Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Daar ik aan Bioethanol kan komen vroeg ik mij af of het mogelijk was dit te mixen met PPO. Ik weet dat Ethanol een alcohol is en dat het dus niet mogelijk is te mixen met PPO maar deze Bioethanol kan gemixed worden met benzine/bevat al benzine en uit ervaring weet ik dat je benzine kan mengen met PPO.
Ik vind wel een stuk op
wikipedia maar daar kom ik even niet uit omdat ze het daar hebben over het vervangen van Gasoline door Bioethanol en Gasoline is volgens mij geen gasolie maar gewoon benzine.
Comments
eerst maar eens in een potje mixen. Ik verwacht geen goede mix met PPO, maar wel met biodiesel.
Niek
nemen, iets dat je juist NIET in je injectiesysteem wilt. Ook de lage
dampspanning (bij lichte onderdruk heb je gemakkelijk ethanol damp, niet
zo handig.) Ik zou er niet mee beginnen, is net zoals met benzine bijmengen,
soms geeft dat bij echt lage concentraties goede resultaten, maar er is geen
uniformiteit noch garantie. Dit wordt dus experimenteel vaststellen.
1/ 80% GPO + 20% E90. E 90 gaat voor 10% op in de GPO, er blijft dus 10% E90 boven op het mengsel staan.
2/ 50% B100 + 50% E90. E90 gaat volledig op in de B100.
3 /50% OVBP + 50% E90. E90 gaat volledig op in de OVBP.
4/ 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90. E90 gaat volledig op in het mengsel. (Eerst OVBP met E90 gemengd)
5/ 80% GPO + 10% B100 + 10% E90. E90 gaat volledig op in het mengsel. (Eerst B100 met E90 gemengd)
Zoals ik dacht is E90 te "hechten" aan een andere vloeistof zoals OVBP waardoor het zich weer kan "hechten" aan de GPO.
Wat ik wel vreemd vind is dat E90 volledig op gaat dus hecht aan B100. Mijn B100 bestaat uit een mengsel van RME, PME, Animal Fat methyl ester.
Bij het mengen van de E90 aan gewone GPO zag ik dat er zich een melkachtige emulsie begon te vormen die na 5 minuten weer helder werd waarbij een deel van de E90 boven op de GPO ging staan en snel daarna ontdekte ik dat er zich maar 10% E90 aan de GPO gehecht had wat dus geen ideaal product vormd. Ik denk dat de combinatie 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90 of 80% GPO + 10% B100 + 10% E90 de beste is en zal deze mix de komende week gaan testen in de TDS.
Later meer.
Ik verwacht, dat bioethanol zich in een motor gedraagd als benzine. Als dat zo is, krijg je met 10 % bioethanol in je mengsel mogelijk een vaporlock. Ik zou met 5 % beginnen. Wel leuke resultaten zo'n proefje.
Niek
Wat bij 80°C goed gaat geeft bij 90°C wel soms een probleem...
Daar heb ik nu al wat last van. Als ik in een file terecht kom begind de motor na een minuut of 5 een beetje onregelmatig te lopen onder 1250 toeren. Met een %je of 10 DINO of OVBP heb ik daar echter geen last van.
Nu vermoed ik dat E90 terug uit het mengsel kan verdampen. Kan iemand dit bevestigen?
Dat de ene soort moleculen 'tussen' de andere kruipt, dat fenomeen kennen we al langer, maar de volume afname daarvan
stopt eenmaal het mengsel goed vermengd is.
Vandaag ook een vaatje van 20 liter, 80% GPO + 10% OVBP + 10% E90 gemaakt. dat gaat er morgen in voor de "straattest". Eens kijken hoe dat gaat.
vrees ik voor problemen eenmaal de brandstof te dun en vluchtig wordt.
Morgen es kijken wat het gaat worden met de koude start.
Van het weekend ga ik een mengsel maken van 80% GPO + 10% B100 + 10% E90 omdat ik natuurlijk van die OVBP af wil.
Pittig detail: Bijna alle E90 is weer terug uit het sample van 80% GPO + 20% E90 gekomen. De E90 staat gewoon weer boven op de olie.
By the way, E90 bevat 90% Ethanol en 10% Benzine ;)
hOI ER,
Ik lees het met veel belangstelling ;)
Maar is dat niet bloedlink, als het gaat scheiden?
Herman
300SD
250D
er ineen een vrij grote concentratie E90 wordt ingespoten. Kans zal klein zijn, maar ik zou het risico niet willen nemen.
In vind persoonlijk zowiezo dat alcohol met zijn water aantrekkend vermogen niet thuishoort in een diesel brandstofsysteem.
Dus geen risico lijkt me, totdat je de tank bijna helemaal leegrijdt.
Daarom gebruik is DAT mengsel ook niet.
