Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

1679111221

Comments

  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Sow, dan nu de foto's van de operatie.

    image

    De motor voordat de zaak uit elkaar gaat.

    image

    De labtop met de fabrieks CD's (Oops)

    image

    Zo, alle meuk er af om bij het distributie deksel te komen.

    image

    Shot van bovenaf.

    image

    De onderste distributie ketting met de geleidingsschoen.

    image

    De kettingspanner

    image

    Close-up van het binnenste van de disributie. Wat opvalt is dat de aluminium delen zeer schoon zijn.

    image

    Wat opvalt is dat de nokkenas behoorlijk achter loopt t.o.v. de krukas ten gevolgen van uitgerekte kettingen. De uitsparing in de nokkenas zou haaks op de cylinderkop moeten staan.

    image

    De kettinggeleidingen (schoenen). De bovenste, die van de IP naar de nokkenas vertoond weinig slijtage. De onderste echter, die van de krukas naar de IP vertoond twee grote slijtage plekken met links zelfs kraters?

    image

    De kettingspanner met zicht op het drukvlak (staal) van de plunjer die de onderste kettingspannerschoen aandrukt. Het drukvlak is flink ingeslagen evenals het drukvlak van de schoen welke veel minder is ingeslagen terwijl deze van aluminium is?

    image

    De nieuwe onderdelen.

    image

    Ja gasten, jullie wilde foto's, dan krijg je foto's. Nog even een shotje van de motor.

    image

    En nu met heel de zooi er uit inclusief de IP, daar gaan we nog een truukje mee uithalen.

    image

    De onderste ketting, die van de krukas naar de IP. Links de oude en rechts de nieuwe.

    image

    De bovenste ketting, die van de IP naar de nokkenas. Wat opvalt is dat de oude ketting links niet echt veel uitgerekt is.

    image

    De nieuwe kettingen in de olie inweken, dat verlengt de levensduur met vele kilometers.

    image

    De IP. Er zit nog aangekoekte, vergumde PPO aan de onderkant van het huis.

    image

    Dit is een IP die ik nog had liggen met 90.000 op de teller. deze even netjes uit elkaar gehaald en op volgorde gelegt, alleen het huis is anders dan het huis wat op mijn M51 motor zit, voel je hem al aankomen?

    image

    Nu mijn IP er ook bij. Zie de zwarte aanslag op alle onderdelen. De loopvlakken van de diverse onderdelen zijn wel mooi schoon en glad. Deze heeft 375.000 gelopen.

    image

    Ja, ik had er nog 1, altijd op diesel gereden en met heel veel kilometers er op (onbekend aantal). Dat was wel te zien aan de slijtage en de zwarte aanslag van de diesel. Alle onderdelen van de bovenste pomp vertonen bijna geen slijtage en zijn erg schoon dus die ga ik gebruiken samen met mijn huis.

    image

    En zie hier, een opnieuw opgebouwde IP. Ik heb het huis schoongemaakt met: Petroleum, was benzine, thinner en zelfs geprobeerd uit te koken in een steelpan met water en super clean maar het ding was niet schoon te krijgen, ook niet van binnen. De buitenkant heb ik dan maar met een staalborstel bewerkt tot hij helemaal schoon was en de binnenkant voorzichtig met een waterproof schuurpapier korrel 1000 met petroleum gereinigd.

    image

    Even het distibutie gebeuren (met oliepomp op de krukas) gekuist met een kwastje petroleum, het ziet er weer als nieuw uit.

    En dan nu iets opmerkelijks!!!!!

    image

    De spie van de IP naar het tandwiel, let op de beschadiging!!!!. Deze spie is getordeerd wat duid op grote krachten die op deze spie hebben gestaan. De moer waar het tandwiel mee op de as zit zat echt knettervast en toch is de spie verbogen. Voor mij het bewijs dat een IP welke draaid op koude PPO (lees 1 tank systeem) het bijzonder zwaar heeft en schade tot gevolg kan hebben.

    Het uitrekken van met name de ketting van de krukas naar de IP is ook veel meer dan de ketting die van de IP naar de nokkenas loopt, lijkt mij nog meer bewijs te zijn dat de IP behoorlijk zwaar aan deze ketting staat te trekken met koude PPO in de IP.

