Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Caddy 1.9 TDI ALH 2003 word 2-tank PPO/APO slurper

1679111217

Comments

• penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Hoi Ed,

Dat zijn geen halve maat regelen :p.
    We want image.

Herman
    300SD
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2009
    Foto's komen ergens na volgende week. Alles gaat er over een week weer uit in het bagagehok, omdat ik de dieseltank wil inspecteren en het hondehok goed gaan reinigen.
    Door de lekkage van het pompje is er olie tussen de vloer gekomen en meur ik de Caddy uit :oops:.

Het is de bedoeling dat ik een grote kist ga maken, waar de tank ook in komt. En dat alles een keer netjes word afgewerkt.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2009

En dat alles een keer netjes word afgewerkt...

Dat was het toch wel. Bij mij vergeleken in ieder geval wel. Daarbij is alles netjes.
    edited July 2009
    [QUOTE=jgdenhol;50103]Dat was het toch wel. Bij mij vergeleken in ieder geval wel. Daarbij is alles netjes.

Dan heb jij niet goed in mijn bagage ruimte gekeken. :smile:
    Het was misschien heel technisch voor je, maar nog wel provisorisch aangelegd.......Het werkte wel :o
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2009
    Goed is goed genoeg he Ed. Perfectie kost je 200% van je energie i.p.v. 50% om het gewoon goed te laten werken......

Zij de door schade en schande wijs geworden perfectionist :mozilla_wink:.
  • pjotterpjotter Banned
    edited August 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50079]meur ik de Caddy uit :oops:.
    .
    haha: herkenbaar.
    herken nu nog de meur van mn 1ste VW.
    herinner me nog als de zon een paar uur op t dak gebakken heeft.
    en dan de deur open doen(jakk)

[QUOTE=easy rider;50142]Goed is goed genoeg .

mooi motto ER.
    ook mijn gedachte, maar is toch voor ieder weer anders.
    blijkt wel.
    edited August 2009
    Zaterdag had ik nog niet terug geschakeld, omdat ik nog even weg wilde naar de doehetzelfert. Dat is alleen niet gebeurd. Zondag niet weg geweest.

Deze ochtend stap ik in mijn auto en ik hoorde iets piepen, dat was dus de indicatie dat de PPO nog aanstond. 13°C buiten, toch maar proberen te starten. En ja, na 4 rondjes draaien.. lopen :p en nog prima ook zonder rook ontwikkeling, op 100% mijn eigen gefilterde GPO.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2009
    Ed dat is vast een combinatie van:
    • goede gloeiers,
    • goede accu
    • en zeker goede olie!!!!
    edited August 2009
    • Goede gloeiers zal best, alleen doen die weinig bij deze buiten temperaturen.
    • Goede accu; yeps vorige jaar nieuw
    • Goede olie :D
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    4 rondjes?
    Probeer het eens met langer gloeien?
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;50824]4 rondjes?
    Probeer het eens met langer gloeien?

Eerst lezen dan schrijven Udo ;):

Goede gloeiers zal best, alleen doen die weinig bij deze buiten temperaturen.

Met een aanpassing in het motormanagement moet dat wel lukken, ik heb me daar alleen nog niet verder in verdiept. Maar het kan. Ik denk dat er dan ook andere gloeiers in moeten, die wat langer heel blijven bij zoveel gloeien. Maar daar is al over geschreven in mijn/deze topic.

Maar ik vond het niet slecht dat hij zo makkelijk startte, vandaar.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    [QUOTE=CaddyEd;50827]Eerst lezen dan schrijven Udo ;): Met een aanpassing in het motormanagement moet dat wel lukken,
    Waarom in dat soort situaties niet: gloeien, sleutel terugdraaien en weer gloeien?
    Dat ging prima met de Corsa.
    Met de de Fox slaat het autootje tot nu toe zonder problemen aan op pure GPO maar gloeit natuurlijk net iets langer door.

Maar ik vond het niet slecht dat hij zo makkelijk startte, vandaar.

Goed/slecht is relatief, het klinkt in ieder geval inderdaad niet als een probleemgeval.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    CaddyEd,

Je staat er nog verbaasd van wanneer die gloeit hoor....de modernere auto's, en daar mag ie die van jou ook toch wel onder zetten, gloeien vaak ook nog na als het lampje dooft. Mijn Zafira bleef nog gloeien als de motortemp onder de 25 graden was en toerental niet hoger dan 2500 tpm.
    Het lampje is niet direkt gekoppeld met de gloeiers, het geeft alleen aan wanneer op basis van diverse parameters, je kunt starten.
    Je zou voor de gein eens een spanningsmeter op de gloeibougies moeten zetten....of had je dit al gedaan ?
    edited September 2009
    Je kan het horen onder de motorkap vandaan(tikjes) en zien aan de binnenverlichting dat er word gegloeid. En er gebeurd echt nu niks.