De truuk is om het eerst te mixen met Benzine en wel in een verhouding van 1 op 2, dus 1 deel Ethanol en 2 delen Benzine. In die verhouding kan je zoveel Ethanol in de GPO duwen als men wil. Ik moet wel even een kanttekening plaatsen omdat Benzine eigenlijk een niet te definieren samenstelling is van diverse soorten koolwaterstoffen (C[SUB]n[/SUB]H[SUB]m[/SUB]) waarbij de samenstelling regelmatig varieerd. 1 ding is zeker, er moet een OH pootje in Benzine zitten, immers Ethanol heeft C[SUB]2[/SUB]H[SUB]5[/SUB]OH en dus is hechting mogelijk met Benzine.
Ik heb nu een mengsel gemaakt van 5% Ethanol, 10% Benzine, 10% OVBP, 7,5% B100 en 67,5% GPO. 1 keer voorgloeien, direct starten en de motor staat strak. De 2,5 turbo diesel heeft eigenlijk nog nooit zo fijn gelopen, beter dan op 100% DINO of GPO zelfs.
Anders vrees ik dat zowel de Ethanol (geen methanol?) en de benzine voor gasbelletjes gaan zorgen en dat is dikke miserie..
Dat fijn lopen ligt volgens mij ook aan het eerder kuisen door de B100 ...
Herman
300SD
250D
TDI
In principe 0,35 bar omdat de Hardi achterin 0,35 bar pomp maar er staat daarna nog een 5 inch 1Mu filter en het originele diesel filter dus denk ik dat ik op nul of daaronder uitkom vlak voor de IP. Ik heb dat echter nooit gemeten.
Zonder meter weet je dat ook, nl op het moment dat de IP vastloop :( (BTDT)
Als je echt teveel onderdruk hebt aan de aanvoer door bijvoorbeeld verstopping van filters dan gaat de motor vanzelf inhouden is mijn ervaring.
greetz
Daarom dus maar ergens een drukmetertje opnemen in het systeem?
Dus gewoon een in-line metertje bij het filter zodat gezien kan worden hoe goed dat nog doorlaat.
Is er al een bekend 'best goed' type/merk?
ik heb tussen 0.2 en 0.5 bar nodig, dus niet ideaal, maar het werkt.
Zou dat werken tussen het fijnfilter en de tandempomp op het blok?
Die gasten zitten 10 kilometer bij mij vandaan.
Ga d'r van de week even langs.
Ik vermoed dat de Bio-ethanol gaat koken (PPO temp is 70 graden) en luchtbellen gaat vormen in de IP en verstuivers.
Ik ga het percentage terug brengen naar 2,5 en kijken hoe dat gaat.
Wordt vervolgt
overdruk of zelfs onderdruk. En als bijkomend nadeel de gewillige opname van WATER!
Pantest binnen op een elektrisch vuur: Doe het met een heel kleine hoeveelheid en zet je dampkap aan, gezond zijn die dampen niet.
Eigenlijk verschilt je mengsel niet veel van wat er overschiet als je Biodiesel hebt gemaakt, ik denk dan ook dat het zich soortgelijk gedraagt.
Volgens mij kan je perfect op Biodiesel rijden in een dieselmotor, maar dan verstuif je het gewoon bij in de LUCHTinlaat,
bestaat trouwens al voor methanol+water als bijvoegsel, koelt en geeft meer vermogen. Maar al zulks weet je natuurlijk al lang.
Pantest binnen op een elektrisch vuur: Doe het met een heel kleine hoeveelheid en zet je dampkap aan, gezond zijn die dampen niet....
Oppassen dus idd.
[QUOTE=wodan;64174]....Volgens mij kan je perfect op Biodiesel rijden in een dieselmotor, maar dan verstuif je het gewoon bij in de LUCHTinlaat, bestaat trouwens al voor methanol+water als bijvoegsel, koelt en geeft meer vermogen. Maar al zulks weet je natuurlijk al lang.
Heb ik ook aan lopen denken maar hoe regel je zoiets? 10% bio-ethanol injecteren voor de turbo lijkt me wel gaaf ja. Extra tankje er in, benzine pompje er op, injectortje plaatsen, en dan nog een stukje electronica wat gebruik maakt van de bestaande sensoren. Hm.... ik zie hier weer een PLC aankomen :)
[ATTACH=CONFIG]198[/ATTACH]
Volkomen onzin systeem voor normaal gebruiken, het sloopt je motor.
Wat je wil is een bepaald percentage injecteren naast het volume ingespoten diesel maar wel in verhouding en dat is afhankelijk van vele factoren. Wat je dan moet hebben is een heel ander systeem dan wat je doorgaans op internet vind.
Ik zat zelf te denken om een analoog signaal uit de inspuitcomputer komende vanaf de IP te trekken en dat een PLC in te voeren samen met een toerental signaal. Vervolgens programmeer je een timer die een benzine injector aanstuurd. Die timertijd bepaald dan het percentage ingespoten ethanol en het volume wordt bepaald door toerental en signaal van de IP.
wordt er in verhouding tot de inlaatdruk methanol+water bij gespoten. Dit lijkt me een prima manier.
Een benzine injector werkt met een te lage druk om water+(m)ethetanol mooi te vernevelen denk ik, niet?
[EDIT] Achhhhh...w8 ff, das idd een "Boost Referenced Progressive Controller" en derhalve wel een gerelateerde inspuiting. :oops [/EDIT]