Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Allen,
Na wat geexperimenteerd te hebben met mengen van ppo en diesel op een originele motor volgt nu het moment dat
mijn favoriete werkpaard omgebouwd moet gaan worden. Inmiddels zijn bij Emrich besteld: een elektrische verwarmer, een (30) platenwarmtewisselaar, slangen, verbindingsstukken en elektrische onderdelen. Ik verwacht de spullen begin volgende week, maar met een beetje geluk is er deze week al wat binnen.
In eerste instantie wil ik de elektrische verwarmer inbouwen en testen. Daarna de platen-ww. Als laatste stap ook nog de overige materialen bestellen om er een 2-tanksysteem van te maken; reservewieltank, slangen, magneetkleppen e.d. Uiteraard zal ik alles zoveel mogelijk via foto's proberen te laten zien; dan kunnen jullie lachen om mijn beginnersfouten
:). Ik hoop dat ik de eerste 2 stappen binnen een maand rond heb; kan alleen in de weekenden klussen
:|.

(Wie was er hier ook weer zo 'gek' op volgestouwde station-burgerbakken?
:) )
Nog een overzicht van de motorruimte vóór de ombouw.
Comments
Morgen een verstuiversleutel halen. Als alles lukt, dan gaan de verstuivers dit weekend naar Nero. Ik denk dat het inlaatspruitstuk eraf moet om bij de achterste verstuivers te kunnen komen, gaan we morgen zien (inclusief foto's). De komende week moet ik mij dan maar op de motor verplaatsen. Dat gaat me een plasje benzine kosten met 160 km per dag en een 21 jaar oude motor die 1 op 13 slurpt :?.
Helaas FOUT! Het blok is geproduceerd door BMW en BMW gebruikt veelal 27 mm. Dus terug naar de zaak en omgeruild voor een 27 mm exemplaar (dat overigens 20 euro duurder was, schandalig). Die paste perfect. Begonnnen met de middelste verstuiver omdat die het makkelijkst bereikbaar was.
Het gapende gat dat na verwijderen ontstaat.
Vreemde eend in de bijt was verstuiver nr 4 (van de voorkant van de auto af geteld). Die is wat hoger dan de rest en heeft een draadje dat eruit komt en daarna via een geel stekkertje in een plastic doosje onder het inlaatspruitstuk verdwijnt. Wie kan me vertellen waar dit voor dient? Startonderbreking misschien?? :?
Ik was bang dat het inlaatspruitstuk verwijderd moest worden om bij de achterste verstuiver te kunnen komen, maar dat viel mee. Hier nog een blik op het verstuiverloze blok. De gaten zijn wat afgedekt met een tissue om rommel in het blok te voorkomen.
Hier dan een blik van de 6 rakkers waar ik 2 uur mee aan het ploeteren ben geweest, nog los van de fietstijd naar de winkel. Mijn eerste eigenhandig verwijderde verstuivers 8).
Als ze weer terug zijn meteen even testen of ik niks kapot heb gemaakt :roll:. Vooral dat stekkertje aan verstuiver 4 wordt een lastige om terug te duwen in zijn houder :|.
Wordt vervolgd :).
Groeten,
Nero
Dit kwam er uit het pakketje:
(1) 30-platen warmtewisselaar
(2) Elektrische verwarmer
(3) Bi-metaalschakelaar 85 graden
(4) Relais
(5) Schakelaartje met led
(6) Tülles, knietjes en T-stukken
(7) Slangen, 9 mm en 22 mm (oei)
(8 ) Slangklemmen
Een totaalplaatje; hier heb ik 221,78 voor betaald inclusief verzending.
En natuurlijk heb ik iets niet goed besteld, de slang is te groot :roll:. Kan ik iemand op de meeting nog blij maken met een meter 22-mm koelwaterslang? :)
Wat ik nog moet halen:
• 17 mm koelwaterslang
• Ophangmateriaal voor de ww en el. verwarmer
• Inline filters
• Isolatiemateriaal
• Zekeringhouders
• Zekeringen
• Kabels
• Kabelschoentjes
• Koelwater
• Loctite 243
• Temperatuurmeter
Lekker op 170 bar gezet i.p.v. 150!
Groeten,
Nero
Ik zal mijn best doen om dit weekend een heel eind te komen. Bea heeft me inderdaad weer overgeslagen; misschien volgend jaar. Mijn kindjes gaan vanaf zondag logeren bij de grootouders, dus ik zie zie een mooie kans om het hele weekend met zwarte handen rond te lopen :D.
Geen gemekker, bij vermoeidheid een biertje...
Drappie
De ATJong'er is on the job, no more talk, only work.
