Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Ombouwverslag Xsara 1.9D Break
De onderdelen zijn besteld, op wat darm en kleinigheden na en de ombouw komt steeds dichterbij. De auto heeft voorlopig nog geen PPO geproefd. Ik was van plan hem eerst wat mix voor te schotelen maar met die nachtvorst van de laatste dagen neem ik liever geen risico. Mr Lucas zou er niet blij mee zijn denk ik.
Wat ik heb klaarliggen:
*Platenwisselaar (van iemand van het forum, naam even kwijt)
*Poelheizer (van Tim)
*2 Siraï 3/2 kleppen
*Zelfbouw thermometer
Wat de postbode hopelijk binnenkort in de bus dropt (als het erin kan)
*43L kunststoftank Tank van Bootschappen.nl
*Nog een 3/2 Siraï klep (D-umbau)
*Filter (D-umbau)
*Filterkop (de niet verwarmde versie, maar die ga ik zelf proberen te immiteren, van D-umbau)
*Inline filter en niveauschakelaar voor in de tank
Wat ik verder nog moet gaan kopen zijn KW- en brandstofslang, slangklemmen, nog wat loodgieterijmateriaal en de benodigdheden voor de elektriciteit (sturing).
Binnenkort kom ik wel met wat foto's op de proppen van het materiaal en de vorderingen.
En hopelijk doe ik niets stuk :?
Ergens zegt mijn verstand dat ik eraf moet blijven maar mijn overtuiging en gevoel zeggen dat een beter milieu bij jezelf begint en dat is mijn overtuiging. Stop de uitbuiting van mens en milieu en PPO-rijden kan daar misschien héééél weinig maar toch iets toe bijdragen.
Ik heb veel ervaring opgedaan met mijn goedkope eerste auto, dus ik ben er zeker van dat het kan. Anders had ik het nooit aangedurfd met deze auto.
Zie ook het voorbereidende topic:
klikGrtz
Comments
Zie: klik
en: klik
Wat nu? Is een opvoerpomp dan ook nodig voor het ppo-systeem en wat als ik scahekel op ppo, de originele pomp blijft dan pompen? Is dat een probleem? Moet ik hem mee uitschakelen wanneer ik op ppo overschakel? Advies graag want ik wou volgende week beginnen ombouwen en ik ben aan mijn elektrisch schema bezig (finale uitwerking en onderdelen bestellen)
Grtz
Ik krijg de indruk dat het om een benzine versie gaat in het manual. Trek je achterbank eens omhoog, wip die grote (in het midden) zwarte dop eraf. Hier zit de dop van je tank. Kun je direct zien of er een pomp bij op zit.
Tim
Hmm... vreemd. De opvoerpomp zou dus ook in de tank moeten zitten volgens het boek. Dan zou ik deze er dus uit moeten halen? Het vreemde vind ik ook dat ik in de elektrische schema's, die ik ook gekregen heb, voor de DW8-motor nergens een kabelboom of zekering terugvindt voor een brandstofpomp...
Morgen eens ff kijken. ..
Stel dat er eentje inzit, kan het dan kwaad als deze blijft doorpompen of moet ik em afschakelen bij PPO-rijden?
Grtz
Grtz
Ik heb ook 4 draden. Plus/min voor reserve en de niveausensor (denk ik). Dus ook geen pomp.
Tim
Vandaag de eerste ombouwdag. Of noem het 'voorbereidende ombouwdag'. Helaas helaas hebben mijn ouders de digitale camera mee op vakantie maar zodra die terug is, schiet ik wat plaatjes (zoals dat in NL gezegd wordt) en krijgen jullie een uitgebreid verslag.
Vandaag heb ik de tank, die gisteren met de post toegekomen is, in de koffer gemonteerd en twee aluminium leidingen van in de kofferbak door een rubberen dop naar buiten geplaatst. Met TEC7 alles afgekit, ziet er strak uit (al zeg ik het zelf). De leidingen komen dus langs de onderkant, samen met de originele dino-leidingen. Ik weet dat het niet ideaal is, maar één gat in het schutbord wil ik gerust maken voor m'n multikabel, maar 3... dat gaat wat te ver.
Verder heb ik een mooi plaatsje gevonden voor de poelheizer. Achter de batterij-bak en onder de remcilinder zat een mooi rekje waar hij op past. (normaal voor een alarm-unit ofzo?) Met twee beugeltjes en vééél gevriemel kan ik hem daar mooi monteren...
