Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Waarom KGR over het filter moet...beelden spreken voor zich
Comments
Geen roest...vettigheid, met een filter in de KGR kan je enigzins voorkomen dat de viezigheid niet steeds weer gecirculeerd wordt, maar door het filter kan worden afgevangen.
spul is geen roest.maar bagger aanslag.
verder lijkt me spaceman geen (dino)SPOELtype
Dan hoef ik me geen zorgen te maken ik heb 2 filters tussen mijn kgr :D
1xgefilterd is hoeft nie meerdere xren gefilterd
kheb een dubbele airback in ,mn stuur van mn 300D laten bouwen:confused::rolleyes:
en 2 buizen boven op mn dubbelloops jachtgeweer gemonteerd.
(wie weet komt komt daar extra schothagel uit)
:lol:
en 2 buizen boven op mn dubbelloops jachtgeweer gemonteerd.
:lol:
Dat vind ik nu weer overdreven ;)
Maar weer ff ontopic:
Ik denk dat die persoon van de foto's beter een wat schonere oliebron zoekt dan met deze zooi voort te modderen . 8-)
Ik denk dat de roest kleur komt van het soort olie dat gebruikt is, d.w.z. de kleurstoffen die in die soort olie zitten. Bij mij was de meuk vrij helder, ik heb dan ook heldere olie.
Raaf: zijn nie veelonder ons die 2 jaar continu APO rijden.
daarvoor was t flesjes knijpen.
ER gaf al aan dat ie ook al iets van die bagger vond in zn pomp.
ER: ik hou t bij regelmatig spoelen met dino.
dat dat t behoud is voor je hele systeem.
verder : vind die deutshe PPO site onhandig en rommelig.
zag wel na wat klikken dat ie een behoorijke ibc voorraad had.
maar geen trek om m verderte volgen.
ben wel benieuwd wat voor diesel tie rijd.
kdenk zelf een minimale ombouw, en we zien wel
Ik denk ook dat spoelen met Dino een goed plan is. Ik weet alleen niet meer hoe dat verrekte tanken aan de pomp in zijn werk gaat :D
denk alleen Niek en Pekelow zover ik weet.en zeker jij niet ER.
ben benieuwd wat je pomp doet over 2 jaar.
Niek had toch is zn pomp gestuurd naar Nero een tijdje terug dacht ik.
dacht geen bijzondere vermelding van aanslag van bagger.
Zou idd wel gaaf zijn als iemand hier die al heel lang op PPO rijdt even het deksel van zijn IP rukt en een paar plaatjes schiet.
.
laat maar: is afwachten wat Niek gaat posten hier.
En alle brandstof, vanwaar die ook komt, moet door je hoofdfilter gaan.
misschien heeft de oppervlakte ruwheid er ook iets me te maken.
misschien een laagje roest door zure gpo waardoor het oppervlak ruwer wordt ,waardoor er meer bagger op kan neerslaan .
het zijn in ieder geval gruwelijke beelden :roll:
grtjs carl
Ik denk, dat ik zo,n 4-5 jaar geleden met flesjes begonnen ben en snel overgestapt op eigen brouwsel. In het begin nogal wat last van viezigheid uit de tank. Met een tweetank systeem was het afgelopen. Een grotere warmtewisselaar was al veel beter. Met het kleintje moest het filter vaak vervangen worden. Inderdaad 1 maal pomp kapot: ergen een stukje afgebroken. Waarschijnlijk niet gerelateerd aan GPO: intern was de pomp schoon. Dat was zo'n twee jaar geleden. Met de nieuwe pomp ook een nieuwe tweede tank, maar dan een verwarmde tank. Filterwisseling: ik doe het nu om de 10.000 km, maar dan hoeft het nog niet echt. Mijn hulpopvoerpomje ook niet meer nodig. Mijn KGR loop niet door het filter, waarom zou dat nodig zijn. De olie is goed gefilterd en heet.
Niek
Wat is het verband tussen de kleine en de grote WW t.a.v. de filterwisel?
Kreeg de kleine het niet goed op temperatuur waardoor het filter meer moest tegenhouden?