    Het inslaan van de kettingspanner en geleidingsschoenen ga ik van de week bespreken met de BMW specialist, hij verteld mij dat hij nog nooit met een KM stand van 375.000 zo een grote slijtage heeft meegemaakt.

    A.s. Dinsdag krijg ik het tandwiel van de krukas binnen, deze was verkeerd geleverd. In de tussentijd heb ik ook nog een gebruikte dinamo ui elkaar gerost, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Heb er ook maar meteen nieuwe koolborstels in gezet.

    Later meer.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2009
    Sjonge wat een operatie, je scheurijzer zal er wel flink van opknappen denk ik.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Veel werkt ER,

    Petje af image.

    Herman
    300SD
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Knap man, ik zou er zo zelf niet aan durven beginnen... Benieuwd of hij terug wil lopen ;) (grapje)
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    @ER: Dat schoonmaken, heb je dat al met soda en heet water geprobeerd en een nachtje zo laten staan?

    Blijft mooi om zien, die techniek. Opvallend propere motor inwendig zo te zien.
    Geen EGR zeker?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Verdomme ER, je bent
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=wodan;50106]@ER: Dat schoonmaken, heb je dat al met soda en heet water geprobeerd en een nachtje zo laten staan? Blijft mooi om zien, die techniek. Opvallend propere motor inwendig zo te zien. Geen EGR zeker?

    Zal ik es proberen met soda. Ja mooi stukje techniek, normaal gesproeken niet stuk te krijgen die Duitse degelijkheid en idd... geen ERG.

    [QUOTE=Carlo;50112]......De uitsparing in de nokkenas zou haaks op de cylinderkop moeten staan. Bedoel je niet dat ze evenwijdig moeten staan?
    Hoe dan ook, als op het moment van de foto de krukas op BDP stond vind ik het frappant dat de motor überhaupt nog líep...

    Nee, op de nokkenas zit aan beide zijden een latte kant die haaks op de kop moet staan. Heb dus vandaag een aluminium kaliber gemaakt om de nokkenas exact op nul te zetten gelijk als die van BMW zelf (handig he die fabrieks CD's). Ik heb ook een kaliber in het vliegwiel staan zodat ik zeker weet dat de krukas ook op nul staat. Op de tandwielen van de krukas en de IP staat een merkteken en de ketting heeft twee verkoperde schalmen, die zet je recht tegenover elkaar en de zaak staat op tijd.

    [QUOTE=Carlo;50112]......EDIT
    Je gaat nog gelijk krijgen met je kouwe PPO...Zal binnenkort mijn inspuittijdstip controleren; kijken of hij verlopen is. (6cilinder met riem)

    Begind er wel op te lijken he, als het idd klopt loopt iedereen met een 1 tank systeem het risico dat het goed mis kan gaan.

    Ik kan nu niet verder, ik heb dat tandwiel van de krukas nog nodig, als het goed is komt ie morgen binnen. In de tussentijd alles goed schoon gemaakt en een kleurtje gegeven.

    Ook heb ik vanmorgen nog even Terlouw Bosch Center gebeld voor een klokje. Was niet nodig zij de eigenaar. De IP dient gewoon gemonteerd te worden zonder afstellen omdat de M51 motor een mangemant systeem heeft wat de timing regeld. Tegen het vliegwiel zit een sensor die kijkt naar het TDC punt. Samen met de olie temp, brandstof temp, inlaatlucht temp en turbodruk wordt de vervroeging bepaald. We zullen zien.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009

    Begind er wel op te lijken he, als het idd klopt loopt iedereen met een 1 tank systeem het risico dat het goed mis kan gaan.

    8) ben benieuwd, volg hem nog niet helemaal ....die theorie mag je dan nog eens apart toelichten, inclusief die spie...nero er eens naar kijken...in de tussentijd tuf ik verder richting de 150.000km 1-tank, no dino just max 10% boer peter....