Maar ik heb hier wat leesvoer: VAG-COM: uitleg - tips - trics
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Dus: hup andere gloeiers er in en langer gloeien!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ed,

Hoest met de drukmeter? Even tabelletje posten?

Tim
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Ed,

Gelezen...vindt het wel erg kort moet ik zeggen hoor, maar goed als het wat kouder wordt start ie toch op diesel....misschien zoemertje wat luider maken ? Om te voorkomen dat je het vergeet ?
    edited September 2009
    Mja, piepertje is goed hoorbaar en irritant. Ik had zaterdag bewust niet terug geschakeld omdat ik nog even weg wilde, dat was er alleen niet meer van gekomen.
    Daardoor was ik verbaasd dat de wagen zo goed startte op de maandagmorgen, met 100% PPO. En wilde ik dat even vermelden hier.

Verder is het terug schakelen naar diesel al vrij snel een soort van tweede natuur geworden. Ongeveer een minuutje voor aankomst gaat hij terug naar de diesel tank en de retour 10 seconden daarna. Nooit problemen met starten 's ochtends.

@Tim: Ja, goeie.

@Udo: Als de tijd er rijp voor is. Voorlopig gaat het prima zo.
    Maar jij heb nu een Elsbett ombouw laten instaleren, wat gemaakt is om op PPO te kunnen starten.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    De Elsbett ombouw is niet zozeer ter zake.
    M.i. en voor zover ik het begrijp is juist het voorgloeien de reden van een succesvolle start.
    Het voorverwarmde filter moet nog opwarmen en doet dat wellicht pas na het starten, er komt en zit dus koude brandstof in de pomp.
    Dus voorgloeien om de zaak op te warmen.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2009
    Opboren van 3 mm naar 4 mm levert je een oppervlakte toename op van 77% tel uit je (tijd)winst.
    edited September 2009
    [QUOTE=udo;50847]De Elsbett ombouw is niet zozeer ter zake.
    M.i. en voor zover ik het begrijp is juist het voorgloeien de reden van een succesvolle start.
    Het voorverwarmde filter moet nog opwarmen en doet dat wellicht pas na het starten, er komt en zit dus koude brandstof in de pomp.
    Dus voorgloeien om de zaak op te warmen.

Voorgloeien word inderdaad verlengt. Ook wel eens van inspuittijdstip gehoord?
    Voor mijn motorblok word door Elsbett ook andere verstuivers geleverd, om een koude start te kunnen realiseren. Bij jou is de ECU voorzien van aanpassing om dat te kunnen doen en dat is meer dan alleen langer gloeien.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    On-topic: is je Caddy nu niet vervroegd?
    En het rijdt toch?

Dus hoeveel invloed heeft dat op het starten?
    edited September 2009
    Probeer eens gele vla door een rietje te zuigen. Je zal merken dat daar best wat tijd overheen gaat.
    Dit zelfde geld ook voor koude PPO je cilinders inspuiten, bij het starten.

Btw: De IP van CaddyEd is inderdaad vervroegd.

Maar je zegt het goed:

En het rijdt toch?

Dus vind ik het voorlopig prima zo. Zolang alles goed werkt, blijf ik er af. Bij slijtage en vervangen, ga ik overwegen om de ombouw om te zetten naar Elsbett of zo.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2009
    Qua gele vla: dat is dus het `raadsel` dat ik al aanroerde.
    Voor zover ik weet wordt er alleen door de gloeiers verwarmd (voor het starten) waardoor de gele vla iets dunner zou kunnen worden bij inspuiting.
    Het pompgebeuren heeft het dan dus zwaar en moet het allemaal aankunnen.

PS: `gele vla` er misschien inhouden bij de terminologie?
    edited September 2009
    [QUOTE=ingmar;50829]CaddyEd,

Je staat er nog verbaasd van wanneer die gloeit hoor....

Ik heb de laatste dagen(minimaal 10°C) goed opgelet of er word voorgegloeid, door te luisteren(de tikjes) en het interieurlampje te bekijken op lichtsterkte. Maar er werd echt niet gegloeid. Maar....

Na een pb van Tim, heb ik toch maar eens mijn laptopje aan de gang geholpen en via de ODB stekker aangesloten in de Caddy:

Buiten 15°C , koelwater nog 45°C
    Motor uit, contact aan: Er word niet voorgegloeid.
    Na het starten: Nagloeien
    3 minuten later: Gloeiers uit

Ik heb ook direct de voorgloeitijd vs temperatuur aangepast. Morgen moet ik weer goed opletten of er nu wel word gegloeid.
    edited September 2009
    Ed,

Je hebt ook kunnen lezen dat de motor echt koud moet zijn om verandering te kunnen vaststellen. Dus eigenlijk moet je hem terugzetten en morgenvroeg eerst koud het originele setpoint opschrijven.