Ubertopic ? Zou kunnen ... zou kunnen.
Drappie
2 meter 17 mm koelwaterslang. Dit spul is een stuk steviger dan de slang van Emrich en ook nog eens bijna een euro per meter goedkoper.
Deze past tenminste wel lekker strak om de tülles.
2 inline filtertjes.
Zekeringenkastje, 25A zekeringen en wat kabelschoentjes.
De op een na dikste kabel die ze hadden (10 qmm) voor de kabel van de accu naar de zekeringenkast. Over aansluiting op die laatste zit ik nog te dubben, want de kabelschoentjes passen hier natuurlijk niet op.
Miniflesje Loctite 243.
Kopervet.
En wat van de goedkoopste koelvloeistof die je met geld kunt kopen (vooruit, misschien dat het bij de Action goedkoper kan). Je kunt beter het goedkope spul lekken, nietwaar? :mrgreen:
Verder heb ik de plaats bepaald waar ik de warmtewisselaar en de elektrische verwarmer op wil hangen. De elektrische verwarmer rechtop staand met een beugel aan de accubak op 15 cm van de toevoerbanjo van de brandstofpomp. De warmtewisselaar aan (helaas) de andere kant van het motorblok in de ruimte naast het brandstoffilter. Dan zal er ongeveer 70 cm brandstofleiding nodig zijn om de elektrische verwarmer te bereiken. Ik zal het in de praktijk moeten merken of dit niet teveel warmteverlies veroorzaakt. Als dat zo is, zie ik geen andere optie dan de accu te verplaatsen naar bv. de kofferbak :-|.
Aangezien ik geen ophangbeugels heb gehaald, zal ik dit weekend niet verder komen dan het voorbereiden van het werk :oops:.
Waarvoor ga je dat borgmiddel gebruiken?
Tim
Je inline filtertjes zijn ondermaats en knijpen al je fantastische dromen af ....
Dumpen en omruilen voor een inlinefilter met flowcapaciteit ?
Beugeltjes ..... inderdaad PJotter hij buigt er maar eentje van zijn Grolsch flessie ..
Voor het 10mm2 draad moet je gaan improviseren, man o man je hebt wel de spullen gekocht he naaper !! Geel gaat tot 6 mm2
hehe ...
Ben jij miljonair ofzo ?
:wink:
Je lijkt die mongool van een Drappo wel.
LD
Dumpen en omruilen voor een inlinefilter met flowcapaciteit ?
Bestaan die dan? Het dunne deel van buisjes is 4 mm inwendig. Het dikke deel is 6 mm. Ik kan het dunne deel er af knippen. Overigens zijn ze bedoeld voor tijdelijk om eventuele rommel in de ww en verwarmer tegen te houden. Met de 2e tank en de kleppen neem ik ook een beschaafd brandstoffilter. Liever goed gejat dan slecht bedacht toch? :mrgreen:
Miljonair ben ik gelukkig niet. Maar ik verwacht met een 2-tanksysteem per jaar 1100 euro te gaan besparen, dus die kleine 390 euro die ik tot nu toe heb uitgegeven (onderdelen, gereedschap, verstuiverdruk) is nog wel in verhouding. Die dikke kabel is omdat ik bang ben voor doorbranden.
Het kantel punt wordt in veel gevallen nooit behaalt door en ligt vaak ook veel verder dan men berekent:
Pech: SmulCorsa Burn It Starlett Drappo Iveco
Pompenkerkhof
Upgraden
Nogmaals Upgraden
2de ombouw
LPG
Waterstof
Extra investeringen in IBC Pomp LEkbak Zaagsel Jerrycans Slangen en Pistolen
:wink:
Zekers zijn er leuke inlinefilters met 6-8 mm inwendig goed zoeken ze zijn rood.
Elsbett gebruikt ze ook en op sommige sites worden ze aangeboden.
Ik hou meer van de afwasbareversie met superflow.
LD
Ja je voelt hem al aankomen he .... je moet herberekenen.
LD
Ik zal aan het eind van het verhaal een overzicht plaatsen van alle kosten. Doe mn best om het allemaal netjes bij te houden. Natuurlijk zit daar dan ook gereedschap bij dat de komende jaren nog wel bruikbaar blijft. Maar het blijft een hobby en hobbies kosten geld (en zeeën van tijd) :D.
Als je het ook zo doet, dan de beugels (zoals ik) op een metalen plaat schroeft en die plaat tegen de accubak monteert met boutjes of eventueel revetten zodat de plaat het gewicht verdeelt en niet alles op 2 punten rust, dan zal het wel blijven zitten denk ik...
Grtz
Heb je trouwens ook een foto van hoe het er gemonteerd in de auto uit ziet?
