Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Comments
alle pure ppo van diverse merken, ook zbo, zijn allemaal hard op het moment bij mij.
he ze Mig :bekende term:cool:.
daar liep mn vorige VW zelfs nog op.
t vacuum van mn LGR zuigde(zoog) t tot min 8 graden uit de leiding van naar mn PPO tank
(zo dik als behangplaksel dus):mozilla_cool:
[quote=ericzwiep;44962]yep, knappe gast die het nu nog lukt j.
nu niet meer Eric: alleen ik toen wel , want ik had mn aanvoer onder in mn RVS tank zitten:mozilla_cool:
Maar wat schetst mijn verbazing met mijn huidige mengsel 50% Dino/40% GPO/8% Olien van bp/2% benzine start hij nog net zo als toen ik nog geen sliesel bij had getankt. Ik weet zeker dat alles goed gemengt is. Ben van plan om even helemaal terug te gaan naar 100% sliesel en dan te kijken hoe hij koud start. De motor loopt als hij eenmaal aangeslagen is als een zonnetje maar dat was zonder sliesel ook.
Zal toch es even tijd gaan maken om de 4 nieuwe temp. meters te plaatsen, kastje is al klaar, meters zitten er in, alleen nog aansluiten. Ik ga dan meteen even het voor/na gloeisysteem nameten en eventueel een paar gloeibougies trekken en testen. Als de motor namelijk eventjes warm is (1 minuutje draaien) start ie al als ik naar de sleutel kijk, ook op een hoog percentage GPO.
Eerst onderzoeken dan conclusies trekken en dan handelen.
mijn gpo wilde ook niet met dino mengen als het el wat dikker is
dyssie
zeker niet met koude APO.
dat mixen met elkaar doet vreemde dingen( behangplaksel situatie.
t kan wel , maar dan de kanister met mix een nacht bij de kachel binnen.
is mijn ervaring ,en dan in de tank van de 300D geeft geen problemen
mijn gpo wilde ook niet met dino mengen als het el wat dikker is
Correct, mengen doe je warm!
alle pure ppo van diverse merken, ook zbo, zijn allemaal hard op het moment bij mij.
Mijn GPO hier in de garage (= buitentemp) is nog heel vloeibaar.
Ik rijd nu ook op 50/50 zonder verwarming, zonder problemen. Koudstart van de eerste tik, niet roken, en niet stotteren.
Ik meng zo'n 3-5% diesel in mijn GPO alvorens het te filteren. Dat gebeurt allemaal koud natuurlijk, en ik heb daar geen problemen mee.
Afgelopen weekend dan eindelijk de 4 nieuwe temperatuur meters geplaatst.
[ATTACH]66[/ATTACH]
Klik hier voor een grote foto.
Vandaag ook even 6 nieuwe gloeibougies gehaald (Champoin CH163), de oude nagloeiers zijn afgefikt. Ik krijg de motor niet goed meer gestart dus doe ik het volgende: 1 keer starten zonder voorgloeien tot ik oliedruk heb, dan 2 spuitjes (via een reeds aanwezig vacuum slangetje) snelstart in het inlaatspruitstuk spuiten, sleutel omdraaien en lopen.
P.S. Wel even een echte orginele BMW Becker auto radio he, 1 jaar naar lopen zoeken, uiteindelijk op het internet gevonden.
Maar je heb zo wel goede controle over je ppo-systeem.
Toen mijn 1µ filter dicht zat, merkte ik dat aan mijn retour temperatuur, omdat deze steeds lager werd. 5 minuten later voelde ik het aan het gaspedaal.
Mooi plaatje.
Al ben ik meer voor de analoge design (zie je achtergrond :p).
De eerste Temp. snap ik niet? De 22° na de WW?
Over de gloeistiften: Is het niet zo dat ook 2x voorgloeien niet bevorderlijk is voor de levensduur. Dit omdat 900° toch al aardig heet is.
Herman
300SD
Gaat je retour temp omlaag als je filter verstopt raakt?
