagloeisysteem: onbekend
* omschrijving koude startgedrag geen problemen gehad
in afgelopen jaar. ook niet met
-22,3 op de thermometer
(marknesse maart 2005)
mixverhouding: 50%-50%
maand: november
type auto: Opel Combo X1.7D 1996
pomp: (licentie) Bosch
temp: alleen standaard verwarmd brandstoffilter
nagloeisysyteem: standaard Opel gloeiïnstallatie
omschr. koude start: start altijd goed, moet er wel voor zorgen dat bij
buitentemp. onder +/- 12 graden de diesel en de
ZBO goed gemengd worden (schudden) anders
valt de motor na ca. 30 seconden stil, na 3 keer
voorgloeien start hij dan weer en verder geen
problemen meer.
* mixverhouding:> 70-15-15
* maand+laagste temp:> Mix afhankelijk van buiten temp
* Type auto:> Mitsubishi L400 2.5TD
* Pomp:> Denso
* electrische voorverwarming, temp?:> platen WW geen isolatie na 10 Km retour = Hi (meer dan 70"C)
* Nagloeisysteem:> Standaard gloeisysteem
* omschrijving koude startgedrag :> Start meestal goed maar nagelt de eerst 5 minuten als de nete.
* ppo kan zijn: wvo, zbo of slaolie
Ik heb nog geen ideaal elek verwamings systeem dus als het écht koud word ga ik de fohn 's morgens gebruiken om m'm pomp te verwarmen.
* maand+laagste temp: Oktober 3 graden
* Type auto:Peugeot 306 1.9d
* Pomp: Lucas
* electrische voorverwarming,
* omschrijving koude startgedrag. Bij de koude start vanaf 4 graden gaat de pomp lucht trekken, mogelijk door een slechte afdichting ergens.
* mixverhouding: 50/50
* maand+laagste temp: Nov ca. 3 graden
* Type auto: VW transporter 1.9 TD
* Pomp: Bosch VE
* electrische voorverwarming, temp?: 230Volt Tracing rond brandstof filter en brandstof aanvoerleiding >pomp. Max 70 graden.
* Nagloeisysteem: Standaard = ca 1 minuut
* omschrijving koude startgedrag Slaat direct aan. Nagelt wel behoorlijk, tot de brandstof rond de 30 graden is word het minder.
Heb nu twee WW in serie, en bereik binnen 10 km = Hi (meer dan 70C) in de aanvoer naar de pomp. De retour word iets later »75 graden
Kan al een aantal zaken onderscheiden rondom de koude start. vooral rondom het nagelen. Heb er nu zelf ook veel last van maar ben benieuwd wat het gaat doen met het nagloeirelais.
Blijf aanvullen die info :P
* mixbasis: ppo eerst in tank, afmaken aan de pomp
* mixverhouding: 40-50%ppo zomers, 30-40%ppo zodra t gaat vriezen
* maand+laagste temp: -15, maart 2005
* Type auto: seat 1.9 tdi
* Pomp: bosch
* electrische voorverwarming, temp?: nee
* Voorgloeisysteem: standaard, enkele seconden
* omschrijving koude startgedrag: goed. niet extra voorgloeien, mischien 'n halve seconde langer doorstarten. op de tocht parkeren heeft 'swinters meer invloed dan temperatuur. op soja iets minder pittig.
met warme motor na 25km cq 200km op 95% ook geen problemen (pomp was 'n keer wat ver weg, andere keer de hele nacht geen pomp die kon pinnen maar wel 'n doosje in m'n kofferbak om toch thuis te komen)
met soja en wvo(zonnebloem) ben ik iets rustiger met bijmengen, wvo is meestal ook niet meer dan 'n liter of 5. soja probeer ik te vermijden. de koudgefilterde wvo is iets dikker.
* mixverhouding: 75%+25%
* maand: november ochtendtemp rond de +8C
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja, inactief wacht op kabel :x
* omschrijving koude startgedrag: slaat goed aan, beetje nagelen en jojo'en van het toerental. beetje gas geven naar constant toerental. na 1 minuut rustig stationair.