    Mare petje af voor al dat werk! mocht mijn P205 ooit eens aan de slooppremie ten onder gaan zal ik ervoor zorgen de IP terug te krijgen voor onderzoek.....
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=ericzwiep;50116].......die theorie mag je dan nog eens apart toelichten, inclusief die spie...nero er eens naar kijken...

    Lees ook http://www.ppo.nu/forum/f45/uitrekken-distributie-ketting-bij-1-tank-systeem-2860/

    Heb Nero nog opgetelefoneerd afgelopen Zaterdagen had al even niet op het forum gekeken zei hij. Hij zal bij het lezen van dit topic wel reageren denk ik.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;50114]Begind er wel op te lijken he, als het idd klopt loopt iedereen met een 1 tank systeem het risico dat het goed mis kan gaan.

    [QUOTE=ericzwiep;50116]....die theorie mag je dan nog eens apart toelichten, ...in de tussentijd tuf ik verder richting de 150.000km 1-tank, no dino just max 10% boer peter......

    @ER,
    Het is niet zo gek als je bedenkt dat elke 1-tank begint met koude olie waarvan de viscociteit erg hoog is (zelfs bij 20°, zie grafiek van Peus).
    En of je nou in 5 of in 7 minuten opwarmd tot 60°, je moet allemaal door dat eerste stuk heen.

    @Zwiep,
    Die 10% van jou doet wonderen (zie weer de grafiek van Peus). En of het nu dino, benzine of olie van boer Peter is, het zorgt alle 3 voor een veel lagere viscociteit. Dat het ook nog iets doet in het ontstekingstijdstip staat hiet buiten.

    PS ik had nog meer geschreven maar heb dat verhuisd naar een apart topic (tegen vervuiling hier :wink:)

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;50119]@ER,
    Het is niet zo gek als je bedenkt dat elke 1-tank begint met koude olie waarvan de viscociteit erg hoog is.......

    @Zwiep,
    Die 10% van jou doet wonderen (zie weer de grafiek van Peus). En of het nu dino, benzine of olie van boer Peter is, het zorgt alle 3 voor een veel lagere viscociteit.....

    Het overwegen van een snelspoelsysteem is wellicht een optie alleen die tweede tank wil ik niet. Ben ook nog es van plan om LPG injectie op de auto te bouwen en dan zit ik straks met 3 tanken, PPO, Diesel en LPG.

    Ben net gebeld dat de rest van de spullen binnen zijn, joepie, kan ik weer verder sleutelen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    2 tanks?
    Snap het ER,

    Met die 2e tank: Als je rekent met 5km en 1:10 dan heb je per dag 0,5L Dino nodig.
    Met een 20L tank (in de zomer - 1x p/d) kom je dus een dikke maand. Misschien heeft Ed meer praktijk gegevens.

    3 tanks :p
    Wie biedt meer: 4x dan kan er ook nog een Standkachel in, vind je niet?

    Herman
    300SD
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Is acetoninjectie niet wat? :D
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2009
    Wat mag ik me qua boer Peter voorstellen als dat geen dino is?
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    [QUOTE=pena;50122]Misschien heeft Ed meer praktijk gegevens.


    Yep, zeker! Eerst even de complimenten naar ER. Dat is geen kattepis wat je daar aan het doen ben image

    Mijn ervaringen op het dieselverbruik toen ik nog pendelde tussen Zwijndrecht en De Bilt: 's zomers iets van 20 liter in de maand en in de winter heb ik
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Zat ik er niet ver naast, dankje Ed image.

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Hij doet het!!!!!!

    Alles staat op tijd en de motor draaid weer als een naaimachine.

    Morgen ga ik alle andere meuk er op monteren zoals: waterpomp, dynamo, stuurbekrachtigingpomp, airco pomp, propellor en nog meer.

    Toch wel prettig te noemen dat de IP goed is anders had heel de boel weer uit elkaar gemoeten.

    Heb ook nog wat foto's gemaakt van de opbouw en zal die morgen plaatsen.

    Ik heb ook nog de ingesleten delen aan de specialist laten zien en die kan er niet echt koek van bakken. Hij denkt dat de motor toch veel meer gelopen heeft dan 375.000. Ik gooi de versleten onderdelen niet weg omdat ik er toch nog iemand anders naar wil laten kijken.

