Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Om de situatie ethisch en wellicht ook qua legaliteit te verbeteren vraag ik me af of er gegevens beschikbaar zijn over de filterverbeterende werking van bio-diesel, b.v. xw-100, versus de filterverbeterende werking van de fijne olie van de boer.
Kenners begrijpen wat ik bedoel.
Dus wat doet de toevoeging van X % van de betreffende vloeistof aan de viscositeit van GPO?
Idem bij de effecten op het filterproces. (uitzakken, snelheid, etc)
Wellicht zijn er naast xw-100 en de olie van de boer nog andere interessante middelen te overwegen.
Daarnaast: hoe zit het met de verbetering van de houdbaarheid bij gebruik van de fijne olie van de boer? Wat is het minimum benodigde percentage?
Maakt het eigenlijk nog wel uit als met xw-100 echt een jaar houdbaarheid verkregen wordt?
Comments
Filterverbeteraar: XW-100 achtige producten lijken mij prima geschikt om de viscositeit van plantaardige olie te verlagen.
Houdbaarheid: Olie van boer Peter 5 % toevoeging lijkt/zegt men/is waarschijnlijk waar een prima middel. Ik meng het ook altijd bij. Ik heb hier monsters van 2006 staan: nog steeds prima. Maar ook belangrijk is: weinig zuurstof in de tank en ook weinig zonlicht. XW-100 achtige producten hebben een lagere stabiliteit dan PPO en zijn niet/minder geschikt als conserveringsmiddel.
Niek
Dan blijft dus over het effect als filterverbeteraar.
Is het verbeterend effect van 5% olie van de boer gelijk aan 5% xw-100?
Ofwel: verandert de viscositeit in gelijke mate?
Daarnaast: wellicht toch een heel klein (1 a 2%) deel olie van de boer gebruiken voor conservatie?
Dan blijft dus over het effect als filterverbeteraar.
Is het verbeterend effect van 5% olie van de boer gelijk aan 5% xw-100?
Ofwel: verandert de viscositeit in gelijke mate?
Daarnaast: wellicht toch een heel klein (1 a 2%) deel olie van de boer gebruiken voor conservatie?
Ik vermoed van niet.
Daarom graag onderzoek, denk ik.
Dan kan iedereen een keus maken, mede gebaseerd op die informatie.
Nodig:
Olie van boer
Olie a la xw-100
Constante temperatuur
Pipet
timer/stopwatch
?
Olie van boer
Olie a la xw-100
Constante temperatuur
Pipet
timer/stopwatch
?
Die Olie's kunt ge kopen,
Constante temp: Dat is mierenneuken...je test dat gewoon bij kamertemp.
Pipet: Maar neen, gewoon een literfles en een proper gaatje in de dop.
Timer / stopwatch: Zit in ierdere GSM, Horloge enz...
Niet moeilijker maken dan het is h
Nee, dat is niet gelijk.
XW100 is een mengsel van biodiesel en GPO. Er is een winterversie en een zomerversie.
De viscositeit van XW100 is vele malen lager dan GPO met 5% Boer Peter.
Boer Peter wil ik niet in mijn tank hebben, omdat het traceerbaar is bij een controle van de douane.
Is de WX-100 ook puur te verkrijgen zodat men dit zelf kan bijmengen?
Heeft Smul enig inzicht in hoeveel dunner XW werkt dan de boer?
Pure XW-100 is dus een mengsel met GPO... Anders moet je gewoon biodiesel proberen...
Drivertje
Morgen weer een stap... :mrgreen:
Ik denk dat dat effect kleiner is als het e.e.a. in een woonomgeving gebeurt en niet in de garage.