Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

VW Vento

12346

Comments

• jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited December 2008
    Hij moet hem wel vast hebben gezet anders kan je er geen 150 km meer rijden. Er zat geen loctite op. Nu wel. Zal vast wel goedkomen.
    edited March 2009
    Ben van het weekend bezig geweest om de tankmeter die ik een tijdje geleden in de ppo-tank had ingebouwd aan te sluiten op het klokje.
    Was moeilijker dan ik gedacht had en na twee uur proberen is het resultaat dat de meter werkt maar nu aangeeft nog een kwart brandstof in de tank terwijl er in werkelijkheid een kwart brandstof verbruikt is en dus nog drie kwart in de tank zit.
    Omgekeerd resultaat dus.
    We hebben nog geprobeerd om de draden op de tank om te wisselen, geen resultaat.
    Het was inmiddels donker geworden en de pizza was warm. Andere keer verder proberen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Dat probleem los je niet op met de draadjes. Je moet het drijvertje op het stokje dan wat meet naar buiten zetten.
    edited March 2009
    Als ik de vlotter naar de bodem duw wordt de tank volgens de meter voller.
    Dit zou ik dus op kunnen lossen door de vlotter om te draaien.
    het hele setje moet dan er uit gehaald worden en omgedraaid.
    De vlotter blijft in principe de zelfde slag maken maar de colom die naar beneden zakt moet 180 graden gedraaid worden.
    Gaat niet werken, de schroefgaten komen dan niet meer overeen enz. Dat is dus geen oplossing.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    De arm van de vlotter omdraaien (zonder het mechanisme) gaat dan ook niet ??
    edited March 2009
    De installatie zit aan
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Heb je tank en vlotter samen gekocht of zijn ze compatibel? Het hangt er namelijk van af welk systeem je gebruikt. Eigenlijk maakt zo'n meter gewoon een spanningsdeler met
    edited March 2009
    Het is een setje zoals deze:
    Tankuhrset, 12V

image
    edited March 2009
    Ow, die heb ik ook... Bij mij werkt hij perfect. Ik denk, wat Ingmar al aangaf, dat je de vlotter langs de verkeerde kant hebt zitten. Als je de bevestiging van de vlotter omkeert (daar waar hij vastgeschroefd zit in het deksel), dan kan je de vlotterstang toch omdraaien? Nu staat hij bovenaan waar hij onderaan zou moeten en omgekeerd... Een mechanische, en geen elektrische fout dus...
    edited March 2009
    Ik heb die van mij nog even bekeken...nee niet in de tank gedoken hoor...maar hij ligt al een jaar op de plank....[schaam] bij mij kun je in ieder geval de unit met het "potmetertje'' monteren op de verticale steun. Deze hele unit is dus ook 180 graden te draaien.

Helaas zijn de batt. van de digicam leeg ....ik post morgen wel een foto.
    edited March 2009
    Hierbij de beloofde plaatjes.

170 is de potmeter, 171 en 172 zijn de potmeter dan 180 graden ten opzichte van elkaar verdraaid.
    edited March 2009
    Heb het nog even opgezocht, had bij db-shop24 gekocht. Het is deze set:

image
    Wel raar dat je de vlotter dus op twee manieren kan aanbrengen zonder dat er iets aangegeven staat. Het zou dan altijd maar gokken zijn of ie goed zit of niet, zo niet dan moet je hem andersom aanbrengen.
    ik ga toch als ik tijd heb kijken of ik het klokje niet anders aan kan sluiten.
    Uitbouwen en opnieuw inbouwen ga ik niet doen, misschien in de toekomst als er een nieuwe tank in komt ofzo maar anders niet, alles onder de olie.
    edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;46635]
    Uitbouwen en opnieuw inbouwen ga ik niet doen, misschien in de toekomst als er een nieuwe tank in komt ofzo maar anders niet, alles onder de olie.