    Ook heb ik de oude motorolie gefilterd en weer terug het blok in gekieperd. Ik weet nog niet of ik hiermee gewoon door blijf rijden of dat ik na het inlopen van de onderdelen ga verversen, de olie heeft nu immers 70.000 KM weg.

    Tevens heb ik nog een nieuwe trillingsdemper moeten kopen voor op de krukas, zit geintegreerd in de krukaspulley. Het kreng kost 275 Euries, de oude was helemaal uitgewoond. De totale kosten voor de reparatie staan nu op 650 Euries incl. klein materiaal.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited July 2009
    ER,
    Ik heb bewondering voor je !!!
    Niek
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Thanks Niek en alle anderen voor de support.

    Ik zie het meer als een aangeboren afwijking :D Iedereen is wel ergens goed in he.

    Nu snel weer verder, ga vandaag de eerste proefrit maken, hopelijk vanavond de laatste foto's, als het niet te laat wordt, was gisteren ook weer half 12.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    [QUOTE=easy rider;50139]Tevens heb ik nog een nieuwe trillingsdemper moeten kopen voor op de krukas, zit geintegreerd in de krukaspulley. Het kreng kost 275 Euries, de oude was helemaal uitgewoond.
    Dat ding is van levensbelang voor je motor en is mogelijks mede de oorzaak van het uitrekken van de ketting ed. wat er mee samenhangt.

    Leuk om te lezen dat alles zo goed gelukt is!
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Had al begrepen dat zo een demper belangrijk is ja. Ik begrijp alleen de functie van zo een ding niet helemaal.

    Moest vandaag de koelwaterpomp om gaan ruilen, inbouwmaten was exact het zelfde maar de pulley paste niet. Balen weer even 120 Km heen en weer.

    Voor de rest alles opgebouwd, incl. waterpomp maar net te weinig tijd om een proefrit te maken.

    'T is nu al weer laat dus de foto's laten nog even op zich wachten.

    Morgen eerst een spuitgietmachine repareren en dan weer snel verder, ja d'r moet wel weer brood op de plank komen he.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2009
    Funtie: Dempen resonantie krukas. Zonder dat KAN de brukas het plots begeven.
    Zelfde reden waarom soldaten gewoon over een brug lopen /wandelen en NIET in cadans erover marcheren.

    What Are the Functions of an Engine's Harmonic Balancer? | eHow.com
  • carl PPO Addict
    edited July 2009
    Ongelooflijk bangelijk vakwerk ER .

    en bijzonder leerzaam:D

    Respect man :D



    grtz carl
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Mooi werk Eric.
    Alles is zelf doenbaar. Stap voor stap en met goede instelling. Maar het blijft mooi werk dat je hebt geleverd. chapeau!

    Gr
    Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Vandaag de proefrit gemaakt, de Beemer gaat weer als de brandweer. Hij heeft weer genoeg koppel en de turbo sfluit lekker. Ik doe eerst nog even rustig aan, heb hem nog niet echt de sporen gegeven maar het vermogen is daar, dat voel je al.

    Heb nog wel even de IP afmoeten stellen, hij heeft immers een nieuw binnenwerk en daarbij moest de servo nog wat nagesteld worden. De motor slaat niet meteen aan na het voorgloeien, wellicht dat ie wat te arm staat afgesteld. Moet morgen even het speciaal gereedschap terug brengen bij de specialist dus laat ik hem er even naar kijken.

    Morgenochtend de rest van de foto's posten, ga zo een potje snurken.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited July 2009
    Operatie geslaagd dus, dat geeft een goed gevoel toch ? :mozilla_cool:
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Jazeker, 'T is fijn dat ie het weer doet. Het werk op zich heb ik als bijzonder ontspannen ervaren, je kan even lekker de gedachten verzetten.

