Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Testen motorolie bij gebruik PPO
Vanwege mijn interesse in de gedragingen/veranderingen van de samenstelling van motorolie bij het gebruik van PPO als brandstof wil ik een test doen met gebruikte motorolie.
De olie zal getest worden d.m.v. een
timken machine.
Het idee is om tijdens de meeting van iedereen die aan deze test mee wil doen gebruikte olie in te zamelen afkomstig uit auto's die op PPO gereden hebben.
Wat heb ik nodig:
1/ 100 CC schone olie.
2/ 100 CC gebruikte olie (van het zelfde type als de schone olie).
3/ Het invullen van een vragenlijstje. Zo kan er gevraagt worden hoeveel Km er gereden is met de olie, heeft u een 1 tank of 2 tank systeem, wat voor olie is het, enz. enz. GEEN persoonlijke vragen natuurlijk.
Deelname aan deze test is gratis
Deze test staat tevens in relatie tot het gebruik van de
Peilstok chip
Comments
Dit vind ik een veel betere start!
Ik moet je helaas :oops: vertellen dat de nieuwe auto nog geen ppo voor de kiezen heeft gehad, omdat ik geen huis heb, geen schuur, geen tijd en niet genoeg slaap. Wel alle onderdelen :mrgreen:, behalve de ringtank om te modden.
Misschien een idee om bij de volgende wissel hetzelfde voor de passat te doen zonder ppo? Dan een interval later hoop ik omgebouwd te hebben, dan nog eens op ppo? In beide gevallen Plantomot?
Groeten,
Tim
Uiteindelijk is 3 keer rechts ook 1 keer links zeg ik altijd :mozilla_cool:.
Deze gratis test is eenmalig en heeft alleen betrekking op het gebruik van welke motorolie dan ook in combinatie met PPO als brandstof.
Dus snel ombouwen die auto Tim :mozilla_wink:.
Maar dan kun je toch niet vergelijken? Ik wil best meewerken en betalen voor de test, doe maar een voorstel!
Tim
Doen we.
is olie van de lidle.en heb dr zeker 80.000 km mee gereden
k zou t aan Niek kunnen geven,zodat die t naar Bierbeek meeneemt
[quote=easy rider;48150] die op PPO gereden hebben.
haha.dat ben ik
het zou kunnen dat de Timken test niets zegt over het kapotte-turbo verhaal. Mss is motorolie als smeermiddel voor een turbo onderhevig aan een zeer hoge temp voor een korte tijd. Motorolie kan daar tegen. Als je teveel PPO in je olie hebt kan ik me voorstellen dat die PPO neerslaat in de turbo waardoor op den duur de turbo niet meer gesmeerd word en kapot gaat.
De Timken test is niet ontworpen om temperatuurgerelateerde fouten te ontdekken.
EDIT maar ik hou wel van experimenten dus suc6 met de test.
Je zou eigenlijk, op de volgende manier moeten testen:
Auto op diesel:
3 monsters nieuwe olie
3 monsters gebruikte olie; 1x wissel interval
3 monsters gebruikte olie; 2x wissel interval uitstellen
3 monsters gebruikte olie; 3x wissel interval uitstellen
3 monsters gebruikte olie; 4x wissel interval uitstellen
Etc.
Auto op ppo:
3 monsters nieuwe olie
3 monsters gebruikte olie; 1x wissel interval
3 monsters gebruikte olie; 2x wissel interval uitstellen
3 monsters gebruikte olie; 3x wissel interval uitstellen
3 monsters gebruikte olie; 4x wissel interval uitstellen
Etc.
Allen meten in lab en met de peilstokchip.
Hierbij in acht nemen dat je veelal bij dezelfde pomp tankt, of dezelfde ppo. Dezelfde soort ritje maakt en dit testen met verschillende motoren, dus D, DI TDI, CR.
Dus je kent mijn lijfspreuk :mozilla_wink:.
De test zal in een lab plaatsvinden maar dan alleen met de Timken machine en peilstokchip.
Alle mogelijke gegevens van de gebruikte motorolie worden genoteerd en krijgen een nummer, ook de schone olie. Dit nummers worden afgegeven aan de persoon die mij de olie overhandigd. De test gegevens zullen op het forum gepubliceerd worden samen met deze nummers. Op deze manier blijft ook iedereen anoniem.
Ik heb gevraagd om 100CC van beide olieen, dat moet voldoende zijn om testen te doen.
Wat ik natuurlijk wel moet weten is het type motor, type gebruikte olie, aantal km, type brandstof en nog veel meer.
Ik heb voor jou 10.000 km gebruikte 5W40 ism APO/GPO , ongebruikte 5w40 van het zelfde type en de flacon. :)
Hoe ga ik dit via een andere weg bij je krijgen?
Nu heb ik er Plantomod in gedaan, die blijft er ook 10.000 km in.