Grtz 8)
Had je inmiddels ook isolatiemateriaal aangebracht?
Toen had ik nog eens veel plaats (en meer tijd ook :( )
Atjong, doe zo verder:!: :!: :!:
Grtz
Is dit de C15? Mooi zeg, die buis-in-buis ww. Je had zo te zien nog wel ruimte over! :)
Dit is wat er uit het doosje kwam. Netjes verpakt en verzonden met priority.
En daar zijn dan de lang verwachte 170 bar schatjes! Allemaal netjes voorzien van een hoedje :).
Goed, ik ga nu meteen aan de slag om ze weer in het blok te krijgen. De verstuiver nummer 4 met zijn draadje wordt de uitdaging. To be continued! :)
Uberuberubergeil 6 rete strakke afgestelde geroteerde en geteste verstuivers.
Luister allen, ik heb de mijne van de Seat gedumpt bij de lokale dynamoboer en nu weet ik zeker dat de mijne niet zijn gerodeert en niet zijn getest op de precieze openingsdruk.
Kostten me wel 248 euries ..... zo ff uut t kopske.
:wink:
Dus bedenk je wel dat er hardware nodig is om de druk te tesen zo'n planten spuit doet het niet.
Een boog is een boog maar er kan teveel onderling verschil inzitten.
Back to the Omega.
Okay, de verstuivers zitten erin. De auto start weer. Ik ben zo slim geweest om de verstuivers eruit te halen terwijl er nog een 30% slaoliemix in de tank zat. De auto heeft 2 weken stilgestaan en ik ben blij dat er niks is vastgeplakt in bv. de brandstofpomp.
Wel draaide hij koud stationair wat onregelmatig. Een telkens wijzigend toerental, vergelijkbaar met toen ik een 80% mix had :mrgreen:. Dat zou wel verklaard kunnen worden doordat door de verhoogde openingsdruk van de verstuivers de pomp nu nog erger te laat ingesteld staat en echt hoog toe is aan vervroeging. De meeting is over 2 weken; ik probeer voor die tijd uitgevogeld te hebben hoe de pomp opgehangen is. Met warme motor gaat het stationair draaien wel een stuk beter. Op toeren is er niks aan de hand.
Iets wat ik nog niet had: Op het dashboard is het lampje voor de motorelektronica gaan branden. Ik vermoed dat het komt door het kabeltje van die $%$@#$ 4e verstuiver :x. Dat stekkertje heb ik met veel pijn en moeite ongeveer in het stekkerhoudertje kunnen steken, maar misschien dat ie toch slecht contact maakt. Ik zal hem morgen wel even helemaal eruit halen en kijken of er verschil is. Als dat er niet is, dan is dat waarschijnlijk de veroorzaker. In het boekje staat dat de auto bij dit lampje overschakelt op het noodprogramma en doorrijden mogelijk is (maar niet te lang). Iemand ervaring met een slecht contact met zo een stekkertje?
Ik heb het idee dat ik in de stationair draaiende motor een iets scherpere klop hoor dan voorheen. Misschien dat het verbeelding is, maar dit viel me op. Nero, zou dit te maken kunnen hebben met de verhoging van de openingsdruk van de verstuivers? Het klinkt overigens niet slecht; gewoon anders.
Na 2 weken noodgedwongen motor gereden te hebben voelt het overigens bizar aan om weer eens in zo een stabiele maar logge auto te rijden die nauwelijks geluid maakt (in vergelijking met de motor) en bijna niet vooruit wil :).
Ik heb gisteravond de tank aangevuld met dino zodat het nu 90% dino is. Dicht filter geeft toch alleen problemen bij hoge toeren? 6 verstuivers! :)
En een poelheizerbeugel die te slap was. Dit weekend verder om de poelheizer erin te krijgen. Wel moet de auto het eerst wat beter doen.
Ik had vooraf twijfels of mijn decoupeerzaagje door dit materiaal heen zou komen. Gelukkig no problemo!
Dit is wat het uiteindelijk is geworden. Het afgezaagde hoekje is omdat de hoofdslang van het motorblok naar de radiateur net een beetje te laag hangt en de beugel zou raken.
Ik heb helaas geen beschikking over een lasapparaat, anders was de constructie wat eenvoudiger geworden.
Dit is de plek waar hij moet komen: in de accubak, onder de accu, met wat schroefjes vastgezet in het slappe plaatwerk. De accu komt hiermee 5 mm omhoog.
Hier zie je de hoofdslang naar de radiateur toe die net ter hoogte van de achterste beugel een beetje omlaag loopt, vandaar het afgezaagde hoekje.
