Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Caddy III 1.9 TDI is CaddyEd de 2e
Bij deze wil ik voorstellen: CaddyEd de 2e :surprise:
Het is een VW Caddy III uit 2007 met een TDI motor welke nu 105PK kan leveren en een DSG versnellingsbak. En het rijdt fantastisch.
De motor is uitgevoerd met de pompverstuiver techniek, welke prima geschikt is voor PPO. Nu dieselen we nog even, maar de ombouw zit in de planning.
Dit is het schema van de ombouw, welke we gaan inbouwen: Ja, bijna identiek aan de vorige Caddy

Ruimte genoeg onder de motorkap en de aanvoer en retour heb ik ook al gevonden:

Ook voldoende ruimte voor de 30 platen warmtewisselaar, onder de linker koplamp:

Hier in de bagageruimte komt de 120 liter PPO tank, netjes in bekisting:

En hier komen de knoppies:

Wat er eerst moet gebeuren is het verwijderen van het roetfilter en EGR, daarbij hoort ook een software aanpassing. Dit laat ik uitvoeren bij JOS JB Autoservice in Dieverbrug. De software wordt dan ook speciaal aangepast voor het rijden op PPO en ook gelijk wat meer pk'tjes erbij, gewoon omdat het kan
:-)Groeten, Ed
Comments
Grtz
Ingmar
Klopt het dat ik isolatie om je oliefilter zie zitten?
Ferm machien.:-)
Grtjs carl
Het roetfilter staat niet op kenteken, dus verwacht ik daar geen probleem mee. Om het oliefilter heb ik geen isolatie gezien, lijkt me ook een beetje vreemd.
Onder de motorkap zitten trouwens al genoeg warmtewisselaars. De oliekoeler onder het oliefilter, een bakoliekoeler op de versnellingsbak en zelfs een koeler op de EGR, maar die gaat vervallen.
De eerste spullen voor de ombouw zijn inmiddels onderweg; duo PA-slang van 10mm, dus twee slangen in
Gefeliciteerd met Caddy 2.1 :).
Wat was het probleem met Caddy 2.0?
Herman
Al enig idee hoeveel pk's hij gaat leveren na de geoptimaliseerde software?
Ze zien er iig wel leuk uit...en zullen vast wel fijner rijden. Heeft ie al een sleurhaak?
Greetz!
Wat was het probleem met Caddy 2.0?
Bedankt! Omdat ik het graag gezellig wil houden wil ik even niks kwijt over 2.0, maar in het draadje van Caddy 1.0 had ik al iets los gelaten. Op de meeting vertel ik wel het volledige verhaal.
[QUOTE=fury;67586]Mooie bak Ed! Hopenlijk zien we em op de eerst volgende meeting :)
Al enig idee hoeveel pk's hij gaat leveren na de geoptimaliseerde software?
Ze zien er iig wel leuk uit...en zullen vast wel fijner rijden. Heeft ie al een sleurhaak?
Bedankt! Ja zeker, deze zie je op de meeting.
Ik ben zojuist terug gekomen met 145 pk'tjes en ook direct een software aanpassing voor PPO. Zonder Kat en een gesloten EGR.
De nieuwe Caddy is ook gelijk zuiniger geworden volgens het display in de cockpit. En rijdt fantastisch.
Uh? Trekhaak n
Geen behoefte aan trekhaak? Ding draait bij mij overuren :P
Niet dat het altijd goed is voor het beestje... moet vaak zwaar, veel en lang trekken...... Denk dat me dat wel de kop heeft gekost... (letterlijk... heb vermoedelijk een scheurtje in mn kop... eigen schuld.. 3000+kg voortrekken met 68pk is wa veel soms)
145paardjes is wel verrekte lekker :) En dat noemt men dan een bestelwagen... lol
Greetz!
Wat behelst de software aanpassing t.b.v. PPO? (niet alleen de EGR weg...)
Langer voorgloeien? Vervroegen?
Zeker, is zeer lekker en vooral in combinatie met de DSG versnellingsbak. Hij zoeft in
En ja hoor, dat is vandaag gebeurd :-)