Udo
Volgens de leverancier was de kleine ww geschikt voor mijn auto. Echter, ik rijd altijd met een aanhanger en een treingewicht van zo ongeveer 5500 kg. Dan gaat de 2500 cc diesel olie vreten. De capaciteit van de ww was onvoldoende met als gevolg vet in het filter en dus verstoppingen. Met een verwarmde tank zou ik het met een kleintje wel weer aandurven. NB Lord Drappo had me er voor gewaarschuwd: je ww is te klein, en gelijk had hij.
Niek
quote:
[I]Es stellte sich ... heraus, da
zal chickenP ook een hele kluif an hebben.:D
wat me opviel tijdens ffn doorscrollen isdeze:
Wenig sp
PPO'en is nog geen gevestigde wetenschap dus het blijft nog een tijd koffiedikkijken denk ik. :mozilla_money:
:mozilla_money:
zal hieronder wel actief zijn vermoed ik:D
www.autogas-forum.de (Umweltfreundliches und preisguenstiges Autofahren mit Autogas u. Erdgas)
[QUOTE=Carlo;51068] dus het blijft nog een tijd koffiedikkijken denk ik. :mozilla_money:
hieroo ten westen van de Rijn en Eems zeker weten.
an die andere seite/kant ist man 5 jaar verder /vooruit dan hier denk ik.
en gaan schaamloos met de billen bloot:cool:
Aan de uitgaande zijde was het schoon :p. De aanslag was makkelijk te verwijderen.
Er wordt gesproken van "Eisenseife" = zeep dus waarschijnlijk gaat het hier om glycerine afzetting.
Mijn PPO werd altijd via een 1mu filter naar de tank verpompt.
(Een Saxo heeft geen KGR.)
@ Smul hoe veel liter dino verstook jij bij het spoelen?
het zit op de ontluchtschroef en de filterbout is brandschoon.
het zit ook op de blindstoppen
V.l.n.r. ingangsbbanjobout, blindstoppen, uitgangsbanjobout. De banjo's zelf waren helemaal schoon.
Eigenlijk zit de "zeep" alleen op de geel gepassiveerde delen aan de ingaande kant van het filter. En aan de ingangsbanjobout te zien ontstaat het in mindere mate op plekken waar het flink stroomt.
Het is wel gemakkelijk schoon te maken.
Het zou de moeite waard zijn om eens te proberen of op massieve blindstoppen van een ander materiaal (bijv. aluminium) ook deze aanslag ontstaat. Als het materiaal van de stoppen electrolytisch identiek is aan het materiaal waarvan de filterkop gemaakt is dan zal er hoogstwaarschijnlijk geen "Eisenseife" ontstaan.
Dus door de brandstof anders te behandelen?
Of iets toe te voegen waardoor deze reactie minder tot niet optreedt?
Ik heb het stuk gelezen, und da war mein deutsch von fur die krieg ist, denk ik dat het goed is dit te lezen. Het heeft in ieder geval te maken met niet goed geraffineerde GPO te maken (zuren/zouten/vuil).
Misschien wil Carlo een vertaalslag doen, of een samenvatting maken in NL?
Ik heb dit verschijnsel nooit gezien, maar ik heb ook bijna alleen kzo gereden.
Tim
Ah, zouten en dus ionen in de vloeistof (vet plus ietwat water? of doen ionen het ook in vet?).
Die zoeken dus een bepaald (laagwaardig?) metaal op.
Lossen wat op en slaan elders (hoogwaardiger metaal?) neer?
Als hier een lijn in te ontdekken valt zou je een specifiek stukje (laagwaardig) metaal vlak voor het filter kunnen plaatsen als afvanger van deze spullenboel.
('t is maar een theorie, want zelfs bij mij begint het allemaal wat roestig te worden qua schoolse kennis)
Ik denk een stap eerder. Of eruit filteren/bewerken, of toevoegingen zoals in Diesel.
Zoals XW100 gemaakt wordt zal ook een groot deel eruit gaan.
Tim
Of de hele motor-setup nalopen en zoveel mogelijk gelijkwaardige metalen gebruiken voor de onderdelen danwel goed weten waar de laagwardigste metalen zitten, dus waar de aanslag vandaan komt en (hopelijk) ook waar de aanslag heengaat.
Ik zal t.z.t. ook eens in de filterkop turen...
For instance, acid contamination can and will damage your engine. Filtering has no effect -- zero effect -- on the acid content of the oil. Centrifuging it also has zero effect on the acid content.
* The German PPO fuel standard (see above), the only existing quality standard for SVO, sets a maximum acid value of 2.0 mg KOH/g.