    Hierbij de laatste foto's

    image

    Nokkenas afstellen op 0 punt d.m.v. zelfgemaakt kaliber.

    image

    Nieuwe ketting (onderste van krukas naar IP), spanners, spanschoen en geleiderail. Let op de verkoperde schalmen, deze moeten exact tegenover een merkteken op de tandwielen komen te staan en dan staat de IP in ieder geval goed.

    image

    Kettingcover gemonteerd. Eerst goed schoon gemaakt met Petroleum en thinner en daarna een kleurtje gegeven met een laagje blanke lak er op. Als je de onderdelen schoon hebt is het een koud kunstje ze even te spuiten, ziet er wel zo netjes uit en vuil heeft minder grip op de gespoten onderdelen.

    image

    Nokkenas afgesteld. Nu kan ik alle appendages gaan monteren zoals: trillingdemper, dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp, aircopomp en spanrollen.

    image

    Trillingdemper en spanrol gemonteerd.

    image

    Behalve de aircopomp en de propellor zit alles er nu op.

    image

    En alles draaid, als je goed kijkt kan je zien dat dit een actie foto is, de motor loopt.

    image

    Lopen als een tierelier, pittig detail: mooi beugeltje om de Polheizung op te hangen.

    image

    En klaar is kees. Alle kapjes er op, PPO installatie checken op juiste werking en een proefrit gemaakt. Vandaag gaan we 120 KM op de teller zetten, even inlopen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Mooi schoon gewerkt ER image,

    PS dat wil ik altijd wel, maar lukt me zelden :roll:.

    Herman
    300SD
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    :shock: tjonge Eric,

    Dat is een flinke ingreep geweest zeg.
    Jij hebt de mazzel dat je genoeg ervaring hebt om zo'n actie zelf aan te durven.

    Leerzaam verhaal. Verbazingwekkend die uitrekking van de onderste ketting en die kromme spie.

    Groeten,

    Man@work
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    'T is gewoon een kwestie van je goed inlezen van hoe of wat (BMW CD's) en het principe begrijpen. Ja, twee rechterhandjes wil ook wel helpen he.

    Vandaag een rit gemaakt van 120 KM. Hij loopt als een trein, de automaat bak schakeld wat later in de toeren en veel vlugger dan eerst? zal wel met het nieuwe koppel te maken hebben.

    Heb ook nog even van stilstand naar volgas getest, de aandrijfassen kraken, voetje op de vloer en net zolang volhouden tot de straat ophoud, hij schakeld over bij 5500 toeren, alleen bij versnelling 1, 2 en 3 wat zwarte rook en geen moment inhouden.

    De motor start nu ook wat sneller, kennelijk moeten de nieuwe delen van de IP nog even inlopen op elkaar.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Sow, naar aanleiding van de meuk in mijn systeem hier dan eindelijk de beloofde foto's.

    De foto's zijn gemaakt met een microscoop die 10X vergroot (niet echt een microscoop dus maar beter dit dan niets).

    imagerbij
    image

    Het grootste stukje is niet groter dat 2 millimeter. Onder de microscoop lijkt het wel wat op een kippevel.

    Het is niet kapot te krijgen met: Aceton, spiritus en warm water.

    Ik zal het nog eens op diesel en petroleum zetten.

    Iemand enig idee wat dit is en hoe het opgelost kan worden, ik heb nog genoeg staan om mee te testen.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hoi ER,

    Ben toch bang dat het vet is uit je GPO.
    In een ander draadje werd gesproken over filterverbeteraar zoals olie van boer Peter. Dit is eigenlijk een verkeerde benaming. Want het maakt het vet alleen maar kleiner zodat het niet meer afgevangen wordt en zo je eind produkt slechter maakt.
    Je mag het best na het filteren toevoegen om de viscociteit te verbeteren.

    Je zegt: het is niet kapot te krijgen.
    Ik heb een fles zonnebloem olie in de keuken staan om zo nu en dan mee te koken. Elke keer loopt er 1 druppeltje langs de buitenkant naar beneden. Dit wordt op den duur op de plank van het kast je een vlek die bijna niet weg te poetsen is. Dit lijkt te komen door de zuurstof (uitdroging?).
    Het kan zijn dat bij jouw ergens zuurstof bij is gekomen?

    Herman
    300SD
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2009
    Al geprobeerd ?? koken met soda ??
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Stokers,

    Waarom zit er gekookte lijnolie in verf, linoleum, kunsthars? Omdat het lekker hard wordt!