De verwarmer wijst met zijn slangpilaren naar de brandstofpomp toe.
Midden-bovenin de foto de inlaatbanjo van de brandstofpomp, ongeveer 15 cm verwijderd van de verwarmer.
Morgen de slangen maken, de elektra proberen rond te krijgen en het geneuzel met het motorelektronicalampje proberen te fixen.
Een kleine opmerking:
Je schrijft dat je Poelheizer onder de accu komt. Zorg je er wel voor dat er voldoende isolatie/beschermingsmateriaal tussen je accu en de poelheizer komt? Accu's houden namelijk niet zo van extreme hittes.
Succes!
Ik heb veer-ringen gebruikt bij de moeren. Houden die ook over langere tijd het spul goed op zijn plaats?
Verder heb ik de brandstofaanvoerleiding van het hoofdfilter naar de brandstofpomp eruit gehaald ter inspectie. Het laatste stuk bij de pomp is namelijk een harde dunne zwarte slang die ik waarschijnlijk niet over de slangpilaren van mijn elektrische verwarmer heen krijg. Als ik hem al van de inlaatbanjo af krijg. Ik heb besloten om de hele leiding te vervangen met banjo's aan beide kanten. Zo ben ik wat flexibeler (ook letterlijk) en is het tegen de tijd dat ik de 2e tank aanleg wat makkelijker om er een leiding naast te leggen. Verder is in geval van nood ook de oude leiding nog bruikbaar. Morgen dus naar de winkel voor 2 banjo-ogen. Een van 12 mm diameter (brandstofpomp) en een van 14 mm (filter) :|.
De koffie was lekker Smul!
Helaas geen banjospul meer kunnen regelen.
Hou je de boekhouding nog scherp bij ?
Ook de kleintjes tellen mee ..
:wink:
Ik ben begonnen met de weerstand van de verstuiver te meten. Niks te meten, oneindige weerstand. Dit wist ik eigenlijk al.
Daarna de elektronicakast opgemeten. Op de uiteinden van een stroomkabeltje 2 spijkers vastgedraaid en de spijkers in het contactdoosje gedaan (blauwe gevalletje). Schroevendraaier ertussen om de polen uit elkaar te houden.
Aan de andere kant van het kabeltje de meter. Eerst weerstand gemeten: ongeveer 1000 Ohm. Daarna motor gestart en spanning gemeten: 13,2 V. Op de accu stond met draaiende motor 13,8 V. Komt niet overeen met wat Nero verwachtte, maar dit gaf in ieder geval aan dat de elektronicakast het nog deed (oef) :).
Toen viel me op dat er een knik zat in het kabeltje, vlak bij het stekkertje. Effe aan gevoeld en het voelde echt niet lekker.
Effe voorzichtig de isolatie van de kabel doorgesneden tussen de 2 aders in en wat kwam eruit? 2 volledig afgebroken aders!!
Bij het stekkertje zit 1 ader helaas helemaal binnenin het plastic dus dit stekkertje lijkt me niet bruikbaar meer. Morgen maar een andere gaan zoeken. Het moet wel solide zitten, want het elektronicadoosje zit vast aan het motorblok en schudt en trilt dus lekker mee. Vreemd overigens dat de aders kapot zijn; de ene is 8 mm langer dan de andere en de isolatie van de aders is recht door. Het lijkt bijna wel afgestript :?.
Nog even de verstuiversensor doorgemeten: 101 Ohm. Precies wat Nero zei. Thanks guys, ik laat jullie z.s.m. het vervolg weten.
Weet je nog wat ik zei toen je hier de ringtank kwam ophalen?
Is het misschien een idee om dat stekkertje te vervangen? Als je eraan getrokken hebt, wil dat nog wel eens sneuvelen. Dat heb ik ook bij mijn Corsa gezien!
Succes. 8)
Groet Apktje
Vreemde waarde, maar ok.
Maar ik verwachtte wel dat het de sensor zelf niet was.
Gelukkig maar!
Groeten,
Nero
Verder nog langs een hydrauliekbedrijf geweest voor de banjohuizen (zo heten de ogen kennelijk) maar die waren al dicht. De eerder genoemde 3 bedrijven hadden niks op banjogebied, hoewel de dieselspecialist ze wel kon bestellen per 10 (a 25 euro per doos ex BTW). Leuk zeg, de gereviseerde brandstofpompen lagen daar op de toonbank :-)
Dus nu:
- toch maar het stekkertje openzagen en hopen op genoeg draadeinde om er toch nog een kabeltje aan te solderen
- toch maar de bestaande brandstofleiding proberen te gebruiken; ik post er wel een foto van als ik hem weer eraf heb.