Het is natuurlijk een after-market, en niet specifiek voor een type tank, dan moet je vaak e.e.a aanpassen....en [U]natuurlijk eerst testen [/U]alvorens te monteren. Ik denk toch dat er niets anders opzit dan hem te demonteren, als APO filteraar ben je toch wel wat gewend, dus die vette voel valt wel mee. Ben bang dat het wisselen van de aansluitingen op de klok alleen er voor zorgt dat de wijzer de andere kant uit zal gaan en dus diep in de hoek gedrukt wordt.
    edited March 2009
    Mee eens, Ingmar. Anders aansluiten is geen optie om het werkend te krijgen...
    edited March 2009
    We gaan hier maar even verder.
    Heb de aansluitingen op de ontluchter gemaakt. Met teflon draad er tussen.
    Er zit bij mij ook geen kogeltje in, het is dus niet de to-uno maar flow control oid.
    Gisteren bij brezan een nieuw brandstoffilter gekocht en wat slangklemmen.
    De slangklemmen bleken te klein, goed dat ik de retourleiding nog niet had doorgesneden...
    Heb toch voor de zekerheid het filter maar vervangen, nu weer het mann filter ipv de vervanger. Er zat een ander merk in, weet ff niet meer welk merk.
    Maar tijdens de testrit zojuist kon ik helemaal niet meer op ppo rijden, terwijl voor de filterwissel kon ik nog onder de 120km/u op ppo rijden...
    Ben nu ff de weg kwijt. Van het weekend gaat de ontluchter er in en dan zien we wel weer.
    Komende dagen dieselen...
    edited March 2009
    Johan,

Lijkt er sterk op dat je nog lucht in jouw systeem hebt na het verwisselen van het filter. Heb in nov ook een keer een filter vervangen en heb de lucht er niet uit kunnen krijgen, het lukt me pas na de tank enigzins leeg te maken en er diesel in te gooien. Wellicht dat je hier ook last van hebt.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Je heb toch wel eerst je filter gevuld met PPO of diesel, voordat je deze opschroefde?

Ik zal vanavond wel een fotootje maken van mijn ontluchter, hoe die zit aangesloten. Ik denk dat dat voor jou ook de beste manier is.
    edited March 2009
    Er zit een pompje op het filter. Dus na het vervangen druk je net zolang op het pompje totdat er ppo uit de andere kant spuit. Dat heb ik dan in de losse slang gespoten tot die overliep.
    Zo had ik het de vorige keer ook gedaan. Misschien straks hier op de parkeerplaats bij mn werk nog even proberen om te pompen en dan aan de kant van de magneetklep de slang los...
    edited March 2009
    Johan,

De pomp van mijn brandweerbus is ontzettend lastig te onluchten, het is eigenlijk alleen goed te doen met diesel, of met warme PPO en inderdaad het nieuwe filter eerst vullen met diesel(in mijn geval). Wel ontluchten zonder KGR he ?

Grtz,
    Ingmar
    edited March 2009
    Die KGR is het lastigste jah.
    Ben van plan om het filter wat ik nu gebruik in de toekomst te vervangen voor het standaard VW filter met kgr tot bepaalde temperatuur. En dan toch een retourleiding naar de tweede tank leggen zodat die ook verwarmd wordt door de brandstof.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    JG, het is juist de bedoeling dat je die Toc-Uno gebruikt als KGR.
    edited March 2009
    Eens met easy....bovendien die retour naar je tank levert je dus echt niets op. Door de KGR via de TOC wordt het veel warmer. Als je het niet uit je tankt krijgt, dan ligt dit aan je brandstof, de enige optie is dan via een aparte ww die op te warmen.
    edited March 2009
    De retourleiding gaat nu via een t-stuk tot voor de warmtewisselaar.
    Het plan was om de ontluchter op het stuk tussen magneetklep (retour) en t-stuk in de aanvoerslang te zetten.
    De ppo uit de retourleiding komt dan door de ontluchter, via t-stuk weer door de WW en filter.

De retourleiding naar de tank was meer een ideetje om eens wat vettere olie te proberen in een verwarmde tank, maar waren vooral nog hersenspinsel.
    Heb ook nog een waterstofbooster en die moet er eerst nog in. Het is weer wat beter parkeerplaatsklusweer aan het worden dus het begint te kriebelen...
    edited March 2009
    Overigens net nog de aanvoerslang bij de magneetklep losgehad en met het pompje op ppo-filter er wat olie uit gepompt. Duurde even voordat de olie kwam! loopt waarschijnlijk weer uit het filter ofzo, moest naar mijn idee eerst weer opgepompt worden vanaf het lager gelegen warmtewisselaar...
    edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;46928]
    Het plan was om de ontluchter op het stuk tussen magneetklep (retour) en t-stuk in de aanvoerslang te zetten.
    De ppo uit de retourleiding komt dan door de ontluchter, via t-stuk weer door de WW en filter.