OPROEP:
Heren PPO rijders, leverd uw gebruikte (en een staal schone) olie in bij mij voor de Timkentest. De resultaten zullen bekend gemaakt worden op dit forum. Ik garandeer jullie dat de uitslag verrassend zal zijn.
Ik ga potjes afwassen en bewaren zodat ik olie-samples kan bewaren zodra ik met de Xantia ombouw verder ga.
Groeten,
[EMAIL="Man@work"]Man@work[/EMAIL]
Zorg wel dat je de potjes goed afsluit tegen indringen van vocht? en maak je ze eerst goed droog?
Water vermoerd de dopes in de olie en dat beinvloed de test.
Beste houd je gewoon aan wat Elsbett aan hun klanten voorschrijft, dan zit je gewoon safe.
gr Ton
[QUOTE=soapwater;61672]ER, heb je nog iets ondernomen of al resultaten omtrent dit onderwerp?
Ik heb echter op de oproep maar van 4 mensen :confused: de samples ontvangen en deze staan nog steeds in mijn werkplaats.
Mijn eigen sample staat er ook nog steeds van de vorige TDS motor waarbij ik 85.000 km heb gereden zonder olie te verversen.
E.e.a. betekend dat ik 5 samples heb en dat is natuurlijk veel te weinig om een test mee te laten doen, d.w.z. dat het dan wel een hele dure grap gaat worden en alleen als ik iets van 25 samples heb loont het de moeite omdat je dan ook een redelijk beeld krijgt van vervuiling in motorolie m.b.t. het rijden op PPO.
Het is dan voor mij een investering die zich op zeker moment moet gaan terug verdienen. Het Idee was en is nog steeds een by-pass motorolie filter te ontwerpen en op de markt te brengen waarbij het mogelijk is om nooit meer motorolie te hoeven verversen en men alleen maar om de 2000 km het filter patroon moet vervangen. Zo een systeem zou echter een verkoopprijs van een 300 Euro moeten gaan krijgen om het rendabel te maken. Tevens zit in dit by-pass filter standaard een chip die de zuurgraad/degradatie van de motorolie meet.
Als optimist maar ook realist denk ik niet dat ik de verkoop van zo een by-pass filter van de grond kan krijgen omdat de prijs voor de particulier wat aan de hoge kant is, ik naar alle waarschijnlijkheid veel tegenwerking ga krijgen van de gevestigde oliemaatschappijen, en ik het by-pass systeem alleen maar kan verkopen aan bedrijven die generator sets en vrachtwagens hebben rijden op PPO omdat het voor hen finanieel aantrekkelijk is.
De "gewone" PPO rijder zal een dergelijk systeem al helemaal nooit aanschaffen omdat die vanwege financiele redenen op PPO rijden en derhalve een "krentenkakker" is en dus te beroerd is geld uit te geven aan een systeem wat het milieu spaart.
Het systeem spaart natuurlijk ook aantoonbaar de portemonai maar pas na vele kilometers/draaiuren. De filter elementen kosten 2 Euro per stuk en het systeem zelf 300 Euro. Je gaat pas na 100.000 kilometer geld verdienen omdat je dan de investering er uit hebt en dat is voor veel particulieren gewoon te veel kilometers.
gr Ton
Zoiets zou toch zeer goed getest moeten worden... Als een mens een eenmalige investering van 300euro zou moeten doen om de rest van zn leven verder te kunnen... maar je moet het dan wel universeel maken en makkelijk monteerbaar/demonteerbaar. Tis idd mooi..maar niet makkelijk om aan de man te brengen.
greetz!
Solinas Benelux - Oliereinheid
Bypass fijnfilters: http://www.kleenoil.nl/
Directeur/eigenaar van Solinas is een hele aardige man trouwens.
Ben daar een paar jaar geleden een keer op bezoek geweest.
gr Ton
Het wordt gekoppeld aan een olie kanaal van de motor en de retour wordt aangesloten op het carter of de retourleiding van de turbo. Je hebt geen oliedruk/flow verlies omdat A: een oliepomp altijd zwaar overbemeten is i.v.m. slijtage van pomp en motorlagers B: het filterpatroon zo fijn is dat er maar heel weinig olie doorheen gaat.
Ik durf met stellige zekerheid te beweren dat je dan NOOIT meer motorolie hoeft bij te verversen, alleen maar bijvullen. Mijn systeem meet ook de zuurgraad van de olie en dat doet niemand anders.
Binnenkort weer een beurt. Kan een sample van de olie vragen uit het carter.
Is een beetje van wat ze er dan in stoppen ook genoeg? (aangenomen dat dat steeds hetzelfde is voor deze auto)
@Udo. Duurtest zal hier gebeuren. Ik zou niet willen dat iemend zijn motor in elkaar draaid mocht er iets mis gaan. En olie samples zijn nog altijd welkom. 1 flesje (100CC) oude olie en 1 flesje (100CC) nieuwe olie.