    Wat is het verschil met GPO?

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    OK niek, zal het es koken met soda maar.... ik kan toch moeilijk mijn systeem in de auto uit gaan koken met soda?

    Als ik weet wat voor een meuk het is kan ik er misschien iets aan doen. Vet kan het niet zijn omdat ik het heb geprobeerd te bakken in een pan en dat lukte niet. Het brand wel als een lier maar houd ongeveer de helft aan koolstof over. Iemand nog ideeen?

    Heb trouwens vanavond ontdekt dat mij IP lekt, ergens tussen het hogedruk gedeelte en het huis. Dat hogedrukdeel zit er op gebout met 4 bouten en er zit een O-ring onder. Om die ring te vervangen moet de IP uit elkaar en dat gaat niet zonder hem weer eerst uit te bouwen anders lazeren alle onderdelen er uit, grrrrrr. Morgen ga ik dat hogedruk deel iets los maken en er een wollen draad met ciliconen twee keer omheen draaien om te zien of ik hem op die manier dicht kan krijgen (oud truukje wat ik nog in de garage heb geleerd).
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    ER,

    Leg er eens een vodje met terpentine op te weken, kijken of het zacht wordt (met de verf gedachte in het achterhoofd).

    Gejat:

    Voor de ouderwetste vetput (geemailleerd, die je op het vuur zet): in vuilniszak doen, flinke scheut ammonia erbij, zak dichtknopen, 2 dagen in schuur zetten..... daarna schoonwrijven en bling bling!

    Werkt echt 100% super, ook voor bbq-roosters, vuile koekenpannen (met veel harde prut aan de buitenkant), fornuisrekjes, bakplaten.....

    Ja mag het ook hier brengen, zet ik het een paar dagen in de digistaat droger :mrgreen:, 90 graden en skyhigh ammoniak :lol:

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    OK, kijk ik ook even naar, terpentine en amoniak.

    Maar even tussendoor:
    image
    De IP lekt nog steeds, ik krijg hem niet dicht dus moet ie er weer uit, grrrrrr.

    Nu moet ik op zoek gaan naar een speciaal gereedschap om door het distibutiedeksel het tandwiel van de IP vast te zetten en de as er uit te drukken.

    Morgen even wat adresjes afbellen om te kijken of ik zo een ding ergens kan lenen.

    Ik wordt een beetje ziek van dit gedoe, kost een berg tijd, geld en een hoop ergernis, Ik heb er geen zin meer an. Maar goed, Morgen maar weer met frisse tegenzin verder.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Ik heb een speciaal gereedschap weten te regelen om de IP te trekken. Tevens heb ik beslag weten te leggen op speciale O-ringen voor biodiesel.

    Ben d'r vandoor, later meer.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    Niet opgeven! De laatste loodjes wegen het zwaarst, dat is geweten.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Idd, dat heb je goed gezien.

    Heb vandaag met het speciaal gereedschap de IP weer uitgebouwd. Je moet de krukas op 28 graden voor TDC zetten dan staat er geen spanning meer op de as van de IP.

    Vervolgens een nieuwe Viton O-ring gestoken tussen het hogedruk gedeelte en het huis, heel de zaak weer terug gebouwd en starten. De IP is nu dicht. Vervolgens alle meuk er op gezet en een proefrit gemaakt.

    Alles is nu in orde maar de motor start nog steeds slecht. Ik heb nu even geen goesting meer om dat na te kijken, de motor loopt als een trein en heeft genoeg vermogen, de automaat schakeld ook sneller, heerlijk.

    Heb ook nog wat foto's gemaakt die ik morgen zal posten, heb het wel weer gehad voor vandaag.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Hoi ER,

    Even een vraagje voor mij.
    Jij had toch een extra voorontstekiing gegeven tav. je percentage GPO?
    En heb je dat nu ook weer?
    En toch start hij slechter - begrijp ik het zo goed?

    Heb een AVL gekocht die al lopend (de motor natuurlijk) de voorontsteking meer. Incl. stroboskoop. Als hij binnen komt zal ik er een foto van maken (in werking).