Onder 9 graden schijnt een VP pas voor te gloeien.

Tim
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited September 2009
    [QUOTE=CaddyEd;51193]Ik heb de laatste dagen(minimaal 10°C) goed opgelet of er word voorgegloeid, door te luisteren(de tikjes) en het interieurlampje te bekijken op lichtsterkte. Maar er werd echt niet gegloeid.

Mijn audi zes pitter 2002 let ik ook altijd op. Gloei zelfs uit voorzorg een keer of drie.

De afgelopen weken. Elke dag koudstart: contact aan. tik, gloeilampje brandt gedurende 3sec en dan dooft hij, na totaal 5 seconden hoor ik een tik en dan gaat de interieurverlichting "haperen" Ik zeg niet dat hij feller brand, maar er is iets. Ik vemoedt dus dat de 6 cilinders standaard 5sec gloeien. En dat doe ik dan dus 3x helemaal 5 sec gloeien en dan starten. Overigens start hij bij niet gloeien ook in 1 tik, maar ja beter iets zekerder. Als mijn vriendin gaat rijden heb ik altijd de startservice, ik start hem wel voor je schat.... Just in case...

In alle gevallen overigens starten= direct aanslaan en lopen. Ook niet een aarzeling onregelmatig. paf en lopen!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2009
    Vandaag eens bruine vla door rietje proberen zuigen: Even lastig als de gele variant :D :D
    edited October 2009
    Vanavond heb ik de Caddy even op de brug gehad. Als ik rem piept en krast het bij me achter remmen en remt ook niet gelijkmatig.

Dus heb ik zojuist
    edited October 2009
    Ed,

Een vriend van mij, monteur, reed voor de APK met de bekende "ouwewijvenvasteachterremmen" auto's eerst een rondje industrie terrein met de handrem hoog.

Zoooo, ook weer opgelost.....dan beginnen we nu met de APK.

Tim :mrgreen:
    edited October 2009
    :mozilla_oops: Zit ik vanochtend alrijdend mijn achter remmen te poetsen, vergeet ik die verrekte &%*$# drempel in de weg. Waar ik met 30km/u overheen knal.

Zegt een collega tegen mij rond een uurtje of 10: "Wat gek, het heeft niet geregend, maar er ligt wel een plas bij jou auto". Ik ben gaan kijken en ja, het was motorolie. Ik heb de voorkant opgekrikt, op de bokkies gezet en de bodemplaat verwijdert. Bij de carterplug zag ik het lekken, terwijl deze nog wel strak vast zat.
    Ships, carterpan kaduk. En bijna 5 liter Plantomot op straat.

Als het goed is heb ik zaterdag een nieuwe carterpan, die ik dan ook zaterdag zelf ga vervangen. En ja, ook een nieuwe pakking en carterplug.
    edited October 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52233]ShipsNog geen kids en dan al zulke taal.....t t tt tt.

Tim :mrgreen:
    edited October 2009
    Mooi ruk zeg. Heb je nog geluk dat je motor niet droog gedraaid is. Ook fijn dat je die carterpan er zo simpel af kan krijgen, ik zou heel de motor op moeten hijsen of de vooras moeten laten zakken.

Vergeet niet een nieuwe pakking te monteren he.
  • carl PPO Addict
    edited October 2009
    Die verkeersdrempels zijn soms een ramp voor je carterpan :shock:

Mijn carterpan van mijn vorige wagen was ook doorgeschuurd van de verkeersdrempels en heb deze versterkt met er platen op te lassen,omdat een nieuwe enorm duur was (toyota).

,maar voor deze caterpan van het motorblok te krijgen was niet zo simpel , deze zat er op gelijmd /gevezen ,en heb eerst met een klein vlammetje rondom de lijmstruktuur moeten verbranden voor ik de carterpan van het blok kon nemen .

heb deze na de werken terug gemonteerd met vloeibaar pakking.

suc6 in iedergeval ;)

grtjs carl
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    klotedrempels! :evil:
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Bovendien zijn de meeste van die krengen illegaal gebouwd... Bij ons in BE toch.
    Veel succes met de werken, ED. (gelukkige is het maar een carterpan)
    edited October 2009
    Volgende week ga ik mijn verzekering vragen of die er iets mee kunnen. Ik reed niet te hard.