Johan, De ontluchter komt inplaats van het T-stuk, hij heeft 3 aansluitingen....
    edited March 2009
    Dat gaat niet werken bij mij, net te weinig ruimte in dat hoekje.
    De middelste aansluiting op de ontluchter heb ik in navolging van caddyed afgedopt.
    edited March 2009
    Ingmar,
    Als je de middenaansluiting gebruik van de Flow-Control (of TOC-uno), is het niet meer mogelijk terug te spoelen naar de PPO tank, als er maar
    edited March 2009
    De ontluchter heb ik er net in gezet, was een klusje van 5 minuten!
    Daarna de dieselretour via ppo leidingen geschakeld, voor het eerst kon ik zien dat er best wel veel flow is, de ontluchter vulde zich snel met diesel en lucht! De lucht werd vlotjes afgevoerd. Toen met nog best koude motor de ppo aanvoer er ook bij betrokken en dit een minuutje of vijf laten draaien.
    Toen ik de ppo aanvoer er bij had geschakeld kwamen er nog een paar grote luchtbellen langs maar verder zag ik nog niks bijzonders.
    Toen gaan rijden, ging ook prima, de snelweg op ging ook prima.
    Totdat ik harder dan 120 wilde gaan, en dat mag natuurlijk ook helemaal niet! hehe!
    Motor ging weer inhouden. Bij een tankstation gestopt om te kijken. Allemaal hele kleine luchtbelletjes die omhoog bleven komen. Echt heel klein. Toen ik de ontluchter er net een minuutje in had zitten kwam er echt een sopje boven drijven, nu niet. Maar dus wel de kleine belletjes.

Is dat normaal gedrag met die kleine belletjes of geeft dit aan dat ik toch ergens lucht aantrek?
    Zelf denk ik dat het dan aan het ppo filter zou kunnen liggen, dat is het enige waar onlangs nog wat aan mij is gebeurd. De slangenklemmen heb ik nog allemaal aangedraaid die zaten allemaal vast.
    Van de week maar weer verder kijken met dat filter dan.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    [quote=jgdenhol;46971]........Is dat normaal gedrag met die kleine belletjes of geeft dit aan dat ik toch ergens lucht aantrek? .................De slangenklemmen heb ik nog allemaal aangedraaid die zaten allemaal vast......

Ja dat kan, zeker met het aandraaien van slangklemmen. Je hebt zeker die van ABA met dat blauwe dingetje er op waar de schroef onder zit? daar zit een platte kant in waardoor je de leiding niet goed aan kan draaien op ja aansluiting.

Je kan beter van die ronde nemen met zo een boutje en moertje er op, die zijn volledig rond, daar heb je nooit problemen mee.

Het zou best kunnen dat de IP flink aan de leiding moet zuigen omdat je een verstopping/restrictie hebt, dan komt er zelfs door het kleinste gaatje lucht naar binnen.
    edited March 2009
    [quote=jgdenhol;46971]Zelf denk ik dat het dan aan het ppo filter zou kunnen liggen,

Je heb toch een tweedehands filterkop met zo'n pompje?
    Grote kans dat het pompje niet helemaal fris is en dat deze lucht trekt langs het membraam.

Zorg trouwens wel dat de ontluchter zoveel mogelijk verticaal blijft.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=easy rider;46976]Het zou best kunnen dat de IP flink aan de leiding moet zuigen omdat je een verstopping/restrictie hebt, dan komt er zelfs door het kleinste gaatje lucht naar binnen.Dit is ook niet gezond voor je IP. Kijk eens of je dit kan meten, de zuigdruk moet lager zijn dan 0,3.

En die ABA dingen moet je ook niet te strak draaien, dan krijg je zeker het beschreven probleem.

Tim
    edited March 2009
    Ik heb hier wel eens ergens fotos gezien van een origineel brandstoffilter wat in de vw's zit waarbij de kgr in een loop gezet werd. Kan ze niet vinden op het forum.
    Vanmorgen nog geprobeerd maar te veel luchtbellen en zeker wanneer je op het pompje van het filter drukt. Die wil ik dus vervangen voor een simpeler filter.
    edited March 2009
    Johan...waarom niet gewoon laten zitten en even een nieuw membraan halen, zo'n pompje is verrekte makkelijk hoor voor het ontluchtten.
    edited March 2009
    Ontluchten kan toch nu via mn ontluchter?
    edited March 2009
    In principe wel maar er geldt wel dat je zoveel mogelijk het probleem moet oplossen natuurlijk.....je neemt toch ook geen rem-parachute mee als je ABS niet werkt....
    edited March 2009
    Een pompje op de filterkop kan toch verrekte handig zijn.