* 40% WVO / 60% Diesel maand: november ochtendtemp rond de +8C
* 20% WVO / 80% Diesel maand: december ochtendtemp rond de +6C
* 10% WVO / 90% Diesel maand: december ochtendtemp rond de -2C
* 30% KZO / 70% Diesel maand: januari ochtendtemp rond de 2C
* 30% WVO / 70% Diesel maand: februari +- 5C
* 60% WVO / 40% Diesel maand: April
* 64% WVO / 32% Diesel / 4% Benzine maand:Juni tot oktober.
* 67% WVO / 30% Diesel / 3% Benzine maand: november.
* Type auto: Chevrolet 6.2 V8 Diesel
* pomp: Stanadyne DB2 rotatiepomp
* Verwarming enkel via WWW, temp onbekend (+-70°C).
Elektrische voorverwarming nog niet gebruikt. (Gloeibougie WTx met Clixon 100°C)
* Nagloeisysteem: ja, is standaard in de nieuwe controller die erop zit.
Schakelt zolang de temp van de motor nog niet hoog genoeg is, af en toe de gloeibougies aan.
* omschrijving koude startgedrag: Slaat vlot aan, klein beetje nagelen na circa 1.5 minuten rustig stationair.
Stationair toerental zakt van zodra de controller ziet dat de motor op temp is en de automatische toerentalverhoging
wordt uitgeschakeld.
Sinds 11/2007 verhoogde openingsdruk injecteurs: Start nog vlotter, geurhinder sterk verminderd, evenals de rook, deze is nu niet meer zichtbaar. :-)
* mixverhouding: 40 / 60
* maand+laagste temp: nov
* Type auto: land-rover Freelander TD4
* Pomp: bosch
* verwarming: via WWW +/- 70gr
* electrische voorverwarming, temp?: niet bekent
* Nagloeisysteem: standaard
* omschrijving koude startgedrag: zonder problemen, in begin iets meer motor geluid en ongeveer 100 toeren p/m meer, word na korte rit snel minder
* mixverhouding: 75%+25% begin van de maand
* maand: december ochtendtemp rond de +3C
* mix vanaf half december +0C 70%+25%+5%DINO
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja :P :P Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat goed aan. Nu het nagloeirelais in werking is, geen nagelen meer. direct rustig spinnend als een kat op schoot :P
* mixbasis: ZBO+Petrol
* mixverhouding: 75%+25%
* maand: januari ochtendtemp rond de +5C
* mix 70%+25%+5%DINO
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan. Nu het nagloeirelais in werking is, geen nagelen meer. direct rustig spinnend als een kat op schoot
* mixbasis: RZO+dino
* mixverhouding: 90%+10%
* maand: januari nachttemp rond -1C
* Type auto: Mercedes 190 2.5D
* pomp: Bosch lijnpomp
* nog geen ombouw
* Nagloeisysteem: ja standaard
* omschrijving koude startgedrag: slaat na 2 keer gloeien direct aan, loopt eerste 5 seconden even onrustig, daarna als op diesel.
* mixbasis: APO Petrol
* mixverhouding: 60%+15% + 50% diesel
* maand: januari nachttemp rond -1C
* Type auto: Inca SDI 1,9
* pomp: Bosch
* Warmtewisselaar platenwisselaar 2,4kw
* Nagloeisysteem: ja standaard
* omschrijving koude startgedrag: nagelen en nagelen en nagelen.
Eerste start was ondoordacht, 2de poging was beter, 2x voorgloeien en doorstarten. Nagelen duurde 1500m.
Drappie
* mixverhouding: 40%zbo/soja 60% diesel
* maand: januari nachttemp rond -1C
* Type auto: Laguna Van 2.2d
* pomp: Bosch
* Warmtewisselaar: geen
* Nagloeisysteem: geen
* omschrijving koude startgedrag: na 1x gloeien starten en gelijk weer afslaan, 2ex gelijk starten en blijven lopen met de voet lichtjes op het pedaal, klein beetje nagelen en beetje blauwe rook.....
gr Ton
rond de 25% dino op 75 %soja op het moment.
standaard warmtewisselaar
blijft keurig gaan
start goed geen problemen, alleen toen ik een keertje in adam noord koolzaad aan de pomp getankt had ...... veel zwaardere en dikere olie, moes mijn bus af en toe aflaaan en inhouden.
puur zakt natuurlijk gelijk naar de bodem.
normaal doe ik altijd eerst 20l zbo in een grote bus dan 5 liter peterolie( somers gewoon diesel) dan flink schudden , daarna kiep ik het in mijn tank.geef overegen nooiet problemen.