Bij mij heb ik gemerkt dat de aanvoer temp omlaag gaat omdat je flow minder word. De retour temp onder belasting is altijd (bij mij dan) een graad of 2 hoger dan de IP temp. De IP zorgt er door zijn interne wrijving voor dat de olie er warmer uit gaat dan er in. Das bij mij wel goed te zien ook voor dat de olie de IP in gaat is ie 55 graden terwijl de IP 68 graden is. De foto is gemaakt toen de auto even stil stond, de IP hoefde niet hard te werken vandaar dat de retour iets lager is dan de IP. Onderbelasting is dat net andersom.
Al ben ik meer voor de analoge design (zie je achtergrond :p).
De eerste Temp. snap ik niet? De 22° na de WW?
Ja analoog is wel wat mooier, die 2 op de achtergrond zijn mijn oude meters (voor en na IP), ze worden vervangen door motorolie temp en druk.
Die 22 is de temp gemeten op de (geisoleerde) leiding in de motorruimte vanuit de tank. Achterin staat een Hardi die de GPO op pompt en door een kleine elektrische voorverwarming met gloeibougie stuurd om vervolgens door het 5" 1Mu filter door een 12MM leiding binnendoor in de motorruimte uit te komen.
[QUOTE=pena;45154]
Over de gloeistiften: Is het niet zo dat ook 2x voorgloeien niet bevorderlijk is voor de levensduur. Dit omdat 900° toch al aardig heet is.
Normaal gesproken wel ja maar dit zijn (waren) nagloeiers, die moeten daar tegen kunnen.
Zoet er mooi uit, vooral ook de afwerking met de kleine omkasting. Kun je ook een foto posten van de sensor? Hoe meet ie in de ppo stroom?
Tim
Foto's van de sensoren heb ik niet maar het zijn de zelfde als die gene van conrad, die witte dingen. Ze zijn zo groot als een speldenknop en hingen met een kort draadje aan de meters vast, heb daar natuurlijk wel een stukje extra snoer tussen gezet.
Ik heb op diverse punten waar ik de PPO temp meet met clixon's een stukje koperbuis in de leidingen zitten, daarop zit een plat stukje koper gesoldeerd waar de clixon op geschroefd zit met 2 stuks M3 boutjes. De sensor heb ik in een adereindhulsje (ampje) met oogje geknepen net als je dat met een draad zou doen en er zit een stukje krimpkous overheen. Vervolgens zit het adereindhulsje aan het koperen plaatje gebout met 1 van de M3 boutjes, en alles geisoleerd natuurlijk.
Op de IP heb ik een grotere adereindhuls gebruikt, die zit nu onder 1 van de 6 bouten die het pompdeksel op zijn plaats houd.
ER ze zouden dit dashboard bij Top Gear misschien "seriously uncool" vinden maar jij hebt volgens mij als een van de besten in de gaten wat er onder de motorkap gebeurt.
Maak je morgenochtend met die zeer lage temperaturen ook even een foto? Dan wordt het resultaat zeker "sub zero" (om in Top Gear termen te blijven). ;-)
Persoonlijk zou ik het niet zo doen, omdat ik niet zoveel altijd moet weten over mijn systeem. Mijn systeem moet werken wanneer de motor (lees koelwater) op temperatuur is. De warmtewisselaar doet de rest. En of mijn GPO nu 50 graden of 70 graden is, maakt me niet zoveel uit.
Over je startproblemen:
Ik zou je startprocedure zoals je nu doet direct stoppen. Er is duidelijk iets mis met je motor! Start hij op 100% diesel wel goed? Nee --> eerst het probleem verhelpen. Op deze manier belast je namelijk alle onderdelen (die wel goed werken) van de motor extra waardoor de levensduur hiervan aanzienlijk verkort wordt.
Ik weet graag wat er om gaat in mijn systeem, ik heb de meters ook geplaatst om er van te leren, kijken wat het systeem doet onder verschillende omstandigheden. Je hebt gelijk, alles tussen 50 en 70 is goed maar volgens Sam Hotte draai je de IP van de BMW aan bonken boven de 85 Graden, daarom heb ik ook een bypass over de WW zitten die automatisch geschakeld wordt, ik kan met de meters mooi zien wanneer die open gaat.
[QUOTE=smul;45191]......Er is duidelijk iets mis met je motor! Start hij op 100% diesel wel goed? Nee --> eerst het probleem verhelpen.....