Als ik jou was zou ik het gewoon repareren. Ik kan me herinneren dat er op het forum nog iemand anders was met een lek membraan op de filterkop.

Misschien kan de index(Pjotter ;) ) van het forum dat wel terug vinden.
    edited March 2009
    edited March 2009
    Heb je al kunnen vaststellen dat je filterkoppomp echt stuk is? Voor dat je tot dure aankopen over gaat.
    edited March 2009
    Nee we hebben een spoedspoed haast haast klus waarbij 750 laptops deze week omgebouwd moeten worden voor een grote klant.
    Als het ppo systeem in werking is en je drukt op het pompje dan zie je een paar tellen later een luchtbel in de ontluchter komen.
    Daarnaast heleboel kleine belletjes als je niet op het pompje drukt.
    Die lucht zal ergens vandaan moeten komen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited March 2009
    Ik had ook zo'n brandstoffilter met een membraanpompje erop. Na twee ja gaf hij de geest. Ik heb hem vervangen door een filter zonder pompje en er een balgpompje (watersportwinkel) voorgezet. Zie mijn te koop aangeboden filterelementen.
    Niek
    edited March 2009
    Niek ik heb wel interesse in je filtertjes.
    De oorzaak van de problemen was dat het filter scheef zat tussen de filterkop en de voet.
    Hoe dat heeft kunnen gebeuren snap ik nog steeds niet maar ik hou het er maar op dat ik met mijn ogen dicht het filter heb vervangen. Het was in ieder geval op een avond op de parkeerplaats.
    Gisteravond moesten we nog 250 kilometer rijden en ik had mijn vrouw een andere filtermodule laten halen. Eentje zonder pompje enz. wel een wat duurdere, 24 euro dacht ik.
    Die aangesloten en gevuld met zbo door een trechtertje en we konden weer rijden. Maar toen ik dat filter plaatste zag ik dus mijn eerdere broddelwerk aan het andere filtert.

Het komt wel weer goed...
    edited March 2009
    [QUOTE=jgdenhol;47069]Niek ik heb wel interesse in je filtertjes.
    De oorzaak van de problemen was dat het filter scheef zat tussen de filterkop en de voet.
    Hoe dat heeft kunnen gebeuren snap ik nog steeds niet maar ik hou het er maar op dat ik met mijn ogen dicht het filter heb vervangen. Het was in ieder geval op een avond op de parkeerplaats.
    Gisteravond moesten we nog 250 kilometer rijden en ik had mijn vrouw een andere filtermodule laten halen. Eentje zonder pompje enz. wel een wat duurdere, 24 euro dacht ik.
    Die aangesloten en gevuld met zbo door een trechtertje en we konden weer rijden. Maar toen ik dat filter plaatste zag ik dus mijn eerdere broddelwerk aan het andere filtert.

Het komt wel weer goed...

Johan, Ze hebben tegenwoordig van de mooie hoofdlampjes met ledjes....reuzemakkelijk bij duistere klusjes op parkeerplekken.... [:wink]
    edited March 2009
    Zie je me al staan! Er is wel verlichting daar en ik had zo geparkeerd dat er een lantaarn boven de motorkap was. Tevens had ik een zaklamp. ach... Weer wat geleerd hehe
    edited March 2009
    [quote=CaddyEd;47047]Ik kan me herinneren dat er op het forum nog iemand anders was met een lek membraan op de filterkop.

Gevonden: ... http://www.ppo.nu/forum/f48/ombouw-caddy-96-naar-2-tank-systeem-930/index20.html#post23288

Gelukkig dat dit ook weer is opgelost. Maar dat moet je toch hebben gemerkt toen je het filterpatroon er op draaide, dat die zwaar liep?
    edited November 2009
    Het filter verstopt gewoon wat sneller. Na een filterwissel heb ik een tijdje geen problemen met het overschakelen naar ppo gehad. Ik heb ook steeds bezinksel onderin het filter. Zie filtertopic.