Morgen ga ik op brandstofleidingonderzoek. Ik ben er nog niet uit welke slang ik ga gebruiken en welke diameters. Ik heb nog wat 8mm slang over van de C15 die heel goed is, maar die kost €6/m en ik weet niet of het nodig is rubberslang te gebruiken onder de auto. Ik dacht misschien aan PE-slang of is soortgelijks als de originele dino-slang (zwart harde kunststof). Morgen eens kijken.
Ik denk er misschien ook aan het brandstoffilter mee in de kofferbak te steken wegens plaatsgebrek/beperkte montagemogelijkheden onder de kap. De kleppen en de ww vastmaken zal al moeilijk genoeg zijn. Aan beide kanten van de koffer is een luikje voor wat materiaal, sneeuwkettingen enz... daar kan ik de filterkop en filter misschien kwijt. Alleen nog zoeken naar een schone oplossing voor filtervervanging. Of ik deze verwarmd wil, daar ben ik ook nog niet uit. Ik ga KGR gebruiken dus het debiet is zeer laag en ik heb in het verleden nooit last gehad met de KZO van Ookjan en onverwarmde mann-filters. Misschien toch maar zo laten, die verwarming? Ik denk dat ik met mijn poelheizer en de platenwisselaar wel voldoende verwarmkracht onder de kap heb.
Owja, dan nog iets. Heeft iemand ervaring met de knelkoppelingen van Citroën?
hier kan je ze zien aan de aanvoer en retour van de pomp. Het zijn van die plastic slangpilaren die om het buisje gekneld zitten maar ze kunnen ook nog draaïen zonder te lekken. Kan ik deze zomaar losmaken en achteraf weer aansluiten zonder lekken? En hoe?
Zo, tot de volgende keer maar weer... en dan komen er foto's aan te pas.
Grtz
Lekker bezig zo te lezen...
Die snelkoppelingen zit een groen stukje op, net boven het randje waar die draait. Deze kun je indrukken, om vervolgens de snelkoppeling eraf te halen.
Als je hem goed indrukt, komt ie zonder veel kracht zo los. En ja, je drukt hem er ook zo weer op 8)
Succes,
Tim
Jammer, nog steeds geen foto's maar ik maak er zo snel mogelijk werk van.
Ik ben ook gaan winkelen vandaag en zo goed als alles ligt te wachten op montage. Ik heb ook Loctite 572 gekocht, maar hoe werkt dat nu? Ik gebruikte normaal Teflon Tape maar na berichten over het oplossen van teflon in diesel (nog niks van gemerkt, maar best het zekere voor het onzekere nemen) toch maar een flesje dichtingskit gekocht. Moet ik de loctite op de schroefdraad smeren alvorens deze aan te draaïen? Er zat geen handleiding bij en volgens het weinige wat er op het busje staat, moet je 3 draadgangen overlaten en daarop loctite smeren en that's it? Ik heb één verbinding geprobeerd als test en na 2 uur is het nog vloeibaar. Moet je achteraf nog extra verwarmen ofzo?? Was wel duur, €20 voor een flesje. Hopelijk is het de moeite.
Ziezo, ik hou jullie op de hoogte en volgende keer met foto's.8)
Grtz
De montageplaat met platenwarmtewisselaar en pölheizer die net (hoop ik) achter de motor tegen het schutbord past.
Filters, twee kleppen voor de retour en een koppelstukje voor de koelwaterslang.
De 43L tank die in de koffer moet komen.
Wat slangen. De PE-slang komt onder de auto, naast de originele Dino-slang.
De aansluiting voor de tank in de koffer. Met een aluminium plaatje afgedicht.
Met het tapijtje erover.
Aan de onderkant ziet het er zo uit. De aluminium pijpjes gaan door het alu plaatje, door de originele afdichting (rubber) en onderaan is alles dichtgekit. hier komen de PE-slangen op. De rubber slang die er nu opzit is tegen het vuil in de buisjes.
Zozo, dat was het weer voor vandaag. Die Loctite is na bijna 24h nog niet hard, hopelijk komt dat goed... En jaja, de twijfels zijn er weer.
Ik ga in elk geval mengen in de 2de tank, maar met wat, daar ben ik nog niet uit en hoeveel zeker niet?! (petroleum 10/90 of petroleum/dino/ppo 10/10/80 of minder ppo??)
Grtz 8)
Ziet er netjes uit wat je al gefabriceerd hebt.
groeten Ton
Zo moet het geheel dus onder de kap komen (voorlopig hangt alles er los in. Voorbereidingsfase...
Owja, ik had jullie nog niet voorgesteld aan het slachtoffer, of moet ik gelukkige zeggen?
