Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
legalisatie biodiesel maken
Ik lees net in De Morgen (B) dat in Engeland het zelf maken van biodiesel gelegaliseerd wordt.
Biobrandstof mag dan beter zijn voor het milieu, goedkoop is het niet, en ook de beschikbaarheid ervan laat bijvoorbeeld in ons land te wensen over. In Engeland is dat probleem eenvoudig opgelost door het zelf produceren van biodiesel te legaliseren.
Belastingvrij
Biodiesel is relatief eenvoudig te maken met de dieselinstallatie van Etruk (kostprijs: ruim 3.000 euro). Daarmee wordt frituurvet of koolzaadolie grotendeels automatisch omgezet naar bruikbare brandstof voor de auto. De Engelse overheid liep hierdoor enorme bedragen aan accijnzen mis en heeft daarom voor een bewonderenswaardige oplossing gekozen. Iedere automobilist mag per jaar 2.500 liter biodiesel belastingvrij produceren. Gevolg is dat de thuistapinstallaties een groot succes zijn geworden.
bron; De Morgen
Martijn, Arnhem
Comments
daar willen ze hier niet aan. Ruud heeft al eens een poging gedaan, maar het blijft verdacht stil. De jongens van Financien weten het wel, maar doen (voorlopig) nix
Niek
Dat gaan ze over 35 jaar hier revolutionair/innovatief invoeren, net als het rijden op aardgas (cng).
Tim
Zeg maar gerust een aantal Niek. Ik kan er ondertussen een boek over schrijven. Men is precies op de hoogte wat andere landen wel doen en wij niet. Een bekende milieuclub adviseerde mij afgelopen week zelfs de publiciteit te zoeken naar aanleiding van een aantal reacties vanuit Den Haag. Zoals de telefonische reactie van Financi
Als dat inderdaad gezegd is, kunnen we ze wel een poepje laten ruiken. We blokkeren de poort van het ministerie met een paar IBC's met oude olie. Mogen ze het zelf door het riool spoelen.
Ik denk zo langzamerhand, dat ze blindemannetje wilen spelen: wat niet weet wat niet deert en we willen er niets van weten anders moeten we er iets mee.
Ik vind het heel frustrerend, dat Financien niet iets voor het milieu wil doen. Al was het maar door te erkennen dat hier in feite sprake is van een gedoogbeleid. Kost geen moeite, kost geen controle, alleen een erkenning voor de mensen die werkelijk iets aan het milieu willen doen.
" Beste meelezende ambtenaar van Financien: zorg er samen met uw collega's van VROM voor, dat zelfbereiders gedoogd worden. Net zoals dat ook voor de zelfdrinkende wijstokers gebeurd.
Wil je een keertje komen kijken ?? Bel me"
Niek
Hun reactie letterlijk: Als we dat doen zetten we de deur op een kier. En dat willen we perse niet. Zowel VROM als Financi
Je hebt weer gelijk, ik was iets te kort door de bocht. Sterkte iop je reis door het land van Kafka.
Niek
Zolang je in het openbaar geen 'accijnsgoed' in je tank kiept is er niks aan de hand. Zit het er eenmaal in, geen hond die er na kraait.
Als je bijmengt met niet corect veraccijnsde brandstoffen voor motervoertuigen, ben je naar mijn opinie terecht de pineut, en dat moeten we toch echt niet willen niet willen.:koe:
Het kan wel degelijk en betaalbaar met gewone dieselolie/benzine.
Het gedoe op de ministeries is vrij simpel; welk een officiele regeling er ook komt: de handhaving is een probleem waar men niet aan wil, en vooral, de overheid kan het niet tackelen.
Het vergelijk met de thuis- wijn en de bierbrouwers is al lang geleden door mij aangehaald. De 'derogatie' politiek van Nederland binnen de EU in deze sector is toch van wezelijk mindere importantie, dan de potentie van het missen van accijnzen op wegvervoer.
Er is dus een gigantische discrepantie in de belangen van 'burgers' die op particulier initiatief zo goed mogelijk het Protocol van Kyoto inhoud wensen te geven, versus commerciele marktpartijen, die hun klanten (zeer begrijpelijk) graag een juridisch afgedekt project wensen aan te bieden.
Resume:
-Zelfdoeners zijn niet gebaat bij verandering van huidige regelgeving.
-Commerciele marktpartijen zijn daar wel bij gebaat, om hun klanten te vrijwaren van mogelijke fiscale claims.
Ik hoop met deze bijdrage oprecht aan een ieder het iets duidelijker te hebben kunnen maken waar de haken en ogen voor of tegen qua regelgeving nu een beetje op zitten.
Groet, Cp
PS: Senter- Novem
In Nederland mag je ook zelf biodiesel maken.
Enige probleem in dat de wetgever vergeten is je vrijstelling te geven om het te gebruiken om er zodoende een motorvoertuig op te laten rijden.
Alle brandstoffen of dat nu Koolzaadolie, biodiesel of andere soorten brandstoffen voor gebruik in het wegverkeer, zijn vanuit overheidswege belast met accijns en B.T.W.
Probleem is dan ook dat je jezelf niet kan belasten met accijns en of B.T.W. en je dan derhalve je zelf gemaakte biodiesel niet kan gebruiken.
Als ik even de kans heb tank ik in Duitsland biodiesel, in Nederland is het voor zover ik weet nog nergens te krijgen :mozilla_cool:.
ga nie gaan. Je mag je brandstoftank vullen en daarmee basta,
Niek