De vento is onlangs nog voor de apk geweest. Kapotte aandrijfas en fuseekogel. Was flink betalen maar ik rij ook zat km er mee dus het moest maar. Verder nog prima auto volgens garagist.

We zijn verhuisd. Heeft allemaal een hoop tijd en energie gekost. Moest natuurlijk een hoop geregeld worden. En ons oude huis is nog niet verkocht dus het geeft de nodige zorgen.
    We zijn van een koopflat midden in het centrum naar een rustige wijk, een eensgezins huurwoning verhuisd. Wel lekker rustige buurt, kan mijn zoontje lekker buiten spelen en geen trappen meer lopen! Woonde 4 hoog zonder lift. Geen kelder meer maar een schuurtje. We zijn er wel tevreden mee. Alleen de eerste dag dat we er naar toe verhuisden hadden we aan het eind van de verhuisdag een overstroming in de wc waardoor wc, gang, trapkast en woonkamer flink nat zijn geworden. Hebben samen nog een uur staan dweilen, zo 50 liter op het laminaat. En er onder ook zat natuurlijk het gaat lekker krom staan. Oorzaak: rioolverstopping! De zoveelste in deze gerenoveerde straat. Bouwafval en insolatiemateriaal heb ik vaak aangetroffen zei de ontstopper...
    Gaat dus nog een staartje krijgen.

Ondertussen probeer ik mijn vrouw lekker te krijgen voor een oude mercedes als volgende auto in plaats van een Vw Bora. Ze wil niet in zo'n lelijk ding gezien worden is tot nu toe haar reactie en de financieen laten het voorlopig niet toe, en de vento rijdt ook nog als een trein dus het blijft voorlopig nog een wens.
  • pjotterpjotter Banned
    edited November 2009
    [QUOTE=jgdenhol;52455]
    Ze wil niet in zo'n lelijk ding gezien worden is tot nu toe haar reactie en de financieen laten het voorlopig niet toe, en de vento rijdt ook nog als een trein dus het blijft voorlopig nog een wens.

gelijk heeft ze.
    en als je een aandrijfas al niet zelf kunt vervangen/of de tijd er niet voor hebt.
    dan nooit aan een ouwe belastingvrije diesel beginnen.
    helemaal niet als je er je brood mee moet verdienen.

zo een ding voor fun ritjes rondom de kerk is relax zoals de meeste MB stokers hier op dit forum t hebbedingetje hebben aangeschaft.
    maar op de snelweg met zn 4 versnellingen. 3x niks.en 10xmeer herrie

verder :proficeat met de nieuwe stee.
    daswelmooiklote met die riool.

grtn
    edited November 2009
    [QUOTE=pjotter;52456]
    maar op de snelweg met zn 4 versnellingen. 3x niks.en 10xmeer herrie...

Hoezo? Die van ons haalt vlotjes 180 met z'n 4 versnellingen hoor :D
    edited November 2009
    Onze kever haalt de 140 (teller) maar dat is geen comfortabel rijden he!
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2009
    Hey, ik heb ook net zo'n overstroming gehad door een rioolopstopping...
    Vloer valt onder inboelverzekering, eventuele schade aan deuren is voor de woningbouw weet ik uit ervaring.
    Rioolontstopping/reparatie ligt eraan of het voorbij de erfscheidingsput is, daarvoor woningbouw en daarna is het voor de gemeente.
    Ook kan je nog een urenspecificatie indienen bij de gemeente en kosten van gebruikte materialen kan je ook indienen.

steekas wisselen van een Mercedes is 5x makkelijker dan van een vooraangedreven auto trouwens, dus dat is geen graadmeter......

Ouwe MB dagelijks betrouwbaar veel km gaan rijden gaat prima, maar vervang/revisie na aanschaf gewoon direct de volgende zaken en de betrouwbaarheid is top:
    startmotor/dynamo/waterpomp/snaren/verstuivers/gloeipluggen.

gr Ton
    edited November 2009
    Oorzaak overstroming: o.a. metsel specie en bouwmaterialen, riool ligt ook niet helemaal ok, mogelijk richting gemeente kant ook niet helemaal ok. Even afwachten nog wie de schuldige is, duidelijk is wel dat wij dat zelf niet zijn. Maar ondertussen zit je wel met een laminaat wat niet is zoals het hoort te zijn.
Sign In or Register to comment.