Ben geen mixer, ga het binnenkort wel doen.
Op 100% bij 40graden starten, geen problemen.
Spoelen maakt bij mij nu de mix, ik merk dat, wanneer de dino tank leeg begint te raken, hij bij het starten 5 seconden schommelt in toeren. Ook ruikt ie dan even sterker dan normaal
Daarna geen verschil.
Tim
* mixbasis:
* mixverhouding:
* maand+laagste temp:
* Type auto:
* Pomp:
* electrische voorverwarming, temp?:
* Nagloeisysteem:
* omschrijving koude startgedrag
* mixbasis: ZBO+dino
* mixverhouding: 30%+70%
* maand: januari nachttemp rond -2C
* Type auto: Mercedes 190 2.5D
* pomp: Bosch lijnpomp
* nog geen ombouw
* Nagloeisysteem: ja standaard 40 seconden
* omschrijving koude startgedrag: slaat na 2 keer gloeien direct aan, loopt eerste 5 seconden even onrustig, daarna als op diesel.
* mixbasis: ZBO+Petrol
* mixverhouding: 75%+25%
* maand: februari ochtendtemp rond de +5C gemid.
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan. Nu het nagloeirelais in werking is, geen nagelen meer. direct rustig spinnend als een kat op schoot. Wel af en toe de accu bijladen als het vriespunt nadert ivm de korte stukjes die ik rijd.
* mixbasis: APO + Petrol
* mixverhouding: 85%+15%
* maand: januari nachttemp rond -1C
* Type auto: Inca SDI 1,9
* pomp: Bosch
* Warmtewisselaar platenwisselaar 2,4kw
* Nagloeisysteem: ja standaard
* omschrijving koude startgedrag: nagelen en nagelen en nagelen.
Eerste start was ondoordacht, 2de poging was beter, 2x voorgloeien en doorstarten. Nagelen duurde 1500m.
EDIT
Dit korte verslag is niet objectief, het starten op de dikke drap zou in principe makkelijk moeten kunnen.
Voor het starten op een 1 tank systeem adviseer ik:
Ander nagloeirelais
Andere langere gloeistaven
Nieuwe accu
Goede mengverhouding
Electrisch voorverwarmen
De reden dat de Inca niet wou starten bleek achteraf heel simpel.
3 kapotte gloeipluggen is vragen om een gebroken as van de brandstof pomp.
De APO goden zijn met me .....
Dus 1 tankers !!
Blijf erbij met je koppie, neem geen risicos !
Meng verstandig en luister naar Eric Zwiep, de authoriteit op 1 tank gebied.
1 tank systeem is goedkoper, maar bezuinig niet op bovenstaande punten.
Drappie
nu die banjo bout nog bestellen ikke :roll: maar dat zal weinig gevolg hebben voor mijn mixverhouding vermoed ik maar is wel safer voor het pompie.
Bij deze de mengverhouding van de afgelopen "winter" maanden:
Eigenlijk varieerd de verhouding nogal, maar ik durf best op een hoog percentage C1000 slaolie te rijden tot wel 60%, zaak is dan wel om het in het begin erg rustig aan te doen.
Ik meng vooraf mijn slaolie met ongeveer 20% petrol voordat ik het in de tank gooi, verder tank ik bij voorkeur de betere diesel zoals ultimate en V-power.
Mijn setup is nog steeds ongewijzigd enkel een platen WW en een kortgesloten retour vóór het diesel filter zodat dit meeverwarmd wordt.
* mixbasis: Dino/PPO
* mixverhouding:70/30
* maand+laagste temp: Januari -3
* Type auto: Opel Crossa
* Pomp: Lic. Bosch
* electrische voorverwarming, temp?: Std filterverwarming, 15 graden?
* Nagloeisysteem: Standaard
* omschrijving koude startgedrag: Starten/lopen, de eerste 30 seconden "zagen" daarna stabiel.
Februari:
* mixbasis: Dino/PPO
* mixverhouding:65/35
* maand+laagste temp: Februari +2
* Type auto: Opel Crossa
* Pomp: Lic. Bosch
* electrische voorverwarming, temp?: Std filterverwarming, 15 graden?