* Elsbett Technologie says oil that's too acidic can affect the lube oil.
* The Fuel Injection Equipment Manufacturers (Delphi, Stanadyne, Denso, Bosch) say it corrodes fuel injection equipment and leaves sediments on parts.
(etc)
Lijkt dat op wat hier getoond werd?
Of is het inderdaad hetzelfde uiterlijk maar een andere oorzaak?
M.a.w. als we PPO hebben zonder vrije vetzuren dan hebben we dat "ijzer zeep" probleem niet. Als dat een feit is dan hebben de mensen die rijden op zelfgefilterde gebruikte plantaardige olie een behoorlijk probleem omdat er in gebruikte (lees verhitte) plantaardige altijd vrije vetzuren zitten.
Bij het gebruik van koolzaadolie heb je geen last van "ijzerzeep" omdat deze koud geperst is en derhalve geen vrije vetzuren bevat.
Er wordt ook op fmpo.de geen panklare oplossing geboden. Ik kan me zo voorstellen dat je 1/ iets moet verzinnen om de vrije vetzuren uit de gebruikte plantaardige olie moet zien te krijgen of 2/ je net als bij de romp van een schip werkt met opofferings annodes van bijvoorbeeld zink.
Oplossing 2 zou zich kunnen vertalen in een blok zink in het systeem alwaar dan de "ijzerzeep" in neer kan slaan en dat je dan 1 keer in de zoveel tijd dat blok van binnen schoon maakt. Voor wat betreft oplossing 1 heb ik persoonlijk geen idee hoe je dat aan zou moeten pakken, ik ben geen chemicus.
Goede oppsomming van potentiele oplossingen.
Ik mis nog iets van het zuut neutraliseren d.m.v. een base. (meten bij de IBC, base toevoegen, roeren, en voila pH = ~7).
Wellicht niet goed doenbaar, maar toch.
Nu eerst maar een setje pH meetstrookjes regelen om uit te vissen hoe zuur onze brandstoffen zijn?
Mijn ervaring met het bruine goedje: het is een heel klein beetje viezigheid dat na zo'n 5000 km zichbaar wordt in je filterpatroon. Trek maar eens een filterpatroon uit elkaar. Ik heb zelf het idee, dat het veroorzaakt wordt door zeer klene deeltjes, die gewoon door het 1 mu filter heenlopen. Inderdaad afhankelijk van de kleur van je GPO. Kan ook gewoon een beetje roest uit je tank zijn. Ik zou me er niet druk over maken. Als je ziet wat een gorigheid er soms in diesel zit (ook pH 6) zou ik me helemaal niet druk maken.
Niek
Dat kan wel met gootsteen ontstopper, maar hoeveel moet je gebruiken en vooral, is gootsteen ontstopper wel te verbranden in een dieselmotor? en wat zijn de gevolgen daarvan?
[QUOTE=Niek;53831]....Ik zou me er niet druk over maken.
Dat doe ik wel, ik heb al een keer mijn hele systeem verstopt gehad vanwege "ijzer zeep". Er zijn er hier ook waarvan de motor op PPO gaat inhouden vanwege verstoppingen.
[QUOTE=Niek;53831]....Als je ziet wat een gorigheid er soms in diesel zit (ook pH 6) zou ik me helemaal niet druk maken.
OK, maar in diesel zit geen glyserine en daar zit hem nu juist de kruks. Je bent met zure PPO vanuit een hydrolyse proces technisch zeep aan het maken, iets wat je met gewone diesel niet zal meemaken.
Hoe kan je nou van zure PPO zeep maken ?? Als je van PPO zeep wilt maken, moet het koken met een base !!! dus een beetje ***lekoek. Inhouden door verstoppingen. Ja dat kan. In de meeste gevallen is dat door toedoen van blootstelling aan lucht. Dan verhardt de GPO.
Volgens mij moet je gewoon goed filteren, regelmatig je brandstofpatroon vervangen en zoals pjotter doet, af en toe een tankje diesel erdoorheen stoken. Dat laatste heb ikzelf nooit gedaan. Want ik heb dit soort problemen ook nooit gehad.