Met de hulp van een ervaren sleutelaar en tevens collega Leander.
We hebben eerst gekeken hoe we het best de koelwaterleidingen naar de ww kunnen krijgen, uiteindelijke tijdelijke weer de accu weggehaald, luchtfilter en accuhouder. Toen kregen we een mooie doorgang langs de kabelgoot en bakkoeler.
Van bovenaf waren de kachelslangen slecht toegankelijk, maar met de Caddy op de brug vanaf onder was het redelijk te doen. We hebben eerst al het koelwater afgelaten, zodat we met het snijden niet alles over het hoofd zouden krijgen.
Ja, en toen ging het mes erin :pray:
Zie hier het resultaat:
De 30 platen warmtewisselaar die ik al had van de oude ombouw zit nu al weer aangesloten op het koelwater circuit. Voor het afvullen en ontluchten van het koelwater circuit was nog wel wat geduld nodig, onderweg naar de gele-M hebben we drie keer moeten stoppen om het tankje weer te vullen. Maar uiteindelijk bleef hij op niveau, de motor keurig op temperatuur, een warme kachel en een lekkere hete warmtewisselaar, waar ik bijna mijn vingers aan had verbrand.
Al met al, toch nog een dikke middag bezig geweest.
Als er niks anders tussen kom, ga ik morgen wat beugeltjes maken voor de kleppen en brandstoffilter.
Herman
Toen begonnen met het reinigen van de PPO kleppen, want die waren van buiten aardig ranzig geworden. Remmenreiniger en een schuurdoekje doen wonderen:
En toen de kleppen passend proberen te krijgen aan de motor. Dat is ook wel aardig gelukt, met een stuk alu strip, wat gaten boren en bouten/moeren:
En dan alvast uitgezocht welke ijzerwerk
Wat zijn dat voor een kleppen ? ze zien er zo klein uit ?
op welke koelvloeistof slangen heb je de ww aangesloten ?en waar om parallel en niet in serie .
zelf heb ik de ww op de slang van de olie ww zitten en dan in serie zo dat deze een goed flow heeft.
ombouwen blijft leuk vandaag voor het eerst op gpo gereden met onze nieuwe vw t4.
gr Oscar
Grtz,
Ingmar
Hoi Dyssie, de kleppen zijn de zelfde als van deze: http://dieselumbau.de/index.htm?frame=sg_Magnetventile_32WegeMagnetventile.htm
Ik heb ze 5 1/2 jaar geleden van Tim overgenomen en hebben het altijd prima gedaan. Haha, Ingmar geeft het antwoord al ;-)
[QUOTE=ingmar;67703]WW altijd parallel,met de kachel, anders stroomt er niets door als de kachel uit staat....bij de oliekoeler kan ie wel in serie omdat daar altijd doorstrominging in is ...capice? ;-)
Met parallel aan de kachel heb je ook de meest stabiele temperatuur, volgens mij. Ah top, gefeliciteerd!
Ik kan ook niet wachten, maar moet toch wel even wachten tot de 8mm slang en de pilaren binnen komen.
Grtz, Ed
Warmer betekent schuif iets open kouder betekent schuif iets dicht
Dus als je daar de warmtewisselaar tussen zet heb je minder flow.
dan zou je dus minder flow hebben als je de verwarming aan zet .
Want deze moet je nu dellen met je WW.
Daarom heb ik mijn WW niet bij de kachel gezet
Of zie ik dat niet goed?
Dat klopt maar een automotor, en zeker die van jou, geeft i.v.m. ineffici
Komend weekend gaan we afronden, als alles goed gaat.
Tank zit erin en tandradpomp werkt.
Bedrading in dashboard gemaakt en al gedeeltelijk aangesloten. - Ik kan de schakelaars nergens meer vinden :shock:
Manifold is gemaakt en gemonteerd bij de kleppen. Motor retour loopt al door de klep.
Nu geen foto's, die komen als alles werkelijk klaar is en werkt :-) . Dat gaat deze week wel gebeuren.