Hij is wel wat vuil momenteel... Wassen is de moeite niet, met al dat sahara-zand... 8)
Grtz
EDIT: Foutje met de foto-,aamgeving, chaos... dubbele namen gebruikt :oops:
De boodschap is duidelijk, de originele foto's al weggegooid..
Orde, orde, orde... :?
Grtz
EDIT: Zo, de foto's zijn weer in orde. :roll:
Grtz
Ik dacht misschien aan opwarmen met 2 en op temperatuur houden met één? Grtz
lekker bezig
wat ik niet hellemaal begrijp
je heb 3 magneetklepen waar ga je die dan alle maal voor gebruiken?
dyssie :D :D
Zie: http://ppo.nu/viewtopic.php?t=1731&postdays=0&postorder=asc&start=15
Ik las dat je zelf een soort dieselumbau verwarmd filter wilt maken. De filterkop heb je al begrijp ik. Misschien is het iets om er een koperbuis op te zetten met een buisklem, en dan er omheen kneedbaar staal drukken?
Ik heb dat eens zien liggen bij de automaterialen shop.
Je poelheizer heeft al geen capaciteit om de ppo echt goed warm (70gr) te krijgen, hooguit 20 graden bij de ingaande temp. Dus 1 kaars uitzetten heeft volgens mij niet het juiste effect.
Hoe gaat ie verder?
Tim
Koper is niet de oplossing want koper en aluminium zouden reageren (net als koper en zink). ik heb een alu blokje liggen dat net past, gat boren en 1/2"draad tappen zou nog moeten lukken. Maar de vraag blijft of het nodig is...
Wat de poelheizer betreft, ik heb em getest met één gloeiplug en dat werd toch al lekker warm. Mijn redenering was: opwarmen op vol vermogen (tot 130 graden) en eens die temp bereikt, zou half vermogen moeten volstaan om hem op temp te houden. Hij schakelt ook uit als de uitgangtemp aan de poelheizer (op siraï gemeten) 70 graden is.
Wat de vordering betreft, ik heb net 14 dagen (bijna) ononderbroken gewerkt (nachten) dus van ombouwen is er niet veel in huis gekomen. De warmtewisselaar, poelheizer en één siraïklep zijn gemonteerd en hangen goed vast. Volgende week ga ik aansluiten en verder bouwen.
De tank moet nog in een houten kist komen zodat ik de koffer zorgeloos kan gebruiken zonder voorzichtig te moeten zijn met de tank.
Ik vond ook een rubber dop in het schutbord (aan het gaspedaal) waar ik net mijn multikabel doorheenkrijg :D
Komt allemaal goed dus... (Als lucas wat meewil).
Grtz
In de combo van m'n maatje hebben we ook alleen een 2,5 kW WW voor! het filter zitten. No problemo op 100% VWO. Sationair schommelt ie wat, maar ik denk dat dat ergens anders aan ligt. De wvo is in 4 km boven de 70 graden.
Tim
Grtz
Zo doet elsbett het ook, dus zal wel meevallen. Ik geloof dat Carlo problemen heeft gehad met koude ppo door z'n filter. Zou je die eens moeten vragen.
Tim
tot nu toe nog geen probleem.
mij kgr komt wel voor het filter aan op de toevoer .
Dus na een paar km is het filter zo heet dat je je hand er niet meer op kunt leggen en is het dus toch verwarmt.
Mijn tank staat lekker achter het glas en mijn leiding loopt binnen door .
En het is nog niet echt koud geweest dus .
dus ervaring met kou heb ik nog niet.
dyssie :D :D :D
70C, lekker belangrijk voor ZBO als het buiten plus 15C of hoger is.
Dusssss Soapie, ff proefondervindelijk vaststellen hoe vaak de poelheizer straks in jou setup gaat aanspringen. Poelheizer is slechts een ondersteunende verwarming geen warmtebuffer zoals mijn K5 thermos destijds.
Allemaal veronderstellingen... Het systeem is nog niet eens af en alles zal uit de tests moeten blijken...
Grtz
De thermometer/controle unit:
LCD thermometer display, groene, gele en rode indicatie led voor PPO aan, spoelen, Pölheizer. Witte (felle) led met (luide) zoemer wanneer vergeten is te spoelen.
Met de schakelaar kan geschakeld worden tussen koelwater- en PPO retour temperatuur.
Morgen groot onderhoudje voor de wagen en ik ga dan ineens (als hij toch boven de put staat) de leidingen leggen van de tank naar de motor.
Grtz 8)
Doorvoer van de koffer naar de onderkant.