* Nagloeisysteem: Standaard
* omschrijving koude startgedrag: Starten/lopen, de eerste 15 seconden "zagen" daarna stabiel.
Ed :idea:
mixbasis: ZBO(sunnygold) en diesel(tango)
mixverhouding: 50%-50%
maand/temp: februari -5 graden
type auto: Opel Combo X1.7D
pomp: Licentie Bosch
el/ voorverw.: standaard Opel verw. filter: element Mann WK842
nagloeisyst.: standaard Opel
omschr. startgedrag: bij -5 2 x gloeien en licht onregelmatig lopen gedurende de eerste 10 á 15 seconden.
* mixverhouding: 100%
* maand: maart Nachttemperatuur -3
* Type auto: Mercedes 190 2.5D
* pomp: Bosch lijn
* electrische voorverwarming
* Nagloeisysteem: ja standaard 40 sec
* omschrijving koude startgedrag: 2x gloeien, na het starten 10 seconden onrustig, daarna als op diesel. Wel leuke rookwolkjes (even geroken, geen olie of koelwater, gewoon ZBO)
* mixverhouding: 50% + 50%
* maand+laagste temp: maart 2007; -2
* Type auto: BMW 525 tds
* Pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp?: nee
* Nagloeisysteem: nee
* omschrijving koude startgedrag: zeer goed, geen probleem
* mixverhouding: 40/60%
* maand+laagste temp: April 5 graden
* Type auto: Citroen Saxo 1.5D
* Pomp: Bosch VE
* electrische voorverwarming, temp?: Nee, wel standaard verwarmd filter en 60cm SiS op koelwater.
* Nagloeisysteem: 15 sec standaard
* omschrijving koude startgedrag: Geen enkel verschil
* mixverhouding: 80%+20%
* maand: maart ochtendtemp rond de +5C gemid.
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan.
* mixverhouding: 85%+15%
* maand: april ochtendtemp rond de 10-15C gemid.
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan.
Nu dus outlet banjo van .75, nagloei systeem en elec voorverwarming. Laatst zekering van Poelheizer doorgebrand gehad. Kon goed merken dat de wagen wat onrustiger was door de koude PPO mix en smulpower. Dus ja die electrische voorverwarming doet de motor zeker goed!
SOMS iets teveel smulpower en dan merk ik wel weer wat jojo'n :cry:
* mixverhouding: 90/10
* maand+laagste temp: juni ca. 15 graden
* Type auto: VW transporter 1.9 TD
* Pomp: Bosch VE
* Verstuiver druk verhoogd naar 175 bar
* Nagloeisysteem: Standaard = ca 1 minuut
* omschrijving koude startgedrag :tweekeer voorgloeien en start direct, wel met aardige pluim Nagelt wel behoorlijk, tot de brandstof rond de 30 graden is word het minder.
Heb een week op 100% rapsöl gereden, maar dan heeft hij het wel moeilijk en staat dan 1 minuut behoorlijk te halen Vandaar maar weer 10% diesel erbij.
Heb nu de tweede WW (eckes) er tussenuit dus alleen op de platen wisselaar.
Heb een aantal testjes gedaan met en zonder electrische verwarming, m'n tracing.
Blijkt dat het met deze temperaturen geen enkel nut heeft om die te gebruiken. De temperatuur begint direct na de start al op te lopen en haalt binnen de 10 km 80 graden op de aanvoer de retour blijft daarbij iets achter.
mixverhouding 80 PPO + 20 petrolium
geen enkele ombouw
omdat de voorgloeirelai kapot is heb ik hem er uit gehaald en verbind ik de dikke draden naar de gloeikaarsen manueel
de relai stond binnen handbereik links onder het stuur dus...
niet ingewikkeld doen,
ik kan voor en nagloeien zolang als ik wil,
hangt van het weer af he.
nu 8 seconden voorgloeien en start onmiddelijk.
nageld een km.
eenmaal warm geweest de rest van de dag een paar seconden voorgloeien en nageld dan ook niet meer.
@ook jan, met dat nagelen ff nagloeien scheelt een hoop. mix ziet er goed uit op basis van petroleum. is vergelijkbaar met 40% dino zo ff uit het hoofd.