Vanochtend de carterpan gehaald, inclusief alle andere bijnodigheden.

image

Over een uurtje is de brug vrij, dan ga ik aan de slag.
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52285]Volgende week ga ik mijn verzekering vragen of die er iets mee kunnen. Ik reed niet te hard.
    Wil je dit wel? Zou je een stukje no-claim kunnen kosten danwel een aangesmeerde no-claim beschermer, o.i.d. Of was je auto wel technisch OK? Met de Fox ga ik dagelijks met 50 op de teller over minimaal 1 drempel die misschien niet op die van jou lijkt. Ook met de Corsa was dat nooit een probleem.

Vanochtend de carterpan gehaald, inclusief alle andere bijnodigheden.
    Over een uurtje is de brug vrij, dan ga ik aan de slag.

Suc6! Ben benieuwd. Was je voorvering/schokbreking wel OK?

Of moet ik ook eens de onderkant goed gaan bekijken?
    edited October 2009
    Udo, mijn auto was helemaal technisch ok
  • udoudo Super Moderator
    edited October 2009
    Het gaat dus om een combinatie van factoren?
    Volgende keer meer GPO achterin? (op of achter de achteras...)
    De kosten vallen nog mee. Hoe vond je de vervanging gaan?
    edited October 2009
    Zo, dat klusje is geklaard. Het viel reuze mee allemaal.
    En ik heb het helemaal zelf gedaan, zonder een hulp van iemand anders. Ik heb mezelf weer overtroffen 8) .

Op de foto kan je de scheur boven de carterplug goed zien.

image

Verder was de oude carterpan mooi schoon. Verder niks bijzonders aan te zien, alleen dus de scheur boven de carterplug.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited October 2009
    CE,
    bestaan er voor de caddy geen carterpanbeschermers zoals alle terreinwagens hebben ?? Dan schuif je zo over alle oneffenheden heen.
    Niek
    edited October 2009
    Niek, ik ga er wel naar op zoek, naar een carterbeschermer. Ik heb trouwens geluk gehad, want ik had veel meer kunnen slopen.

Er zit wel een bodemplaat onder en die maakt de wagen nog lager en heeft ook mee geholpen met de carterpan te slopen.
    edited October 2009
    Hey,

Tim Sr. rijdt ook veel waar hij niet hoort. Na 3 stabilisator stangen heeft de garagist er ook een rally beugel onder gelegd. Probleem opgelost alleen Pa kwam hierna wel eens met de voorwielen vrij van de grond :mrgreen:

Tim
    edited November 2009
    Vanochtend de bewuste drempel weer genomen. Alles is heel gebleven :D

Maar nu wel weer stapvoets gedaan.
    edited November 2009
    Gisteren hield het Hardy pompje, achterin bij de tank, het opeens voor gezien, waardoor ik niet genoeg PPO als brandstof kreeg en de wagen begon in te houden op de snelweg met de wind in de neus. Dus dan maar terug naar diesel :mad:.

Zojuist heb ik het pompje maar eens onderhouden, die schijnt dat ook nodig te hebben:
    Het pompje krijgt nog wel spanning, want hij word behoorlijk warm. Dus dan gaan we het pompje maar weer een keer open schroeven. Ik vond dat het membraan vrij stroef bewoog. Nu kan je heel de solenoid uit elkaar draaien, waar het membraan aanzit. Wat ik dus ook heb gedaan. Daarna heb ik het zaakje lekker in gevet en het membraan beweegt weer soepel in en uit.
    Na dat ik de Hardy terug had geplaatst, pompte deze weer vrolijk door.

Dus bij het onderhoud interval van de wagen hoort nu ook het Hardy pompje.
    edited November 2009
    [QUOTE=CaddyEd;52958]....Ik vond dat het membraan vrij stroef bewoog
    ....

Hoe kwam dat? vervuiling? Je had de Hardi toch ook aangepast dacht ik.
    edited November 2009
    Nee, volledig schoon.
    Het metaal van de solenoid was kurk droog, waardoor deze niet soepel liep door de spoel heen.

De aanpassing was dat ik het membraam iets had uit gedraaid, wat een korte slag tot resultaat heeft. En daardoor meer zuig kracht krijgt, omdat de veer minder strak word gespannen.
    edited November 2009
    OK, dus die solenoid zit niet in de PPO? Nou das mooi, dan kan die ook niet vervuilen he, 1 keer smeren en levenslang goed dan.
    edited November 2009
    Yep, inderdaad. Het gedeelte van de spoel zit ook volledig in gesloten.

Die Hardy pompjes worden volgens mij vaak gebruikt bij de pleziervaarttuigendieselmoteren.:D
This discussion has been closed.