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Klopt, ik had idd de IP wat vroeger gezet maar de specialist deeld mij mede dat ie zelf d.m.v. een TDC sensor zijn optimale tijdstip opzoekt.

    Wat ik gedaan had was idd de IP vroeger gezet maar dat maakt op het lage toeren gebied geen drol uit omdat ie dat zelf (terug) regeld. Ik merkte wel dat de motor in het lage toeren gebied in de hoogste versnelling beter reed, hoe dat kan weet ik ook niet.

    Ik ga morgen met de computer de motor uitlezen en kijken wat er nog niet goed staat. Voor de rest rijdt de beemer weer als nieuw hoor, hij slaat alleen niet direct aan, warm of koud maakt niet uit.

    Ehhh.. stroboscoop voor een diesel?, leg uit.
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50294]Ehhh.. stroboscoop voor een diesel?, leg uit.

    Hoi ER,

    Ja dat weet ik ook nog niet precies.
    Er zit een vingertje (opnemer) op de leiding naar de 1e verstuiver.
    Ik neem aan dat de stroboscoop flitst op dat moment.
    En op je krukas kan je dan in graden aflezen (ook trouwens op het apparaat dmv. de BDP sensor) wat de voor-inspuiting is. Zoiets dus.
    Toerental laat hij ook zien, ben benieuwd :p.

    Herman
    300SD
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    Volgens mij bestaat dat niet voor een diesel, tenzij ik iets gemist heb de afgelopen jaren. Die klem gaat op de kabel van de verdeler naar de bougie van cilinder 1, bij een benzine motor dan.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited August 2009
    Bestaat wel, meet op een der verstuigers het 'uitzetten' van de leiding (of de klop van het op en neer gaan van de druk).
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    OK, gaaf ding dan, dat wil ik wel es zien.

    Vandaag de startmotor afgefikt, [EMAIL="F@ck"]F@ck[/EMAIL]

    Ik ben vandaag bezig geweest het inspuitmoment van de IP af te stellen, bij deze routine heb ik de startmotor om zeep geholpen. Daar de motor nu weer zijn originele compressie heeft terug gekregen vanwege het feit dat de nokkenas weer exact op tijd staat heeft de (oude) startmotor het flink te verduren gehad, en dat samen met een te laat afgestelde IP heeft hem dat de kop gekost.

    Gelukkig heb ik al een andere startmotor geregeld via 1 van de leden van het E34 forum, en voor een vrienden prijsje mag ik wel zeggen. Ik zal hem ergens Dinsdag binnen hebben en heb dus genoeg tijd op de oude te demonteren.

    Ja, het zit allemaal even niet mee maar het was mij al bekend dat het leven van de PPOer niet altijd over rozen gaat. In dergelijke tijden is de hulp van een stel goede vrienden dan ook zeer verfrissend, zo heb ik het PPO mobiel van ZX Plantengieter mogen lenen om mijzelf weer huiswaards te krijgen, waarvoor bij deze nogmaals mijn dank.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Whahahaha,

    Ik kan het niet laten, DE rijders auto gered door een Citro
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited August 2009
    'T is niet mijn style maar bij hoge uitzondering doe ook ik concessies :D.

    Vandaag trouwens nog een nette PLC (MELSEC FX1N-14) op de kop getikt. Omdat nu mijn 1 tank systeem wel is uitgekristalliseerd ruk ik alle elektronika er binnenkort uit en zet de PLC daarvoor in de plaats. Eerst de gewone problemen nog even fixen natuurlijk, niet alles tegelijk aanpakken he.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    [QUOTE=easy rider;50316]
    Vandaag trouwens nog een nette PLC (MELSEC FX1N-14) op de kop getikt. Omdat nu mijn 1 tank systeem wel is uitgekristalliseerd ruk ik alle elektronika er binnenkort uit en zet de PLC daarvoor in de plaats.

    Gaaf, eens kijken of ik nog mijn oude schoolboeken terug kan vinden, waarmee ik deze PLC heb leren programmeren.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ik heb op de MTS ook PLC-techniek gehad. Weet niet meer hoe het ging maar ik vond het erg leuk :cool:
Sign In or Register to comment.