* mixverhouding: 90-95% + 10-5%
* maand: juni ochtendtemp rond de 18?C gemid.
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan.
kan wel 100% PPO rijden nu maar mix bevalt me beter. Kan wel duidelijk verschil horen en ruiken of ik op 90% zit of tegen de 100%. meer puur hoe stiller de motor en hoe sterker scherper de geur.
mvg Henk
verhouding 50 / 50
Maand: Juli
Temp: 22 Graden
Min. Temp: 15 Graden
* Start wel maar rommelt wat. De auto rijdt verder wel goed.
* Auto: Renault 19 TD
* pomp: Bosch
80 kz+ 20 petrolium
de voeler van de voorgloei afgekoppeld; dus lampje blijft nu altijd 25 sec branden, en gloeien hoop ik
start zeer vlot( 9volt starter)
geen genagel geen onregelmatig toerental op ralenti
en trekt nog even goed
zat nog wel wat diesel in de tank,dus afwachten tot de volgende tankbeurt.
* mixverhouding: 90-95% + 10-5%
* maand: zomer ochtendtemp rond de 18?C gemid.
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru max 150 sec nagloeien
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan.
kan wel 100% PPO rijden nu maar mix bevalt me beter. Kan wel duidelijk verschil horen en ruiken of ik op 90% zit of tegen de 100%. meer puur hoe stiller de motor en hoe sterker scherper de geur.
starten geen probleem
* mixverhouding: 80/20%
* maand+laagste temp: geen idee
* Type auto: w123 200D
* Pomp: Bosch lijnpomp
* electrische voorverwarming+3,7kw platenww,tigerloop
* Nagloeisysteem: 12sec
* omschrijving koude startgedrag: Geen enkel verschil
_________________
* mixverhouding: 50% + 50%
* maand+laagste temp: Koud wanneer ?
* Type auto: Mercedes 200D ( W123 )
* Pomp: Bosch lijnpomp
* electrische voorverwarming, temp: NEE
* Nagloeisysteem: NEE
* omschrijving koude startgedrag: Zeer goed, geen probleem
@suzuki: mooie wintermix voor de mercedes, voor de zomer, zonde van de dino.
@Mercedes 200D ( W123 ): met die mix rijd je nu in de zomer :shock: je hebt een lijnpomp erin, geen lucas pomp :twisted:
* mixverhouding: 90-95% + 10-5%
* maand: augustus ochtendtemp rond de 18?C gemid.
* Type auto: P205
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming, temp? poelheizer 100C-75C clixon
* Nagloeisysteem: ja Beru. nu standaard 60sec nagloeien.
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan.
eind augustus nog ff frisse ochtendtemperaturen gehad van 8C :?
* mixverhouding: 100%
* maand: augustus ochtendtemp rond de 18?C gemid.
* type auto: Citroën Saxo
* pomp: Bosch VE
* electrische voorverwarming: Elsbett 1-Tank
* nagloeisysteem: Elsbett 1-Tank
* omschrijving koude startgedrag: slaat altijd meteen aan, toerental schommelt 15 seconden.
* mixverhouding: 50% KZO + Diesel
* maand: augustus (minimum temp. varierend tussen 12 en 18°C)
* type auto: Citroën Evasion 1.9 TurboD
* pomp: Bosch
* electrische voorverwarming: geen
* WW: Elsbett (zoals in saxo van Tim :) )
* nagloeisysteem: standaard, mogelijk inactief
* omschrijving koude startgedrag: start even vlot als altijd, draait normaal tot het water op temperatuur begint te komen. draait wat onregelmatig tussen de 60° en 70°
*rookontwikkeling: rookt (wit) bij het starten en de eerste meters, soms ook bij warme motor in stationair toerental
* geur: zeer sterke verbrande olie lucht... BBQ tot op het onaangename.
Waarschijnlijk ga ik voorlopig de bak weer volgooien met dino...
Want er moet vanalles gebeuren aan de auto.
Elek voorverwarming
Thermostaat checken
Lekkage uit koelwatersysteem
Injectoren reviseren
...
intussen vertrouw ik het niet 100% op ppo, en voorlopig is het nog steeds mijn auto niet...