Klopt, weet inmiddels dat de gloeibougies afgefikt zijn. Ze zitten er al 60.000 Km in, dat is in mijn geval ongeveer 3000 keer starten en 180 seconden nagloeien.
Kan nog. Ben ook pas op mijn 50e begonnen met commercieel helikopter vliegen en zoooooooo oud ben jij nog laaaaaaaaaaaaaaang niet :) .
Vind je klokjes 'vet gaaf'.
Douwe.
Sommige IP's hebben ook een sensor voor de brandstof-temp, enerzijds om de ingespoten hoeveelheid te bepalen, anderzijds zal er ook wel een bovengrens zijn waarop er een beveiliging in werking treedt. Te warme diesel geeft geen smering meer aan de pomp. Het is niet voor niets dat er vaak een warmte wisselaar gebruikt wordt om de brandstof weer te koelen in de retour naar de tank.
Dus met PPO zal je je pomp er niet kapot mee draaien, maar kun je er wel mee geconfronteerd worden dat ie ineens terugvalt in vermogen als de brandstof te warm wordt.
Klopt, en ik heb nog zoveel te doen dat ik aan 1 mensen leven niet genoeg heb.
[QUOTE=ingmar;45195]Sommige IP's hebben ook een sensor voor de brandstof-temp.............. maar kun je er wel mee geconfronteerd worden dat ie ineens terugvalt in vermogen als de brandstof te warm wordt.
In mijn IP zit standaard al een temp sensor, als de temp van de IP te hoog wordt gaat de auto in noodloop en kan je nog wel een parkeer plaats op zoeken en dan heb je het gehad. Ik heb dat al eerder gehad toen mijn servo stuk was, de automaat gaat dan in 3 vast en je kan dan niet harder dan 80. vervolgens weer de boel resetten door het contact uit te zetten en weer aan. 'K heb dat wel es onder in een tunnel gehad, zit ik lekker op de linker baan gaat ie ineens "op slot". Heb je wel even het hard in de keel zitten.
Grappig was nog even dat ik 6 gloeibougies gekocht had zonder ze eerst te controlleren, toen ik met de laatste wilde beginnen bleek het een ander type te zijn. Gelukkig was ZX Plantengieter "on the road" en heeft nog even 1 gloeibougie bijgehaald, hiervoor nog mijn dank.
'K heb gelijk nog maar even wat APO bijgetankt zodat ik nu een mengsel heb met 70% APO en ga dus morgen "echt" koud starten, ben benieuwd of hij dan ook weer meteen gelijk aanslaat.
Hoi ER,
Ik ga de mijne ook vervangen. Heb er een Voltmeter tussen gezet (nog provisorisch).
Na de Kerst deed het klokje het nog wel (12V).
Voorgloeien 10V
Starten onder de 8V.
Niet aanslaan dus, niet eens rond gaan :mozilla_cry:.
Met starthulp (rode Volvo) wel goed ronddraaien maar pas na 5 pogingen (dus ook 5x voorgloeien) ging die lopen. Ik verdenk de gloeibougies ook al trekken ze stroom.
Vraagje:
Vind eigenlijk dat jouw gloeibougies redelijk snel op zijn.
Weet je zeker dat ze geschikt zijn voor het nagloeien? (scheelt soms maar 1 nummertje :p)?
En kan je het nagloeien uitzetten (of is het bv. temp. afhankelijk)?
Zo dat je 's morgens wel nagloeit maar de rest van de dag niet meer.
Denk overigens dat 30 sec of 60 sec nagloeien normaal al voldoende zou zijn.
Om de gloeistiften 3 min op 900° te houden lijkt me ook slopend :D.
Herman
300SD
@pena, ampere meter er soms tussen zetten om ze te controleren.
ik heb die Beru's van mij er nu....1,5jaar? inzitten en gloeien standaard elke keer 60 seconden na (foutje in gloeirelais)...kunnen dus wel wat hebben.
[quote=pena;45342]........Weet je zeker dat ze geschikt zijn voor het nagloeien? (scheelt soms maar 1 nummertje :p)? En kan je het nagloeien uitzetten (of is het bv. temp. afhankelijk)? Zo dat je 's morgens wel nagloeit maar de rest van de dag niet meer.