Lijkt me duidelijk Niek. Vanwege de vrije vetzuren in de PPO komt er een reactie op gang die "ijzer zeep" ofwel "technisch zeep" cre
Hoe ouder ik wordt hoe minder ik ervan begrijp. IJzerzeep = ??? Ik weet niet wat het is. Ik kan me wel voorstellen, dat het zuur van de GPO metaal aantast, maar dan moet je wel verrekt slechte APO hebben. Een beetje fatsoenlijk APO heeft een pH van 6 of zelfs iets hoger. Diesel heeft ook een pH van 6.
Dus wat is de les: test de zuurgraad van je APO voordat je er wat mee gaat doen en test de zuurgraad van je GPO voordat je het zaakje in je tank gooit.
Niek
Zit net een heel stuk te lezen op een Amerikaanse site over dit onderwerp, die gasten hadden ook al het stuk op fmpo.de gelezen.
T' is wel even een pittig stukje leeswerk maar gelukkig in het Engels, wat voor mij net zo goed te begrijpen is als Nederlansch.
Ook koolzaad bevat FFA. Koudgeperst het minst, maar ze zijn er wel.
Zoek maar eens op FFA bepaling en verwijderen FFA, dan ben je koopman.
GPO Raffinaderij bouwen?
Tim :mrgreen:
Gebruikte plantaardige olie bevat doorgaans veel meer wel tot 5% FFA's welke je wel kan bepalen met een setje van 3M wat ik hier heb maar dan? flikkeren we er dan een lepeltje gootsteenontstopper bij en zijn we dan klaar, zo eenvoudig kan het toch niet zijn.
Google ook eens op WVO en FFA
Wat zou een veilige hoeveelheid soda c.q. gootsteenontstopper zijn die ik kan toevoegen per liter?
Dus waarmee een erg verzuurde GPO veilig(er) wordt en een betere tot goede GPO niet verpest wordt?
(beter is een titratie etc maar zonder die mogelijkheid...)
Die heeft met zijn oude golf3 vele kilometers gemaakt, tot deze aan vervanging toe was omdat hij gewoon was versleten(technisch afgeschreven). Wat ik me kan herinneren van zijn oude berichten is dat hij nooit problemen heeft gehad met zijn IP.
Dus waarom zoveel moeite? Is af en toe op 100% dino rijden niet voldoende?
Ik ben in mijn ombouw ook nog geen "zeep" tegengekomen. Alles is brandschoon.
We verzamelen kennis.
We weten niet eens wat we in de auto gooien, bij wijze van spreken.
We weten niet wat er normaal is en wat problemen geeft.
De symptomen zijn bekend van de foto's, we willen graag voorkomen.
Dus wellicht kunnen we de verschillende bronnen eens nameten op FFA gehalte?
Dan kunnen we zien of we terecht achterover kunnen leunen of dat er reden voor zorg kan zijn...
Gebruikte plantaardige olie bevat doorgaans veel meer wel tot 5% FFA's welke je wel kan bepalen met een setje van 3M wat ik hier heb maar dan? flikkeren we er dan een lepeltje gootsteenontstopper bij en zijn we dan klaar, zo eenvoudig kan het toch niet zijn. Hum... ik doe al een tijdje een base (tegenovergestelde van een zuur) bij olie (incl wat vet) dat zuur ruikt en het helpt...
Potje pakken, soeplepel base erin, warmen en roeren en dan bij de grote bak (200L vat) met warme olie en roeren maar...
Potje pakken, soeplepel base erin, warmen en roeren en dan bij de grote bak (200L vat) met warme olie en roeren maar...
Welke stof gebruik je als base?
En de hoeveelheid is zomaar bepaald of na meting vastgesteld?
Verklaar maar waarom Pjotter er nooit last van heeft gehad.
Volgens mij ga je de GPO veel te duur maken, als je het nog verder moet gaan raffineren. Af en toe je brandstofsysteem doorspoelen is goedkoper.
We verzamelen kennis.
Jij verzameld kennis en een ander moet de moeite doen. Succes verzekerd.
Tim <^>(-_-)<^>
Zoals ik al eerder postte: GPO is een verzamelnaam, geen bepaald soort olie... en deze veranderd zelfs per leverancier van kwaliteit in de loop van de tijd, hoe wil je dan voor de grote noemer van GPO pasklare antwoorden?
ZELF testen en meten is weten, nadoen is trail and error, met meer error dan iets anders omdat je 'eigenlijk' niet weet waarom je wat allemaal doet.