PE-slang is met rubber brandstofslang op de alu pijpjes aangesloten.
De PPO leiding loopt samen met de originele dieselleiding.
Zo komen de leidingen toe aan de warmtewisselaar onder de motorkap.
In het weekend ga ik weer verder.
Maar ik heb zopas een akelig probleem met de motor gehad. Ik heb mijn bevindingen gepost op het Citroën-forum:
http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179701
Blijkbaar is er elektronica gemoeid met de inspuiting?? Ik dacht dat het een antiek injectiesysteem was :? ... Kan dit een probleem zijn voor PPO-ing? Kenners??
Grtz :roll:
voordeeltje is dat ze wel tegen elkaar aanliggen zodat de retour toch wellicht wat warmte teruggeeft.
Grtz
Ik ga ook niet WVO-en of 100% rijden omdat ik met een lucas zit (dammit).
Wat denk je?
Grtz
Grtz
Het schema voor de uitschakelvertraging is klaar:
Deze schakeling vervangt eigenlijk een relais (en kost eigenlijk drie keer niks). De verhouding tussen de condensator C en de weerstanden R en Rpot stelt de tijd in. Hoe lang dit moet zijn weet ik nog niet dus de componenten zijn nog niet vast bepaald. Ik heb de schakeling vandaag opgebouwd op mijn 'breadboard' en dat werkt perfect. De Mosfet wordt helemaal niet warm en ik kan de uitschakeltijd prima instellen. Met een pot van 100K, een condensator van 47µF en een weerstand van 680KOhm kon ik em instellen tussen 40 en 50 seconden. Ik denk wel dat dat zowat de tijd moet worden, maar ik ga eerst eens kijken hoeveel de pomp rondpompt per minuut. Ik heb ook de stroom gemeten die door de Siraï klep vloeit en dat blijkt maar 0.86A te zijn wat zou betekenen dat die dingen praktisch maar 9W verstoken, valt nog mee eigenlijk... (13W volgens spec's). Zo, de volgende stap is het solderen van de hele stuurschakeling. De rest doe ik wel met gewone relais omdat ik meerdere wisselcontacten per relais gebruik.
Grtz
Links het koellichaam met de mosfet, daarnaast de andere componenten van de uitschakelvertraging, daarnaast drie relais: eentje die aanschakelt met het contact, eentje om de kleppen aan/uit te sturen en eentje om de retourklep te openen (spanning onderbreken) wanneer er lucht in het systeem komt.
De thermometer, de led's en de zoemer doen het.
En ja, HET WAS WARM VANDAAG IN BELGIË... 8)
Ik kijk al weer uit naar de volgende knutseldag... :)
Grtz
Tja die mixverhouding. Der staat 1 topic onder de olieen hierover, mixverhoudingen per maand. Wat wel hopelijk interessant gaat worden is de druk meting door Nero en Tim van de diverse Outlet/retour banjo's 55, 65 en 75. Als dat een positief resultaat geeft .....nee doen we niet de mixverhouding verhogen maar starten we wat geruster :wink:
:lol:
Ziet er erg netjes uit, wou dat ik het kon!
GO :arrow:
Tim
Dan nog een praktisch vraagje... Weet iemand wat er met je dashboard gebeurt als de airbag afgaat (passagier)?
zo ziet een xsara er vanbinnen uit:
Ik wou mijn elektronica-kastje (temp en indicatie) ergens zichtbaar weghangen maar dat gaat niet zo gemakkelijk als bij mijn c15 :lol:
Nu dacht ik het kastje met velcro boven het handschoenkastje te hangen maar op dat paneel staat (AIRBAG). What if... die afgaat (hopelijk nooit)?? Vliegt heel dat paneel eraf en krijgt mijn passagier het kastje in zijn gezicht of scheurt een klein deel gewoon open?? Iemand een idee??
Grtz 8)
mss toch een andere locatie zoeken :)
Kunt ge nix flikken links? Zo onder uw koplamp afstelknopjes?
Of zit ge daar teveel met uw knie'n tege?
Bij onzen Evasion zit er op die positie een uitklapbaar toetsenbordje voor de startcode... (diefstal veiligheidstoestanden)...
Dus mogelijk zit er daar nog wel wat lege ruimte achter bij u...
Als je niet rookt, op de assenbak?
Niet bij de airbag! Je bent niet de eerste die een litteken op z'n voorhoofd overhoudt van de o zo makkelijke dom dom en zijn relatie met de airbag.
Past het niet in de asbak? Of het geheel achter het dash en alleen de display ervoor?
Tim