Ja dat zijn ze wel maar ik heb niet zoveel op met Champion, volgende keer neem in Bosch Duratherm. Ik gloei 180 seconden na, das wel veel ja maar ja ik rijdt dan ook een hoog percentage GPO. Ook als de motor warm is, dat ga ik dus veranderen. Ik heb een signaal van de startmotor getrokken naar het timer relais om het nagloeien te activeren, ik ga daar een clixon tussen zetten, als de motor warm is zal hij niet meer nagloeien. 'K was trouwens al een tijd van plan er een PLC in te bouwen waar alle sensoren, clixons en ventielen op aangesloten zitten, een PLC is vrij programmeerbaar zodat je alles kan schakelen wanneer je maar wil.
Ook heb ik nog zo een zelfde type (op 220V) met 72 digitale in en uitgangen, die gaat mijn nieuwe huis besturen.
We moesten hem programmeren via een klein kastje wat je er op klikte, gloof ik. Maar ik deet het met mijn XT PC met een 8086 processor.
Sorry, ik kreeg een deja vu ;)
Morgen maar eens even Duratherms gaan halen of nog beter NGK nagloeiers. En natuurlijk even een andere zekering er in, 15A misschien, die wel doorbrand als de gloeibougie kostsluiting maakt.
Ik draai nu met nog maar 1 gloeibougie in de Polheizung en die is denk ik ook stuk omdat de PPO temp voor de IP gelijk op loopt met de temp van de WW terwijl hij daar eerder een graad of 10 op vooruit liep.
Als je nieuwe gloeiers in de Polheizer zet, vergeet dan niet even aan Sam te vragen wat je er tussen moet doen voor de warmte-geleiding.
Groet,
Ingmar
Misschien een slecht contact in de zekeringhouder?
[quote=ingmar;46235]Eric,
Als je nieuwe gloeiers in de Polheizer zet, vergeet dan niet even aan Sam te vragen wat je er tussen moet doen voor de warmte-geleiding. Groet,
Ingmar
Ik heb er van die witte warmte geleidende pasta tussen zitten
Beru GN 954 zitten er standaard in. Die keramische pasta heb ik op dit moment ook. Als je de gloeikaars erin draait, niet vast, ff stroom erop, dan gaat de pasta 'koken' en kan de lucht nog ff ontsnappen, daarna meer aandraaien, nog een keer herhalen totdat hij vast zit.
Koperpasta is ook te gebruiken maar bevat meer olie...zal langer duren totdat de olie/lucht eruit is.
lees anders ff http://www.ppo.nu/forum/f45/poelheizer-emrich-kruipende-gloeikaars-met-fotos-1363/
en gas erop dan maar weer :-)
Ik heb dat topic al eerder gelezen, veel nuttige info, Thanks.
Ik heb een aantal weken zonder gloeibougies gereden en dat merk je wel. De IP temp loopt normaal iets van een graad of 10 vooruit op de WW temp maar nu was ie gewoon gelijk.
Ik heb NGK nagloeirs kunnen bemachtigen. hieronder een overzicht van welk type nagloeier je in een Polheizung kan zetten.
Bosch Duratherm 0 250 201 039
Beru GN908
NGK Y924U
De NGK schijnt de beste te zijn en ze zijn ook nog met 14,95 de goedkoopste.
Morgen met de koude start even kijken of alle goed werkt. Dat heb ik vandaag niet kunnen doen omdat de IP boven 65 graden was en dan werkt de aansturing van de Polheizung niet.
Ook rijdt ik nu al weer (integenstelling tot mijn onderschrift wat ik niet steeds ga veranderen) een week met een mengsel van 85%GPO/10%Olie van BP/5% bezine en dat start met 5 graden buiten temperatuur uitstekend. Als mijn 400 liter mengsel die ik nu heb op is ga ik nog hoger met het percentage GPO, wellicht kan ik straks zonder extra toevoegen van Olie van BP maar de Benzine blijf ik gewoon gebruiken. De verbranding is gewoon veel beter en ik ruik bijna geen PPO geur meer uit de uitlaat, wat ik op zich wel jammer vind.
wat verschil met Beru GN908?
Bij Beru staat GN voor nagloeier, het zijn allebij nagloeiers dus.
Hier nog wat info over Beru nagloeiers.