Het valt nog vies tegen hoeveel werk er in een ombouw zit, als je alles super netje en degelijk wil maken.
Heel de avond bezig geweest en alles werkt. Laterrr meerrr!
En natuurlijk heel erg bedankt Leander voor de hulp die je heb geboden.
Ja, prima. Alleen stationair stilstaand ruik je hem een beetje.
Gisteren de eerste grote rit achter de rug op GPO en hij rijdt heel goed. Merk wel dat de DSG met iets hogere motortoeren schakelt, verder wel voldoende power onder de rechtervoet. En een ietsje hoger verbruik, vergeleken met dino.
Het voelt weer goed om op PPO/GPO te rijden. Foto's volgen nog.. druk, druk....
Je zou nu een 3- met een 4-cylinder PD motor kunnen vergelijken qua geur...
Met meer cilinders natuurlijk ook meer meur :-)
Vandaag aan een AYH gesleuteld :).
Herman
:smile-new:
Herman
Herman
Alles is nog top met de nieuwe Caddy. Rijdt echt heel fijn en de PPO ombouw werkt ook goed. Inmiddels heb ik alweer iets van 10.000km ge-PPO't.
Ik zal zeer binnenkort een volledige update gaan geven.
Herman
Afgelopen week na 12 uur lang gewerkt te hebben tot in de ochtend. Ging ik om 5:00 uur verlangend naar mijn bed naar huis.
Ik had net het bedrijventerrein verlaten, tot opeens de melding kwam op het dashboard dat er geen oliedruk was. Omdat ik best wel vermoeid was, drong het niet direct tot mij door wat er aan de hand was en zocht ik daarna automatisch naar het koppelingspedaal, maar die heb ik dus niet meer in deze Caddy. De motor bleef dus nog doorlopen.
Uiteindelijk de wagen aan de kant van de weg gezet en de motor uitgeschakeld en in het donker een kijkje genomen onder de motorkap met het lampje van mijn telefoon als verlichting. Toen zag ik dat de schroefdop van het oliefilterhuis er half af was. Vraag me niet hoe dat is gekomen, nog voor mijn vakantie had ik de Caddy nog voor onderhoud naar de garage, bij mijn werk om de hoek, gebracht.
Verder kon ik niet veel zien in het donker. Dus maar de dop terug gedraaid en hand vast gezet. Ik had nog een half liter motorolie achter in de wagen, voor de zekerheid dit in het motorblok gegoten, gekeken of alle lampjes uitbleven en de motor weer gestart.
De laatste kilometer heb ik voorzichtig naar huis gereden, maar de motor liep zeer onrustig en tikte behoorlijk.
De volgende dag, na een ochtend slapen, bij daglicht gekeken hoe het er uit zag. Dat was schrikken,
Zwaar klote.
Sjemig. En jij weer.
Hopelijk is de schade nog ietwat te beperken.
En/of kun je e.e.a. (deels) verhalen op anderen.
Sterkte!
(en als ik wat kan doen PB gerust)
sterkte CaddyEd
grtjs carl
Sterkte ermee,
Douwe.
Ik snap het ook niet waarom ik altijd pech met auto's moet hebben. Misschien voor de volgende geen "degelijke Duitser" meer nemen. Het Opel'tje welke ik voor mijn vorige Caddy had, heeft me ook meerdere keren laten staan.
Leef met je mee.
Als het oliefilter(huis) niet goed heeft vastgezeten kan je de garage er op aanspreken. Maar ik moet zeggen, er zitten veiligheden in: oliedruklampje en misschien een olienivolampje.
Succes in ieder geval.
Herman
Zo te lezen, en ik heb nog niet alle details op een rijtje denk ik, is het niet alleen de kwaliteit van de auto maar ook het onderhoud.
Daarnaast: ging het lampje van de olie echt weer uit na bijvullen?
Want dat zou betekenen dat er daarna ook weer olie is verdwenen.